۲۴ مورد از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و درمان آنها؛ از پسوریازیس تا سرطان پوست

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از روزیاتو، اکثریت قریب به اتفاق مردم در مقطعی از زندگی خود چنین چیزی را تجربه خواهند کرد. کلید درمان بیماری‌های پوستی این است که بدن خود را به‌طور منظم بررسی کنید تا در اولین فرصت متوجه هرگونه ناهنجاری شوید. در ادامه با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و نحوه رسیدگی

کد خبر : 495064
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
۲۴ مورد از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و درمان آنها؛ از پسوریازیس تا سرطان پوست


به گزارش هوشمند نیوز به نقل از روزیاتو، اکثریت قریب به اتفاق مردم در مقطعی از زندگی خود چنین چیزی را تجربه خواهند کرد. کلید درمان بیماری‌های پوستی این است که بدن خود را به‌طور منظم بررسی کنید تا در اولین فرصت متوجه هرگونه ناهنجاری شوید. در ادامه با شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و نحوه رسیدگی به آنها آشنا می‌شوید.

۱. تبخال

تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است که بسیار مسری است. تبخال‌ها تاول‌های پر از مایع هستند که در اطراف دهان ایجاد می‌شوند و می‌توانند خود به خود از بین بروند، اما کمی دردناک هستند. هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد، اما داروخانه‌ها برای کاهش درد، کرم‌های ضد‌ویروس می‌فروشند.

۲. تاول

تاول یک بیماری پوستی بسیار شایع

تاول یک بیماری پوستی بسیار شایع و نتیجه فشار روی پوست، سوزش یا گاهی شرایط جدی‌تر است. تاول‌ها هم معمولاً خود به خود از بین می‌روند. نکته کلیدی این است که آن را با مواد ضد‌عفونی‌کننده تمیز نگه دارید. قرار دادن پانسمان هیدروکلوئیدی روی ناحیه مورد نظر نیز باعث کاهش درد و تسریع بهبودی می‌شود.

۳. کهیر

کهیر

 

کهیر می‌تواند به اشکال مختلفی ازجمله لکه‌ بر روی پوست و لکه‌های قرمز برجسته ظاهر شود. کهیر زمانی ظاهر می‌شود که بدن شما سطوح بالایی از هیستامین تولید می‌کند که معمولا در پاسخ به یک آلرژی است. مصرف داروهای آنتی هیستامین معمولاً خارش را کاهش می‌دهد. اگر کهیر برای مدت طولانی باقی ماند، باید به پزشک مراجعه کنید.

۴. کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک

 

کراتوز اکتینیک زمانی است که برخی از نقاط پوست شما به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خشک و پوسته پوسته می‌شود. این عارضه به خودی خود خطرناک نیست، اما می‌توانند منجر به سرطان شود. شما می‌توانید این عوارض را با استفاده از کرم‌ها، انجماد برودتی، جراحی و فتودینامیک درمانی حذف کنید.

۵. روزاسه

روزاسه

روزاسه زمانی است که لکه‌های قرمز روی پوست، معمولاً روی گونه‌ها، ایجاد می‌شود. شما همچنین می‌توانید برآمدگی‌های برجسته و شکستگی رگ‌های خونی را با این عارضه شاهد باشید. این بیماری طولانی مدت است و به ندرت درمان می‌شود. با این حال، برخی از درمان‌ها وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید، مانند کرم‌های تجویزی، آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان با نور پالسی تشدید شده (IPL).

۶. دمل و کفگیرک

دمل

 

کفگیرک زمانی است که دسته‌ای از جوش‌ها با هم جمع می‌شوند و یک توده بزرگ و برجسته روی پوست شما ایجاد می‌کنند. این جوش‌ها معمولاً دردناک هستند و چرک ترشح می‌کنند. از فشار دادن این جوش‌ها خودداری کنید و اجازه بدهید خود به خود از بین بروند. بهتر است آن را چهار بار در روز با یک حوله گرم خیس کنید و محل را تمیز نگه دارید.

۷. حساسیت به لاتکس

عوارض حساسیت به لاتکس ناشی از ذرات لاتکس در هوا از ایجاد بثورات پوستی تا تورم شدید گلو متغیر است. بسیاری از افراد به لاتکس حساسیت دارند و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. اگر آلرژی شدید دارید، باید همیشه یک دستگاه خودتزریق‌کننده اپی‌نفرین به همراه داشته باشید.

۸. اگزمای آتوپیک

اگزما مطمئنا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در بین انسان‌هاست و باعث خشکی و خارش پوست می‌شود. اختلالی طولانی‌مدت که البته می‌توان برای کاهش درد آن کارهایی کرد. مرطوب کردن هر روزه و استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی در درمان اگزما می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۹. پسوریازیس

پسوریازیس لکه‌های پوسته پوسته نقره‌ای روی پوست شما باقی می‌گذارد. این بیماری خودایمنی شایع بیشتر در نواحی سر، آرنج، زانو و کمر روی پوست ظاهر می‌شود. درمان‌ قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد با این حال در بسیاری از مواقع قابل کنترل است. درمان پسوریازیس شامل کورتیکواستروئیدهای موضعی یا داروهای خوراکی برای موارد شدیدتر است.

