بیوگرافی کیمیا علیزاده تکواندوکار ایرانی‌تبار و نماینده بلغارستان در مسابقات بین‌المللی

نام و نام خانوادگی: کیمیا علیزاده زنوزی تولد: ۱۹ تیر ۱۳۷۷ محل تولد: کرج قد: ۱۸۵ سانتی متر وزن: ۵۷ کیلوگرم ورزش: تکواندو بیوگرافی کیمیا علیزاده: مسیر پرچالش یک قهرمان از ایران به بلغارستان کیمیا علیزاده زنوزی، تکواندوکار ایرانی‌تبار و نماینده فعلی بلغارستان در مسابقات بین‌المللی است. او تا سال ۲۰۱۸ برای تیم ملی ایران

کد خبر : 485969
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۴:۴۳
بیوگرافی کیمیا علیزاده تکواندوکار ایرانی‌تبار و نماینده بلغارستان در مسابقات بین‌المللی


نام و نام خانوادگی: کیمیا علیزاده زنوزی

تولد: ۱۹ تیر ۱۳۷۷

محل تولد: کرج

قد: ۱۸۵ سانتی متر

وزن: ۵۷ کیلوگرم

ورزش: تکواندو

بیوگرافی کیمیا علیزاده: مسیر پرچالش یک قهرمان از ایران به بلغارستان

کیمیا علیزاده زنوزی، تکواندوکار ایرانی‌تبار و نماینده فعلی بلغارستان در مسابقات بین‌المللی است. او تا سال ۲۰۱۸ برای تیم ملی ایران رقابت می‌کرد، اما پس از ترک ایران، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به عنوان عضوی از تیم پناهندگان در رقابت‌های بین‌المللی شرکت داشت. از سال ۲۰۲۴ به بعد، علیزاده تحت پرچم بلغارستان به میدان می‌رود.

کیمیا علیزاده در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو موفق شد با کسب مدال برنز در وزن ۵۷ کیلوگرم، تاریخ‌ساز شود و به عنوان نخستین زن ایرانی، مدالی در بازی‌های المپیک به دست آورد. او با تنها ۱۸ سال سن، جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران و خاورمیانه در بازی‌های المپیک شد. پیش از او، ناصر گیوه‌چی در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و نعیم سلیمان‌اوغلو در المپیک ۱۹۸۸ سئول، کم‌سن‌ترین مدال‌آوران ایران و خاورمیانه در المپیک بودند.

در تیرماه ۱۳۹۷، کیمیا علیزاده به عنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا انتخاب شد. با این حال، به دلیل مصدومیت نتوانست در این مسابقات شرکت کند و الهه احمدی، تیرانداز ایرانی، جایگزین او به عنوان پرچمدار شد.

در ۱۸ دی ۱۳۹۸، برخی رسانه‌ها گزارش دادند که علیزاده پس از سفری به هلند، از بازگشت به ایران خودداری کرده است و احتمال دارد در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو با پرچم هلند به رقابت بپردازد. اما بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، علیزاده در نهایت به عنوان یکی از اعضای تیم پناهندگان در این المپیک شرکت کرد. پس از ناکامی در دریافت تابعیت آلمان، او در سال ۲۰۲۴ تابعیت بلغارستان را پذیرفت و از آن پس به عنوان نماینده این کشور در مسابقات بین‌المللی حضور دارد.

در مهرماه ۱۳۹۸، شبکه بی‌بی‌سی، کیمیا علیزاده را به عنوان یکی از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و تأثیرگذار سال ۲۰۱۹ معرفی کرد. او در نخستین واکنش عمومی خود به وضعیتش در ایران، در پیامی اینستاگرامی نوشت: «من یکی از میلیون‌ها زن سرکوب‌شده در ایران هستم که سال‌هاست هر طور خواستند با من رفتار کردند.» این پیام بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت و به نشانه‌ای از اعتراض او به شرایط اجتماعی و ورزشی در ایران تبدیل شد.

زندگی شخصی کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده زنوزی در ۱۹ تیر ۱۳۷۷ در شهر کرج و در یک خانواده آذربایجانی به دنیا آمد. مادر او اهل استان اردبیل و پدرش از شهر زنوز در شهرستان مرند است. کیمیا، فرزند ارشد خانواده است و یک برادر کوچکتر از خود دارد.

در ۳۱ مرداد ۱۳۹۷، کیمیا علیزاده با حامد معدنچی، والیبالیست پیشین، ازدواج کرد. این ازدواج توجه رسانه‌ها و طرفداران او را به خود جلب کرد. اما در اواخر تیر ۱۴۰۱، کیمیا در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد که او و حامد معدنچی از هم جدا شده‌اند و خبر طلاقشان را به طور رسمی تأیید کرد. این خبر نیز همچون ازدواج او، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.

