عدم‌کفایت بودجه جبرانی ارز ۴۲۰۰ برای حمایت از خانوارها در لایحه ۱۴۰۱ / ابهام در شیوه تحقق رشد اقتصادی 8درصد

معماریان کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  در خصوص حذف ارز 4200تومانی گفت: ما از ابتدا موافق حذف ارز 4200تومانی بودیم و هستیم اما معتقدیم که دولت باید حمایت‌های خود را به‌صورت مستقیم از خانوارها انجام دهد. وی افزود: دولت در لایحه بودجه ارز 4200تومانی را به‌جز برای دارو و گندم حذف کرده است و

کد خبر : 145252
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
عدم‌کفایت بودجه جبرانی ارز ۴۲۰۰ برای حمایت از خانوارها در لایحه ۱۴۰۱ / ابهام در شیوه تحقق رشد اقتصادی 8درصد



معماریان کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  در خصوص حذف ارز 4200تومانی گفت: ما از ابتدا موافق حذف ارز 4200تومانی بودیم و هستیم اما معتقدیم که دولت باید حمایت‌های خود را به‌صورت مستقیم از خانوارها انجام دهد.

وی افزود: دولت در لایحه بودجه ارز 4200تومانی را به‌جز برای دارو و گندم حذف کرده است و حتی شیوه تخصیص ارز 4200تومانی گندم و دارو را نیز از دلاری به ریالی تغییر داده است. هزار میلیارد تومان را برای حمایت‌های ناشی از حذف این ارز در نظر گرفته است. از این رقم بخشی برای خرید تضمینی گندم و واردات دارو مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما یکی از ابهامات اینجاست که سازوکار مشخصی برای این مسئله در نظر گرفته نشده است.

این کارشناس مسائل بودجه با بیان اینکه رقمی در حدود 60 هزار میلیارد تومان برای حمایت مستقیم از خانوارها در لایحه بودجه سال 1401 در نظر گرفته شده است، گفت: این بودجه برای حمایت‌های ناشی از حذف ارز 4200تومانی کافی نیست و مجلس باید با ایجاد یا اصلاح منابع درآمدی در بودجه کشور منابع بیشتری برای این مسئله در نظر بگیرد.

ابهام در شیوه تحقق رشد اقتصادی 8درصد در سال 1401

وی با اشاره به تعیین هدف رشد هشت‌درصدی در بودجه سال آینده گفت: رویکرد دولت در این خصوص مناسب است اما نسبت به شیوه تحقق این هدف و سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های استانی ابهام وجود دارد، باید تکلیف این ابهامات مشخص شود و ما به آن انتقاد داریم.

معماریان با تأکید بر اینکه در فرآیند رشد اقتصادی اجرای برخی طرح‌های ملی و بزرگ کمک‌کننده‌تر از پخش بودجه در پروژه‌های استانی است، گفت: این‌که دولت فروش اموال مازاد هر استان را به خودش واگذار کرده است تا درآمدها برای همان استان هزینه شود نکته مثبتی است اما دولت باید منابعی را که از مرکز توزیع می‌شود برای تأمین مالی پروژه‌های ملی در نظر بگیرد.

فشار درآمد 95هزارمیلیارد تومانی بر پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها/ رانت پتروشیمی‌ها باید حذف شود اما تندی افزایش قیمت‌ها می‌تواند اصلاح شود

وی گفت: در تبصره 14 از محل افزایش قیمت سوخت پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها یک منابع قابل‌توجهی دیده شده است. ما همچنان جمع‌بندی نهایی در این مورد نداریم اما جمع‌بندی اولیه نشان می‌دهد فشار روی پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها زیاد شده است و تعدادی از آن‌ها را زیان‌آور کرده است.

این کارشناس مسائل بودجه در ادامه گفت: اگرچه ما معتقدیم که این صنایع رانت قابل‌توجهی دریافت می‌کردند و باید همسان‌سازی قیمت سوخت و خوراک انجام شود تا نتوانند قانون و دولت را دور بزنند اما در نظر گرفتن این درصد و درآمدهای 95هزار میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال 1401 از این محل ممکن است به صنایعی که ارزآوران اصلی اقتصاد ما هستند فشار وارد کند.

وی اضافه کرد: در نتیجه لازم است این موضوع مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و کارگروهی در مجلس به‌روی آن تمرکز کند تا در صورتی که نیاز به اصلاح وجود داشته باشد انجام گیرد. اگر قرار باشد اصلاحی صورت بگیرد باید در این راستا باشد که تندی افزایش قیمت دولت را کمی کاهش دهد تا صنایع نیز آسیب نبینند.

2121



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.