با تمام شدن دلار ، بانک های افغانستان از طالبان پول بیشتری می خواهند

[ad_1] © رویترز. عکس پرونده: یک مرد افغان پس از مواجه شدن با کاهش ارزش پول افغانستان در کابل ، افغانستان ، 4 سپتامبر 2021 پول خود را شمارش می کند. وانا (خبرگزاری غرب آسیا) از طریق REUTERS نویسنده: جان اودانل و روپام جین فرانکفورت/مومبای (رویترز) – سه نفر که از این موضوع مطلع هستند

کد خبر : 104773
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
با تمام شدن دلار ، بانک های افغانستان از طالبان پول بیشتری می خواهند

[ad_1]


© رویترز. عکس پرونده: یک مرد افغان پس از مواجه شدن با کاهش ارزش پول افغانستان در کابل ، افغانستان ، 4 سپتامبر 2021 پول خود را شمارش می کند. وانا (خبرگزاری غرب آسیا) از طریق REUTERS

نویسنده: جان اودانل و روپام جین

فرانکفورت/مومبای (رویترز) – سه نفر که از این موضوع مطلع هستند گفتند دلارهای بانک های افغانستان در حال تمام شدن است و ممکن است مجبور شوند درهای خود را به روی مشتریان ببندند مگر اینکه دولت طالبان به زودی وجوه خود را آزاد کند.

فشار نقدی تهدید می کند که اقتصاد کشور را که از قبل آسیب دیده است ، تا حد زیادی به صدها میلیون دلار که توسط ایالات متحده به بانک مرکزی در کابل ارسال می شود و از طریق بانک ها به افغانستان می رسانند ، متصل می کند.

یک ماه پس از تصرف پایتخت کابل توسط طالبان ، بانکداران می ترسند که دلارهای کمتر بتواند هزینه غذا یا برق را افزایش دهد و تأمین هزینه واردات را دشوارتر کند و این بدبختی بیشتری را برای افغان ها رقم بزند.

دو نفر از مردم گفتند ، اگرچه تنگنای نقدی هفته ها به طول انجامیده است ، اما بانک های این کشور طی روزهای اخیر بارها نگرانی های خود را به دولت جدید و بانک مرکزی اعلام کرده اند.

بانک ها قبلاً خدمات پس انداز کرده و محدودیت های پرداخت هفتگی 200 دلاری را در میان پس اندازها اعمال کرده اند و صف های طولانی در خارج از شعب در حالی که مردم سعی در گرفتن دلار دارند ، انجام شده است.

سر و صدای بانک مرکزی ، که ذخایر خارجی آن پس از به قدرت رسیدن طالبان مسدود شد ، همچنین می تواند تلاش های جامعه بین المللی برای حمایت از افغان ها را مختل کند.

بانک های تجاری طی روزهای گذشته از بانک مرکزی درخواست کرده اند تا عرضه دلار آمریکا را آزاد کند.

اما آنها هنوز پاسخی برای درخواست های خود دریافت نکرده اند و نگران هستند که طاق های دولت در کاخ ریاست جمهوری و مقر بانک مرکزی به قدری خالی است که ممکن است در موقعیت کمی برای کمک باشد.

یکی از افراد با آگاهی مستقیم از این موضوع گفت: “ما فقط نقدینگی پرداختی چند روزه را داریم.” اگر دولت فوراً به وضعیت واکنش نشان ندهد ، تظاهرات و خشونت رخ خواهد داد. “

سرپرست بانک مرکزی روز چهارشنبه در بیانیه ای در وب سایت خود گفت که بانک ها از ثبات برخوردار هستند.

وی گفت: “بانک ها کاملاً امن هستند” ، و افزود که بانک های تجاری معمولاً 10 درصد از سرمایه خود را به صورت نقدی و بانک های افغانستان به طور متوسط ​​50 درصد را به عنوان پول نقد نگهداری می کنند.

با این حال ، بانک مرکزی از افغان ها خواست تا از پول محلی استفاده کنند. همچنین عکسی از پول نقد منتشر کرد که گفته می شود بخشی از محموله میلیون ها دلار و شمش طلا است که از مقامات سابق دولتی بازیابی شده است.

BLEAK PICTURE

مقامات ارشد بین المللی که بر اقتصاد افغانستان نظارت داشتند ، در گزارش محرمانه ای که در روزهای اخیر نوشته شده و به سازمان های امدادی ارسال شده است ، تصویر تلخ تری را ترسیم کردند.

مقامات در گزارش دیده شده توسط رویترز می گویند: “بحران نقدینگی … زنجیره تامین را مختل کرده و جریان پول و کالا را متوقف کرده است” و هشدار داد که در صورت مدیریت نادرست بحران بانکی ، اقتصاد ممکن است تا یک سوم کوچک شود.

“بسیاری از مشاغل … قادر به پرداخت … تامین کنندگان و بسیاری از تجار قادر به پرداخت بین المللی نیستند … برای واردات غذا. سازمان های غیردولتی … قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیستند.”

با این حال ، مشخص نیست که دولت چقدر پول نقد باید آزاد کند. در این گزارش آمده است: “طالبان یک بانک مرکزی را با ذخایر نقدی دلار آمریکا و AFN به ارث برده اند.”

سه منبع که رویترز با آنها صحبت کرد ، گفتند وقتی بانک مرکزی در زمان سقوط کابل کمبود دلار داشت ، برخی از بانک ها غافلگیر شدند.

سرعت پیروزی طالبان ، که با خروج نهایی سربازان خارجی از این کشور شتاب گرفت ، حتی آنها را غافلگیر کرد و شانس یک انتقال روان را به خطر انداخت.

اجمل احمدی ، رئیس قبلی بانک مرکزی که از کشور گریخت ، پیشتر گفت تقریباً 10 میلیارد دلار بانک مرکزی در خارج از کشور نگهداری می شد. او به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

سفارت روسیه در کابل اعلام کرد اشرف غنی رئیس جمهور برکنار شده افغانستان با چهار خودرو و یک هلیکوپتر پر از پول از کشور گریخت و مجبور شد مقداری پول را پشت سر بگذارد زیرا همه آنها مناسب نخواهد بود.

غنی گرفتن این پول را رد می کند.

اهداکنندگان بیش از 1.1 میلیارد دلار متعهد شده اند که به افغانستان کمک کنند ، جایی که فقر و گرسنگی از زمان به قدرت رسیدن طالبان به اوج خود رسیده و کمک های خارجی نیز کاهش یافته است.



[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.