۳۰ مهارت زندگی مفید برای محیط کار
با پیشرفت در حرفهی خود و رشد فردی، شما به تواناییهایی دست پیدا میکنید که به مرور تبدیل به عامل موفقیت شما میشوند. نکته جالب این جا است که چه متوجه باشید چه نباشید، احتمالاً شما از مهارتهای زندگی در محیط کار به همان اندازه بهره میبرید که در زندگی شخصی خود استفاده میکنید. در
با پیشرفت در حرفهی خود و رشد فردی، شما به تواناییهایی دست پیدا میکنید که به مرور تبدیل به عامل موفقیت شما میشوند. نکته جالب این جا است که چه متوجه باشید چه نباشید، احتمالاً شما از مهارتهای زندگی در محیط کار به همان اندازه بهره میبرید که در زندگی شخصی خود استفاده میکنید.
در این مقاله، ما در مورد چگونگی تأثیر مهارتهای زندگی بر موفقیت شما در محیط کار صحبت میکنیم. ما ۳۰ نمونه از مهارتهای مهمی را فهرست میکنیم که میتوانید در زندگی حرفهای به درد شما بخورد.
مهارتهای زندگی چطور میتوانند در محیط کار مفید باشند؟
مهارتهای زندگی (Life Skills) به مجموعهای از تواناییها و شایستگیهای فردی و اجتماعی گفته میشود که به افراد کمک میکند به طور مؤثر با چالشها، نیازها و مسئولیتهای زندگی روزمره کنار بیایند.
این مهارتها به افراد کمک میکنند تا بهتر با چالشهای روزمره، فشارهای کاری، و تعاملات انسانی کنار بیایند. این مهارتها میتوانند بهرهوری را افزایش دهند و به تعادل بین کار و زندگی کمک کنند. مهارتهای زندگی به انسانها کمک میکنند تا در مواجهه با تغییرات و مشکلات کاری انعطافپذیر باشند، روابط مؤثر و مثبتی ایجاد کنند و در نهایت به یک محیط کار سالم و کارآمدتر دست یابند.
۳۰ مهارت زندگی مهم که در محیط کار هم مفید است
در ادامه مهمترین مهارتهای زندگی که در محیط کار هم مفید هستند را مرور میکنیم.
مدیریت زمان
یکی از مهمترین و مفیدترین مهارتهای زندگی که میتوانید در محل کار، و هر جای دیگری، استفاده کنید، مدیریت زمان است. در فضای کاری، ضربالاجلها، جلسات و وظایف روزانه همگی به زمان و توجه شما نیاز دارند. داشتن تقویم و برنامهی زمانی میتواند در مدیریت حجم کار به شما کمک کند، اما توانایی ماندن در مسیر وظایف و اولویتبندی پروژهها یکی از مهارتهای اساسی در محیط کار است.
مهارتهای پایهی فناوری
سواد دیجیتال و فناوری تقریباً برای هر شغلی مهم است. داشتن دانش کاری در نوشتن متن با کامپیوتر و استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط یا یافتن اطلاعات سودمند است. این روزها استفاده از تجهیزات پایهی کامپیوتری مانند چاپگرها، دوربینهای دیجیتال و تبلتها ضروری و مهم است. با توجه به زمینه کاری خود، آشنایی با پلتفرمهای اجتماعی مورد استفاده برای ارتباط و بازاریابی را نیز فراموش نکنید.
همدلی
نگاه به یک موقعیت از زاویهای متفاوت مهارت زندگی است که در محل کار نیز مهم است. همدلی به شما کمک میکند تعارضها را برطرف کرده و درک متقابل میان کارمندانی با پیشینههای گوناگون را ممکن کنید. همدلی به گسترش فضای کاری مثبت و قابل اعتماد کمک میکند. این ویژگی میتواند افراد باکیفیت را جذب کند.
ارتباط غیرکلامی
این موضوع بر کسی پوشیده نیست که برقراری ارتباط شفاهی و نوشتاری برای موفقیت در اکثر محیطهای کاری مهم است. اما شیوهای که با حالات چهره، حرکات دست و زبان بدن ارتباط برقرار میکنید نیز میتواند بر تعاملات شما با دیگران در محیط کار تأثیر بگذارد. مدیریت نشانههای غیرکلامی میتواند از طریق تقویت مثبت، حس اطمینان را به همکاران منتقل کند و در نتیجه به ایجاد یک محیط کاری مثبت کمک کند.
