پیشی گرفتن نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی / آسیب جدی به اشتیاقِ تولید

رییس فدراسیون اقتصاد سلامت ضمن اشاره به چالش‌های صنعت داروسازی کشور، در عین حال بر لزوم بازسازی و نوسازی این صنعت طبق قانون برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: همه ابزارهای اجرایی و قانونی فراهم است تا در سال آینده اعتبار ویژه‌ای را برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی کشور داشته باشیم. دکتر عباس

کد خبر : 493671
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷
پیشی گرفتن نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی / آسیب جدی به اشتیاقِ تولید



رییس فدراسیون اقتصاد سلامت ضمن اشاره به چالش‌های صنعت داروسازی کشور، در عین حال بر لزوم بازسازی و نوسازی این صنعت طبق قانون برنامه هفتم توسعه تاکید کرد و گفت: همه ابزارهای اجرایی و قانونی فراهم است تا در سال آینده اعتبار ویژه‌ای را برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی کشور داشته باشیم.

دکتر عباس کبریایی‌زاده – عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در آستانه برگزاری نمایشگاه ایران فارما، در گفت‌وگو با هوشمند نیوز، با اشاره به برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی به عنوان بزرگترین گردهمایی صنعت داروسازی ایران و فرصتی برای ارتقا صنعت و تبادل دانش، ضمن تاکید بر لزوم حمایت از نسل جوان داروسازی کشور، گفت: ایران‌فارما بیش از اینکه یک نمایشگاه باشد، در درجه اول یک رخداد آموزشی برای دانشجویان است و پس آن نیز فرصتی است برای صنعت و شرکت‌های دارویی که قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را عرضه کنند و در کنار آن تبادلات دانش و همچنین تبادلات تجاری میان شرکت‌ها صورت گیرد.

وی افزود: به همین دلیل نیز در هر دوره از برگزاری نمایشگاه ایران‌فارما، برگزاری پنل‌های آموزشی و تحلیلی تدارک دیده می‌شود. در این دوره از نمایشگاه که از ۱۱ تا ۱۳ مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود نیز شش پنل حرفه‌ای و آموزشی لحاظ شده است.

اهمیت نوآوری در صنعت داروسازی کشور

دکتر کبریایی‌زاده در ادامه صحبت‌هایش به اهمیت نوآوری در صنعت داروسازی تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت این مبحث، در این دوره از نمایشگاه ایران‌فارما پنلی با همین موضوع در نظر گرفته شده و با حضور کارشناسان بحث خواهد شد که وضعیت فعلی نوآوری در صنعت داروسازی کشور چگونه است و چگونه می‌توان با مراعات شرایط اقتصادی و نیازهای درمانی و همچنین با رعایت توانمندی‌های رو به توسعه‌ شرکت‌های دانش بنیان، فهرست دارویی کشور را تنظیم کنیم.

چالش‌های استقرار سیستم جامع کیفیت در صنعت داروسازی

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی همچنین درباره استقرار سیستم جامع کیفیت در صنعت داروسازی و چالش‌های آن به هوشمند نیوز، گفت: در این زمینه نیز پنلی آموزشی در نمایشگاه در نظر گرفته شده است. به این ترتیب چالش‌هایی که در حوزه کیفیت، تامین مواد تولید و دوره حضور محصول در بازار مصرف مطرح است، در این پنل آموزشی بررسی می‌شود.

کمبود نقدینگی، چالش اساسی نظام دارویی

رییس فدراسیون اقتصاد سلامت ایران در ادامه صحبت‌هایش «کمبود نقدینگی» را یکی از چالش‌های اساسی نظام دارویی کشور خواند و گفت: متاسفانه در چرخه نقدینگی صنعت داروسازی کشور معضلاتی را شاهد هستیم که علت بخش عمده آن از استراتژی‌های ناکارآمد در تامین منابع مالی داروخانه‌ها، بیمارستان‌های دولتی و همچنین عدم حمایت ریالی از سازمان‌های بیمه‌گر ناشی می‌شود؛ به طوری که بیمه‌ها امروز نمی‌تواند تعهدات مالی خود را به موقع پرداخت کنند. بر همین اساس نیز چالش‌های چرخه نقدینگی در نظام دارویی کشور و راهکارهای برون رفت از وضع موجود، در پنلی با همین عنوان، در نمایشگاه ایران‌فارما به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

