دولت پزشکیان بر گذشته صلوات فرستاده و به دنبال نقد آن نیست

روزی مهمان دوستی در وین بودم، ناگفته نماند که وی سالها تجربه تولید و تجارت موفق در ایران داشت و نقش موثری در گسترش روابط تجاری با روسیه داشته ، ولی گرفتار تیر بلا شد و ایران را ترک کرد. از وی پرسیدم تجارت در ایران و اتریش چه فرقی باهم دارند؟در حالیکه رانندگی می‌کرد

کد خبر : 493573
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
دولت پزشکیان بر گذشته صلوات فرستاده و به دنبال نقد آن نیست



روزی مهمان دوستی در وین بودم، ناگفته نماند که وی سالها تجربه تولید و تجارت موفق در ایران داشت و نقش موثری در گسترش روابط تجاری با روسیه داشته ، ولی گرفتار تیر بلا شد و ایران را ترک کرد. از وی پرسیدم تجارت در ایران و اتریش چه فرقی باهم دارند؟
در حالیکه رانندگی می‌کرد گفت تفاوتش مثل تفاوت رانندگی در تهران و وین است ، گفتم منظورت چیه؟
گفت اینجا در موقع رانندگی من فقط نگاهم به جلو هست و گاز می‌دهم و لازم نیست هر لحظه در آینده عقب یا بغل را نگاه کنم و نگران رانندگی دیگران باشم. اینجا پایه تجارت بر مبنای قانون و رقابت استوار است و لازم نیست شما مرتب مواظب حاشیه ها باشی ، اما در ایران یک ممیز مالیاتی، یک نهاد یا مامور امنیتی می‌تواند شما را گرفتار کند و رقیب شما باشد ، ولی در اتریش شما نگران این موارد نیستید و فقط بر کار و کسب خود متمرکز هستی .

این روایت را گفتم تا خدمتی را که مسعود پزشکیان به کشور کرده را متذکر شویم ، جنگ زرگری – نعمتی در کشور رو به پایانه، دولت بر گذشته صلوات فرستاده و به دنبال نقد آن نیست، قرار است همه توان خود را برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه صرف کند، در این راستا تاکنون شایسته ها را انتخاب کرده و اصراری بر تغییر همه مدیران ندارد، (بطور مثال مدیر عامل صندوق توسعه ملی و رییس بانک مرکزی) احتمالا تعدادی از معاونین سابق وزارتخانه ها نیز ابقا خواهند شد،
جامعه به آرامش رسیده تنش در روابط خارجی مهار شده ( اگر روسها با محور زنگزو آن را به هم نزنند) ، رییس سازمان انرژی اتمی بزودی از ایران بازدید و با رییس جمهور دیدار و گفتگو خواهد کرد، گشت نوری در خیابانها وجود ندارد و کسی مزاحم بانوان کشور نمی‌شود ، مجریان رادیکال صدا وسیما تا اندازه ای به سکوت وادار شده اند و هیجان فضای مجازی نیز فروکش کرده است، تیم حرفه ای در وزارت خارجه و معاونت سیاسی و راهبردی رییس جمهور مستقر شده اند شده و رایزنی با کشورهای اروپایی را برای شروع مجدد مذاکرات برجامی را در دستور کار دارند.
وزارت اقتصاد پیوستن به اف ای تی اف را دستور اولین جلسه با معاونین قرار داده است و رییس جمهور در مصاحبه تلویزیونی صراحتا از لزوم جذب صد میلیارد دلار از خارج سخن می‌گوید.
کلاب هوس از رونق افتاده و در سیاسی جامعه کاهش پیدا کرده، مهاجرت که ریشه در نارضایتی مردم از اوضاع اقتصادی و رفتار حکومت داشت به حداقل رسیده است.
با حمایت رهبری و تخصیص منابع مالی از صندوق توسعه ملی بدهی دولت به کشاورزان گندم کار ، پرستاران و بازنشسته ها در حال پرداخت می‌باشد،
وزارت نفت که نقش بی‌بدیلی در خلق ثروت و تامین منابع بودجه و رفاه جامعه دارد با انتصاب مدیران حرفه ای و کارامد جایگاه عملیاتی خود را به شدت ارتقا داده و وزیر نفت نشان داده که شجاعت و اراده اخذ تصمیمات بزرگ را دارد. محافظه کاری و مصلحت اندیشی های ناصواب اکنون جایی در تصمیمات نفت ندارد . ادامه حرکت با این دست فرمان موجب رضایت پرسنل و افزایش کارایی آنان خواهد شد. انشالله

