قهرمانی از دو کشور! – خبرآنلاین

مریم روحی: شاید برای فوتبالی ها که رشته مورد علاقه شان را جذاب ترین ورزش دنیا می دانند رمونتادا، کامبک یا همان بازگشت های هیجان انگیز یکی از مهم ترین نقاط قوت باشد که همیشه از آن به عنوان عامل متمایز کننده فوتبال نام می برند. رمونتادا بارسلونا مقابل پاری سن ژرمن یکی از جذاب

کد خبر : 142711
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۳:۵۹
قهرمانی از دو کشور! – خبرآنلاین


مریم روحی: شاید برای فوتبالی ها که رشته مورد علاقه شان را جذاب ترین ورزش دنیا می دانند رمونتادا، کامبک یا همان بازگشت های هیجان انگیز یکی از مهم ترین نقاط قوت باشد که همیشه از آن به عنوان عامل متمایز کننده فوتبال نام می برند. رمونتادا بارسلونا مقابل پاری سن ژرمن یکی از جذاب ترین بازی های سال های اخیر بوده اما در روزهای گذشته اتفاق هیجان انگیزی خارج از مستطیل سبز و در پیست ابوظبی رخ داد؛ جایی که مکس ورستپن با سبقت دقیقه نودی از قهرمانی 7 سال اخیر جهان برای نخستین بار فاتح فرمول یک دنیا شد.

مکس امیلیان ورستپن 24 ساله زاده هاسلت بلژیک است. او در خانواده آشنا به فرمول یک متولد شد. جوس ورستپن پدر امیلیان راننده فرمول یک هلند بود و مادرش سوفی کمپن در کارتینگ بلژیک فعالیت داشت.

قهرمانی از دو کشور!

آنتونی از بستگان مادری مکس نیز که قهرمانی سری مسابقات اروپا را داشت در حال حاضر مدیر تیم کاراسپورت است.

مادر مکس به خاطر همسرش از دنیای کارتینگ کنار رفت تا همراه او در فرمول یک باشد. همین علاقه خانوادگی باعث شد مکس از چهار سالگی کارش را در این حرفه آغاز کند.

قهرمانی از دو کشور!

مکس که متولد بلژیک است به خاطر پدرش که رابطه نزدیک تری با او دارد تصمیم گرفت گواهینامه هلندی بگیرد. او در مصاحبه ای اعلام کرده بود که شب ها به بلژیک می رود و می خوابد و روزها به هلند می آید تا در کنار دوستانش باشد!

قهرمانی از دو کشور!

مسابقه تاریخی در خاک امارات

لوئیس همیلتون بریتانیایی و مکس ورستپن هلندی (بلژیکی تبار) برای قهرمانی فرمول یک 2021 جهان به رقابت با هم پرداختند. این نزدیک ترین مسابقه تاریخ فرمول یک محسوب می شد که قهرمانی فصل یا به همیلتون و مرسدس می رسید یا ورستپن و ردبول. بعد از سال 1974 این برای نخستین بار بود که دو راننده با امتیاز مساوی برای کسب قهرمانی پای به پیست می گذارند.

قهرمانی از دو کشور!

هردو با امتیاز مشابه پای به رقابت گذاشتند اما تعداد برتری های ورستپن بیشتر بود و اگر هیچ  کدام به خط پایان نمی رسیدند او می توانست قهرمان شود. به همین دلیل قبل از مسابقه عده ای معتقد بودند که ردبول حتما در اندیشه یک تصادف ساختگی خواهد بود!

قهرمانی از دو کشور!

در حالی که تا دور پایانی همیلتون فاتح مسابقات بود و می توانست برای هشتمین بار قهرمانی اش در جهان را جشن بگیرد همه چیز عوض شد و حکومت 7 ساله مرسدس بر فرمول یک به پایان رسید و رکورد شوماخر هم شکسته نشد.

قهرمانی از دو کشور!