نگاهی به زندگی حرفه ای کیمیا علیزاده

زندگی حرفه ای کیمیا علیزاده:

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴

کیمیا علیزاده در دوران نوجوانی به عنوان «پدیدهٔ تکواندو» در ایران شناخته می‌شد و مربیان تیم ملی ایران امیدوار بودند که او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ مدال‌آوری کند. در آن زمان، او در وزن منهای ۶۲ کیلوگرم رقابت می‌کرد و به عنوان یکی از مدعیان اصلی کسب مدال طلا برای کاروان ورزشی ایران مطرح بود. با این حال، علیزاده به دلیل سن کم و نداشتن حداقل سن قانونی برای حضور در بازی‌ها که ۱۷ سال تعیین شده بود، از شرکت در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ در کره‌جنوبی بازماند. تلاش‌های فدراسیون تکواندو برای اعتراض به این تصمیم و تغییر قوانین به نتیجه نرسید و علیزاده از حضور در رقابت‌های اینچئون محروم شد.

قهرمانی جهان ۲۰۱۵

در مسابقات جهانی تکواندو ۲۰۱۵، کیمیا علیزاده در وزن ۵۷ کیلوگرم شرکت کرد و موفق به کسب مدال برنز شد. این مدال، نخستین مدال جهانی در تاریخ تکواندوی بانوان ایران بود و او را به عنوان یکی از ستاره‌های رو به رشد این رشته در سطح بین‌المللی مطرح کرد.

جایزه بزرگ جهانی ۲۰۱۵

در سال ۲۰۱۵، کیمیا علیزاده در یکی از مراحل جایزه بزرگ جهانی تکواندو در مسکو شرکت کرد و توانست در وزن ۵۷ کیلوگرم به مدال طلا دست یابد. او در این مسابقات با برتری مقابل رقبای قدرتمندی از جمله وی هوانگ از چین تایپه، ریچل بوت از بریتانیا، جیوم لی از کره جنوبی، مارتینا زوبسیک از بلژیک، و جایده جونز از بریتانیا، به عنوان قهرمان این مرحله معرفی شد.

المپیک ریو ۲۰۱۶

در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ در ریو دو ژانیرو، کیمیا علیزاده به عنوان نماینده ایران در وزن دوم المپیکی زنان شرکت کرد. او در مسابقات انتخابی المپیک در قاره آسیا، پس از یک دور استراحت، به مصاف فیتریانا یوسف از اندونزی رفت و با نتیجه ۱۹ بر صفر پیروز شد. در ادامه، او با نیاما گارانگ از نپال مبارزه کرد و با نتیجه ۱۵ بر ۲ برنده شد و به دیدار پایانی رقابت‌های وزن ۵۷ کیلوگرم راه یافت، که این پیروزی‌ها سهمیه المپیک ریو ۲۰۱۶ را برای ایران به ارمغان آورد.

در نخستین مبارزه المپیکی خود، علیزاده مقابل آنا زانینویک از کرواسی پیروز شد و به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یافت. با این حال، او در مرحله بعد مقابل حریفی از اسپانیا با نتیجه ۸ بر ۷ شکست خورد. اما با صعود حریف اسپانیایی به فینال، علیزاده به گروه شانس دوباره (رپشاج) وارد شد. او در این مرحله از سد حریف تایلندی خود گذشت و راهی دیدار رده‌بندی شد. در دیدار رده‌بندی، علیزاده با شکست دادن رقیب سوئدی‌اش، مدال برنز المپیک را کسب کرد و به عنوان نخستین بانوی ایرانی مدال‌آور در تاریخ المپیک ثبت شد.

قهرمانی جهان ۲۰۱۷

در سال ۲۰۱۷، فدراسیون جهانی تکواندو، کیمیا علیزاده را به عنوان پرچمدار بیست و سومین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان در کره جنوبی انتخاب کرد. علیزاده در این مسابقات در وزن ۶۷ کیلوگرم شرکت کرد. او در مراحل اولیه با پیروزی مقابل ماریا اشتیتیچ از کرواسی و سپس تاتیانا کوزمینا از روسیه به فینال راه یافت. در دیدار پایانی، علیزاده با نتیجه ۱۹ بر ۹ مغلوب روت گباگبی از ساحل عاج شد و به مدال نقره دست یافت. این رقابت‌ها برای او با آسیب‌دیدگی همراه بود و پس از بازگشت به ایران، به درمان آن پرداخت.