کشور ۸۵ میلیون نفری که فقط ۲۵ میلیون نفر آن شاغلند و آنان هم در این مدت دستاوردی نداشته اند .ضمنا بهره‌وری سرمایه و نیروی کار آن با رقبا فاصله معنا داری دارد نمی‌تواند در دنیای رقابتی امروز جایگاه مناسبی داشته باشد، اخیرا وزیر رفاه از ایده تغییر سیستم حقوق کارگران و ربط دادن آن به بهره‌وری و کارامدی سخن گفته که باید مورد حمایت قرار گیرد و دولت برنامه جدی برای باز آموزی و آموزش فناوری‌های نو به پرسنل خود و کارگران کشور داشته باشد تا بتوانم به هدف رشد ۸ درصدی که معمولا ۲/۵ درصد آن باید از بهره‌وری حاصل کردد امکان‌پذیر گردد.
بطور مثال در سالهای اخیر شرکت نفت تعداد زیادی پرسنل تحت عنوان نیروهای خدماتی و ایثارگری جذب نموده که اغلب آنان فاقد تحصیلات تخصصی و کارایی می‌باشند و حضور آنان در محیط های کار مانع فعالیت دیگران نیز می‌باشد (قانون بازدهی نزولی) لذا شرکت نفت باید با عقد قراداد با دانشگاه ها و موسسات فنی و حرفه ای، دانشگاه های کاربردی آنان را برای کست تخصص و حرفه ای شدن کمک نماید.

این هفته چند دیدار و نشست داشتم که مهمترین آنها ملاقات با رییس بانک مرکزی، جلسه با رییس دفتر وزیرنفت و عضو هیات مدیره، نشست با فاینانسر ایرانی- خارجی و دوست عراقی- ایرانیم برای همکاری در پروژه های نفتی و صنعتی عراق و جلسه مشورتی در مورد نحوه همکاری در انتخابات هفته اینده اتاق مشترک ایران وعراق بود.

در ملاقات با مدیران نفتی ( آقایان نوری و نقیبی) ضمن تبریک به آنان ، دغدغه هایم را در مورد تامین مالی پروژه های نفت و توان جذب منابع توسط شرکت نفت بیان کردم، دستیابی به اعداد برنامه اعلامی توسط وزیر نفت دشوار می‌باشد و پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح کردم، خوشبختانه مدیر عامل و هیات مدیره جدید نفت و مدیر عامل شرکت گاز توانمند و با انگیزه هستند و تلاش خود را برای افزایش تولید نفت و گاز و رفع ناترازی ها آغاز کرده اند،
خواستار نشست وزیر نفت با نمایندگان تشکل های نفتی شدم که مورد موافقت قرار گرفت.
یکشنبه با چند عضو فعلی هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق جلسه داشتم و با توجه به نامزدی ۱۸ نفر در انتخابات در مورد یک لیست ۹ نفره به توافق رسیدیم، امیدوارم که با حضور پرشور اعضا موفق شویم هیات مدیره حرفه ای در اتاق داشته باشیم و شاهد ارتباط بیشتر اعضا با اتاق مشترک و خدمات اتاق مشترک باشیم. هنوز آمار صادرات ۵ ماهه به عراق منتشر نشده است ولی با توجه به همزمانی راهپیمایی اربعین با مرداد ماه و بسته شدن مرزهای تجاری بعید نیست که صادرات مرداد ماه از میانگین ۵ ماهه کمتر باشد.
در آخر هفته نشستی با دکتر فرزین رییس بانک مرکزی داشتم و در مورد سیاست های ارزی و تاثیر آن بر تجارت خارجی نفطه نظراتم را بیان کردم و تداوم سیاست ها را عامل موثری در موفقیت دانستم، با سخت‌گیری ها که در استفاده از کارت‌های یکبار مصرف صورت گرفته شاهد بازگشت حدود ۸۰ درصد ارز صادراتی در ۵ ماه کذشته بوده ایم و شرایط ارزی کشور مطلوب است، خوشبختانه همکاری وزارتخارجه و بانک مرکزی باعث شده که بخشی از منابع ارزی کشور در عراق، ترکیه و قطر برای ورود کالاهای اساسی، دارو، پرداخت بدهی گازی ایران به ترکمنستان، هزینه های حجاج و پرداخت حق عضویت ایران در سازمانهای بین المللی استفاده گردد و شاهد آرامش در بازار مواد پروتئینی کشور باشیم، امیدوارم تدبیر مناسبی نیز برای تامین مواد اولیه صنعت داروی کشور اتخاذ گردد و نگرانی جامعه برطرف گردد.

