۲۹ بازی گروهی در مدرسه (از دبستان تا دبیرستان)
بازیهای گروهی، تنها محدود به زنگ تفریح نیستند. این بازیها میتوانند در کلاس درس نیز ابزاری مؤثر برای آموزش مفاهیم مختلف باشند. در این مقاله، به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از بازیهای گروهی، میتوانید محیطی شاداب و پویا در کلاس درس ایجاد کنید و یادگیری را برای دانشآموزان جذابتر سازید. با
بازیهای گروهی، تنها محدود به زنگ تفریح نیستند. این بازیها میتوانند در کلاس درس نیز ابزاری مؤثر برای آموزش مفاهیم مختلف باشند. در این مقاله، به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از بازیهای گروهی، میتوانید محیطی شاداب و پویا در کلاس درس ایجاد کنید و یادگیری را برای دانشآموزان جذابتر سازید. با ما همراه باشید تا با 15 بازی گروهی متنوع و خلاقانه آشنا شوید.
اهمیت بازی و بازیهای گروهی در رشد و یادگیری کودکان
بازی، تنها یک سرگرمی ساده نیست؛ بلکه روشی اساسی برای رشد همه جانبه کودکان است. از طریق بازی، کودکان دنیای اطراف خود را کشف میکنند، مهارتهای اجتماعی و شناختیشان تقویت میشود و خلاقیتشان شکوفا میشود. بازیهای گروهی، به ویژه در محیط مدرسه، نقش ویژهای در این فرآیند ایفا میکنند.
در بازیهای گروهی، کودکان یاد میگیرند که با همکاران خود تعامل کنند، به توافق برسند و مشکلات را به صورت جمعی حل کنند. این مهارتها برای موفقیت در زندگی اجتماعی و حرفهای بسیار مهم هستند. همچنین، بازیهای گروهی به کودکان کمک میکنند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، مهارتهای ارتباطیشان را بهبود بخشند و دیدگاههای دیگران را درک کنند.
انواع مختلفی از بازیهای گروهی وجود دارد که هر کدام به تقویت مهارتهای خاصی کمک میکنند. برخی از این بازیها بر تقویت مهارتهای فیزیکی تمرکز دارند، برخی دیگر بر تقویت مهارتهای شناختی و برخی دیگر بر تقویت مهارتهای اجتماعی. انتخاب بازی مناسب، به سن کودکان، تعداد آنها و اهداف آموزشی بستگی دارد.
با این حال، برگزاری بازیهای گروهی در مدرسه با چالشهایی نیز همراه است. کمبود فضا، کمبود تجهیزات، تنوع نیازهای دانشآموزان و محدودیتهای زمانی از جمله این چالشها هستند. اما با برنامهریزی دقیق و استفاده از راهکارهای مناسب، میتوان بر این چالشها غلبه کرد.
برای غلبه بر چالشهای برگزاری بازیهای گروهی، میتوان از راهکارهایی مانند استفاده از فضای باز مدرسه، طراحی بازیهای ساده و کمهزینه، ایجاد گروههای کوچک و متنوع و برنامهریزی دقیق استفاده کرد. همچنین، همکاری با اولیا و سایر اعضای مدرسه میتواند به موفقیت این برنامه کمک کند.
در نهایت، میتوان گفت که بازیهای گروهی، ابزاری قدرتمند برای رشد و یادگیری کودکان هستند. با توجه به اهمیت این بازیها، باید تلاش کنیم تا محیطی شاداب و پویا برای بازی کودکان در مدرسه فراهم کنیم.
در ادامه این مقاله نیز قصد داریم در رابطه با انواع بازی مناسب کودکان در مدرسه را به شما معرفی نماییم.
بازی های هیجان انگیز گروهی داخل سالن ورزش مدرسه برای دبستان
تا حالا شده ترجیح بدهید که کودکان داخل سالن مدرسه بازی کنند؟ بعضی از بازیهای سالنی برای کودکان عبارت است از:
بازی بچه ها با توپ در داخل سالن بدنسازی
بازیهای گروهی داخل سالن برای روزهایی که بیرون باران میبارد، یا هوا خیلی سرد است برای رفتن به زمین بازی بسیار مناسب است. با چند بازی سرگرم کننده گروهی از کلاس درس یا زمین سرپوشیده خود نهایت استفاده را ببرید.
۱. گنجیابی سریع
یک ماجراجویی هیجانانگیز برای کشف گنجهای پنهان! در این بازی، شرکتکنندگان در دو تیم به رقابت میپردازند تا سریعتر به گنجها دست یابند و امتیاز کسب کنند.
