۹ قطعه سفال‌ سلطان آباد در موزه چهارفصل اراک رونمایی شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل موزه‌های کشور گفت: ۹ قطعه سفال سلطان‌آباد و یک کاشی زرین فام به مدت یک ماه در موزه چهار فصل اراک به نمایش گذاشته می‌شود. هادی میرزایی، ۱۹ مهر در حاشیه آیین رونمایی از سفال‌های سلطان آباد در موزه چهارفصل شهر اراک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مجموعه‌ آثار تاریخی کمتر

کد خبر : 506638
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴
۹ قطعه سفال‌ سلطان آباد در موزه چهارفصل اراک رونمایی شد



ایسنا/مرکزی مدیرکل موزه‌های کشور گفت: ۹ قطعه سفال سلطان‌آباد و یک کاشی زرین فام به مدت یک ماه در موزه چهار فصل اراک به نمایش گذاشته می‌شود.

هادی میرزایی، ۱۹ مهر در حاشیه آیین رونمایی از سفال‌های سلطان آباد در موزه چهارفصل شهر اراک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مجموعه‌ آثار تاریخی کمتر دیده‌ شده مربوط به تاریخ استان مرکزی هستند که به صورت موقتی و به مدت یک ماه از موزه ملی ایران به موزه چهارفصل اراک منتقل شده‌اند.

میرزایی در رابطه با سفال سلطان‌آباد تصریح کرد: سفال سلطان آباد، نوعی سفال منحصر به فرد مربوط به دوره ایلخانی و قرن ۷ و ۸ هجری قمری است که دارای نقوشی از پرندگان و حیوانات و منتسب به منطقه سلطان‌آباد و اراک است.

وی با بیان اینکه ریشه نابودی سفال سلطان آباد مربوط به دوران حمله مغول‌هاست گفت: خوشبختانه این هنر تا به امروز حفظ شده و هنرمندانی در حال تولید و احیای سفال سلطان آباد هستند.

مدیرکل موزه‌های کشور اضافه کرد: برنامه ما در وزارتخانه، فراهم کردن زمینه انتقال و رونمایی از آثار دیده نشده یا کمتر دیده شده به سرزمین مادری خود است.

میرزایی با بیان اینکه با توجه به استقبال مردم و درخواست استان می‌توانیم مدت نمایش این آثار را در اراک تمدید کنیم افزود: این فرصت وجود دارد تا رویدادهای دیگری شبیه به این رویداد را برگزار کنیم تا آثار تاریخی مربوط به استان مرکزی را از موزه‌های ملی کشور به این منطقه برای نمایش منتقل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه موزه‌ها اساسا با هویت و دانش نهفته آثار خود، زنده‌ می‌مانند، گفت: چنین آثاری مثل سفال سلطان آباد به عنوان بخشی از دانش بشری که می‌توانند به نسل‌های بعد انتقال پیدا کنند در موزه‌های بومی خود به نمایش گذاشته ‌می‌شوند.

میرزایی ادامه داد: یکی از نقدهایی که به موزه‌های ما وارد است، تبدیل شدن موزه‌ها به گورستان اشیا و ثابت بودن آثار در آنهاست ولی برگزاری رویدادهای متعدد در موزه‌ها، مهمترین رکن در احیا و ارتباط موزه‌ها و میراث فرهنگی با جوامع محلی است.

مدیرکل موزه‌های کشور تصریح کرد: امروزه برگزاری رویدادهای متنوع از جمله برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای و برگزاری رویدادهایی که بتوانند دانش نهفته در آثار را به مردم بومی انتقال دهند، نقش موثری در ارتقای سواد میراثی جامعه و ایجاد حس همبستگی، وحدت ملی و انسجام سرزمینی ایجاد می‌کنند.

میرزایی با بیان اینکه برگزاری رویدادها نیازمند همکاری تمام آحاد جامعه، نهادهای اجرایی و رسانه‌هاست، گفت: رسانه‌ها می‌توانند انتقال دهنده و روایتگر دقیق و صحیح دوران تاریخی ما باشند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه سفال سلطان آباد با اهتمام استاندار مرکزی صورت گرفته است افزود: اقداماتی که در بازسازی و احیا بازار تاریخی اراک صورت گرفته و همچنین ساخت موزه استان مرکزی نشان دهنده اهتمام شکل گرفته در سطح ملی و استانی و پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های همکاران ما در اداره کل میراث فرهنگی استان است.

میرزایی تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تکمیل و بهره برداری موزه استانی استان مرکزی باشیم تا عموم آثار بومی این منطقه از موزه‌های ملی به سرزمین مادری خود انتقال پیدا کنند.

وی اضافه کرد: دانش نهفته در آثار تاریخی می‌تواند نسل‌های جدید جامعه را غنی کند تا به گذشته خود افتخار کنند. نسلی که به گذشته و داشته‌های خود افتخار کند قطعا می‌تواند در دوره خود نیز بسیار اثرگذار باشد.

نشاط رضایی، محقق و پژوهشگر در زمینه سفال‌های سلطان آباد نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: علت نامگذاری سفال سلطان آباد این است که در زمانی که این سفال‌ها در منطقه استان مرکزی و دشت فراهان پیدا شدند، اسم این منطقه سلطان آباد بوده و کسانی که این سفال را پیدا کردند اسم سلطان اباد را روی آثار گذاشتند و در تمام دنیا نیز با همین نام شناخته می‌شوند.

وی در رابطه با ویژگی‌های سفال سلطان آباد گفت: این سفال یک گونه از سفال زیر لعابی است که حدود ۷۵۰ تا ۸۵۰ سال پیش در این منطقه تولید می‌شده است و نقوش و ویژگی‌هایی دارد که به سادگی قابل تمیز دادن از باقی سفال‌هاست.

رضایی با بیان اینکه قریب به ۱۲ سال است که بر روی سفال سلطان آباد کار می‌کند گفت: بالغ بر ۱۲۴ سفال سلطان آباد را از موزه‌های مختلف دنیا و کشور جمع آوری و مورد بررسی قرار داده‌ام. 

وی تصریح کرد: با توجه به ورود این سفال‌ها به موزه چهارفصل اراک این آمادگی را دارم که روش‌های احیا، باز آفرینی نقوش و ویژگی‌های این سفال را با علاقه‌مندان به اشتراک بگذارم.

رضایی که هفت سال است سفال سلطان آباد را تجاری سازی کرده است، گفت: بنده توانسته‌ام این سفال را به کشورهای مختلف دنیا صادر کنم.

انتهای پیام



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.