به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، این گرافیک متحرک توسط جیمز ایگل نگاهی تاریخی به سیر تکامل اینترنت ارائه میکند و محبوبترین وبسایتها را در طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۲ نشان میدهد.
در اوایل دهه ۱۹۷۰ امکان استفاده از اینترنت اولیه وجود داشت، اما نسخه کاربر محورتر و در دسترستر که امروز به آن فکر میکنیم تا اوایل دهه ۱۹۹۰ با استفاده از مودمهای Dial-up واقعاً محقق نشد.
Dial-up به کاربران امکان دسترسی به وب را از طریق یک مودم که به یک خط تلفن فعال متصل بود، می داد. در دهه ۱۹۹۰ چندین پورتال مختلف برای استفاده از اینترنت وجود داشت، مانند Prodigy و CompuServe، اما AOL به سرعت محبوب ترین آنها شد.
AOL نزدیک به یک دهه جایگاه خود را به عنوان پربازدیدترین وب سایت حفظ کرد و تا ژوئن ۲۰۰۰، پورتال آنلاین بیش از ۴۰۰ میلیون بازدید ماهانه داشت؛ در آن زمان حدود ۴۱۳ میلیون کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود داشت.
اما هنگامی که اینترنت با پهنای باند بالاتر به بازار آمد و دیال آپ منسوخ شد، AOL جایگاه خود را از دست داد و یک وب سایت جدید – یاهو – رتبه اول را گرفت.
یاهو در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد، زمانی که این شرکت شروع به استفاده از استیم کرد، نام آن به یاهو تغییر کرد، که مخفف کلمه «Yet Another Hierarchical Officious Oracle» شد.
یاهو به سرعت رشد کرد و در اوایل دهه ۲۰۰۰ به محبوب ترین وب سایت در اینترنت تبدیل شد. یاهو برای چندین سال و تا سال ۲۰۰۴ رتبه اول خود را حفظ کرد؛ یاهو ۵.۶ میلیارد بازدید ماهانه داشت.
گوگل در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد و به عنوان یک موتور جستجوی ساده تر و کارآمدتر شروع به کار کرد و به سرعت مورد توجه قرار گرفت.
گفتنی است که گوگل در اوایل دهه ۲۰۰۰ موتور جستجوی پیش فرض یاهو بود تا اینکه یاهو گوگل را کنار گذاشت تا بتواند از فناوری موتور جستجوی خود در سال ۲۰۰۴ استفاده کند.
برای سالها گوگل و یاهو رقابت شدیدی داشتند و هر دو نام به نوبت در صدر فهرست محبوب ترین وب سایت ها قرار گرفتند. سپس، در دهه ۲۰۱۰، مسیر یاهو پس از مجموعهای از فرصتهای از دست رفته و حرکتهای ناموفق شروع به حرکت به سمت پایین جدول کرد.
قابلیت پیامرسانی رتبهبندی را دگرگون کرد
در حالی که گوگل نزدیک به دو دهه است که جایگاه خود را در صدر فهرست حفظ کرده است، ظهور پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب و فیس بوک حائز اهمیت است.
یوتیوب و فیس بوک مطمئنا اولین پلتفرم های رسانه های اجتماعی نبودند که مورد توجه قرار گرفتند. MySpace در سال ۲۰۰۷ موفقیت آمیز بود و در یک مقطع، این وب سایت سومین وب سایت محبوب در وب جهانی بود.
اما یوتیوب و فیس بوک عصر جدیدی را برای پلتفرم های رسانه های اجتماعی رقم زدند، که تا حدی به دلیل زمان بندی بی عیب و نقص آنها بود. هر دو پلتفرم تقریباً در همان زمانی وارد صحنه شدند که نوآوریهای گوشیهای هوشمند در حال تغییر صنعت تلفن همراه بود. طراحی آیفون و معرفی اپ استور در سال ۲۰۰۸، دسترسی به اینترنت را از طریق دستگاه تلفن همراه شما آسان تر از همیشه کرد.
دهه ۲۰۲۰
گوگل اکنون مترادف با اینترنت است؛ گوگل تا حد زیادی موتور جستجوی پیشرو است و حدود ۹۰ درصد از کل جستجوهای وب، موبایل و درون برنامه را تشکیل می دهد.
محبوب ترین وب سایت ها در چند سال آینده کدام خواهند بود؟ آیا گوگل همچنان رتبه اول را حفظ خواهد کرد؟ هیچ نشانه ای از کند شدن غول اینترنتی به این زودی وجود ندارد، اما اگر تاریخ چیزی به ما آموخته باشد، این است که همه چیز تغییر می کند.
۲۲۷۲۲۷
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