- محدوده سنی: مناسب برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال
- تعداد بازیکنان: ۱۰ تا ۲۰ نفر
- مواد مورد نیاز: اشیاء کوچک و متنوع مانند: عروسکهای کوچک، توپهای پلاستیکی، مداد رنگی، کتابهای کوچک، اسباببازیهای مینیاتوری و … و یک فضای باز مانند حیاط مدرسه یا سالن ورزشی
نحوه انجام بازی:
- تقسیم تیمها: شرکتکنندگان را به دو تیم مساوی تقسیم کرده و هر تیم را در یک خط روبروی هم قرار دهید.
- شمارهگذاری: به هر بازیکن در هر تیم یک شماره اختصاص دهید.
- پنهان کردن گنجها: اشیاء (گنجها) را در فاصله بین دو خط بهصورت تصادفی پنهان کنید.
- شروع بازی: یک نفر به عنوان سردسته بازی را آغاز میکند. او یک شماره را بهصورت تصادفی اعلام میکند.
- رقابت: بازیکنانی که شماره آنها اعلام شده است، باید به سرعت بهسمت گنجها حرکت کرده و سعی کنند یکی از آنها را برداشته و به خط تیم خود برگردانند.
- امتیازدهی: هر گنجی که یک بازیکن به خط تیم خود برساند، یک امتیاز برای تیم محسوب میشود.
- تکرار: این روند تا زمانی که همه گنجها پیدا شوند ادامه مییابد.
- برنده: تیمی که در پایان بازی بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده خواهد بود.
۲. بازی کلمات ممنوعه
- گروه سنی: مناسب برای دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی
- تعداد بازیکنان: ۱۰ تا ۱۲ نفر
- وسایل مورد نیاز: یک تایمر، فهرستی از موضوعات متنوع، برگه و قلم برای هر تیم
نحوه انجام بازی:
- تقسیم تیمها: دانشآموزان را به گروههای ۳ یا ۴ نفره تقسیم کنید.
- انتخاب کلمات ممنوعه: به جای کلمات تابو، از عبارت کلمات ممنوعه یا کلمات ممنوعه بازی استفاده کنید. فهرستی از کلمات پرکاربرد و رایجی که معمولاً در گفتگوهای روزمره تکرار میشوند، مانند خب، آخه، راستی، یعنی و کلماتی از این قبیل را آماده کنید. این کلمات را بهعنوان کلماتی که باید از آنها اجتناب شود، به دانشآموزان معرفی کنید.
- انتخاب موضوعات: فهرستی از موضوعات جالب و متنوع، مانند مسافرت رویایی، یک روز بدون برق، یک اختراع جدید و مواردی از این قبیل را برای دانشآموزان در نظر بگیرید.
- شروع بازی:
- یکی از اعضای هر تیم را انتخاب کنید تا درباره موضوعی که به او داده شده است، صحبت کند.
- به هر تیم یک برگه و قلم بدهید تا تعداد دفعات استفاده از کلمات ممنوعه توسط اعضای تیم مقابل را بشمارند.
- به مدت یک دقیقه به هر بازیکن فرصت دهید تا بدون استفاده از کلمات ممنوعه، در مورد موضوع صحبت کند.
- تیم مقابل باید با دقت به صحبتهای بازیکن گوش دهند و هر بار که کلمه ممنوعهای شنیدند، آن را روی برگه بنویسند.
- تعیین برنده: پس از پایان زمان تعیین شده، تیمها برگههای خود را با هم مقایسه میکنند. تیمی که کمترین تعداد کلمات ممنوعه را ثبت کرده باشد، برنده آن دور خواهد بود.
- تکرار بازی: این بازی را با موضوعات و بازیکنان جدید تکرار کنید تا همه دانشآموزان فرصت شرکت در بازی را داشته باشند.
۳. سبد میوه
- مناسب برای: گروهی از کودکان ۸ تا ۱۲ ساله
- تعداد بازیکنان: ۱۲ تا ۱۶ نفر
- وسایل مورد نیاز: کاغذ، خودکار یا ماژیک، نوار دوطرفه
نحوه انجام بازی:
- تقسیم گروهها و انتخاب موضوع: کودکان را به ۴ گروه مساوی تقسیم کنید. هر گروه یک موضوع مانند حیوانات، میوهها، رنگها یا اشیای روزمره را انتخاب میکند.
- نوشتن کلمات: به هر کودک یک برگ کاغذ بدهید. از آنها بخواهید یک کلمه مرتبط با موضوع گروه خود را روی کاغذ بنویسند. به این نکته توجه کنید که هیچ دو نفری نباید یک کلمه تکراری بنویسند.
