Nostr فقط در صورتی مقیاس خواهد شد که بتواند کاربران را برای اجرای رله ترغیب کند

Nostr، یک مرکز رو به رشد برای جامعه بیت کوین، اگر بخواهد به مقیاس قابل توجهی برسد، با چالش های انگیزشی مواجه است. این یک سرمقاله نظری توسط شینوبی، یک مربی خودآموخته در فضای بیت کوین و میزبان پادکست بیت کوین مبتنی بر فناوری است. من مقاله ای در مورد اصول اولیه چیستی Nostr و

کد خبر : 314614
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۴:۳۰
Nostr فقط در صورتی مقیاس خواهد شد که بتواند کاربران را برای اجرای رله ترغیب کند



Nostr، یک مرکز رو به رشد برای جامعه بیت کوین، اگر بخواهد به مقیاس قابل توجهی برسد، با چالش های انگیزشی مواجه است.

این یک سرمقاله نظری توسط شینوبی، یک مربی خودآموخته در فضای بیت کوین و میزبان پادکست بیت کوین مبتنی بر فناوری است.

من مقاله ای در مورد اصول اولیه چیستی Nostr و “رویدادها” و نحوه کار آنها، و همچنین مقاله ای در مورد برخی از مسائل کلیدی مدیریتی که این پلتفرم باید حل کند، نوشته ام. اکنون، اجازه دهید برخی از مسائلی را که سرورهای رله باید در درازمدت به آنها رسیدگی کنند، مرور کنیم.

کل پروتکل Nostr به افرادی بستگی دارد که در جایی از سرور رله استفاده می کنند. “شبکه Nostr” وجود ندارد، فقط رله ها و کلاینت هایی هستند که به رله ها متصل می شوند. باید مشوق هایی برای مردم وجود داشته باشد تا رله ها را اجرا کنند، و در دراز مدت، این در نهایت بخش بزرگی از میزان مقیاس رله ها خواهد بود. هرگز رله‌های Nostr در مقیاسی مشابه سرورهای توییتر وجود نخواهند داشت، مگر اینکه بتوانند به طور سودآوری کار کنند یا حداقل، پول کافی برای پرداخت هزینه‌های راه‌اندازی خودشان را به ارمغان بیاورند.

تبلیغات

با توجه به اینکه Nostr به عنوان یک پروتکل چگونه کار می کند، مسدود کردن کامل تبلیغات بسیار بی اهمیت خواهد بود، و آن را به یک راه حل غیرقابل اجرا تبدیل می کند. یک سرور رله می‌تواند از تبلیغات به‌عنوان مدل درآمدی استفاده کند، بدیهی است که این مدل درآمد غالب تقریباً برای هر سرویس رایگان آنلاین است، اما مشکل آن این است که کاربران اساساً باید آن را انتخاب کنند. رله‌ها به راحتی می‌توانند تبلیغات را به رویدادهایی که برای مشتریان ارسال می‌کنند تزریق کنند، اما کلاینت‌ها همچنین می‌توانند به راحتی آن‌ها را از رابط کاربری فیلتر کنند، اگر رویدادهای تبلیغاتی توسط کلید عمومی ایجاد نشده باشند که عمداً در آن مشترک شده‌اند.

حتی اگر یک اپراتور رله کلاینتی را تولید کند که این کار را انجام نداده باشد، هیچ راهی برای جلوگیری از استفاده کاربران دیگر از کلاینت هایی که از واکشی داده از رله خود انجام داده اند، وجود ندارد. آنها حتی واقعا نمی دانند که آیا مشتری شخصی تبلیغات را از کاربران مخفی می کند یا نه، و به دلیل عدم بینش، این مدل در بدو ورود تقریباً مرده است مگر اینکه کاربران عمداً آن را انتخاب کنند. و حتی در این صورت، اپراتور رله مبنای درستی برای نشان دادن چیزی در مورد سطح تعامل با تبلیغ‌کنندگان نخواهد داشت.

پرداخت های خرد

پرداخت های خرد یکی دیگر از راه حل های واضح است، به ویژه با توجه به تلاش های فعلی برای ادغام لایتنینگ با برنامه های Nostr. این مدل از نظر نحوه شارژ انعطاف پذیری زیادی را ارائه می دهد. رله‌ها می‌توانند فقط برای پست کردن رویدادها در آنجا هزینه دریافت کنند، می‌توانند برای دانلود رویدادها برای خواندن هزینه دریافت کنند، می‌توانند ترکیبی از هر دو را انجام دهند و قیمت هر یک را بسته به میزان مصرف منابعشان توسط یکی یا دیگری تنظیم کنند. من شخصاً به نوعی شک دارم که این مدل می تواند به اندازه چیزی مانند توییتر باشد. پرداخت‌های خرد محتوا خود را در بسیاری از موارد خاص که بر اساس لایتنینگ ساخته شده‌اند قابل اجرا نشان می‌دهند، اما دو مشکل اساسی در مقیاس واقعی آن به اندازه جهانی وجود دارد.

