به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین انتظامی، رییس سابق سازمان سینمایی که اینک دبیر کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است، پستی اینستاگرامی را درباره سامانه سمفا (سامانه مدیریت فروش بلیت و اکران سینما) منتشر کرد.
انتظامی که سامانه سمفا در زمان مدیریت او بر سازمان سینمایی راه انداخته شد، نوشت:
«ارزیابی دقیق از مصرف فرهنگی، مورد نیاز چند قشر است: فعالان آن حوزه، منتقدان، پژوهشگران بهویژه محققان همان حوزه و جامعهشناسان، سرمایهگذاران و سیاستگذاران.
هر چقدر اطلاعات مصرف فرهنگی، دقیقتر و بهروزتر باشد، ذینفعان یادشده، بهتر میتوانند استفاده کنند.
تنها حوزهای که در حال حاضر، مصرف فرهنگی را به تفکیک دوره و جغرافیا به صورت برخط در اختیار همگان قرار میدهد، سامانه مدیریت فروش و اکران (سمفا) متعلق به سازمان سینمایی است.
اطلاعات بالا از این سامانه استخراج شده است و سایر جداول (بهویژه به تفکیک استان و دوره اکران و نوع فیلم) خیلی حرف دارد.
اگر خاطرتان باشد، پیش از سمفا، ناگهان اعلام میشد فلان فیلم، میلیاردی شد و کسی نمیتوانست این شگرد تبلیغاتی و بازاریابی را راستیآزمایی کند.
از این جهت، سمفا نمونهای از شفافیت در سینما است. سمفا فواید دیگری هم دارد از جمله حذف انحصار فروش، پایان دادن به اختلافات مالی و به روز کردن تسویه حساب فروشها که به چرخه تولید کمک میکند و جلوگیری از تبعیضهای احتمالی یا ادعایی.
به امید آن که در سایر حوزهها (نشر، تئاتر، موسیقی و…) هم چنین سامانههایی داشته باشیم که هم به درد ذینفعان مشترک بخورد و هم جلوهای از شفافیت باشد.»
۵۷۵۷
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