از صرفه‌جویی ارزی تا بلوغ خودباوری در فولاد سنگان

به گزارش خبرنگار هوشمند نیوز، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان و به منظور تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور تاسیس شد. این شرکت، ارتقای عملکرد را متکی بر سه بخش اصلی حفظ و افزایش کیفیت تولید فعلی، افزایش تولید در برنامه‌های استراتژیک و طرحهای توسعه و ارتقای زیرساخت‌ها در

کد خبر : 492985
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
از صرفه‌جویی ارزی تا بلوغ خودباوری در فولاد سنگان


به گزارش خبرنگار هوشمند نیوز، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان و به منظور تامین مواد اولیه صنعت فولاد کشور تاسیس شد. این شرکت، ارتقای عملکرد را متکی بر سه بخش اصلی حفظ و افزایش کیفیت تولید فعلی، افزایش تولید در برنامه‌های استراتژیک و طرحهای توسعه و ارتقای زیرساخت‌ها در دستور کار قرار داده است که نتایج آن رشد کمی و کیفی تولید و بلوغ خودباوری در این شرکت است. 
صرفه جویی ارزی
شاید مهمترین دستاورد هر شرکتی، به توان سازمانی آن شرکت برگردد. یعنی زنجیره تولید تا فروش را در خود مجموعه به وجود آورد. اتفاقی که در فولاد سنگان به خوبی برنامه ریزی و انجام شد که ماحصل آن در معاونت توسعه و تکنولوژی بومی سازی 372قطعه و 16 تجهیز  بوده است
این بومی‌سازی سبب شد تا فولاد سنگان بتواند خود را از واردات قطعاتی که قابلیت تولید داخلی دارند بی نیاز کند و صرفه‌جویی ۱.۹ میلیون دلاری در سال ۱۴۰۲ برای شرکت محقق شود. گفتنی است که صرفه جویی حاصل از بومی سازی و ساخت داخل طی سنوات گذشته با احتساب ضرایب فنی، بالغ بر ۱۲.۵ میلیون یورو بوده است که برآورد آن برای سال ۱۴۰۳، ۲.۲ میلیون دلار است.

طبق جدول فوق، بومی‌سازی فولاد سنگان در سال ۱۴۰۲ و چشم انداز سال ۱۴۰۳ به تفکیک بیان شده است. همان‌طور که مشخص است، فولاد سنگان توانست از برنامه پیش‌بینی شده خود برای سال ۱۴۰۲ عبور کند و به جای بومی‌سازی ۱۲۰ قطعه و ۱٬۶۵۰ دفترچه فنی، به اعداد ۱۳۱ قطعه و ۱٬۷۴۵ نسخه برسد. با مرور سنوات گذشته به نظر می‌سد مجددا می‌تواند ازاهداف چشم انداز سال ۱۴۰۳ شرکت سبقت گیرد. ماحصل تکیه بر دانش داخلی ۱.۹ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را در سال ۱۴۰۲ بود که به بیش از ۲.۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای سال ۱۴۰۳ خواهد رسید.
این جهش در امر بومی‌سازی به همین دو سال خلاصه نمی‌شود و رصد عملکرد سنوات گذشته نشان می‌دهد که در ۳ سال گذشته، صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی قطعات، بیش از ۲۰۰ درصد رشد یافته است. به طور مشخص، بومی‌سازی ۴۲ قطعه در سال ۱۳۹۹ به ۱۳۱ قطعه در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است. این نسبت برای دفترچه فنی، ۷۵۰ به ۱۷۵۰ است که مانع از خروج بیش از ۱۲.۵ میلیون یورو ارز از کشور شده است. 

از صرفه‌جویی ارزی تا بلوغ خودباوری در فولاد سنگان
 
از صرفه‌جویی ارزی تا بلوغ خودباوری در فولاد سنگان

برخی از مهمترین قطعات و تجهیزات بومی سازی شده شرکت را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:
•    لاینرها: تجهیز لاینر هندلر + لاینر های میکسر، کراشر (Counter Shaft، Rib، Spider Arm و ..)، آسیاب‌های گلوله‌ای و نیمه خودشکن (لاستیکی و فلزی) + کلیه لیفتر بارها
•    پمپ ها:   پمپ های اسلاری و آب در خطوط تولید کنسانتره و گندله – مونتاژ و همچنین قطعات از جمله ایمپلر، Casing وغیره (عادی و رابر لاینینگ)
•    نوار نقاله: انواع پولی (Head، Bend، Drive)، درام، گرید های متفاوت نوارهای EP، گیربکس، رولیک ها
•    ناحیه کراشر: شافت‌های Main و Counter و Drive، Concave، بوش برنجی، Mantle، Pinion Gear، Center & Piston Wear Ring، Friction Disc، Bevel Gear، Eccentric Bush، 
•    ناحیه فیلترپرس: ممبران، فیلتر های پارچه ای
•    گیربکس‌ها: اکثر نواحی سایت (ساخت نمونه اصلی/معادل)
•    شافت و رول: شافت های مربوط به اکثر تجهیزات (پمپ، شوت دو راهه و …)، رول های اسکرین و فیدر
•    همزن و شاول: مجموعه کامل Aggitator ها در تمامی نواحی سایت، شاول های میکسر، ماردون
•    سیلندر‌ها: اکثر آنها بصورت مونتاژ یا قطعات یدکی مربوطه
•    شوت‌ها: اکثر شوت ها خصوصا شوت دو راهه تریپر کار انبار میانی
•    کوپلینگ‌ها: مربوط به اکثر نواحی سایت از جمله پمپ ها و نوار های نقاله
•    دیگر تجهیزات: سرند های ضایعات گیر (گندله سازی) و ارتعاشی بعد از SAG Mill (کنسانتره)، مگنت سپراتور

موتور رشد این‌جا خاموش نمی‌شود
برنامه‌های توسعه‌ای شرکت، اعم از صرفه جویی ارزی ۱۲.۵ میلیون دلاری تا توسعه تولید، این تفکر را مخابره می‌کند که شرکت به قله رشد رسیده است. طبق برنامه ریزی استراتژیک این شرکت که در اسفندماه هر سال برای سال آینده بازنگری میشود در سال 1403 شاهد رشد شاخصهای کمی و کیفی در عرصه تولید و غیره خواهیم بود. همچنین فولاد سنگان در سال‌های گذشته با عقد قراردادهای مهم با شرکت‌های دانش بنیان ، ضمن ایجاد بستر مناسب برای اشتغال، به قطب دانش بنیان صنعتیشرق کشور تبدیل شد. تاسیس پردیس صنایع معدنی فولاد سنگان و تاسیس موسسه پژوهشی شهید علیمحمدی در فولاد سنگان در این راستا صورت گرفته است. 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.