مرمت قلعه بلاشگرد روستای لاسجرد

ایسنا/سمنان سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: مرمت و حفاظت اضطراری قلعه بلاشگرد روستای لاسجرد این شهرستان آغاز شد. حسن عربی روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه با اعلام این خبر اظهار کرد: در گام اول این مرحله از مرمت و حفاظت اضطراری قلعه بلاشگرد روستای لاسجرد شهرستان سرخه، تراشیدن اندود کاه‌گل روی دیوار

کد خبر : 493953
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
مرمت قلعه بلاشگرد روستای لاسجرد


ایسنا/سمنان سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: مرمت و حفاظت اضطراری قلعه بلاشگرد روستای لاسجرد این شهرستان آغاز شد.

حسن عربی روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه با اعلام این خبر اظهار کرد: در گام اول این مرحله از مرمت و حفاظت اضطراری قلعه بلاشگرد روستای لاسجرد شهرستان سرخه، تراشیدن اندود کاه‌گل روی دیوار جرز، مهاربندی موقت دیوار، انتقال خاک نخاله و آوار از سطح همکف به سطح دسترسی انجام می‌شود.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: سپس با خشت‌مالی، اندود کاه‌گل رویه روکش، پی‌بندی و استحکام‌بخشی دیوار با خشت و ملات گل و دوخت و دوز ترک‌های عمیق در سطح افقی یا قائم سنگی، این قلعه مرمت می‌شود.

عربی با اشاره اینکه این قلعه به شماره ۶۴۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، گفت: ۳۷۰ میلیون تومان از اعتبارات ملی برای مرمت این قلعه اختصاص داده‌شده است.

او بیان کرد: روستای لاسجرد یکی از مناطقی است که به علت واقع‌شدن بر سر راه، همواره مورد هجوم راهزنان و طوایف مختلف قرار می‌گرفت، به همین دلیل، اهالی منطقه، برای در امان ماندن، قلعه بلاشگرد را درگذشته‌های دور ساخته‌اند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه تصریح کرد: این قلعه دارای چهار برج دیده‌بانی بوده و از این معبر درگذشته‌های دور و در مواقع لزوم به‌عنوان پناهگاه و راه گریز و… استفاده می‌شده است.

عربی اظهار کرد: در گذشته به این روستا «بلاش گرد» می‌گفته‌اند و این واژه باگذشت زمان به لاشگرد و سپس لاسگرد تلخیص شده چنانچه هم‌اکنون نیز عده‌ای لاسگرد را لاسجرد می‌نامند.

روستای لاسجرد در ۱۵ کیلومتری غرب شهر سرخه در استان سمنان قرار دارد.

مرمت قلعه بلاشگرد روستای لاسجرد
انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.