مدیریت مالی
بودجهبندی و مدیریت منابع مالی یک مهارت ضروری است، بهویژه اگر در نقشی مشغول به کار باشید که نیازمند رسیدگی، حسابوکتاب و ساماندهی منابع مالی است. این که مدیران از کارکنان بخواهند پول شرکت را خرج کنند یا هزینهی یک پروژه را تخمین بزنند، غیرمعمول نیست. آشنایی با اصطلاحات رایج مالی را یاد بگیرید.
سخنرانی در جمع
حتی اگر سخنرانی در جمع برای شغل شما ضروری نباشد، اما مهارت سخنرانی در جمع میتوانند در موقعیتهای گوناگون به شما کمک کنند تا دانش و اعتماد به نفس خود را نشان دهید. سخنرانی در جمع یک مهارت ضروری برای انتقال دیدگاهتان به همکاران است. اگر قصد دارید در طول حرفهی خود به سمت رهبری و مدیریت حرکت کنید، حرف زدن در جمع را جدی بگیرید.
مذاکره
کار در یک محیط حرفهای اغلب مستلزم گفتوگو در مورد قراردادها و مذاکرات مختلف است. راحت بودن با فرایند معامله، ابزاری سودمند برای تقریباً هر صنعتی محسوب میشود. پس مذاکره را جدی بگیرید.
شبکهسازی شبکه
شبکهسازی یکی از رایجترین مفاهیم در فرهنگ محیط کار است. ارتباط با سایر همکاران در هر مقطع از حرفهی شما سودمند است. بلد بودن چگونگی آشنایی با افراد جدید و وارد شدن به بحثهای شخصی و تجاری میتواند در یافتن فرصتهای جدید به شما کمک کند.
فروتنی
فروتن بودن یک مهارت زندگی ارزشمند است که به شما اجازه میدهد دیگران را مقدم بدانید و هنگام نیاز درخواست کمک کنید. کارفرمایان حرفهای برای این ویژگیها در کارکنان خود ارزش قائلاند و احتمالاً زمانی که این خصوصیت را نشان میدهید متوجه آن خواهند شد. این امر همچنین میتواند به ایجاد یک محیط کاری مثبت و دوستانه کمک کند.
حرفهای بودن
حرفهایگری یا داشتن رفتار حرفهای به توانایی شما در حفظ رفتار مناسب در محیط کار اشاره دارد. میتوانید حرفهای بودن خود را در شیوه لباس پوشیدن، صحبت کردن و عملکردتان در هر فعالیت یا محیط کاری نشان دهید. این مهارت اغلب به درک بالا و خویشتنداری نیاز دارد، چراکه انتخابهای شما بر شغلتان تأثیر میگذارد.
تابآوری
در تمام دوران حرفهای خود، لازم است با چالشها مقابله کنید و حرفها و انتقادها روبهرو شوید. نشان دادن تابآوری ثابت میکند که شما علیرغم هر مشکلی که سر راهتان ظاهر میشود، قویتر میشوید. کارفرمایان به دنبال کارکنانی هستند که بتوانند از شکست درس بگیرند و پس از یک سختی سریعاً به کار بازگردند.
قاطعیت
گرفتن تصمیمهای قاطع به عنوان بخشی از عادات کاری شخصی شما میتواند منجر به نتایج پربارتری شود. اگر در جایگاه مدیریتی یا اداری هستید، احتمالاً در زمانهای مختلف ناگزیر به گرفتن تصمیمات مهم خواهید بود. این ویژگی برای هرکس که در نقش رهبری قرار دارد نیز حائز اهمیت است.
یادگیرندگی
برای پیشرفت در حرفهتان، باید همواره در حال یادگیری باشید. اگر توانایی آموختن داشته باشید، هنگام جستوجوی راههای جدید و بهتر برای انجام کارتان، بیشتر از دیگران یاد خواهید گرفت. برخی این ویژگی را «ذهنیت رشد» مینامند.