المپیک ۲۰۲۰

کیمیا علیزاده در رقابت‌های انتخابی المپیک اروپا موفق به کسب سهمیه برای المپیک توکیو ۲۰۲۰ نشد. با این حال، او توانست با استفاده از مجوز بورسیه کمیته ملی المپیک (IOC) به عنوان عضو تیم پناهجویان در المپیک حضور یابد. در این رقابت‌ها، علیزاده توانست جید جونز، قهرمان المپیک ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ و نفر اول رنکینگ جهانی را شکست دهد. با وجود این پیروزی بزرگ، علیزاده در مراحل بعدی موفق به کسب مدال نشد و در نهایت با رتبه پنجم از مسابقات خداحافظی کرد.

قهرمانی اروپا ۲۰۲۱

پس از خروج از ایران، کیمیا علیزاده در اولین رویداد خود در مسابقات تکواندو قهرمانی اروپا ۲۰۲۱ در صوفیه بلغارستان به عنوان عضو تیم پناهجویان در وزن ۶۲ کیلوگرم شرکت کرد. او در این مسابقات پس از استراحت در دور اول، در مرحله بعد به مصاف جولاناتا تارویدا از لتونی رفت. پس از تساوی ۸–۸ در راند سوم، علیزاده در راند طلایی پیروز شد. اما در مرحله یک‌چهارم نهایی، او با نتیجه ۱۰ بر صفر مغلوب برونا وولتیچ، دارنده مدال برنز جهان از کرواسی شد و از دور مسابقات حذف گردید.

قهرمانی اروپا ۲۰۲۴

در ماه مه ۲۰۲۴، کیمیا علیزاده در مسابقات تکواندو قهرمانی اروپا شرکت کرد و در وزن ۶۲ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شد. او که به تازگی تابعیت بلغارستان را به دست آورده بود، تنها مدال‌آور تکواندو در بخش زنان و مردان بلغارستان در این مسابقات شد. علیزاده در مسیر کسب این مدال طلا، لونا دی ماتئو از ایتالیا و نادا تسیچ از صربستان را شکست داد و در نیمه‌نهایی ایوانا آره‌لیچ از کرواسی را مغلوب کرد. در فینال، او با برتری مقابل آلیا پاول از انگلیس به مدال طلا دست یافت.

المپیک ۲۰۲۴ پاریس

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کیمیا علیزاده برای سومین بار در رقابت‌های المپیک شرکت کرد. این بار او به عنوان نماینده بلغارستان و در وزن ۵۷ کیلوگرم وارد میدان شد. در مسابقه اول، علیزاده با نتیجه ۲–۱ مقابل ناهید کیانی، نماینده ایران، شکست خورد. با صعود کیانی به فینال، علیزاده به مرحله شانس مجدد راه یافت و با شکست حریفانی از تونس و چین، برای دومین بار موفق به کسب مدال برنز در المپیک شد.

ثبت نام کیمیا علیزاده به عنوان نخستین زن ورزشکار ایرانی در چند زمینه

  • نخستین مدال‌آور دختران ایران در قهرمانی نوجوانان جهان (۲۰۱۴ چین تایپه): کیمیا علیزاده نخستین زنی بود که برای ایران در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان مدال کسب کرد.
  • نخستین مدال‌آور دختران ایران در المپیک تابستانی جوانان (۲۰۱۴ نانجینگ): علیزاده توانست در المپیک تابستانی جوانان ۲۰۱۴ در نانجینگ، نخستین مدال را برای دختران ایران به ارمغان بیاورد.
  • نخستین مدال‌آور تکواندو زنان ایران در مسابقات قهرمانی جهان (۲۰۱۵): او با کسب مدال برنز در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵، به نخستین زن ایرانی تبدیل شد که در مسابقات قهرمانی جهان در رشته تکواندو مدال‌آور شد.
  • نخستین مدال‌آور ورزش زنان ایران در رقابت‌های المپیک (۲۰۱۶): کیمیا علیزاده با کسب مدال برنز در المپیک ریو ۲۰۱۶، نام خود را به عنوان نخستین زن ایرانی که در رقابت‌های المپیک مدال کسب کرده است، جاودانه کرد.
  • نخستین حضور یک زن تکواندوکار ایرانی در دیدار پایانی رقابت‌های تکواندو قهرمانی جهان (۲۰۱۷): علیزاده به عنوان نخستین زن تکواندوکار ایرانی به فینال رقابت‌های جهانی راه یافت و با کسب مدال نقره، تاریخ‌ساز شد.

 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.