۳۰ درصد کودکان مبتلا به اتیسم حرف نمی‌زنند/ روش‌های جدید درمانی

به گزارش هوشمند نیوز، اتیسم، علائم و نشانه‌های گوناگونی دارد و در هر فرد به یک‌شکل و با شدت متفاوتی نمایان می‌شود. مهم‌ترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعاملات اجتماعی، عدم برقراری تماس چشمی، عدم واکنش به نام خود، عدم توجه به محیط اطراف، شناخت محدود نسبت به محیط اطراف، واکنش‌های نامتعارف

کد خبر : 219537
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
۳۰ درصد کودکان مبتلا به اتیسم حرف نمی‌زنند/ روش‌های جدید درمانی



به گزارش هوشمند نیوز، اتیسم، علائم و نشانه‌های گوناگونی دارد و در هر فرد به یک‌شکل و با شدت متفاوتی نمایان می‌شود. مهم‌ترین علائم آن نقص در برقراری ارتباط، مشکل در تعاملات اجتماعی، عدم برقراری تماس چشمی، عدم واکنش به نام خود، عدم توجه به محیط اطراف، شناخت محدود نسبت به محیط اطراف، واکنش‌های نامتعارف به برخی از محیط‌ها و یا محرک‌ها، وجود الگوهای محدود و تکراری در رفتار، علایق و فعالیت‌ها و… است.

یکی از مشکلات اصلی کودکان با اختلال اتیسم نداشتن کلام و یا توانایی‌های کلامی بسیار محدود است به طوری که این کودکان حتی برای بیان و برطرف کردن نیازها و درخواست‌های خود هم با چالش مواجه می‌شوند. مواجه شدن مداوم با این چالش‌های ارتباطی باعث بهم ریختگی، احساس ناامیدی و ناکامی در این کودکان می شود که هم کودکان و هم والدین آن ها را با مشکلاتی مثل تنیدگی و احساسات منفی مختلف روبرو می کند. پس از چه روشی می توان برای برقراری ارتباط و برطرف کردن نیازها در این کودکان استفاده کرد؟

روش آموزشی پکس یا نظام ارتباطی مبادله تصویر، روشی است که اولین‌بار در دهه‌ی ۸۰ میلادی توسط آندرو بوندی و لوری فراست پایه‌گذاری شد. هدف در این روش آموزشی تقویت مهارت‌های ارتباطی کودک اتیسم و گسترش ارتباط خودانگیخته در محیط‌های مختلف همچون خانه، مدرسه، محیط‌های تفریحی و بدون نیاز به استفاده از کلام و جایگزینی تصاویر به جای آن بوده است.

این روش آموزشی در ۶ گام اجرا می‌شود، در گام‌های ابتدایی هدف معرفی تصاویر، جلب‌توجه کودک، افزایش تقاضاهای خودانگیخته و تمایز بین تصاویر است و در گام‌های بالاتر هدف جمله‌سازی (غیرکلامی)، تقاضا و برآورده‌کردن نیازها است.

پژوهش ها ثابت کرده اند که روش ارتباطی مبادله تصویر می‌تواند به عنوان روشی برای بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان اتیسم مورد استفاده قرار گیرد اما میزان اثربخشی این روش در میان افراد مختلف، با توجه به ویژگیهایی مانند سطح عملکرد شناختی، میزان توجه و همکاری متفاوت است.

موسسه ی خیریه ی دوست اتیسم به منظور توانمندی کودکان اتیسم و با نیازسنجی های بسیار پس از ۴ سال تلاش توانستند این روش را به صورت رسمی بومی سازی کرده و در اختیار متخصصین و خانواده ها قرار دهند. تمام ابزارهای لازم برای استفاده از این روش در ایران تولید شده و نزدیک ترین نمونه به نمونه ی اصلی است.

دنیای کودکان اتیسم شاید خیلی زیباتر از دنیایی باشد که ما با تمام حواسمان درکش می کنیم. به امید روزی که تمام کودکان اتیسم سرزمینمان با استفاده از ابزارها و روش های درمانی موثر و به روز دنیا قادر به زندگی راحت تر و بازگو کردن نیازهایشان باشند.

۲۳۳۲۳۳



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.