خودآگاهی
افرادی که خودآگاهی دارند، با مشاهدهی کلمات و زبان بدن همتایانشان بازخورد میگیرند. حرفهایها از این ویژگی در محل کار استفاده میکنند تا بفهمند دیگران چگونه عملکرد و مشارکت آنها را دریافت میکنند. همچنین به شما اجازه میدهد در صورت لزوم رفتارهای خود را اصلاح کنید.
ارتباط
یکی از مهارتهای اصلی که در هر محیط حرفهای به کار میرود، ارتباط است. ارتباط یک توانایی چندبعدی است که شامل به اشتراک گذاشتن اطلاعات، ایجاد روابط و برقراری ارتباط با سایر حرفهایها در محیط کار میشود. با ظهور ابزارهای دیجیتال این مهارت حتی ضروریتر به نظر میآید.
نوشتن
در نظر بگیرید این روزها چقدر از طریق ایمیل، سیستمهای پیامرسان و شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار کنید. مهارت خوب نوشتن به شما کمک میکنند تا خود را در محیط کار و در دیگر شرایط حرفهای به خوبی بیان کنید. مهارتهای نوشتاری همچنین میتوانند به شما کمک کنند تا رزومه بهتری بنویسد.
تفکر انتقادی
تفکر انتقادی به شما آموزش میدهد که چگونه فکر کنید، به جای اینکه دربارهی چه چیزی فکر کنید. به شما میآموزد سؤال بپرسید و پاسخهای متعدد را در نظر بگیرید تا بتوانید در ایجاد راهحل برای خود و دیگران در تیمتان بهتر عمل کنید. ارائهی راهحل به جای شکایت برای همهی افراد درگیر در یک پروژه در محیط کار مفید است.
تحلیل
توانایی تحلیل، مهارتهای دیگر را تکمیل میکند و لایهای از تفکر پیچیده را به هر فرآیندی میافزاید. تحلیل یک عمل، فکر یا تصمیم، پیش از انجام، در حین انجام و پس از اتمام آن میتواند عملکرد شما را در محیط کار بهبود بخشد. برای مثال، اگر فرآیندی را که برای انجام یک وظیفه استفاده میکنید تحلیل کنید، میتوانید راههایی برای کارآمدتر کردن کارتان بیابید.
سازماندهی
سازماندهی فراتر از تمیز نگهداشتن فضای کاری است. یکی از ارزشمندترین مهارتهای زندگی مرتب نگهداشتن چیزهای ملموس و ناملموس است. چه وظایف روزانهی خود را از طریق تقویم سازماندهی کنید و چه فرآیندی برای ذخیرهی ایمیلهای مهم ایجاد کنید، منظم بودن عادتی است که میتواند زندگی حرفهای شما را دگرگون کند.
حس شوخطبعی
مهارتهای اجتماعی میتوانند تفاوت چشمگیری در فرهنگ محیط کار ایجاد کنند. هنگامی که به خودتان بخندید و با دیگران به شکلی مناسب شوخی کنید، میتوانید محیط کاری مثبتی ایجاد کنید. حس شوخطبعی میتواند تنش را از بین ببرد و به شما کمک کند با همکارانتان، صرف نظر از محل کارتان، ارتباط برقرار کنید.
آداب اولیه
محیط کار معمولاً برای انجام امور به سطح بالاتری از رسمی بودن نیاز دارد. شاید نیازی نباشد بدانید در یک مهمانی مجلل از کدام چنگال باید استفاده کنید، اما درک قوانین کلی رفتار مؤدبانه مهم است. اقداماتی مانند نوشتن یادداشت تشکر برای یک هدیه، رعایت ادب در سر میز و احترام به دیگران همگی بخشی از آداب حرفهای هستند.
حل مسئله
توانایی حل مسئله ممکن است ساده به نظر برسد، اما مهارتی است که میتوانید در طول زندگی آن را بهبود بخشید. حل معضلات خود به این معنا نیست که هرگز درخواست کمک نکنید. مسئلهحلکن بودن یعنی بر روشهای رفع مشکل تمرکز کنید، به جای اینکه تسلیم شوید، ناامید شوید یا به کاری کمتر از عالی رضایت دهید.
