کشورها علیرغم تنش های جهانی به دنبال پیمان آب و هوای هوانوردی هستند

مجمع 193 کشور سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) که هر سه سال یکبار برگزار می‌شود، اولین مجمع از زمانی است که کووید-19 بر سیاست‌گذاران برای تسریع اصلاحات فشار وارد کرد. همچنین این اولین مورد از زمان تهاجم روسیه به اوکراین است که گفت‌وگوهای بین‌المللی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات تیره کرد و طوفانی

کد خبر : 260206
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
کشورها علیرغم تنش های جهانی به دنبال پیمان آب و هوای هوانوردی هستند


مجمع 193 کشور سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) که هر سه سال یکبار برگزار می‌شود، اولین مجمع از زمانی است که کووید-19 بر سیاست‌گذاران برای تسریع اصلاحات فشار وارد کرد.

همچنین این اولین مورد از زمان تهاجم روسیه به اوکراین است که گفت‌وگوهای بین‌المللی را در مورد طیف وسیعی از موضوعات تیره کرد و طوفانی سیاسی بر سر ادعای توقیف جت‌های خارجی به راه انداخت.

روسیه که با تحریم‌ها و ممنوعیت استفاده از حریم هوایی خود توسط خطوط هوایی غربی مواجه است، از مجمع خواست که «اقدامات مخرب دولت‌ها را متوقف کند» و گفت که هزینه کربن دور زدن روسیه تلاش‌های اقلیمی را «بی‌معنا» می‌کند.

غرب می گوید روسیه به طور غیرقانونی صدها هواپیمای اجاره ای خارجی را مصادره کرده است، اتهامی که مسکو آن را رد می کند. انتظار می رود که هر دو طرف نظرات خود را در جریان گردهمایی روز سه شنبه در مقر ایکائو در مونترال، که زمانی به عنوان کانال پشتیبان جنگ سرد مورد استفاده قرار می گرفت، بیان کنند.

یکی از مقامات ارشد ایکائو خواستار اتحاد در مورد موضوعات درازمدت در جریان مذاکرات 11 روزه شد.

خوان کارلوس سالازار، دبیرکل این مجمع به رویترز گفت: «من بسیار مطمئن هستم که کشورهای عضو… با ذهنی باز برای یافتن یک درک مشترک و ارائه راهی به سوی هوانوردی و پایداری که موضوع اصلی این مجمع است، خواهند آمد.

خطوط هوایی در سال گذشته هدفی را مبنی بر عدم انتشار گازهای گلخانه ای خالص تا سال 2050 در یک تمرین لباس عملی اتخاذ کردند که باعث رزرو از سوی شرکت های هواپیمایی چینی شد که نشان دهنده موضع محتاطانه تر پکن در قبال اقدامات چندجانبه است.

اکنون این چماق به دست دولت‌ها می‌رسد و شرکت‌های هواپیمایی، هواپیماسازان و فرودگاه‌ها برای اتحاد برای جلوگیری از بی‌ثباتی اکوسیستم فرامرزی هوانوردی فشار می‌آورند.

اما هزینه های بالا و نگرانی های کشورهایی مانند چین و روسیه همچنان موانع بالقوه ای هستند.

عدم اقدام “گزینه نیست”

«مجمع ایکائو… واقعاً حیاتی است. جولی کیچر، معاون اجرایی ایرباس در امور شرکت ها، به سرمایه گذاران گفت: امیدواریم بیش از 190 کشور گرد هم آیند تا در پشت چارچوب سیاست جهانی جمع شوند.

خطوط هوایی 2 تا 3 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند، اما حدود 12 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای حمل‌ونقل را تولید می‌کنند – درصدی که احتمالاً با تغییر حالت‌های دیگر به جایگزین‌هایی مانند برق سریع‌تر از آنچه در حال حاضر برای هر چیزی به جز کوتاه‌ترین جنگ ممکن است، افزایش می‌یابد.

امیل انگوزا آرائو، مدیر کل سازمان هواپیمایی کشوری کنیا به رویترز گفت: «ما باید کاری انجام دهیم. نشستن روی دست ما یک گزینه نیست.

نشست مقدماتی ایکائو در ژوئیه زمینه را برای رسیدن به هدف صفر خالص در سال 2050 فراهم کرد، حرکتی که صنعت آن را «تشویق‌کننده» خواند و در عین حال درباره مذاکرات سخت هشدار داد.

سازمان ملل می‌گوید که بیش از 130 کشور برای حمایت از توافق پاریس، هدف صفر خالص را تا اواسط قرن جاری تعیین کرده‌اند یا در حال بررسی آن هستند.

با این حال، چین و روسیه قصد دارند تا سال 2060 “کربن خنثی” باشند، در حالی که نخست وزیر هند نارندرا مودی از هدف 2070 صحبت کرده است.

پکن در مقاله‌ای به مجمع، خواستار کمک به کشورهای در حال توسعه برای تعدیل اهداف «تبعیض‌آمیز» کربن شد.

یکی از آشنایان با مذاکرات گفت که دیپلمات‌ها برای تضمین یک توافق هوانوردی، متنی را تنظیم می‌کنند که هدف اصلی 2050 خالص را تعیین می‌کند و شرایط مختلف را درک می‌کند.

ایکائو نمی تواند قوانینی وضع کند اما تصمیمات آن بر سیاست های ملی تاثیر می گذارد. مقامات امیدوارند یک هدف جهانی باعث افزایش عرضه سوخت جدید هوانوردی پایدار و تشویق سرمایه گذاری خصوصی شود.

حتی در آن زمان نیز انتظار می‌رود هوانوردی در تلاقی گروه‌های آب و هوایی که این تمرین را به عنوان یک پرده دود می‌بینند، باقی بماند.

جو داردن، مدیر هوانوردی در حمل و نقل و محیط زیست مستقر در بروکسل، گفت: «هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بلندمدت بدون برنامه‌ای قابل اجرا در بدو ورود به پایان رسیده است.

هیچ عواقبی برای آن کشورها وجود ندارد که به آن عمل نکنند، به این معنی که اکثر کشورها آن را جدی نخواهند گرفت.»

(گزارش توسط آلیسون لمپرت در مونترال و تیم هفر در پاریس؛ ویرایش توسط دیوید ایوانز)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.