- ایجاد مسیر: کاغذها را با نوار دوطرفه به هم بچسبانید تا یک مسیر دایرهای شکل ایجاد شود. هر کودک باید بالای کاغذ خود بایستد.
- انتخاب رهبر: یک نفر را به عنوان رهبر بازی انتخاب کنید. رهبر در مرکز دایره میایستد.
- شروع بازی: رهبر بازی یک موضوع را اعلام میکند (مثلاً حیوانات). تمام کودکانی که کلمهای مرتبط با حیوانات نوشتهاند باید جای خود را با هم عوض کنند. در همین حین، رهبر بازی هم سعی میکند جای یکی از آنها را بگیرد.
- ادامه بازی: بازی تا زمانی ادامه مییابد که همه کودکان یک بار فرصت تعویض جا را پیدا کنند. در هر دور، رهبر بازی موضوع جدیدی را اعلام میکند.
۴. معماران تازه کاران
- مناسب برای: مناسب برای کودکان ۸ تا ۱۲ سال
- تعداد بازیکنان: ۶ تا ۱۲ نفر
- وسایل مورد نیاز: چسب، نوار چسب، روزنامه، گیره کاغذ و سایر وسایل هنری و صنایع دستی (به انتخاب شما)
نحوه انجام بازی:
- تقسیم گروهها: کودکان را به گروههای مساوی تقسیم کنید.
- توزیع مواد: به هر گروه، مجموعه یکسانی از مواد را بدهید.
- تعیین چالش: از کودکان بخواهید با استفاده از مواد ارائه شده، یک سازه خلاقانه بسازند. مثلاً میتوانند یک قاب عکس، پایه خودکار، یا حتی یک پل کوچک با روزنامه بسازند.
- آزادی عمل: به کودکان اجازه دهید تا با توجه به ایدههای خود، سازه مورد نظر را طراحی و بسازند.
- قوانین بازی: میتوانید قوانین سادهای برای بازی تعیین کنید، مثلاً استفاده از همه مواد یا ساخت سازهای با ارتفاع مشخص.
- زمانبندی: میتوانید محدودیت زمانی برای ساخت سازه تعیین کنید تا بازی هیجانانگیزتر شود.
- ارزیابی: در پایان، از هر گروه بخواهید تا سازه خود را معرفی کرده و توضیح دهند که چگونه آن را ساختهاند.
۵. تئاتر در پنج دقیقه
مناسب برای: دانشآموزان ۱۰ تا ۱۲ سال
تعداد بازیکنان: ۱۲ تا ۱۵ نفر
وسایل مورد نیاز: وسایل سادهی تئاتر مانند لباس، ماسک، یا هر وسیله دیگری که در دسترس باشد.
نحوه انجام بازی:
دانشآموزان را به گروههای سه نفره تقسیم کنید. به هر گروه ۱۵ دقیقه فرصت دهید تا یک نمایش کوتاه ۳ تا ۵ دقیقهای طراحی کنند. آنها میتوانند از هر موضوعی که دوست دارند برای نمایش خود استفاده کنند. در حین اجرای هر گروه، سایر دانشآموزان میتوانند با تشویق و پیشنهادهای سازنده، به آنها کمک کنند تا نمایش بهتری داشته باشند. در نهایت، با نظر جمعی یا با داوری یک گروه از دانشآموزان، بهترین نمایش انتخاب میشود و به گروه برنده جایزهای اهدا میشود.
۶. چرخ و فلک تعادلی
- مناسب برای: دانشآموزان دبستانی (۶ تا ۱۲ سال)
- تعداد بازیکنان: ۵ نفر یا بیشتر
- وسایل مورد نیاز: یک تکه طناب یا چوب به عنوان مرز
نحوه انجام بازی:
یک خط یا دایره به عنوان مرز روی زمین رسم میشود. هر بازیکن باید در نوبت خود بر روی خط حرکت کند و بدون افتادن یا از دست دادن تعادل خود، مسیر را طی کند. هر کس که بتواند با تعادل بیشتری مسیر را کامل طی کند، برنده است.
۷. حدس بزن
- مناسب برای: محدوده سنی ۸ تا ۱۴ سال
- تعداد بازیکنان: ۱۰ تا ۱۲ نفر
- وسایل مورد نیاز: فضایی برای نشستن و کمی خلاقیت!
نحوه انجام بازی:
- انتخاب یک نفر: یکی از بچهها از اتاق خارج میشود.
