تریبون میزبان نشست جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن در دیدگاه مدیران

پنل گفتگوی «جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن در دیدگاه مدیران» در رویداد تریبون کامز عصر دیروز با حضور جمعی از صاحبان کسب و کار، مدیران رسانه، روابط عمومی ها و علاقه مندان به حوزه روابط عمومی در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار و جایگاه و چالش‌های پیش روی حوزه روابط عمومی از منظر

کد خبر : 356829
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
تریبون میزبان نشست جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن در دیدگاه مدیران


پنل گفتگوی «جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن در دیدگاه مدیران» در رویداد تریبون کامز عصر دیروز با حضور جمعی از صاحبان کسب و کار، مدیران رسانه، روابط عمومی ها و علاقه مندان به حوزه روابط عمومی در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار و جایگاه و چالش‌های پیش روی حوزه روابط عمومی از منظر مدیران و فعالان این حوزه نقد و بررسی شد.

آرمان صفایی مدیرعامل مجموعه تریبون در این مراسم با ارائه گزارشی از فعالیت این شرکت گفت: هدف از برگزاری این مراسم رونمایی از نخستین گزارش جامع روابط عمومی در ایران است که می تواند باعث ایجاد بینش بهتر در کسب و کارها و افراد فعال در حوزه روابط عمومی شده و به آن ها در برنامه ریزی و بودجه بندی دقیق تر کمک کند.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های شرکت تریبون کمک به کسب و کارهاست افزود: در این راستا این شرکت اقدام به جمع آوری اطلاعاتی دقیق از فعالان حوزه روابط عمومی به منظور ارایه گزارش جامع از وضعیت روابط عمومی در ایران طی سال گذشته کرد.

صفایی اظهار امیدواری کرد ارائه این گزارش، نطقه عطفی برای تعریف درست جایگاه و نقش روابط عمومی در سازمان ها و اطلاع از فرصت ها و چالش های حوزه روابط عمومی باشد. این گزارش جامع حاصل نظرسنجی از ۳۸۰ نفر بود که ١٢١ نفر از این تعداد از حوزه رسانه و ۲۵۹ نفر هم از فعالان حوزه روابط عمومی بودند.

مینا ملکی مدیر ارشد اجرایی شرکت تریبون نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه این شرکت قصد دارد در حوزه روابط عمومی خدمات بیشتری به مجموعه ارائه دهد گفت: با توجه به اینکه از گذشته این شرکت بستر لازم به صورت پلتفرم برای ارتباط بین کسب و کارها و رسانه ها ایجاد کرده است از این رو از طریق این شبکه موفق به ارتباط با کسب و کارها و رسانه‌ها شده تا بتواند برای مجموعه ها تولید محتوا کند.

وی افزود: از آنجائیکه که احساس می شد گزارش جامعی از وضعیت روابط عمومی در ایران برخلاف سایر کشورها وجود ندارد ،بنابراین برای کسب اطلاع بیشتر از وضعیت متخصصان و فعالان روابط عمومی ضرورت داشت تا یک نیاز سنجی در قالب پرسشنامه انجام شود و سعی شد تا در این پرسشنامه از انواع کسب و کارها، استارتاپ ها و تعدادی رسانه نظر سنجی شود.

ملکی همچنین به چالش های موجود در حوزه روابط عمومی اشاره کرد و گفت: چالش های مهمی در این حوزه وجود دارد که محدودیت بودجه، اندازه گیری فعالیت های روابط عمومی و جذب و حفظ نیروهای متخصص برای کاهش نرخ مهاجرت آنها از جمله این چالش هاست که امیدواریم با ارائه اینگونه گزارش ها مشکلات موجود در این حوزه رفع شود.

تریبون میزبان نشست جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن در دیدگاه مدیران

در ادامه و در بخش پنل تخصصی این رویداد با موضوع جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن در دیدگاه مدیران، مهربانو مهدوی مدیر روابط‌عمومی برند طبیعت گفت: روابط عمومی می‌تواند بحران را مدیریت کند. من اعتقاد دارم این نقش و جایگاه روابط‌عمومی بسیار با اهمیت است. اعتقاد و پیش‌بینی من این است که روابط‌عمومی‌ها در آینده بیشتر به چشم خواهد آمد و به آینده روابط‌عمومی خوش‌بین هستم.

