تحقیقات جدید در ژاپن نشان میدهد:سپری کردن زمان زیاد روی صفحه نمایش در دو سالگی منجر به ضعیف تر شدن مهارت های ارتباطی و زندگی روزمره در سن چهار سالگی می شود. با این حال، محققان می گویند بازی کودکان در فضای باز می تواند اثرات این آسیب را تا حد زیادی کاهش دهد.
کنجی جی سوچیا، استاد دانشگاه اوزاکا وسرپرست این تیم تحقیقاتی، در رابطه با موضوع فوق توضیح می دهد: اگرچه هم مهارت های ارتباطی و هم مهارت های زندگی روزمره در کودکان ۴ ساله ای که در ۲ سالگی به میزان زیادی از صفحه نمایش استفاده می کردند بدتر بود، اما زمان بازی در فضای باز تأثیرات بسیار متفاوتی بر این دو پیامد رشد عصبی داشت. ما با کمال شگفتی دریافتیم که بازی در فضای باز واقعاً تأثیرات منفی مدت زمان استفاده از موبایل و تجهیزات الکترونیکی مشابه را بر ارتباطات کودکان تغییر نمی دهد البته این رویکرد یعنی بازی در فضای باز تأثیری قابل توجه بر افزایش مهارت های زندگی روزمره کودکان دارد.
محققان پس از بررسی شرایط ۸۸۵ کودک ۱۸ ماهه تا چهار ساله به این یافته ها دست یافتند. آنها بر اساس یک استاندارد مطالعه شده، رابطه بین میانگین زمان تماشای صفحه نمایش توسط کودک در دو سالگی، میزان بازی در فضای باز در دو سال و هشت ماهگی و پیامده ای رشد عصبی مانند ارتباطات اجتماعی، زندگی روزمره و مهارت های اجتماعی شدن در چهار سالگی این کودکان را با کمک ابزار ارزیابی به نام مقیاس رفتار تطبیقی Vineland-II. ، بررسی کردند.
بر این اساس اعلام شد والدین می توانند مهارت های اجتماعی فرزندشان را در ۱۶ ماهگی تقویت کنند. محققان همچنین دریافتند که زمان بازی در فضای باز می تواند اثرات مضر تماشای صفحه نمایش بر مهارت های زندگی روزمره را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، پژوهشگران این تیم مطالعاتی دریافتند که مهارت های اجتماعی شدن در میان کودکان چهار ساله ای که در سن دو سال و هشت ماهگی زمان بیشتری را در خارج از خانه می گذرانند، بهبود یافته است.
توموکو نیشیمورا، از پژوهشگران ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می گوید: در مجموع، یافته های ما نشان می دهد که بهینه سازی زمان استفاده از صفحه نمایش در کودکان خردسال برای رشد عصبی مناسب وی بسیار مهم است. ما همچنین دریافتیم که زمان استفاده از موبایل با نتایج اجتماعی ارتباطی نداشته و حتی اگر زمان استفاده از موبایل در کودکان نسبتاً زیاد باشد، تشویق بیشتر وی به بازی در فضای باز می تواند به حفظ سلامت و رشد مناسب کودکان کمک کند.
بر کسی پوشیده نیست که همه گیری کرونا بسیاری از افراد را در سراسر جهان وادار کرد تا بیشتر به دستگاه های دیجیتال وابسته شوند. این موضوع به ویژه در مورد کودکان صادق بود.
در این میان کودکان به جز نیاز به کلاس های آنلاین مدرسه در اوقات فراغت به دلایل مختلفی از جمله سرگرمی و بازی از صفحه نمایش استفاده می کردند. این موضوع باعث اختلال در بسیاری از کودکان شد که پیش از همه گیری کرونا به صورت حضوری به مدرسه رفته و با دوستانشان در فضای باز بازی می کردند. از آنجایی که محدود کردن زمان استفاده از موبایل در کودکان خردسال همچنان دشوار است، تحقیقات بیشتر برای درک بهتر خطرات و مزایای استفاده از فناوری دیجیتال ضروری است. شرح کامل این یافته ها در مجله JAMA Pediatrics منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
علت پنهانکاری کودکان چیست؟/ راهکارهای فوقالعاده برای مواجهه با پنهانکاری
علت تیک عصبی در کودکان چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟
۳۵۲۳۶
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