به گزارش خبرگزاری هوشمند نیوز، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو در کلاب هاوس هوشمند نیوز، با موضوع رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو شدنی است؟ به سابقه تدوین سند خودرو اشاره کرد و گفت: بنده افتخار داشتم در تدوین این سند از سال ۸۶ و در زمان آقای قلعهبانی تدوین آن آغاز شد، حضور داشتم و دو تا سه سال طول کشید این سند تنظیم شود.
وی گفت: در آن دوره ما به این عدد رسیدیم که نیاز داخل کشور دو میلیون و دویست هزار دستگاه است و به یک میلیون دستگاه خودرو برای صادرات نیاز داریم.
این فعال صنعت خودرو به تجربه چین اشاره کرد و گفت: چین سال ۹۰ تا ۹۴ حدود ۲۰۰ هزار خودرو تولید میکرد اما در شرایط کنونی ۲۷ میلیون دستگاه خودرو تولید می کند، پس میبینید اگر برنامه ریزی و اراده باشد اینها دست یافتنی است.
وی به پیشنیازهای تحقق این هدف اشاره کرد و ادامه داد: طبق پیشبینیها یک و نیم میلیون دستگاه خودرو از ۳ میلیون دستگاه برند خارجی و بقیه برند ایرانی است. به این ترتیب برای تحقق این هدف باید خودروسازان بین المللی که با ما همکاری میکردند و به خاطر تحریم وفشار آمریکا کشور را ترک کردند ، برگردند.
او گفت: در کنار این تکلیف دو مساله باید روشن شود؛ اول مشکل تحریم و دیگری الحاق ایران به FATF ،چرا که در غیر این صورت امکان صادرات یک میلیون دستگاه فراهم نیست چون پول آن نیز به کشور نمیتواند بازگردد.
تولید سه میلیون خودرو درو از ذهن نیست
نجفیمنش افزود: در این سند پیشبینی کرده بودیم سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده را جایگزین کنیم و از سوی دیگر یک میلیون دستگاه خودرو صادر شود و یک و نیم میلیون دستگاه نیز جذب بازار شود؛ پس برنامه دور از ذهنی تدوین نشده است.
او پیش نیاز دیگر را توسعه صنایعی چون آلومینیوم، مس، فولاد و پتروشیمی عنوان کرد و گفت: خطوط تولید ما برای ۲.۲ میلیون خودرو تجهیز شده است و این رقم باید تا ۳ میلیون دستگاه افزایش یابد و این کار شدنی است اما باید به پیش نیازهایی که اعلام کردم توجه کنید.
وی با اشاره به حجم ارزبری گفت: حدود ۳۲ درصد ارزبری در قطعه سازی متعلق به مواد اولیه است و حدود ۳۰ درصد نیز به قطعات الکترونیک برمیگردد البته باید دید میتوان از بحران جهانی تولید قطعات الکترونیک در داخل فرصت ساخت.
نجفی منش ادامه داد:بخش سوم هم گیربکس،ECU و قطعاتی است که در داخل سراغش نرفتهایم. در شرایط کم ارزی خودروسازان نهضت ساخت داخل را شروع کردهاند و اگر این نهضت ادامه دار شود، میتوانیم مانند هندوستان به روزی برسیم که ۹۰ درصد قطعات خودرو در داخل تولید شود. در این صورت ما غیرقابل تحریم میشویم. وی با انتقاد از قیمتگذاری دستوری گفت: قیمتگذاری دستوری برای خودرو و همه اقلام باید متوقف شود چرا که دخالت دولت در قیمتگذاری کار را خراب می کند.
خودرو متناسب با نقدینگی گران نشد
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گرانی خودرو گفت: به نسبت افزوده شدن به حجم نقدینگی، قیمت خودرو اضافه نشده است. ما در ابتدای دولت احمدی نژاد ۶۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم که در پایان دوره او به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید. حجم نقدینگی در دولت آقای روحانی نیز حدود هشت برابر شد و در نتیجه به جای اینکه دنبال تعزیرات و قیمتگذاری و … باشید بهتر است به ساختمان میرداماد بروید و از بانک مرکزی بخواهید انتشار اسکناس را متوقف کند.
وی گفت: در حوزه صادرات، برندهای بین المللی که بازار دارند باید هدف ما باشد. من نمیگویم پراید صادر کنیم. هر چند به عراق هم صادرات پراید داشتیم.
نجفیمنش گفت: ایران قرار بود هاب فناوری رنو باشد اما تحریمهای آمریکا اینها را بر هم زد، من هم فکر میکنم اینها قابل برگشت است و باید مشکل تحریم رفع شود.
۲۲۳۲۲۳
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