- انتخاب فعالیت و کلمه رمز: بچههای داخل اتاق، یک فعالیت روزمره مثل خوابیدن، غذا خوردن یا بازی کردن را انتخاب میکنند. سپس، یک کلمه بامزه و بیربط به آن فعالیت، مثلاً یک حیوان، یک میوه یا یک وسیله، انتخاب میکنند. این کلمه، کلید حل معما خواهد بود.
- بازگشت حدسزن: بچهای که بیرون بود، به اتاق برمیگردد.
- پرسش و پاسخ: حدسزن باید با پرسیدن سؤالهای مختلف، فعالیت مخفی را حدس بزند. اما نکته اینجاست که بچههای دیگر باید به جای نام بردن مستقیم فعالیت، از کلمه رمز به جای آن استفاده کنند و پاسخهایشان را با خلاقیت تغییر دهند.
- مثال: اگر فعالیت انتخابشده غذا خوردن باشد و کلمه رمز گربه باشد، وقتی حدسزن بپرسد این کار را کجا انجام میدهی؟، یکی از بچهها ممکن است بگوید: «من گربهام و این کار را در جاهای مختلف انجام میدهم، مثلاً روی صندلی، روی زمین و حتی گاهی روی درخت!»
- ادامه بازی: بازی تا زمانی ادامه مییابد که حدسزن فعالیت را حدس بزند. سپس، نوبت به نفر بعدی میرسد.
۸. به بالا نگاه کنید، به پایین نگاه کنید
- مناسب برای: گروهی از کودکان ۸ تا ۱۴ ساله
- تعداد بازیکنان: ۱۵ تا ۲۰ نفر
- وسایل مورد نیاز: فضایی باز
نحوه انجام بازی:
- تمام بازیکنان به صورت دایرهای میایستند و فاصله کمی بین خودشان قرار میدهند.
- یک نفر به عنوان ناظر بازی انتخاب میشود. ناظر میگوید: «به پایین نگاه کن!» همه بازیکنان باید به زمین نگاه کنند.
- ناظر ناگهان میگوید: «به بالا نگاه کن!» در این لحظه همه بازیکنان به یکدیگر نگاه میکنند.
- هر دو نفری که به هم نگاه کردهاند، باید از بازی خارج شوند.
- بازی تا زمانی ادامه پیدا میکند که فقط 2 یا 3 نفر در بازی باقی بمانند.
۹. بازی جنگ توپها
- مناسب برای: گروههای سنی ۸ تا ۱۲ سال
- تعداد بازیکنان: ۱۰ تا ۱۶ نفر
- وسایل مورد نیاز: توپهای نرم، فضای باز
نحوه انجام بازی:
- کودکان را به دو تیم مساوی تقسیم کنید.
- برای هر تیم یک منطقه مشخص کنید.
- به هر تیم تعدادی توپ بدهید.
- تیمها باید سعی کنند توپهای خود را به منطقه تیم مقابل پرتاب کنند.
- تیمی که در پایان بازی کمترین تعداد توپ را در منطقه خود داشته باشد، برنده است.
۱۰ . الفها، جادوگران و غولها (گرگم به هوا پیشرفته!)
- مناسب برای: مناسب برای گروه سنی ۸ تا ۱۴ سال
- تعداد بازیکنان: ۱۰ تا ۱۵ نفر
- وسایل مورد نیاز: فضایی باز و مسطح
نحوه انجام بازی:
این بازی هیجانانگیز، ترکیبی از استراتژی و چابکی است که به کودکان کمک میکند تا مهارتهای اجتماعی و حرکتی خود را تقویت کنند. قوانین بازی شبیه به سنگ، کاغذ، قیچی است، با این تفاوت که در اینجا موجودات افسانهای با هم رقابت میکنند.
قوانین بازی:
شخصیتها: هر بازیکن باید یکی از سه شخصیت جادوگر، غول یا الف را انتخاب کند.
- جادوگر: با دستان خود یک مثلث میسازد.
- غول: دستش را بالا میبرد.
- الف: انگشت اشارهاش را کنار گوشش قرار میدهد و آن را دراز میکند.
قوانین پیروزی:
- الفها بر غولها پیروز میشوند.
- غولها بر جادوگران پیروز میشوند.
- جادوگران بر الفها پیروز میشوند.
آمادهسازی بازی:
- بازیکنان به دو تیم مساوی تقسیم میشوند.
- در زمین بازی، دو منطقه امن برای هر تیم مشخص میشود.
- فاصله بین دو منطقه به اندازه کافی بزرگ باشد تا بازی هیجانانگیز شود.
شروع بازی:
- هر تیم چند دقیقه فرصت دارد تا به طور مخفیانه شخصیت خود را انتخاب کند.
