نخست‌وزیر جزایر سلیمان می‌گوید پیمان امنیتی با چین صلح منطقه‌ای را تضعیف نمی‌کند

سوگاواره تایید کرد که این پیمان توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شده است، یک روز پس از آن که چین در یک نشست خبری منظم در پکن از امضای آن خبر داد. این اقدام، چند روز قبل از ورود هیئتی از کاخ سفید، از جمله کورت کمپبل، هماهنگ کننده اقیانوس آرام هند، به هونیارا،

کد خبر : 195771
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۰۴
نخست‌وزیر جزایر سلیمان می‌گوید پیمان امنیتی با چین صلح منطقه‌ای را تضعیف نمی‌کند


سوگاواره تایید کرد که این پیمان توسط وزرای خارجه دو کشور امضا شده است، یک روز پس از آن که چین در یک نشست خبری منظم در پکن از امضای آن خبر داد.

این اقدام، چند روز قبل از ورود هیئتی از کاخ سفید، از جمله کورت کمپبل، هماهنگ کننده اقیانوس آرام هند، به هونیارا، نگرانی ها را در کانبرا در مورد احتمال حضور نظامی چین در کمتر از 2000 کیلومتر دورتر افزایش داده است.

پس از دیدار مقامات این کشورها با کمپبل در هونولولو، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده، ژاپن، نیوزیلند و استرالیا نگرانی‌های خود را درباره این پیمان امنیتی «و خطرات جدی آن برای یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز» دارند.

نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند، روز چهارشنبه گفت که نیوزیلند به جزایر سلیمان و چین نگرانی‌های جدی خود را در مورد پتانسیل این پیمان برای بی‌ثبات کردن امنیت منطقه اقیانوس آرام اعلام کرده است.

او گفت: «نیوزیلند یک مشارکت امنیتی بلندمدت با جزایر سلیمان دارد و من متأسفم که جزایر سلیمان تصمیم گرفته است توافقنامه امنیتی خارج از منطقه را دنبال کند.

او افزود که نشست آتی رهبران مجمع جزایر اقیانوس آرام “درباره چگونگی تقویت منطقه خود در برابر فشارهای ژئوپلیتیکی که همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد” بحث خواهد کرد.

قانونگذاران جزایر سلیمان از سوگاواره خواستند تا شرایط پیمان امنیتی را به طور عمومی افشا کند.

سوگاواره گفت که این پیمان پس از یک “فرآیند” فاش خواهد شد و افزود که همکاری امنیتی با چین متوجه هیچ کشوری یا اتحادهای خارجی نیست، بلکه “وضعیت امنیت داخلی خودمان” است.

وی گفت: من از همه همسایگان، دوستان و شرکای خود می‌خواهم که به منافع حاکمیتی جزایر سلیمان احترام بگذارند و اطمینان حاصل کنند که این تصمیم تأثیر نامطلوب یا تضعیف صلح و هماهنگی منطقه ما نخواهد داشت.

پیش نویس فاش شده شامل مقرراتی برای پلیس چین برای حفظ نظم اجتماعی و برای دوباره پر کردن کشتی های نیروی دریایی چین در جزایر سلیمان بود که استرالیا را نگران کرد.

سوگاواره یک روز قبل به پارلمان گفت که این پیمان اجازه ایجاد پایگاه نظامی چین را نمی دهد و روز چهارشنبه گفت که این پیمان امنیتی امکان حفاظت از زیرساخت ها را فراهم می کند، پس از شورش های ماه نوامبر که ساختمان ها به آتش کشیده شد و جان افراد از دست رفت.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، در میانه مبارزات انتخاباتی ملی، توسط حزب مخالف کارگر به دلیل آنچه که آنها بزرگترین شکست دیپلماتیک در اقیانوس آرام از زمان جنگ جهانی دوم می نامند مورد انتقاد قرار گرفته است.

آنتونی آلبانیز، رهبر حزب کارگر اپوزیسیون، گفت که واضح است که “روابط بین استرالیا و سوگاواره از هم پاشیده است” و دولت موریسون باید برای مدت طولانی تری درگیر تعامل عمیق تر می شد.

موریسون روز چهارشنبه گفت که استرالیا موضع خود را به وضوح به سوگاواره اعلام کرده است، اما وزیر امور خارجه را اعزام نکرده است زیرا نمی‌خواهد به جزایر اقیانوس آرام بگوید چه کار کنند.

او به خبرنگاران گفت: “من به حاکمیت آنها احترام می گذارم و به اختیارات انتخاباتی آنها احترام می گذارم.”

استرالیا تحت یک معاهده امنیتی دوجانبه که در سال 2017 امضا شد و یک ماموریت پلیس منطقه ای قبلی، از هونیارا، همسایه جزیره اقیانوس آرام، حمایت پلیسی کرده است.

ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا روز چهارشنبه گفت: «این مورد به صورت باز و شفاف مورد توافق قرار نگرفته است».

وزیر توسعه بین‌المللی و اقیانوس آرام استرالیا، زد سسلجا، هفته گذشته با سوگاواره دیدار کرده بود تا از او بخواهد این پیمان را با چین امضا نکند، و در بیانیه‌ای مشترک با پین در شامگاه سه‌شنبه گفت استرالیا «عمیقاً ناامید شده است».

(گزارش توسط کرستی نیدهام در سیدنی و لوسی کرایمر در ولینگتون؛ ویرایش توسط تام هوگ و گری دویل)



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.