در حالی که همیلتون فاصله زیادی تا هشتمین قهرمانی نداشت به یک باره مکس سبقت گرفت و دور پایانی با پیشتازی راننده هلندی ردبول به پایان رسید و او قهرمان جهان شد. نکته جالب توجه این است که قهرمانی مکس به شکلی تاریخی به دست آمد. همیلتون 12 ثانیه از مکس پیش بود اما تصادف لطیفی سبب شد که ماشین امنیتی وارد شود و از دور 53 تا ابتدای 58 در پیست ماند و تمام برتری لوئیس به خاطر توقف و صف کشیدن ماشین ها پشت سرهم از بین رفت! در شروع نیز مکس به یک باره سبقت گرفت و همه چیز برای لوئیس تبدیل به تراژدی شد.

قهرمانی از دو کشور!

ضمن اینکه همیلتون به خاطر برتری‌ای که داشت لاستیک هایش را عوض نکرد اما مکس این کار را انجام داده بود و لاستیک های نرم ورستپن در دور آخر به او کمک کرد و خط پایان را با قهرمانی پشت سرگذاشت. البته شخص همیلتون درخواست تعویض داد اما مرسدس آن را رد کرد.

قهرمانی از دو کشور!

شکایت مرسدس به فدراسیون جهانی

مرسدس بعد از پایان مسابقه براساس قوانین 48.12 و 48.8 دو اعتراض را به فدراسیون جهانی ارائه داد. 1- سبقت گرفتن مکس از لوئیس هنگام خروج سیفتی کار. 2- عدم مجوز به همه ماشین ها برای آن لپ کردن.

اما این شکایت ها به جایی نرسید و قهرمانی ورستپن تایید شد.

قهرمانی از دو کشور!

آیا قانون به نفع ورستپن تصمیم گرفت؟

بسیاری معتقد بودند که چرخیدن نیکولاس لطیفی پشت ساختگی و در جهت کمک به قهرمانی همیلتون بوده اما بعضی از تحلیل ها تصمیم مسئولان فرمول یک را تایید می کنند که تصادف جزئی از فرمول یک است.

لطیفی در خروجی پیچ 14 نشسته بود و به خاطر آسیبی که به خودرو او وارد شده بود چیزی جز ماشین ایمنی نمی توانست پیست را پاکسازی کند. ضمن اینکه آتش سوزی کوچکی هم در ماشین او ایجاد شده بود.

تصمیم پرچم قرمز پیش از این هم اجرا شده بود جایی که در آذربایجان خودروی ورستپن دچار نقص لاستیک شد و در مدت زمانی که برای پاکسازی صرف شد رانندگان و تیم ها اجازه تعویض لاستیک و تعمیرات را پیدا کردند چرا که بدون انجام این کار اصلا شرایط برای ادامه مسابقه فراهم نبود.

در ابوظبی همیلتون به خاطر اینکه فاصله مناسبی برای پیت استاپ نداشت لاستیک هایش را عوض نکرد.

در یکی از تحلیل هایی که نتیجه و اقدام ورستپن را قانونی می داند آمده است:

مرسدس فکر می کرد که قهرمان شده چرا که بر اساس آیین نامه خودروها می توانستند از ماشین ایمنی سبقت بگیرند و به این ترتیب ماشین ایمنی در انتهای آن دور وارد می شد. (برای مثال در پایان دور آخر به این ترتیب فقط یک پیچ (برای سبقت) باقی می ماند)اما تیم کنترل مسابقه تصمیم گرفت ماشین ایمنی در همان لحظه بلافاصله وارد پیست شود، این گونه اطمینان حاصل شد که گرندپری یک دور کامل رقابتی دیگر خواهد داشت.

مقررات “سفتی کار” چیست؟

سفتی کار یا همان ماشین امنیتی در زمان حادثه در پییست وارد می شود تا محل را پاکسازی کند. زمانی که سفتی کار به پیست وارد می شود تمام راننده ها بدون تغییر رده پشت هم صف می کشند؛ یعنی هیچ کسی حق سبقت گرفتن ندارد. اینکه برای مثال فاصله راننده اول با سوم ممکن است از یک کیلومتر به چند متر برسد اجتناب ناپذیر و به دلیل امنیت مسابقه است.

