چگونه رقیب انتخاباتی مادورو به اسپانیا فرار کرد؟/ فراری که به سرعت حساسیت برانگیز شد

رسول سلیمی: دولت ونزوئلا روز شنبه گفت که ادموندو گونزالس اوروتیا رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که پس از به چالش کشیدن انتخاب مجدد نیکلاس مادورو، مخفی شده بود، کشور را ترک کرده و به دنبال پناهندگی در اسپانیا بوده است. معاون رئیس جمهور ونزوئلا در شبکه های اجتماعی نوشته: «چند روز پیش پس از پناهندگی داوطلبانه

کد خبر : 494173
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
چگونه رقیب انتخاباتی مادورو به اسپانیا فرار کرد؟/ فراری که به سرعت حساسیت برانگیز شد


رسول سلیمی: دولت ونزوئلا روز شنبه گفت که ادموندو گونزالس اوروتیا رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که پس از به چالش کشیدن انتخاب مجدد نیکلاس مادورو، مخفی شده بود، کشور را ترک کرده و به دنبال پناهندگی در اسپانیا بوده است. معاون رئیس جمهور ونزوئلا در شبکه های اجتماعی نوشته: «چند روز پیش پس از پناهندگی داوطلبانه به سفارت اسپانیا در کاراکاس، [گونزالس اوروتیا] از دولت اسپانیا درخواست پناهندگی سیاسی کرد» وی افزود که کاراکاس با عبور امن او موافقت کرده است. وکیل گونزالس اوروتیا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تایید کرده که اوروتیا عازم اسپانیا شده است.

در همین راستا وزارت امور خارجه مادرید هم اعلام کرد: «ادموندو گونزالس با یک هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا از کاراکاس به مقصد اسپانیا پرواز کرد» در این بیانیه آمده است «دولت اسپانیا ابزارهای دیپلماتیک و مادی لازم برای انتقال او را فراهم کرده است که به درخواست او انجام شده است»

ونزوئلا از زمانی که مقامات این کشور، مادورو را پیروز انتخابات ۲۸ ژوئیه اعلام کردند، در یک بحران سیاسی قرار گرفته است. چندین کشور، از جمله امریکا، اتحادیه اروپا و تعدادی از کشور آمریکای لاتین، از به رسمیت شناختن مادورو به عنوان برنده خودداری کردند. این در حالی است که پس از انتخابات، دادستان های ونزوئلا حکم بازداشت گونزالس اوروتیا را به دلیل سازماندهی اعتراضات بعد از انتخابات صادر کرد. اعتراضاتی که به خشونت و کشته شدن تعدادی از شهروندان این کشور منجر شد.

چگونه رقیب انتخاباتی مادورو به اسپانیا فرار کرد؟/ فراری که به سرعت حساسیت برانگیز شد

جوئل گارسیا، وکیل اوروتیا که پیشتر نیز از چهره های اپوزیسیون در ونزوئلا دفاع کرده، گفته اگر گونزالس اوروتیا به هر اتهامی که دولت او را متهم کرده، محکوم شود، ممکن است با ۳۰ سال زندان روبرو شود. قبل از انتخابات، گونزالس اوروتیا یک دیپلمات بازنشسته کمتر شناخته شده بود. او پس از ممنوعیت ماریا کورینا ماچادو رهبر اصلی اپوزیسیون ونزوئلا توسط نهادهای نظارتی این کشور، به عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح شد.

این در حالی بود که به گزارش خبرگزاری فرانسه خشونت های پس از انتخابات در ونزوئلا جان ۲۷ نفر را گرفت و ۱۹۲ نفر را زخمی کرد. چه آنکه دولت این کشور اعلام کرد در جریان اعتراضات بعد از انتخابات، حدود ۲۴۰۰ نفر را دستگیر کرده است. همان زمان، مقامات ونزوئلا اعلام کرده بودند مادورو با ۵۲ درصد آرا برای سومین دوره شش ساله انتخاب شده است. اما اپوزیسیون این کشور به رهبری گونزالس اوروتیا نتایجی را منتشر کردند که نشان می داد اوروتیا ۶۷ درصد آرا را به دست آورده است.

به دنبال اعلام خروج رهبر اپوزوسیون ونزوئلا از کشور، فایننشال تایمز  به نقل از معاون رئیس جمهور ونزوئلا در گزارشی درباره چگونگی خروج رقیب مادورو از کشور نوشت «دولت به گونزالس اجازه خروج امن از کشور را داده است تا به بازگرداندن «صلح سیاسی» کمک کند. او در بیانیه ای در اینستاگرام گفت که گونزالس چند روز قبل از عزیمت «داوطلبانه» در سفارت اسپانیا پناه گرفته بود.»

چگونه رقیب انتخاباتی مادورو به اسپانیا فرار کرد؟/ فراری که به سرعت حساسیت برانگیز شد

ماجرای خروج گونزالس آنجا حساسیت برانگیز شد که وزیر خارجه هلند علنا اعلام کرد او برای مدتی مهمان سفارت هلند در ونزوئلا بوده است.

 کاسپار ولدکمپ، وزیر امور خارجه هلند در نامه ای به پارلمان کشورش گفته که هلند گونزالس را برای چندین هفته در سفارت هلند پناه داده است.» او درباره این جزئیات این تصمیم گفته «به درخواست فوری او، روز بعد از انتخابات، تصمیم گرفتم تا زمانی که لازم باشد در محل اقامت کاردار هلند در کاراکاس مهمان نوازی کنم» ولدکمپ افزود که در اوایل ماه جاری، گونزالس گفت که «می خواهد اسپانیا را ترک کند و به مبارزه خود ادامه دهد».

در همین راستا الجزیره در گزارشی به این موضوع اشاره می کند که «مادورو در مبارزات انتخاباتی فعلی خود به شدت به ارتباط خود با چاوز تکیه کرده بود و از جمله دلایل موفقیت مادورو در انتخابات آن بود که مادورو در تلاش برای رسیدگی به بی ثباتی اقتصادی، از سال ۲۰۱۶ کمیته های محلی تامین کالاهای اساسی و یک شبکه توزیع مواد غذایی را راه اندازی کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۶، از یک “طرح پاداش” رونمایی کرد که در آن بخش های مختلف مردم به طور پراکنده کمک های مالی دریافت می کردند. آنها در این شرایط بر ابرتورم غلبه کردند. اگرچه رفتار سیاسی آنها اقتصاد را کوچک کرد و در این مدت مردم مجبور بودند با گرسنگی زندگی کنند.»

ناظران سیاسی می گویند ونزوئلا با ثبات سیاسی فاصله دارد و دولت تلاش می کند سیاست های اصلاحی در اقتصاد را برای بازگشت آرامش در سیاست داخلی دنبال کند.

311213



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.