نگار عرب مدیر ارتباطات سازمانی تپسی نیز، در ارتباط با اندازه تیم‌های روابط عمومی در سازمان‌ها گفت: به نظر من آنچه که اهمیت دارد و باید به آن پرداخته شود، تاثیرگذاری روابط‌عمومی در سازمان، فارغ از تعداد نفرات آن است. اگر روابط عمومی بتواند در زمان‌های حساس و در اتفاقات بزرگ و مهم سازمان، نقش‌آفرینی کند و تاثیر بگذارد، قطعا مسیر برای بزرگ شدن تیم و تخصیص بودجه متناسب برای آن باز می‌شود. مهم این است که سازمان، تاثیر روابط عمومی را ببیند و آن را درک کند.

وی در مورد ارتباط تیم‌های روابط عمومی با رسانه‌ها گفت: یک واقعیتی که وجود دارد این است که گاها انتظار داریم آنچه را که ما دوست داریم، رسانه‌ها انجام دهند، اما نگاه حرفه‌ای این است که به رویکرد مستقل رسانه احترام بگذاریم و رسانه را نه ابزاری برای انتشار رپرتاژهای خبری، بلکه همراه و مشاور خودمان بدانیم. وقتی رسانه در کنار کسب و کار قرار بگیرد و با مسائل و چالش‌های آنها بیشتر آشنا شود، همراهی تاثیرگذارتری می‌تواند داشته باشد و حتی نقد منصفانه‌تری نیز خواهد داشت.

مدیر ارتباطات سازمانی تپسی در ارتباط با مسیر آتی روابط عمومی در سازمان‌ها گفت: به اعتقاد من، در کسب و کارهایی که دایره اثرگذاری بزرگ‌تری در جامعه دارند، نقش روابط عمومی در آینده کلیدی‌تر و بزرگ‌تر خواهد بود و من به آینده‌ی این حرفه بسیار خوشبینم. نقش روابط عمومی در اکوسیستم استارتاپی به خوبی رو به رشد است و از دید من، این اتفاق به زودی در سایر صنایع هم رخ خواهد داد.

تریبون میزبان نشست جایگاه روابط عمومی و چالش‌های آن در دیدگاه مدیران

امیرحسن موسوی مدیرارتباطات گروه دیجی‌کالا نیز در این پنل تخصصی گفت: یکی از دلایل این که ضعف متخصص در حوزه‌های گوناگون داریم فقدان نهادهای تخصصی مرتبط و کارآمد است، کمبود چنین رویدادها، گزارش‌ها، مطالعات و اجتماع‌هایی است که رویداد امروز تریبون و گزارشی که منتشر کردند یکی از مصادیق درخشان آن است.

وی ادامه داد: وقتی یک برند یا کسب‌کار رشد می‌کند و مخاطبان و ذی‌نفعان گسترده پیدا می‌کند چه بخواهد یا نخواهد مسئله افکار عمومی می‌شود و در این نقطه است که موضوع ارتباط با رسانه‌ها و بطور کلی فعالیت‌های روابط‌عمومی اهمیت صدچندان پیدا می‌کند. بخصوص اگر سازمان یا کسب‌کار خصوصی و مستقل به معنای واقعی باشد و وابسته به رانت یا حمایتی خاص نباشد، آنوقت حیات و ممات یک برند به مشتری و نحوه نگاه و رفتار او با خودش وابسته می‌شود. در چنین موقعیتی است که علاوه بر مقدار فروش و تعداد مشتریان (که مسئله اصلی مارکتینگ است) مسئله خوشنامی یا اشتهار (Reputation) برند هم اهمیت پیدا می‌کند که مسئله و وظیفه اصلی تیم‌های ارتباطاتی و روابط عمومی یک سازمان است. اگر قرار باشد یک برند، تبدیل به برند ملی شود و علاوه بر منافع خودش در سطح ملی نیز ارزش‌آفرین باشد و منجر به ارتقای جایگاه کشورش باشد، نقشی که سامسونگ در کره جنوبی دارد، یا زیمنس در آلمان یا تاتا در هند، اینجاست که نقش خوش‌نامی و تعامل سازنده با ذی‌نفعان اهمیت پیدا می‌کند. این ذی‌نفعان طیف وسیعی هستند از مشتریان، تامین‌کنندگان، فروشندگان و کسب‌کارهای همکار، رسانه‌ها، حاکمیت، همکاران خود سازمان و غیره. اینجاست که اثرگذاری برند و سازمان برای رسانه‌ها نیز اهمیت پیدا می‌کند و رسانه‌ها شما را دنبال می‌کنند و روابط‌عمومی باید کمک کند که شفافیت بیشتری در یک برند شکل گیرد.