سیاستگذاری دولت‌ها به نفع واردات دارو

آسیب جدی به اشتیاقِ تولید

دکتر کبریایی‌زاده همچنین به چالش‌های قیمت‌گذاری دارو و فرآورده‌های سلامت محور اشاره کرد و گفت:  نظام قیمت‌گذاری دارو در ایران در سال‌های اخیر بسیار مخرب و آسیب‌رسان به صنعت عمل کرده و به همین دلیل هم اشتیاق به سرمایه‌گذاری در بخش تولید به شدت آسیب دیده است. در مجموع در طی سال‌های اخیر روند سیاستگذاری دولت‌ها به نفع واردات و ترغیب شرکت‌های وارد کننده به خصوص شرکت‌های فراقانونی و غیرقانونی فوریتی بوده و متاسفانه مجموعه این سیاستگذاری‌های اشتباه سبب توسعه این شرکت‌ها شده و در عین حال نیز آسیب جدی به اشتیاق به تولید وارد شده است. امیدواریم در دولت جدید اصلاح رویکرد به نفع تولید در کشور را شاهد باشیم.

تکلیف قانونی برای توسعه صادرات دارو

وی در این باره ادامه داد: در جریان برگزاری نمایشگاه ایران‌فارما، پنلی در ارتباط با اجرای ماده قانونی الزام به توسعه صادرات در صنعت داروسازی که در برنامه هفتم توسعه نیز مورد اشاره قرار گرفته، لحاظ شده است. باید گفت که این ماده قانونی یکی از مواد قانونی بسیار کمک کننده است تا سیاست‌های توسعه صادرات رقم بخورد؛ چراکه در ۲۰ سال قبل حجم صادرات دارویی کشور به نسبت میزان ارزبری صنعت، بسیار بیشتر از امروز بوده و این درحالیست که طی سال‌های اخیر میزان صادرات به نست ارزبری، به شدت کاهش یافته است. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، در یکی از پنل‌های نمایشگاه به مبحث توسعه صادرات خواهیم پرداخت و امیدواریم به مثبت‌سازی تراز تجاری کمک شود.

پیشی گرفتن نرخ استهلاک از سرمایه گذاری در صنعت داروسازی

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به الزامی قانونی در برنامه هفتم توسعه در زمینه بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهدیم که نرخ استهلاک از نرخ سرمایه گذاری در صنعت داروسازی کشور پیشی گرفته و به عبارتی صنعت داروسازی به سمت مستهلک شدن پیش می‌رود و امروز بسیاری از ماشین آلات باید جایگزین شوند. بنابراین با توجه به اهمیت این مبحث، نمایشگاه ایران‌فارما به ضرورت بازسازی و نوسازی صنعت نیز خواهد پرداخت؛ بویژه آنکه این موضوع در برنامه هفتم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم با حضور نمایندگان مجلس بتوانیم در بودجه سال آینده اعتباری را به این منظور داشته باشیم.

دکتر کبریایی‌زاده در همین باره، به دوره وزارت دکتر پزشکیان در وزارت بهداشت در سال ۱۳۸۰ اشاره کرد و گفت: آخرین بار بازسازی صنعت داروسازی در دوره وزارت دکتر پزشکیان در وزارت بهداشت صورت گرفت. متاسفانه از آن سال به بعد بازسازی و نوسازی صنعت به معنای واقعی مورد توجه نبوده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش در پاسخ به هوشمند نیوز درباره فرصت حضور دکتر پزشکیان در راس مجموعه دولت برای رفع مشکلات نظام سلامت و صنعت داروسازی کشور گفت: نگرش مثبت دکتر پزشکیان در دولت، دکتر ظفرقندی در وزارت بهداشت و همچنین مصوبه مجلس و در مجموع همه ابزارهای اجرایی و قانونی فراهم است تا در سال آینده اعتبار ویژه‌ای را برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی کشور داشته باشیم.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.