قهرمانی از دو کشور!

درگیری های لوئیس و مکس در فصل

همیلتون و ورستپن در طول فصل درگیری های زیادی داشتند و هرکدام به رعایت نکردن قوانین محکوم شده بودند و شاید اتفاقاتی که رخ داده بود به حساسیت مسابقه پایانی اضافه کرد.

در گرندپری جده عربستان همیلتون به انتقاد از شیوه دفاع و رانندگی مرد هلندی پرداخت و حتی به او لقب دیوانه داد. در این مسابقه ورستپن به خاطر رانندگی خطرناک و چندین مورد دیگر با جریمه رو به رو شد. البته زمان پس دادن رتبه در جده همیلتون با ورستپن برخورد داشت و ادعا کرد که خبر نداشته که او برای این اقدام سرعتش را کم کرده است. همیلتون در پایان این مسابقه گفت: تعداد کمی هستند که این گونه فراتر از حد معمول رانندگی می کنند.برای این افراد قوانین اعمال نمی شود یا اینکه آن ها به قوانین فکر نمی کنند.

قهرمانی از دو کشور!

در مونزا هم درگیری بین این دو وجود داشت. بعد از تصادف، ورستپن به سراغ همیلتون نرفت که از سلامتی او مطمئن شود در حالی که همیشه این اتفاق رخ می دهد و رانندگان می خواهند از سلامت راننده رقیب مطمئن شوند. بعد از این اتفاق همیلتون گفت: من مکس را دیدم که از ماشین بیرون آمد و فقط از من عبور کرد! برای من کمی عجیب بود!

در این تصادف لاستیک های ردبول با فاصله کمی از کلاه ایمنی همیلتون عبور کرد!

با تمام این مسائل شاید بتوان گرندپری انگلیس را اصلی ترین عامل دوری همیلتون و ورستپن دانست. حرکت خطرناک همیلتون باعث خروج راننده ردبول از مسابقه و تصادف او شد. با وجود پرچم قرمزی و پنالتی 10 ثانیه ای که به او داده شد اما لوئیس به مسابقه برگشت و فاتح این رقابت شد.

در پایان ورستپن که به بیمارستان منتقل و به دلیل عدم آسیب مرخص شده بود به انتقاد از رقیب پرداخت و نوشت: اول از همه خوشحال هستم که حالم خوب است. مشخص است که از چنین خروجی بسیار ناراحتم. جریمه هیچ کمکی به ما نکرد و در برابر کار خطرناکی که لوئیس انجام داده بود عدالتی در بر نداشت. این یک بی احترامی بود که وقتی من هنوز در بیماستان هستم آن ها جشن گرفتند و این یک رفتار غیرورزشی بود؛ اما از این می گذریم.

قهرمانی از دو کشور!

اما یکی از مهم ترین نکات درباره درگیری های همیلتون و ورستپن رفتار حرفه ای لوئیس در پایان مسابقه بود. با وجود اعتراض های پیاپی و شرایط پایان مسابقه او قهرمانی حریف را تبریک گفت؛ اتفاقی که کمتر کسی منتظر آن بود.

نیکولاس لطیفی؛ تاثیرگذارترین ایرانی در یک قهرمانی فرمول یک!

لطیفی ایرانی تبار اما کانادایی تیم ویلیامز مهم ترین چهره مسابقه نهایی فصل فرمول یک بود. زمانی که خودرو او دچار مشکل شد ماشین های امنیتی وارد پیست شدند و 6 دور در پیست ماندند و همین بسته شدن پیست سبب شد اختلاف 12 ثانیه ای همیلتون و ورستپن از بین برود!

قهرمانی از دو کشور!

البته به جز لطیفی نباید از سرجیو پرس از تیم ردبول غفلت کرد که در پیست دفاع خوبی برای قهرمانی هم تیمی اش مقابل همیلتون انجام داد.