وقتی از دکتر فرزین در مورد دلیل عدم استفاده از ارزهای دیجیتال در معاملات حوزه نفت و پتروشیمی سوال کردم از برنامه های خود برای رمز ارز دیجیتال ریال رونمایی کرد، وی استفاده از کریپتو کارنسی در معاملات میلیون دلاری را صلاح نمی‌داند و ریسک آنرا بالا و تغییرات روزانه ارزش آنرا مانعی جدی می‌داند،
دکتر فرزین پس از ساماندهی بازار ارز و طلا در صدد ساماندهی رمز ارزها می‌باشد و از دشواری جذب مدیران حرفه ای و پاکدست با حقوق های دولتی گلایه داشت، همه سازمان‌های تخصصی با این مشکل روبرو هستند، بطور مثال وام بانکها به کارمندان یا وام مصوبه شورای عالی بورس برای وام به هیات مدیره بورس تبدیل به بلوا شده است،
اخیرا طرح پایلوت رمز ارز ریال در جزیره کیش آغاز شده است ، رمز ارز ریال، نوعی ارز دیجیتال است که به‌عنوان نسخه دیجیتال پول ملی کشور عمل می‌کند و معادل دیجیتال اسکناس‌ها و سکه‌های فیزیکی است. در اصل، رمز ارز دیجیتال ملی به کاربران این امکان را می‌دهد که تراکنش‌های مالی خود را به‌صورت دیجیتالی و بدون نیاز به پول نقد انجام دهند.
این رمز ارز در آینده می‌تواند برای پرداخت یارانه نقدی مورد استفاده قرار گیرد و دولت را قادر سازد تا یارانه در راستای نیازهای واقعی مردم استفاده گردد. انشالله
در آخرین روز هفته نشستی با یکی از مدیران آزاد راه های کشور داشتم که وضعیت آسفالت آزاد راه‌های کشور را اسفبار و اتمام آزاد راه حرم تا حرم( قم- مشهد) را با شرایط فعلی غیر اقتصادی و طولانی می‌دانست، وی معتقده که باید عوارض آزاد راه‌ها افزایش یابد تا ساخت آزاد راه برای بانکها و سرمایه گزاران خصوصی توجیه اقتصادی داشته باشد.
طرحی برای واگذاری آزاد راهها به مردم از طریق بورس داشت که در راستای قانون مولد سازی دارایی‌های دولت می‌باشد و علیرغم مخالفت بسیاری از کارشناسان در سال گذشته از آن دفاع کردم و اکنون دولت آقای پزشکیان می‌تواند از ظرفیت این قانون برای اتمام پروژه های نیمه تمان استفاده حداکثری بعمل آورد.
قول دادم در رایزنی با معاون اول، سازمان برنامه و وزارت راه از این طرح دفاع نمایم.
اگر رییس‌جمهور، معاون اول و وزرا بتوانند یک روز خود را از کارتابل و جلسات تشریفاتی رها کنند و با صاحبنظران دانشگاهی، فعالان بخش خصوصی، فعالان بازار سرمایه، ایرانیان خارج از کشور نشست داشته باشند حتما ثمرات آن برای کشور قابل توجه خواهد بود و وفاق ملی منحصر به احزاب سیاسی منحصر نخواهد شد.

*فعال اقتصادی

۲۲۳۲۲۸



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.