آلرژن‌های پاییزی؛ متفاوت اما دردسرساز

تابستان رو به پایان است و گل‌ها و شکوفه‌های تابستانی محو شده‌اند با این حال اگر این روزها حالت‌های آلرژیک مانند خارش چشم، عطسه، خارش گلو و احتقان بینی را تجربه می‌کنید باید بدانید که محرک‌های پاییزی، عامل آن هستند و هرچند عوامل حساسیت‌زا در این فصل متفاوتند اما می‌توانند به اندازه گرده‌های گل در

کد خبر : 491855
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
آلرژن‌های پاییزی؛ متفاوت اما دردسرساز


تابستان رو به پایان است و گل‌ها و شکوفه‌های تابستانی محو شده‌اند با این حال اگر این روزها حالت‌های آلرژیک مانند خارش چشم، عطسه، خارش گلو و احتقان بینی را تجربه می‌کنید باید بدانید که محرک‌های پاییزی، عامل آن هستند و هرچند عوامل حساسیت‌زا در این فصل متفاوتند اما می‌توانند به اندازه گرده‌های گل در بهار و تابستان علائم ایجاد کنند.

به گزارش هوشمند نیوز، حساسیت فصلی که به آن تب یونجه هم می‌گویند، مشکل شایعی است که علائم شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند و به عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم منجر می‌شود.

این عارضه در اثر واکنش آلرژیک به یک ماده بی‌ضرر در فضای باز یا داخل خانه ایجاد می‌شود چراکه بدن، آن ماده را به اشتباه مضر و بیگانه تشخیص می‌دهد.

کنترل حساسیت پاییزی یکی از دغدغه‌های افراد مبتلا به آلرژی یا والدین کودکان دارای حساسیت فصلی است. آیا دقت کرده اید که کودکان و افراد مبتلا به حساسیت در پاییز علائم بیشتری بروز می‌دهند؟

عواملی که باعث آلرژی پاییزی می‌شوند

گرده گیاهان و آلودگی هوا بزرگترین محرک آلرژی در پاییز در اغلب کشورهای نیمکره شمالی هستند. حدود ۷۵ درصد از افرادی که به گیاهان بهاری آلرژی دارند در پاییز هم نیازمند کنترل علائم حساسیت خود هستند.

کارشناسان می‌گویند گیاه «ابروسیا» یا آمبروزیا (کهنه‌واش) متعلق به تیره کاسنی، بزرگترین محرک آلرژی در فصل پاییز در بسیاری از نقاط زمین است.

اگرچه معمولا گرده افشانی این گیاه از شب های خنک و روزهای گرم ماه اوت آغاز می شود اما ممکن است تا ماه سپتامبر و اکتبر (دو ماه آینده) ادامه یابد. حدود ۷۵ درصد از افرادی که به گیاهان بهاره حساسیت دارند به این گیاه هم واکنش آلرژیک نشان می‌دهند.

حتی اگر این گیاه در محل زندگی شما وجود نداشته باشد اما گرده‌های آن می‌توانند از طریق وزش باد تا صدها کیلومتر جابه‌جا شوند.

در برخی افراد که به گیاه ابروسیا حساسیت دارند، مصرف برخی میوه‌ها و سبزیجات نظیر موز، خربزه و کدو سبز نیز می‌تواند علائم آلرژیک ایجاد کند.

به گزارش «وب‌ام‌دی»، کپک هم یکی دیگر از عوامل حساسیت‌زا در فاصل پاییز است.

آلرژن‌های پاییزی؛ متفاوت اما دردسرساز

ممکن است تصور شود کپک در زیرزمین یا حمام رشد می کند که محل‌های مرطوب در خانه هستند اما شرایط برای رشد کپک در نقاط مرطوب در فضاهای باز و بیرون از خانه هم فراهم است.

کَنه‌های گرد و غبار را هم فراموش نکنید. در حالیکه کنه‌های گرد و غبار در ماه های مرطوب تابستان رایج هستند اما ممکن است اولین بار که در فصل پاییز وسیله گرمایشی را روشن می‌کنید وارد جریان هوا شوند. آنها می‌توانند باعث عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینی شوند.

از طرفی بازگشایی مدارس هم می‌تواند در کودکان حساسیت ایجاد کند زیرا کپک و کنه گرد و غبار در مدارس شایع است.

علائم شایع چیست؟

  • آبریزش بینی
  •  آبریزش از چشم‌ها
  •  عطسه
  •  سرفه
  •  خارش چشم و بینی
  •  حلقه‌های سیاه زیر چشم

چگونه می‌توانم آلرژی خود را درمان کنم؟

داروهای زیادی وجود دارند که می‌توانید برای این منظور استفاده کنید:

– مصرف اسپری‌ها و قطره‌های نمکی بدون نسخه (OTC)

اسپری‌های سالین و اشک‌های مصنوعی برای شستشوی گرده‌ها از بینی و چشم‌ها بسیار مفید هستند.

– مصرف آنتی‌هیستامین‌ها و ضد احتقان‌ها

آنتی‌هیستامین‌ها با مسدود کردن گیرنده‌های هیستامین در بدن علائمی چون عطسه، آبریزش و خارش را کاهش می‌دهند.  ضد احتقان‌ها همچنین رگ‌های خونی در مجاری بینی را کوچک می‌کنند تا احتقان را از بین ببرند تا بتوانند حساسیت پاییزی را در فرد مبتلا کنترل کنند.

با این حال ضد احتقان‌ها باید با تجویز پزشک و به مدت محدود مصرف شوند. این داروها اگر مدت طولانی تری استفاده شوند ممکن است در واقع احتقان را تشدید کنند. همچنین اگر فشار خون بالا دارید، برخی از داروهای آلرژی ممکن است برای شما مناسب نباشند.

– ایمونوتراپی

ایمونوتراپی به شکل واکسن‌های آلرژی یا قرص یا قطره خوراکی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا با کاهش علائم، احساس بهتری داشته باشید.

نکاتی برای کنترل علائم

– برای کنترل حساسیت پاییزی دوری از گرده‌ها راهکاری موثر است. حجم گرده ها معمولا بین ساعت ۴ صبح تا ۸ صبح به بالاترین حد خود می رسد، بنابراین به حداقل رساندن فعالیت های صبح زود می‌تواند به بیمار کمک کند تا حساسیت پاییزی را راحت‌تر کنترل کند. بعد از فعالیت یا کار در بیرون، دوش بگیرید و شامپو بزنید تا این گرده‌ها از روی لباس و موها زدوده شوند.

– قبل از اینکه برای اولین بار لوازم گرمایشی را روشن کنید، دریچه های گرمایش را تمیز کرده و فیلتر را عوض کنید. تکه‌های کپک و سایر مواد حساسیت‌زا می‌توانند در تابستان در دریچه‌ها گیر کنند و به محض راه‌اندازی دستگاه، هوای خانه را پر می‌کنند.

– برای حفظ رطوبت هوای محیط زندگی خود بین ۳۵ تا ۵۰ درصد، از سیستم رطوبت‌گیر استفاده کنید.

– از ماسک استفاده کنید مخصوصا در محیط ‌هایی که درختان و گیاهان زیادی دارد مانند پارک‌ها و سایر فضاهای سبز.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.