نه لطیفی و نه پرس مسابقه را به پایان نرساندند!

قهرمانی از دو کشور!

لاله صدیق: حوادث فرمول یک اگر در ایران رخ داده بود عمدی بود اما تصادف لطیفی کاملا اتفاق بود!

لاله صدیق بانوی اتومبیلرانی ایران در گفت وگو با خبرآنلاین درباره اتفاقات و حواشی فرمول یک و صحبت هایی که درخصوص عمدی بودن حوادث مرحله نهایی گفته می شود؛گفت: هرکسی نقطه نظر خود را با توجه به تجربیات خود می گوید ولی اگر بخواهیم این اتفاقات را با حوادثی که در کشور رخ می دهد مقایسه کنیم بله امکان عمدی بودن آن هست؛ همان طور که برای من و خیلی از بچه ها رخ داده است. اما با توجه وسعت مسابقات قهرمانی جهان و مدیریتی که در این رقابت ها انجام می شود چنین چیزی وجود ندارد و نمی شود گفت که نتیجه از قبل تعیین شده است.

صدیق با بیان اینکه انگیزه مکس ورستپن تاثیر زیادی در تغییر قهرمان فرمول یک جهان داشت گفت: همیلتون سال هاست قهرمانی جهان را یدک می کشد و بسیار با تجربه است. از آن طرف مکس جوان تر و با انگیزه بود. لوئیس به دنبال این بود که مسابقه را مدیریت کند اما مکس راننده تهاجمی بود و رانندگی با ریسک بالا داشت.

قهرمانی از دو کشور!

او درباره تصادف لطیفی پشت شوماخر گفت: از نظر من تصادف او کاملا عادی و یک اتفاق بود چرا که کاملا مشخص بود که ماشین او سر خورد و منحرف شد.

صدیق درباره شکایت مرسدس به خاطر نقض قوانین به خبرآنلاین گفت: اگر مرسدس شکایت کرد به این خاطر بود که پذیرفتن چنین شکستی برای آن ها سخت است. مکس شجاعانه رانندگی کرد اما تیم مرسدس اشتباهاتی داشت. تعویض لاستیک از سوی ردبول تصمیم شجاعانه ای بود  کاری که مرسدس نکرد. در رادیو کنترل همیلتون درخواست تعویض پلاک صورت گرفت اما تیم این کار را انجام نداد که شاید از غرور بود و دنبال این بودند که مقتدرانه قهرمان شوند.

او در ادامه صحبت های خود گفت: در این مسابقات یک راننده به تنهایی تعیین کننده نیست و تیم و مکانیک اگر به اندازه خودشان تاثیر نگذارند هیچ راننده ای به موفقیت نمی رسد و بهترین نتیجه  حاصل نمی شود. همیلتون درخواست هایی از تیم خود داشت اما با آن ها مخالفت شد.

صدیق در پایان گفت: شاید خیلی ها منتظر بودند که همیلتون رکورد شوماخر را بزند اما این اتفاقات رخ نداد و انتظارات برآورده نشد پس یک سری موضوعات پس از این مسابقه طبیعی بود. به نظرم همیلتون بدشانس ترین مرد این مسابقه بود و شاید اگر غرور تیم نبود او می توانست قهرمان شود. همیلتون که یک راننده حرفه ای است بعد از مسابقه نیز کاملا اخلاقی کار کرد و قهرمانی مکس را تبیک گفت.

قهرمانی از دو کشور!

بیشتر بخوانید:

یک ایرانی رویای همیلتون را به باد داد

ببینید | یک ایرانی باعث شد قهرمان فرمول یک عوض شود؛ ورستپن مدیون لطیفی!

شکایت مرسدس از فرستاپن

راننده فرمول یک ایرانی که دنیا را تکان داد کیست؟

پشت پرده اتفاق عجیب فرمول یک از زبان شوماخر ایرانی

253 251



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.