اولا، در حال حاضر پذیرش بیت کوین کافی برای آن وجود ندارد. حتی اگر همه به طور جادویی با پرداخت هزینه هر تعامل خدماتی کوچک از طریق Nostr مشکلی نداشته باشند، افراد کافی بیت کوین برای پشتیبانی از آن در مقیاس عظیمی مانند توییتر وجود ندارند. رله‌ها می‌توانند اشتراک‌ها را از طریق فیات شارژ کنند، اما این ریل‌های پرداخت برای هر رویداد ارسال‌شده یا دانلود شده، کسری از یک سنت را پشتیبانی نمی‌کنند. ثانیا، مردم به معنای واقعی کلمه به رایگان بودن خدماتی مانند این عادت کرده اند. این همان چیزی است که مردم انتظار دارند. من فکر نمی‌کنم که پرداخت‌های خرد به تنهایی واقعاً آن را برای پشتیبانی از رله‌ها در مقیاس بزرگ کاهش دهد.

می‌تواند راهی برای «چسب‌تر کردن» یا پایدارتر کردن پرداخت‌های خرد بدون تحمیل آن‌ها به معنای واقعی کلمه بر هر دسته از کاربرانی که از رله شما استفاده می‌کنند وجود داشته باشد. بحث‌های زیادی در مورد ساخت انواع برنامه‌ها در بالای Nostr در کنار یک شبیه‌سازی توییتر وجود داشته است: GitHub، Wikipedia، حتی برنامه‌های گیگ‌ورکر غیرمتمرکز مانند Uber. این آخری کلید اینجاست. چیزی مانند توییتر یا گوگل فقط سرویسی است که مردم تمام زندگی خود را به عنوان رایگان بودن آن بدیهی دانسته اند. تجارت اقتصادی جایی نیست که آن مفروضات عمیقاً در آنها ریشه دوانده باشد. مردم عادت دارند برای ارسال یک آگهی شغلی در جایی هزینه ای بپردازند، یا وقتی چیزی را آنلاین سفارش می دهند، به اپراتور بازار هزینه ای پرداخت کنند. آنها فقط از همان ابتدا آن را فرض می کنند و انتظار دارند. این می تواند رله ها را راهی برای ایجاد یک ستون فقرات درآمد قابل اعتماد از کاربران خود بدون ایجاد مقدار زیادی اصطکاک یا شکستن انتظارات کاربر بالقوه متوسط ​​ارائه دهد.

اگر قرار است پرداخت‌های خرد نیز عاملی باشد، اپراتور رله باید یک گره لایتنینگ را اجرا کند تا در وهله اول وجه از کاربران دریافت کند. این به طور بالقوه می تواند این درآمد را تقویت کند، اگر به درستی با هر مدل پرداخت خرد که یک رله اجرا شده است هم افزایی شود. هر چه سرور رله از نظر درآمدی که جذب می‌کند بزرگ‌تر باشد، نقدینگی بیشتری در شبکه لایتنینگ برای تسهیل آن نیاز خواهد داشت. اگر اپراتورها به درستی نحوه استقرار یا تخصیص نقدینگی را در شبکه برنامه‌ریزی کنند، آنگاه اجرای یک گره مسیریابی می‌تواند علاوه بر هزینه‌ای که برای پذیرش یا تحویل داده‌ها از طریق آن‌ها هزینه می‌کنند، به‌طور بالقوه یک جریان درآمد ناچیز باشد. رله

آیا می توان رله های مقیاس Nostr را انجام داد؟

حتی با چسباندن همه اینها به هم، آیا این مدل های درآمدی مختلف می توانند از یک رله در مقیاس توییتر پشتیبانی کنند؟ شاید یک رله گیگ کار بتواند، اما آیا حرکت منطقی آن این نیست که فقط در این نوع رویدادها تخصص داشته باشد؟ در مورد سایر موارد استفاده، مانند رسانه های اجتماعی چطور؟ شاید یک رله انفرادی که در آن مقیاس برای موارد استفاده خاص از Nostr کار می کند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد. ساختار اصلی پروتکل به روشی بسیار ساده انجام شده است به طوری که نمی توان آن را به راحتی سانسور کرد یا محتوای رویدادهای آن را به روشی غیر واضح دستکاری کرد. با این حال، این ساختار با سربار همراه است.

اگر درست باشد، اساساً Nostr را نمی شکند. از این گذشته، مشتریان می توانند به هر رله ای که می خواهند متصل شوند. مشتریان با هیچ رله انفرادی ازدواج نکرده اند، آنها می توانند رویدادها را از ده ها رله در یک زمان بگیرند. رویدادهای ذخیره شده در یک رله حتی می توانند به رویدادهای ذخیره شده در رله های کاملاً متفاوت اشاره کنند. این پروتکل همچنان می‌تواند برای هر موردی در عمل کار کند، حتی اگر سرورهای رله منفرد محدودیت‌های سختی داشته باشند که نمی‌توانند از نظر تعداد کاربران یا تعداد رویدادهایی که ذخیره می‌کنند و ارائه می‌کنند، از آن فراتر بروند.

با این حال… این پویایی خود مسائلی را در نحوه فهرست بندی و ردیابی تمام داده های پراکنده در سرورهای مختلف ایجاد می کند. آیا دید کاملی از یک سری رویدادهایی که به یکدیگر ارجاع می دهند دارید؟ چیزی کم است؟

شبکه توزیع‌شده از رله‌های کوچک‌تر با چالش‌های مقیاس‌پذیری مواجه می‌شود، همانطور که یک رله منفرد تلاش می‌کند بزرگ باشد. اما من آن یکی را برای یک بار دیگر ذخیره می کنم.

این یک پست مهمان توسط شینوبی است. نظرات بیان شده کاملاً متعلق به خود آنها است و لزوماً نظرات BTC Inc یا مجله Bitcoin را منعکس نمی کند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.