۱۰. آکنه

آکنه عبارت است از ظهور جوش‌های سرسیاه روی پوست، معمولاً روی صورت، گردن، سینه و کمر. موارد جزئی را می‌توان با محصولات شستشوی صورت ضدباکتری درمان کرد، اما موارد شدیدتر نیاز به داروهای قوی‌تری مانند رتینول و آداپالن دارد.

۱۱. سرطان سلول پایه‌ای

کارسینوم سلول پایه‌ای یک نوع سرطان پوست است که باعث بروز لکه‌هایی با برآمدگی کم در بدن می‌شود. این عارضه اغلب قرمز و متورم و مرکز آن فرورفته است. مهم است که پوست خود را به‌طور منظم چک کنید. در صورت تشخیص لازم است که متخصص پوست از طریق جراحی از شر آن خلاص شود.

۱۲. سرطان سلول سنگ‌فرشی

کارسینوم سلول سنگفرشی نوع دیگری از سرطان پوست غیرملانوما است. این عارضه شبیه توده‌ای سفت و صورتی با سطح پوسته‌ای است و هنگام لمس حساس خواهد بود. این ناحیه باید با جراحی توسط پزشک برداشته شود تا از گسترش سرطان پوست در بدن شما جلوگیری شود.

۱۳. ملانوما

ملانوما نوع دیگری از سرطان پوست است که معمولاً از خال ایجاد می‌شود. اگر خال جدیدی پیدا کرده‌اید یا یکی از خال‌هایتان تغییر کرده باید به متخصص پوست مراجعه کنید. اگر سرطانی و در مراحل اولیه باشد، پزشک به سادگی آن را برمی‌دارد. موارد توسعه‌یافته‌تر نیاز به درمان جدی دارند.

۱۴. لوپوس

 

راش یکی از علائم لوپوس است. این بیماری همچنین باعث خستگی مفرط و درد مفاصل و عضلات می‌شود. این بیماری قابل علاج نیست، اما درمان‌ها شامل داروهای ضدالتهاب، هیدروکسی کلروکین و قرص‌های استروئیدی است.

۱۵. درماتیت تماسی

درماتیت تماسی اگزمایی است که توسط یک ماده خاص ایجاد شود. کلید درمان درماتیت تماسی این است که تشخیص دهید به کدام ماده حساسیت دارید. راش ناشی از درماتیت تماسی را می‌توان با استفاده از نرم‌کننده‌ها و کورتیکواستروئیدهای موضعی آرام کرد.

۱۶. پیسی

پیسی یا ویتیلایگو یک بیماری شایع پوستی است که در آن به دلیل کمبود ملانین لکه‌های سفید روی پوستتان ایجاد می‌شود. هیچ درمانی وجود ندارد، اما می‌توان با محافظت مناسب از پوست در برابر آفتاب، اثر آن را کاهش داد.

۱۷. زگیل و میخچه

زگیل و میخچه برآمدگی‌های سفت روی پوست هستند که معمولاً خود به خود از بین می‌روند. همچنین می‌توانید آنها را فریز یا با جراحی خارج کنید.

۱۸. درماتیت سبوره‌ای

اگزمای سبورئیک زمانی رخ می‌دهد که نواحی چرب بدن شما زبر و خشک شده و شوره سر ایجاد می‌کنند. این بیماری در نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است. معمولاً به خودی خود از بین می‌رود، با این حال، می‌توانید از شامپوها و پمادهای تجویزی برای مقابله با خارش استفاده کنید.

۱۹. کراتوز پیلاریس

این شرایط معمولاً در پشت بازوها ظاهر می‌شود. کراتوز پیلاریس مضر نیست و فقط باعث می‌شود پوست ناهموار و قرمز به نظر برسد. با مرطوب کردن منظم، استفاده از محصولات بدون عطر و لایه‌برداری پوست می‌توان آن را مدیریت کرد.

۲۰. قارچ پوستی

درماتوفیتوز یا قارچ پوستی یک بیماری شایع پوستی است که می‌توانید آن را از گربه و سگ بگیرید، اما با کرم ضد قارچ قابل درمان است.

۲۱. ملاسما

 

ملاسما وضعیتی است که باعث ایجاد لکه‌های تیره در قسمتی از گونه‌ها و گاهی جاهای دیگر می‌شود. ممکن است به خودی خود از بین برود، اما گاهی اوقات دائمی است. هیچ درمانی وجود ندارد، اما نوردرمانی ممکن است ظاهر لکه‌های تیره را کمرنگ کند.

۲۲. زرد زخم

زردزخم از بیماری‌های پوستی حاد و میکروبی است. بسیار مسری اما به ندرت جدی است. آنتی بیوتیک‌ها برای درمان این بیماری خوب عمل می‌کنند و می‌توانید آنها را به صورت کرم یا قرص از پزشک تهیه کنید.

۲۳. گال

گال از شایع‌ترین بیماریهای پوستی شایع در جهان است. بثورات ناشی از گال توسط حیوانات کوچکی ایجاد می‌شود که زیر پوست شما زندگی می‌کنند و سپس بالای پوست شما را گاز می‌گیرند. برای درمان گال باید با استفاده از کرم ضد گال در سراسر بدن خود استفاده کنید و یک هفته بعد درمان را تکرار کنید.

۲۴. سلولیت

سلولیت یک عفونت پوستی است که باعث می‌شود بخشی از بدن شما داغ، متورم و دردناک شود. اگر مشکوک به ابتلا به آن هستید، باید به سرعت با آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک درمان شوید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.