کیهان: اگر امام علی ، با بدعت های خلفا مقابله می کرد یارانش از او جدا می شدند
تحمل برخی از بدعتهای خلفاسنتهای نادرستی که توسط خلفای پیش از امیرمؤمنان(ع) به خصوص دو خلیفه نخست پایهریزی گردید، بعد از مرگشان به یکی از معضلات حکومت آن حضرت مبّدل شد؛ بهطوری که مقابله با آنها موجب جدایی یاران آن بزرگوار از ایشان میشد. این مطلب چیزی نیست که تنها با تحلیل زندگانی امیرمؤمنان(ع) قابل
تحمل برخی از بدعتهای خلفا
سنتهای نادرستی که توسط خلفای پیش از امیرمؤمنان(ع) به خصوص دو خلیفه نخست پایهریزی گردید، بعد از مرگشان به یکی از معضلات حکومت آن حضرت مبّدل شد؛ بهطوری که مقابله با آنها موجب جدایی یاران آن بزرگوار از ایشان میشد. این مطلب چیزی نیست که تنها با تحلیل زندگانی امیرمؤمنان(ع) قابل اثبات باشد، بلکه خود بدان تصریح فرموده است.
سلیمبنقیس هلالی گوید یک بار حضرت در جمع اهلبیت(ع) و یاران خاص و شیعیانش فرمود: «قبل از من خلفا اعمالی را انجام داده اند که در آن با رسولخدا(ص) مخالفت ورزیدند و در این مخالفت تعمّد داشته اند و عهدشان را با آن حضرت شکستند و سنّت آن (حضرت) را تغییر داده اند؛ حال اگر من مردم را وادار به ترک آن اعمال کرده و آن سنتها را به سنن پیشین و آنچه در دوران رسولخدا(ص) مرسوم بوده بازگردانم، سربازانم از من جدا میشوند؛ به طوری که تنها من و یا عدّه اندکی از شیعیانم که به برتری من عارفند و پیشوایی مرا با استفاده از قرآن و سنّت رسولخدا(ع) پذیرفته اند، باقی می مانند.»
سپس امیرمؤمنان حدود 30 مورد از سنّتهای نوظهور مخالف سنّت پیامبر(ص) را برشمرد و فرمود: «قسم به خدا به مردم دستور داده بودم در ماه رمضان جز برای (نمازهای) واجب نماز جماعت برپا نکنند و به آنها اعلام کردم اجتماع برای نمازهای نافله بدعت است؛ ولی برخی از سپاهیانم، از کسانی که همراه من میجنگیده اند فریاد زدند: ای اهل اسلام سنّت عمر تغییر داده شده، ما را از نماز مستحبی در ماه رمضان نهی میکند (سپس حضرت میفرماید: وضع به گونه ای آشفته شد) که من ترسیدم در ناحیه ای از اطراف لشکرم شورش شود.
(آنگاه از مردم و امت خود شکوه کرده میفرماید) از تفرقه این امت و تبعیتشان از امامان گمراهکننده و دعوتکنندگان به سوی آتش چه نکشیده ام.»
همانگونه که حضرت تصریح فرموده برای حفظ وحدت و جلوگیری از شورش در جامعه اسلامی میبایست برخی از انحرافات را تحمل کند، با صبر و بردباری و دندان روی جگر گذاشتن و دعوت کردن نیروهای حزباللهی و ولایت مدار به صبر و تحمل، جامعه اسلامی را از بحرانها و فتنهها عبور میداد، البته این در جایی است که حفظ مصالح اسلام و حکومت اسلامی در گرو صبر و بردباری در برابر انحرافات باشد و گرنه اگر صبر موجب از بین رفتن اسلام و حکومت اسلامیشود در آن صورت مبارزه و قیام ولو به قیمت ایجاد تفرقه در جامعه ضرورت دارد.
23302
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :امام علی(ع) ، تاریخ اسلام ، دولت سیزدهم ، سیدابراهیم رئیسی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