- با علامت شروع، هر دو تیم با صدای بلند شخصیت خود را اعلام میکنند و به تعقیب تیم مقابل میپردازند.
گرفتن بازیکنان:
- بازیکنانی که توسط تیم مقابل لمس شوند (تگ شوند)، به تیم مقابل ملحق میشوند.
پایان بازی:
- بازی تا زمانی ادامه مییابد که تمام اعضای یک تیم به تیم مقابل ملحق شوند.
۱۱. دم اژدها
- مناسب برای: مناسب برای گروههای سنی مختلف، مخصوصاً کودکان ۸ تا ۱۲ سال
- تعداد بازیکنان: حداقل ۵ نفر
- وسایل مورد نیاز: هیچ وسیله خاصی مورد نیاز نیست. یک فضای باز کافی است.
نحوه انجام بازی:
- تشکیل اژدها: تمام بازیکنان به صورت زنجیرهای پشت سر هم میایستند. اولین نفر سر اژدها و آخرین نفر دم اژدها خواهد بود.
- شروع شکار: هدف سر اژدها این است که دم اژدها را بگیرد. بقیه بازیکنان (بدنه اژدها) باید از دم محافظت کنند و مانع از گرفتن آن توسط سر شوند.
- تغییر نقشها: اگر سر اژدها موفق شد دم را بگیرد، بازیکنی که دم بود به سر تبدیل میشود و بازیکنی که سر بود به دم تبدیل میشود. بازی از نو شروع میشود.
قوانین اضافی (اختیاری):
- برای ایجاد هیجان بیشتر، میتوانید قوانینی مانند ممنوعیت دویدن یا محدود کردن فضای بازی اضافه کنید.
- برای افزایش تعامل، میتوانید از صداها یا حرکات خاص برای نشان دادن سر و دم اژدها استفاده کنید.
- برای گروههای بزرگتر، میتوانید چندین اژدها تشکیل دهید و آنها را به رقابت با هم بگذارید.
۱۲. طنابکشی
این بازی پرطرفدار، یکی از بهترین راهها برای ایجاد شور و هیجان در بین کودکان و نوجوانان است. طنابکشی علاوه بر اینکه یک فعالیت فیزیکی عالی است، به تقویت روحیه همکاری، هماهنگی و رقابت سالم در بین اعضای تیم کمک میکند.
- مناسب برای: ۸ تا ۱۲۰ سال
- بعداد بازیکن: ۴ نفر به بالا
- وسایل مورد نیاز: یک فضای باز مناسب (مانند حیاط مدرسه، پارک یا زمین بازی) و یک طناب محکم و بلند
نحوه انجام بازی:
- تقسیم تیمها: شرکتکنندگان را به دو تیم مساوی تقسیم کنید.
- تعیین قلمرو: برای هر تیم یک محدودهی مشخص تعیین کنید که نشاندهندهی پایگاه آنها است.
- آمادهسازی طناب: وسط طناب را علامتگذاری کنید (مثلاً با بستن یک دستمال یا روبان).
- شروع بازی: به هر دو تیم دستور دهید که طناب را محکم بگیرند و با تمام قدرت آن را به سمت خود بکشند. تیمی که بتواند علامت وسط طناب را به سمت پایگاه خود بکشد، برندهی این دور خواهد بود.
۱۳. نبرد بالن
- مناسب برای: ۸ تا ۱۲ سال
- تعداد بازیکنان: ۱۲–۱۸
- وسایل مورد نیاز: فضای باز، بادکنک، نخ
نحوه انجام بازی:
ابتدا، گروه را به دو تیم مساوی تقسیم کنید. سپس، به هر تیم بادکنکهایی با رنگ مشخص بدهید. هر بازیکن باید یک بادکنک را با استفاده از نخ به مچ پای خود ببندد.
پس از آماده شدن همه بازیکنان، مسابقه آغاز میشود. هدف هر تیم این است که با پا زدن به بادکنکهای تیم مقابل، آنها را بترکانند و در عین حال، از بادکنک خود محافظت کنند. اولین تیمی که تمام بادکنکهای تیم مقابل را بترکاند، برنده بازی خواهد بود.
۱۴. اسم و فامیل
- مناسب برای: ۸ تا ۱۲۰ سال
- تعداد بازیکنان: ۲ تا بیش از ۱۰ نفر
- وسایل مورد نیاز: کاغذ و مداد و خودکار
نحوه انجام بازی:
یک کاغذ برای هر نفر و شرو بازی اسم فامیل! به همین آسانی و سادگی.
۱۵. مسابقه عبور از موانع
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