در بازه‌ی قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰‌میلیون، چی بخریم؟

برترین‌ها: تلاش برای ساخت خودرو‌هایی مهیج همیشه به تولید سوپراسپرت ختم نمی‌شود. گاهی یک طراح دغدغه این را دارد که خودرویی شهری و چابک را برای خانواده‌ای کوچک خلق کند. نتیجه کار، اما در نهایت به حجمی خوشایند و تهاجمی تبدیل می‌شود که از ابتدا قابل پیش‌بینی نبود. بسیاری از خودرو‌های کلاس هاچ‌بک وضعیتی مشابه

کد خبر : 1975
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
در بازه‌ی قیمتی ۲۰۰ تا ۴۰۰‌میلیون، چی بخریم؟


برترین‌ها: تلاش برای ساخت خودرو‌هایی مهیج همیشه به تولید سوپراسپرت ختم نمی‌شود. گاهی یک طراح دغدغه این را دارد که خودرویی شهری و چابک را برای خانواده‌ای کوچک خلق کند. نتیجه کار، اما در نهایت به حجمی خوشایند و تهاجمی تبدیل می‌شود که از ابتدا قابل پیش‌بینی نبود. بسیاری از خودرو‌های کلاس هاچ‌بک وضعیتی مشابه دارند. یعنی آنچه طراحی شد آنقدر مهیج بود که بعد‌ها سازنده مجبور شد ذاتی شبیه به ظاهر خودرو را به بسته پیشنهادی‌اش بیفزاید تا خریداران از داشتن خودرویی کامل لذت ببرند.

جولیتای جسور و رقبای صمیمی

فولکس واگن گلف نسل اول مصداق بارز این ادعاست. وقتی این خودرو با دستان هنرمند جیاجیارو ایتالیایی خلق شد، از ابتدا قرار نبود نسخه‌های R یا Gti داشته باشد، ولی آنقدر فرم ظاهری خودرو خوشایند بود که فولکس را مجبور کرد موتور‌های قدرتمندتری را همراه با آن به مشتریان پیشنهاد بدهد. داستان امروز ما هم به این شکل است. هیوندای، رنو و آلفارومئو سعی کرده‌اند خودرو‌هایی بسازند که برای رفت و آمد شهر مناسب باشد و البته هزینه زیادی به مالک تحمیل نکند. ولی نتیجه کار چیزی ورای تصور آن‌ها بوده است.

در واقع این سه سازنده مشهور سه خودرو با ظاهر اسپورت ساخته‌اند که فارغ از مسائل فنی، هیجان را در نگاه اول به بیننده تزریق می‌کنند. این نکته البته وقتی پشت فرمان سه خودرو می‌نشینید به سه حس کاملا متفاوت تبدیل می‌شود، اما در نهایت قضاوت شما درباره خودرو‌های هاچ‌بک را با ویژگی اسپورت بودن عجین می‌سازد. البته اینکه سه خودرو گزارش ما یعنی هیوندای i ۳۰، رنو اسکالا E ۴ و آلفارومئو جولیتا چه اندازه در واقعیت هم محصولات اسپورتی هستند را در ادامه متوجه می‌شویم.

بهتر از تصورات ما

جولیتای جسور و رقبای صمیمی

هیوندای آی ۳۰ مدل ۲۰۱۲ را می‌توان با پرداختی در محدوده ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بسته به سلامت اتاق و کارکرد موتور خریداری کرد. این خودرو در نمای عقب محصولی کاملا جذاب و در نمای جلو اتومبیلی ساده و صمیمی است. آی ۳۰ که یکی از موفق‌ترین هاچ‌بک‌های وارداتی یک دهه اخیر بازار ایران به حساب می‌آید، هرگز شانس این را پیدا نکرد که در نسل‌های دوم و سوم به کشور راه یابد. اتفاقی که اگر رخ می‌داد قطعا کار را برای فروش محصولی مثل جولیتا که در ایران خوش درخشید، سخت می‌کرد. ترکیب خطوط ساده با حجم‌های معقول از آی ۳۰ یک هاچ‌بک جوان‌پسند ساخته که رنگارنگ بودن آن کمک شایانی به بهبود فروشش کرده است.

در واقع یکی از دلایل بازار دست دوم عمیق آی ۳۰ این قیمت به نسبت معقول است که در کنار تنوع رنگ طیف وسیعی از جوانان را به سمت خود می‌کشاند. از آنجا که استهلاک خودرو زیاد نیست و عملکرد گیربکس و موتور هم هماهنگ است، تصویر خوبی از آی ۳۰ در اذهان جامعه نقش بسته که در یک دهه اخیر به کمکش آمده است. آی ۳۰ پرمصرف است و قدیمی‌تر از باقی رقبا. خودرو کندی نیست، ولی در این گروه از دو محصول دیگر شتاب و هندلینگ ضعیف‌تری دارد که بخش مهمی از این موضوع به گیربکس آن برمی‌گردد. در عین حال اتاق خودرو نسبت به دو رقیب دیگرش تنگ‌تر و کوچکتر است. تجهیزات اتاق هم در برخی موارد خوب و در برخی موارد بسیار ضعیف است. نبود مانیتور لمسی، سیستم صوتی حرفه‌ای یا سقف پانوراما که در جولیتا موجود است، از جمله نقاط ضعف آی ۳۰ در بخش تجهیزات است.


دردسر‌ها و لذت‌های خرید عقاب تیزپرواز

جولیتای جسور و رقبای صمیمی

آلفا رومئو جولیتا در مدل‌های ۲۰۱۳ حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد که برای خودرویی با این سطح از امکانات پرداخت زیادی نیست. در واقع در شرایطی که چری آریزو ۵ توربو صفر کیلومتر بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، خرید این آلفارومئو با این قیمت چندان هم اشتباه نیست. البته خب این خودرو در ایران دچار مشکلاتی می‌شود که عمده آن‌ها به دلیل بی‌توجهی مالک است. مشکلاتی از قبیل تعمیر جعبه دنده یا خشونت موتور که هردو از ناحیه استفاده از بنزین و روغن بی کیفیت به خریداران تحمیل می‌شود.