مدیر ارتباطات گروه دیجی‌کالا اضافه کرد: موضوع ارتباط با رسانه‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد و نحوه تعامل با رسانه‌ها از اصل ورود به تعامل با رسانه‌ها اهمیت بیشتری دارد. درباره تعامل با رسانه‌ها باید دقت نظر بیشتری داشت. الان بیشتر تعاملات برندها با رسانه‌ها در قالب رپورتاژ آگهی یا تبلیغات است که از نظر من خیلی تعامل اثربخشی نیست یا اگر باشد مربوط به مارکتینگ است و نه روابط عمومی. باید به ده‌ها مدل سازنده‌تر نظیر پروژه‌های مشترک در روزنامه‌نگاری تحقیقی، رویدادهای مشترک، فرهنگ‌سازی حول موضوعی خاص، مطالعات اجتماعی مشترک، روایت‌سازی و … هم اندیشید و این‌گونه همکاری‌های مشترک رسانه با برندها را گسترش داد. نباید تصور کنیم که تعامل رسانه با برند فقط رپرتاژ آگهی است بلکه ظرافت‌های خاص خودش را دارد.

امیر لعلی، مدیر امور روابط‌عمومی و مشتریان بانک سینا نیز در این نشست گفت: ساختار روابط‌عمومی استانداردی ندارد و ساختار روابط‌عمومی بر حسب کارکردهای سازمان و نقش محول‌شده به روابط‌عمومی تعریف می‌شود. حتی هیچ‌کس نمی‌تواند تعیین کند که در هر بخش از روابط‌عمومی چند نیرو فعالیت کنند، مگر خود سازمان.

مدیر امور روابط‌عمومی و مشتریان بانک سینا ادامه داد: اینکه جایگاه و ساختار روابط‌عمومی در سازمان چگونه هست و چگونه باید باشد، بخشی به تأثیرگذاری مدیر روابط‌عمومی بر می‌گردد. بنابراین اعتقاد من بر این است که ذات روابط‌عمومی استاندارد خاصی را نمی‌پذیرد حتی این که روابط‌عمومی زیرمجموعه چه قسمتی هم باشد، اهمیت ندارد، مهم این است که کار روابط‌عمومی به درستی انجام شود و اثربخشی مورد انتظار، محقق شود.

وی افزود: ارتباط با رسانه یکی نقاط مورد توجه در روابط‌عمومی بانک‌ها است. در گذشته به اخبار بانک‌ها به عنوان اخبار ملی که مورد نیاز همه مردم است، نگریسته می‌شد اما الان این رویکرد تغییر کرده است و گز در بعضی موضوعات مانند وام مسکن و مشابه آن، کمتر چنین دیدگاهی در رسانه‌ها در خصوص اخبار بانک‌ها دیده می‌شود. ضمن این که اکنون در دوره‌ای نیستیم که رسانه را به رسانه خوب یا بد تقسیم کنیم، هر رسانه‌ای متناسب با فضای مخاطبین و حوزه فعالیت خود، می‌تواند در فعالیت رسانه‌ای، کمک‌حال روابط‌عمومی‌ها باشد. به‌طور کلی در تعامل بین روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها، به ایجاد توازن در این ارتباط نیاز داریم و این یکی از مهم‌ترین کارکردهای روابط‌عمومی می‌تواند باشد.

لعلی در پاسخ به این سؤال که آیا محتوا صرفاً از طریق روابط‌عمومی باید منتشر شود و سایر افراد سازمان نباید در رسانه سخنی بگویند، گفت: گاهی اوقات شاهد هستیم یک مدیر به علت یک اظهار نظر برکنار می‌شود در حالی که روابط‌عمومی می‌گوید اگر این اظهارنظر را از قبل با من هماهنگ می‌کردید، مشکلی پیش نمی‌آمد. گاهی نیز پیش‌آمده که یک مدیر به خاطر پست یا توئیت روابط‌عمومی عزل شده است. این نشان می‌دهد که ما نیازمند ایجاد تعامل بین ارتباط و جایگاه مدیران و روابط‌عمومی هستیم. ایجاد انحصار در این حوزه پسندیده نیست اما تعریف چارچوب و استاندارد می‌تواند به مشارکت جمعی در حوزه تولید محتوا یا حذف حاشیه اظهارنظرهای سازمانی کمک کند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.