۱۱ راهکار برای بهبود رابطه پس از دعوا با همسرتان

به‌تازگی با همسرتان دعوا کرده‌اید و بحث‌تان شده است؟ حتماً از دست او بسیار دلخور هستید و فکر می‌کنید نامهربانی دیده‌اید. یکی از بدترین احساساتی که افراد در طول زندگی خود می‌توانند تجربه کنند، دلسردی و دعوا با همسرشان است. اگر به‌تازگی با او دعوا بحث کرده‌اید، ممکن است در حال حاضر عصبانی، ناامید یا

کد خبر : 509060
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۰۵
۱۱ راهکار برای بهبود رابطه پس از دعوا با همسرتان


به‌تازگی با همسرتان دعوا کرده‌اید و بحث‌تان شده است؟ حتماً از دست او بسیار دلخور هستید و فکر می‌کنید نامهربانی دیده‌اید. یکی از بدترین احساساتی که افراد در طول زندگی خود می‌توانند تجربه کنند، دلسردی و دعوا با همسرشان است. اگر به‌تازگی با او دعوا بحث کرده‌اید، ممکن است در حال حاضر عصبانی، ناامید یا ناراحت باشید و ندانید چه عکس‌العملی باید از خود نشان دهید.

اگر می‌خواهید رابطه شما با همسرتان پس از دعوا و ناراحتی بهبود پیدا کند و آرامش دوباره به زندگی‌تان برگردد، به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید.

۱۱ راهکار برای بهبود رابطه با همسرتان

زمانی که با همسر خود بحث و دعوا می‌کنید، حس‌های بدی خواهید داشت. این احساسات کاملاً طبیعی است. برای این‌که بتوانید چنین بحران‌هایی را به‌خوبی از سر بگذرانید و به رابطه‌تان آسیبی وارد نشود، باید راهکارهایی را بلد باشید. برخی از مهم‌ترین راهکارهایی که در این شرایط می‌تواند به شما کمک کند، عبارت‌اند از:

۱. کمی به خودتان و همسرتان زمان دهید

بعد از هر دعوایی، احساسات بسیار پررنگ می‌شوند. شاید شما یا همسرتان عصبی، ناراحت یا حتی گیج شده باشید. در این شرایط، بهتر است کمی از هم فاصله بگیرید و به یکدیگر زمان بدهید تا هر دو طرف به آرامش برسید. این به معنای دور شدن موقت از بحث است، اما نه فرار از مشکل. این فرصت را به خودتان و همسرتان بدهید تا افکار و احساساتتان مرتب شوند.

آیا می‌دانید چرا فاصله گرفتن بعد از بحث و دعوا مهم است؟ شاید کمی برای شما تعجب‌آور باشد، اما این فاصله گرفتن به نفع هر دوی شماست. زیرا فاصله گرفتن کمک می‌کند تا از شدت خشم و عصبانیت کاسته شود و فضای ذهنی برای تفکر منطقی فراهم شود. در لحظات پرتنش، مغز ما به‌جای تصمیم‌گیری منطقی، واکنش‌های احساسی شدید نشان دهد.

۲. با هم در مورد مشکلات صحبت کنید

گفت‌وگو کردن بعد از هر دعوا با همسرتان، مهم‌ترین راه برای حل مسئله است. بهتر است در محیطی آرام و به دور از تنش، با همسرتان درباره موضوعی که باعث دعوا شده صحبت کنید. سعی کنید به‌جای اینکه یکدیگر را مفصر نشان دهید، روی مشکل تمرکز کنید. به این نکته توجه کنید که برای گفت‌وگوی مؤثر باید به قوانین خاصی پایبند باشید که این قوانین عبارت‌اند از:

  • گوش دادن فعال: هنگام صحبت همسرتان، به‌جای فکر کردن به جواب بعدی که برای او آماده کرده‌اید، خوب به حرف‌های او گوش دهید.
  • پرهیز از سرزنش: سعی کنید جملاتی مانند «تو همیشه…» یا «تو هیچ‌وقت…» را کنار بگذارید.
  • استفاده از جملات «من»: به‌جای سرزنش همسرتان، جملات خود را با «من احساس می‌کنم…» شروع کنید تا مسئولیت احساساتتان را بپذیرید.

۳. احساسات خود را با صداقت بیان کنید

گاهی ممکن است در دعوا حرف‌هایی زده شود که واقعاً احساس شما را منعکس نکند. پس از آرام شدن، بهتر است با صداقت کامل در مورد احساسات واقعی خود صحبت کنید. مثلاً اگر در دعوا گفتید «دیگه نمی‌خوام ببینمت»، حالا می‌توانید توضیح دهید که این حرف فقط از روی عصبانیت بوده و واقعاً چنین احساسی نداشته‌اید. وقتی شما با همسرتان صادق باشید، اعتماد بینتان تقویت می‌شود. صداقت به همسرتان این پیام را به او می‌دهد که شما برای رابطه‌تان ارزش قائلید و آماده‌اید که مسائل را حل کنید.

۴. تمرین همدلی

یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود رابطه پس از دعوا، همدلی است. همدلی یعنی این‌که سعی کنید دنیا را از دید همسرتان ببینید و احساسات او را درک کنید. این کمک می‌کند تا بهتر بتوانید با مشکلات برخورد کنید و راه‌حل مناسبی بیابید. از قوانین همدلی این است که شما همسرتان را بابت موضوعی که او را اذیت می‌کند، قضاوت نکنید و آن را کوچیک و بی‌اهمیت جلوه ندهید. قبل از هر واکنشی، از خودتان بپرسید: «اگر جای او بودم، چه احساسی داشتم؟» این کار به شما کمک می‌کند تا به‌جای قضاوت، با همدلی برخورد کنید.