اعتماد به نفس
حرفهایهای درونگرا و برونگرا هر دو میتوانند اعتماد به نفس را به عنوان بخشی از تواناییهای ذاتی خود پرورش دهند. یکی از بهترین راهها برای داشتن اعتماد به نفس در محل کار، تلاش برای بهبود تواناییهای خود در حالیست که دستاوردهای کنونیتان را نیز تأیید میکنید. جواب مثبت دادن به تجارب جدید نیز میتواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.
خویشتنداری
تمرین خویشتنداری در محیط کار برای حفظ شهرت و روابط حرفهای شما ضروری است. به کار بردن خویشتنداری در محل کار به معنای انتخاب آنچه ابراز میکنید فارغ از احساساتتان و کنترل اعمالتان است. برای مثال، حفظ بهرهوری در طول ساعات کار و تسلیم نشدن در برابر حواسپرتیهایی که مدام تمرکز شما را از یک وظیفهی مهم دور میکنند، راهی برای استفاده از خویشتنداری در محل کار است.
پشتکار
سختیها و چالشها بخشی از هر حرفهای هستند. کسانی که موفق میشوند اغلب به این دلیل است که در شرایط دشوار تسلیم نمیشوند. توانایی تجدید امید و میل به برتری، پشتکار را به ویژگی مهمی برای انتقال به محیط کار تبدیل میکند.
خلاقیت
خلاقیت راهی برای بیان تفکر منحصربهفرد در هر حوزهای است. از خلاقیت در محیط کار استفاده کنید تا متفاوت به یک موقعیت فکر کنید یا راه جدیدی برای انجام یک وظیفه بیابید. خلاقیت هنری میتواند در صنایع مختلف برای الهامبخشی، سرگرمسازی و جذب مشتریان مفید باشد.
رهبری
رهبران تأثیر مثبتی بر یک گروه از افراد میگذارند. میتوانید با پذیرفتن مسئولیت نتایج و گرفتن تصمیماتی که بر خود و دیگران اثر میگذارد، مهارتهای رهبری را توسعه دهید. همچنین میتوانید انبوهی از کتابها، وبلاگها، پادکستها، وبسایتها و سمینارهای آموزشی بیابید که به بهبود مهارتهای رهبری شما در محیط کار اختصاص یافتهاند.
همکاری
کار کردن با دیگران برای تکمیل وظایف چیزی است که احتمالاً از زمان اولین پروژهی گروهی در مدرسه تجربه کردهاید. همکاری در محیط کار فراتر از صرفاً بیان نظر یا ورودی شما به گروه است. این به معنای گوش دادن و استفاده از نقاط قوت همهی افراد تیم برای دستیابی به بهترین نتیجه است.
سازگاری
توانایی سازگاری با شرایط غیرمنتظره برای کارفرمایان یک مهارت ارزشمند است. نشان دادن اینکه میتوانید سبک کار خود را تغییر دهید و هنگام نیاز نقشهای جدیدی بپذیرید، انعطافپذیری شما را به کارفرما ثابت میکند. میتوانید با متعهد شدن به یادگیری فرایندهای جدید در حین کار، سازگاری خود را نشان دهید.
کنجکاوی
یک ذهن کنجکاو به معنای یادگیری مداوم است و این ویژگی برای حرفهایها در هر حوزه کاری مهم است. کنجکاوی منجر به ایدهها و نوآوریهای جدید میشود که میتواند به موفقیت بیشتر برای کارفرما بیانجامد. هرچه تمایل بیشتری به یادگیری داشته باشید، به عنوان یک حرفهای میتوانید مفیدتر باشید.
به نظر شما مهارت های زندگی مفید برای محیط کار تا چه اندازه موثر هستند؟
مهارتهای زندگی در محیط کار نقش بسیار مهمی ایفا میکنند و میتوانند تاثیر زیادی بر موفقیت فرد در محل کار داشته باشند. این مهارتها شامل تواناییهایی همچون مدیریت زمان، حل مسئله، ارتباط مؤثر، تفکر انتقادی و مدیریت استرس هستند که به فرد کمک میکنند تا در مواجهه با چالشها و موقعیتهای مختلف، عملکرد بهتری داشته باشد. به نظر شما مهارت های زندگی مفید برای محیط کار تا چه اندازه موثر هستند؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.
منبع: Indeed
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