مایک دولان توسط رویترز: افزایش یورو به اندازه همه‌گیری اکنون برای بانک مرکزی اروپا یک موهبت است

© رویترز. عکس فایل: نمایی آرم بانک مرکزی اروپا (ECB) را در خارج از مقر آن در فرانکفورت، آلمان، 16 مارس 2023 نشان می دهد. رویترز/ هایکو بکر نوشته مایک دولان لندن (رویترز) – افزایش یورو ممکن است بهترین دوست بانک مرکزی اروپا برای تغییر باشد. برخلاف بسیاری از 15 سال گذشته، قدرت یورو در

کد خبر : 354864
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۴:۱۲
مایک دولان توسط رویترز: افزایش یورو به اندازه همه‌گیری اکنون برای بانک مرکزی اروپا یک موهبت است



© رویترز. عکس فایل: نمایی آرم بانک مرکزی اروپا (ECB) را در خارج از مقر آن در فرانکفورت، آلمان، 16 مارس 2023 نشان می دهد. رویترز/ هایکو بکر

نوشته مایک دولان

لندن (رویترز) – افزایش یورو ممکن است بهترین دوست بانک مرکزی اروپا برای تغییر باشد.

برخلاف بسیاری از 15 سال گذشته، قدرت یورو در نشست روز پنجشنبه بانک مرکزی اروپا در کنار آن است. و بعید است که بانک مرکزی را از انقباض بیشتر باز دارد.

با تمرکز زیاد روی عقب‌نشینی دلار از بالاترین سطح ۲۰ سال گذشته در سال گذشته، با به نظر می‌رسد که نرخ‌های بهره ایالات متحده اوج می‌گیرد، به راحتی می‌توان قدرت مستقل یورو را نادیده گرفت.

فراتر از خود جفت یورو/دلار، نرخ ارز اسمی یورو با وزن تجاری بانک مرکزی اروپا – که در برابر بیش از 40 شرکای تجاری بلوک اندازه گیری می شود – از آگوست گذشته، یا تنها در 245 روز معاملاتی، تقریباً 9 درصد افزایش یافته است.

مقیاس این افزایش با افزایش ارزش تجاری یورو مطابقت دارد، زیرا همه‌گیری در سال 2020 و در زمان کمتری نسبت به 300 روزی که در آن زمان به طول انجامید، آشکار شد.

شاید به همان اندازه مهم این واقعیت باشد که این گسترده‌ترین معیار ارز واحد 20 کشور کمی بیش از 1 درصد از بالاترین رکورد قبل از سقوط بانکی در سال 2008 است.

و نیروگاه های تجاری آسیا نقاط نرم هستند. ین ژاپن در برابر یورو به پایین ترین سطح خود در 15 سال اخیر رسیده است، وون کره جنوبی در ضعیف ترین سطح خود در 9 سال اخیر و حتی به پایین ترین سطح خود در 18 ماه اخیر است.

در دهه گذشته، این نوع قدرت یورو، زوزه های اعتراض بانک مرکزی اروپا را علیه تأثیر کاهش تورم از طریق قیمت واردات، انرژی و کالاها برانگیخته است – که مبارزه بانک مرکزی برای رساندن تورم به هدف 2 درصدی خود را تشدید می کند، حتی با وجود نرخ های بهره منفی و طرح های خرید دارایی مداوم

در واقع، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا و فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد، سخنرانی‌های خود را پر از هشدارهایی درباره افزایش بیش از حد یورو کردند، زمانی که یورو آخرین بار در اکتبر 2020 تا این حد غوغا کرد.

ماریو دراگی و ژان کلود تریشه، اسلاف لاگارد، به طور مشابه با مداخله شفاهی برای کاهش جهش‌های دوره‌ای 10 درصدی یورو در طول تاریخ، تلاش کردند.

اما این بار واقعاً فرق می کند.

وحشیانه نه بیشتر

از زمان پایان همه‌گیری و پس از حمله به اوکراین در سال گذشته، بانک مرکزی اروپا – مانند بسیاری از بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر – برای به دست آوردن رکورد و نرخ تورم ناشی از انرژی از دو رقمی پایین‌تر و نزدیک‌تر شدن به هدف 2 درصدی خود تلاش کرده است.

قدرت یورو بر اساس افزایش دیرهنگام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا از ژوئیه بوده است – تا کنون با حدود 350 واحد افزایش به 3.0 درصد و انتظار می رود حداقل 25 واحد در ثانیه دیگر در این هفته افزایش یابد.

و اگرچه تورم در حال کاهش است، اما نرخ کل 7 درصد بسیار بالاتر از هدف خود باقی مانده است. حداقل یک چهارم واحد افزایش بانک مرکزی اروپا توسط بازارهای پولی پس از حرکت این هفته در ماه جولای پیش‌بینی می‌شود – با فرض اینکه این حرکت پنج‌شنبه نیم واحدی نباشد.

جدای از تغییرات نسبی نرخ بهره، قدرت یورو در سال جاری نیز با طفره رفتن بلوک از رکود طولانی مدت به دلیل عقب نشینی سریع قیمت ها و افزایش حساب های تجاری مرتبط که باعث شد بانک مرکزی اروپا دست خود را برای انقباض بازگرداند، کاتالیز شده است.

علاوه بر این، ترجیح سرمایه‌گذاران جهانی برای سهام نسبتاً ارزان منطقه یورو و قرار گرفتن بیشتر اتحادیه در معرض بازگشایی چین پس از کووید به این ارز کمک کرد. زمزمه تغییر ذخایر ذخایر به دلیل ژئوپلیتیک و بن بست سقف بدهی ایالات متحده چیزی در حاشیه اضافه کرد.

بنابراین آیا باید در نهایت قدرت یورو توسط بانک مرکزی اروپا به عنوان راهی برای کشتن هیولای تورم پذیرفته شود؟

حداقل بعید است که دیگر مانعی برای آن شود.

بر اساس مطالعات بانک مرکزی اروپا، به سختی می توان تأثیر نرخ ارز بر قیمت های مصرف کننده را از سیاست کلی پولی جدا کرد – اما حاشیه ای است. مدل‌های پیش از همه‌گیری نشان می‌دهند که حرکت شاخص یورو به میزان 0.3 درصد بر قیمت‌های وارداتی در سال بعد تأثیر می‌گذارد – اما سپس قیمت‌های مصرف‌کننده را تا 0.04 درصد تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این نشان می دهد که تأثیر افزایش اخیر یورو به خودی خود ممکن است به اندازه نیم درصد باشد – شاید اکنون کمی بیشتر باشد، با توجه به سهم بزرگ شوک اخیر قیمت انرژی با دلار.

در حالی که ممکن است زمانی بانک مرکزی در حال مبارزه با کاهش تورم باشد، اما در حال حاضر به طور مثبت از آن استقبال می شود – حتی اگر تنها کاهش متوسط ​​نرخ تورم 7 درصدی که پیش بینی می شود تا پایان سال کمی کمتر از 4 درصد باشد.

و بنابراین اگر چیزی باشد، بانک مرکزی اروپا ممکن است بیشتر بخواهد.

در حالی که بانک مرکزی اروپا باید نسبت به انقباض بیش از حد محتاط باشد – جایی که افزایش بی رحمانه نرخ ارز شروع به آسیب رساندن به اروپا و همچنین فشار بر قیمت ها می کند – بانک مرکزی اروپا احتمالاً در حال حاضر به قدرت ارزی بی سابقه خواهد رسید.

نظرات بیان شده در اینجا نظرات نویسنده، ستون نویس رویترز است.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.