۵. تمرکز روی نقاط قوت رابطه

پس از هر دعوایی با همسرتان، ممکن است احساس کنید که رابطه‌تان آسیب دیده، اما در واقع این‌گونه نیست. بهترین راه برای مقابله با این احساسات منفی، تمرکز بر نقاط قوت رابطه است. به‌جای فکر کردن به مشکلات، به خود یادآوری کنید که چرا همدیگر را دوست دارید و چه چیزهایی رابطه شما و همسرتان را خاص می‌کند. زمانی که روی نقاط قوت رابطه تمرکز می‌کنید، به خودتان یادآوری خواهید کرد که چرا این رابطه ارزشمند است. این کار باعث می‌شود تا بهتر بتوانید مشکلات زندگی را چالشی برای بهبود ببینید نه دلیلی برای جدایی.

۶. حل مسئله با همکاری

یکی از راه‌های مؤثر برای بهبود رابطه پس از دعوا، همکاری در حل مسئله است. به‌جای این‌که به دنبال مقصر باشید، با هم به دنبال راه‌حلی برای مشکل پیش آمده بگردید. این نشان می‌دهد که هر دو طرف آماده‌اید تا مشکلات را با هم حل کنید و به رابطه‌تان فرصت بهبود دهید. برای این‌که بتوانید همراه هم مشکل به‌وجود آمده را حل کنید باید موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • هر دو طرف باید به‌وضوح مشکل را درک کرده و آن را بپذیرند.
  • به‌جای تأکید و مرور اشتباهات گذشته، به دنبال راه‌هایی باشید که به بهبود شرایط کمک می‌کنند.
  • هر دو طرف باید مسئولیت بخشی از مسئله را بپذیرند و در حل آن همکاری کنند.

۷. بازسازی اعتماد پس از دعوا

در برخی مواقع، ممکن است دعوای بین شما و همسرتان به اعتماد بین شما دو نفر آسیب بزند. اگر احساس می‌کنید که این اتفاق برای شما و همسرتان رخ داده است، باید به‌طور جدی روی بازسازی اعتماد کار کنید. این فرایند زمان‌بر است و نیاز به صبر و تلاش دارد. وقتی قولی می‌دهید، حتماً به آن عمل کنید تا نشان دهید که قابل‌اعتماد هستید. با گذشت زمان و نشان دادن صداقت در رفتار و گفتار خود، اعتماد از دست رفته را بازسازی کنید.

۸. استفاده از حس شوخ‌طبعی برای کاهش تنش

گاهی بهترین راه برای کاهش تنش پس از یک دعوا، خندیدن به آن است. شوخ‌طبعی می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا فشارهای ناشی از دعوا را کاهش دهید و با دید مثبت‌تری به مسائل نگاه کنید.

۹. از خودتان به‌خوبی مراقبت کنید

زمانی که بین شما و همسرتان بحث و دعوایی پیش آمده، دست از سرزنش کردن خود بردارید. فراموش نکنید که شما فردی ارزشمند هستید و با کمی دلخوری و بحث ارزش خود را پیش همسرتان از دست نخواهید داد. بهتر است به تغذیه و خواب خود در این دوران توجه کنید تا انرژی کافی برای رفع کدورت به‌وجود آمده داشته باشید.

۱۰. برای نقشی که در دعوا داشتید عذرخواهی کنید

اگر می‌خواهید آشتی کنید و به روزهای خوش رابطه‌تان بازگردید، هر دو باید عذرخواهی کنید. به او بگویید که از اتفاقی که افتاد احساس بدی دارید و در آینده اوضاع بهتر خواهد شد. سپس به احساس او در مورد این وضعیت گوش دهید. در این زمان می‌توانید بگویید:

  • بسیار متأسفم که کمی بلند صحبت کردم. در آینده، سعی می‌کنم با آرامش بیشتری با شما صحبت کنم.
  • متأسفم که عصبانی شدم که به وقت گذراندن با دوستان خود نیاز داشتید. احساس تنهایی کردم، اما دفعه بعد به‌جای این‌که از شما بخواهم برنامه خود را لغو کنید، من هم با دوستانم تماس خواهم گرفت.
  • من واقعاً عذرخواهی می‌کنم که عصبی شدم. باید به شما می‌گفتم که کمی به تنهایی نیاز دارم.

۱۱. از مشاوره زوجین استفاده کنید

اگر احساس می‌کنید که دعواهایتان به‌طور مکرر اتفاق می‌افتد و توانایی حل آن‌ها را ندارید، بهتر است از مشاور کمک بگیرید. مشاوره می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا ابزارهای لازم برای مقابله با مشکلات را بیاموزید و رابطه‌تان را بهبود دهید.

راه‌حل‌هایی برای رفع کدورت به‌وجودآمده با همسرتان

زمانی که با همسر خود دعوا و بحث می‌کنید، بدترین حس‌ها را تجربه خواهید کرد. در این حالت بهتر است با کمی فاصله گرفتن و زمان دادن به احساسات خود مسلط شوید و زمانی که به آرام شدید با همسرتان درباره مسئله به‌وجود آمده صحبت کنید. راهکارهایی که در این مقاله گفته شد به شما کمک می‌کند تا رابطه شما با همسرتان بهبود پیدا کند و ناراحتی‌ها از بین برود. تا حالا با همسرتان بگومگو کرده‌اید؟ اگر راهکاری که برای رفع کدورت با همسرتان در پیش می‌گیرید، در این مقاله مطرح نشده است، خوشحال می‌شویم که تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید.


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.