موردی که البته برای ب. ام؛ و سری ۷ که هیچ احتیاجی به تعویض روغن گیربکس ندارد هم در ایران رخ داده است! منتهی این مورد را اگر بتوانید مدیریت کنید، جولیتا اتفاقا خودرو کم استهلاکی است که زیاد دردسرتان نمی‌دهد و دقیق کار می‌کند. دقیق بودن جولیتا، اما از جنس مگان/اسکالا یا آی ۳۰ نیست. جولیتا می‌تازد. فقط کافی است یک بار پشت فرمان جولیتا بنشینید تا هیجان را احساس کنید. ترکیب موتور مولتی جت خودرو با گیربکسی دقیق از این موجود اروپایی یک عقاب تیزپرواز ساخته که کمتر خودرویی در این کلاس قادر به مقابله با آن است. در واقع جولیتا شکار نمی‌شود مگر اینکه توسط فولکس واگن گلف این اتفاق بیفتد.

موتور ۱۴۰۰‌سی‌سی خودرو دقیقا ۱۷۱ اسب بخار قدرت را در کنار ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در دوری وسیع در اختیارتان قرار می‌دهد تا به محض نیاز گاز دهید! اتاق به لطف طول کلی ۴.۳۵ متری بدنه ابعادی هم‌اندازه اسکالا و آی ۳۰ دارد و به قدر کافی برای سفر‌های پنج نفره مناسب است. البته اگر سرنشینان بزرگسال، تنومند و سنگین وزن باشند بهتر است این عدد برای هر سه خودرو به ۴ تقلیل یابد.

جولیتا که در شهر چابک و تیز است، در یک سفر طولانی خودرویی به غایت ایده آل است. نرم و فرمان پذیر و متعادل، اما چابک است و مصرف سوخت مناسبش در مسافرت‌های برون‌شهری از این خودرو گزینه ایده آلی برای خانواده‌های متوسط می‌سازد. خوشبختانه امکانات خودرو خوب است و مونتاژ کابین هم چیزی از آی ۳۰ و اسکالا کم ندارد. حتی شاید بتوان گفت مواد به کار رفته در اتاق جولیتا یک سروگردن از دو رقیب دیگر بهتر بوده و ماندگاری خوبی هم از خود نشان می‌دهد. کلا ترکیبی که آلفارومئو در این محصول متفاوت به خریداران ارائه می‌کند، تجربه خوشایندی بوده که باید حتما از سوی علاقمندان به هاچ‌بک امتحان شود.


مردی محترم در خانه‌ای محقر

جولیتای جسور و رقبای صمیمی

رنو اسکالا را در نسخه ۲۰۱۶ و‌ای ۴ با حدود ۳۷۵ میلیون تومان وجه نقد می‌توان خرید. این همان مگان دوست‌داشتنی است که در ایران نام اسکالا به خود گرفته. محصول موفقی که با مونتاژ در ایران، نام رنو را با کیفیت و تکنولوژی عجین کرد. منتهی اگر گیر مگان قبلی کمبود توان خودرو بود، گیر اسکالا در کمبود تجهیزات و آپشن‌های رفاهی و ارتباطی است که پس از مدتی توی ذوق می‌زند. چیزی که در نهایت به فروش انگشت شمار اسکالا در ایران منجر گشت. اسکالا مخصوصا در نسخه‌های نیوفیس (مدل‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶) ظاهر جذاب و خوشایندی دارد و از باقی رقبا مدرن‌تر است. ولی قیمت بالای آن که هم‌رده جولیتا است، ناخودآگاه شما را به مقایسه وادار می‌کند و خب با ابعاد مشابه، اسکالا هم محقرتر، هم کندتر و هم گمنام‌تر است.

البته نقاط قوت اسکالا کم نیستند. دوام خودرو مثل همه محصولات رنو فوق العاده است و کیفیت مونتاژ هم ستودنی است. مجموعه قوای محرکه هم با وجود اختلاف قدرت با آلفا رومئو، ابدا تنبل نبوده و حتی در نوع خود مهیج کار می‌کند چیزی که ویژگی بارز همه نسل‌های مگان است. اسکالا که از موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ سود می‌برد، از نظر مصرف سوخت بین آی ۳۰ و جولیتا قرار داشته و از نظر گنجایش هم بهترین وضعیت را به واسطه پهن‌تر بودن بدنه داراست. اسکالا در کل حال مرد محترم و باشخصیتی را دارد که خانه محقرش موجب سرشکستگی او شده است.

نتیجه نهایی

همه چیز بسته به قدرت خرید شماست. توان پرداخت شما تعیین می‌کند چه اولویتی دارد. طبیعتا در حالت عادی خرید نسخه‌های لو آپشن اسکالا بهترین انتخاب است گرچه آی ۳۰ هم خودرو نازلی نیست و حتی در نسخه‌های ۲۰۱۰ هم کیفیتی قابل قبول را علیرغم یک دهه کار از خود بروز داده است. با اینحال به نظر برسد در بازه قیمتی کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان همچنان نسخه‌های کارکرده آلفا رومئو جولیتا یک پیشنهاد حجذاب و کم خطر باشد که حسی متفاوت از همیشه را به خریداران مشتاق ایرانی می‌چشاند؛ بنابراین جولیتا برای خرید اولویت است بعد اسکالا و سپس آی ۳۰.



لینک منبع

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.