۱۰ نکته طلایی برای تقویت استراتژی بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
دیگر کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که از شبکههای اجتماعی استفاده نکند. شبکههای اجتماعی نهتنها زندگی مردم را تغییر دادهاند، بلکه انقلابی در بازاریابی بودهاند. هر کسبوکاری که استراتژی مناسبی برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی تدوین کند، مزیتهای بیشماری به دست میآورد. در این مقاله، آخرین استراتژیهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
دیگر کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که از شبکههای اجتماعی استفاده نکند. شبکههای اجتماعی نهتنها زندگی مردم را تغییر دادهاند، بلکه انقلابی در بازاریابی بودهاند. هر کسبوکاری که استراتژی مناسبی برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی تدوین کند، مزیتهای بیشماری به دست میآورد. در این مقاله، آخرین استراتژیهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی را بررسی کردهایم و ۱۰ نکته کاربردی از دل آنها بیرون کشیدهایم. با ما همراه باشید.
چرا کسبوکارها به بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی نیاز دارند؟
آمار نشان میدهد فیسبوک هر ماه بیش از ۴.۵میلیارد بازدیدکننده دارد و روزانه ۵۰۰میلیون کاربر در اینستاگرام فعال هستند، پس کسبوکارهایی که برای فضای مجازی استراتژی ندارند، فرصت خوبی را از دست دادهاند.
استراتژی مناسب بازاریابی در شبکههای اجتماعی باعث میشود:
- برند شما در بازار هدف شناخته شود؛
- بازار هدف گستردهتر و مخاطبان بیشتر پیدا کنید؛
- با مخاطبان ارتباطات قدرتمندتری برقرار کنید؛
- ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند؛
- حجم فروش و درآمدتان زیاد شود.
در ادامه ۱۰ نکته طلایی برای تقویت استراتژی بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی را میخوانید.
۱. اهداف خود را مشخص کنید
در استراتژی قدرتمند، هم هدفهای کوتاهمدت در نظر گرفته میشوند و هم هدفهای بلندمدت. وقتی ندانید دقیقا چه میخواهید، چطور میتوانید به آن برسید؟ بدون هدف نمیتوانید چیزی را ارزیابی و تکمیل کنید و تقریبا همه کارهایی که در شبکههای اجتماعی انجام میدهید بینتیجه خواهد بود.
هنگام تعیین هدف برای شبکههای اجتماعی، به این نکات توجه داشته باشید:
- حتما اهداف را بنویسید. تحقیقات نشان میدهد نوشتن، احتمال تحقق اهداف را ۳۰ تا ۴۰درصد افزایش میدهد.
- در اهداف خود از اعداد مشخص استفاده کنید، مثلا رسیدن به ۱۰هزار دنبالکننده در اینستاگرام یک هدف عددی است.
- برای اهدافتان مهلت تعیین کنید، مثلا با توجه به روند رشد صفحهتان زمان مشخصی برای رسیدن به ۱۰هزار دنبالکننده تعیین کنید.
- اهداف بازاریابی در شبکههای اجتماعی را با اهداف استراتژی جامع بازاریابی خود هماهنگ کنید.
۲. مخاطبانتان را بشناسید
ارتباط با کاربران و تعامل در شبکههای اجتماعی اهمیت زیادی دارد. مردم از برندهایی که تنها هدفشان سودآوری است و به مشتریانشان اهمیت نمیدهند، خرید نمیکنند. برای برقراری ارتباط اجتماعی و ایجاد تعامل با کاربران، باید آنها را بشناسید. در این صورت میتوانید استراتژیای تدوین کنید که نیازهای مخاطبان را هم برآورده کند.
شناخت خواستهها و نیازهای مخاطبان و توجه به آنها اعتماد مشتریان را جلب میکند.
برای درک بهتر مخاطبان راهکارهای مختلفی وجود دارد از جمله:
- نظرسنجی از مخاطبان؛
- توجه به آمار و اطلاعاتی که از رفتار کاربران دارید؛
- خواندن نظرات کاربران و پاسخدادن به آنها؛
- بازخوردگرفتن از مخاطبان.
۳. مسابقه برگزار کنید
برگزاری مسابقه یکی از جذابترین ترفندهای بازاریابی در شبکههای اجتماعی است که نتایجی چون افزایش بازدید و تعداد دنبالکنندگان و تعامل دارد. ابزار مختلفی برای انجام قرعهکشی و برگزاری مسابقه وجود دارد.
البته همه مسابقات و کمپینها موفقیتآمیز نیستند. برای اینکه موفق شوید، باید به دو نکته مهم توجه کنید:
- ارزشمند و واقعیبودن جایزهای که برای مسابقه در نظر میگیرید.
- برگزاری مسابقه بهگونهای که مخاطبان نتوانند در مقابل وسوسه شرکت در آن مقاومت کنند.
برگزاری مسابقه موفق برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی چه نکاتی دارد؟
برای برگزاری حرفهای مسابقه، باید به این سؤالات پاسخ دهید:
- هدف از برگزاری مسابقه چیست؟
- این مسابقه در کدامیک از شبکههای اجتماعی برگزار خواهد شد؟
- شروع، پایان و اهدای جایزه در چه تاریخی انجام میشود؟
- کدام مسابقه برای مخاطبان شما جذابتر است؟
بعد از تعیین مسابقه، باید با تمام قدرت آن را تبلیغ کنید و به مخاطبانی که برای شما تبلیغ میکنند امتیاز ویژه بدهید. برگزاری مسابقه موفق میتواند باعث افزایش چشمگیر فروش و تعداد مشتریهای جدید شود.
۴. استراتژی محتوایی بچینید
هر شبکه اجتماعی محتوای مخصوصی نیاز دارد. برندهایی که صرفا برای خالینبودن صفحه محتوا تولید و آن را در تمام شبکههای خود منتشر میکنند، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی را بلد نیستند. برندها باید بدانند مخاطبانشان در کدام شبکههای اجتماعی فعالیت بیشتری دارند و سبک محتوای آن شبکه چیست. مثلا لینکدین برای بازاریابی کسبوکارهای B2B و اینستاگرام برای کسبوکارهای B2C کاربرد دارد.
۵. از تاکتیکهای سنتی بازاریابی استفاده نکنید
مدتهاست که روشهای قدیمی منسوخ شدهاند. الان اگر کسی متوجه شود قصد دارید چیزی به او بفروشید، از شما خرید نمیکند! در حال حاضر مردم دنبال برقراری ارتباط و اعتمادکردن به کسبوکارها هستند و فقط برندهایی که به این نکته توجه میکنند میتوانند موفق باشند.
آمار نشان میدهد مردم از کسبوکارهایی که مدام در حال تبلیغات هستند و همیشه از تاکتیکهای بازاریابی سنتی استفاده میکنند، خیلی زود خسته میشوند. آنها تنها از کسی خرید میکنند که به او اعتماد داشته باشند.
۶. اهمیت محتوای ویدئویی در بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید
تقریبا همه افراد میدانند که محتوای ویدئویی در بازاریابی شبکههای اجتماعی چقدر تأثیرگذار است. هرچه زودتر استفاده از ویدئو را شروع کنید؛ سبکهای متنوعی برای تولید محتوای ویدئویی وجود دارد.
در ویدئوهای زنده، تعامل با کاربران به بالاترین سطح خود میرسد.
۷. محتوای جذاب تولید کنید
در شبکههای اجتماعی مبنا جذابیت بصری است. باید به کاربران دلیلی بدهید که از میان هزاران محتوای تولیدشده، به آنچه شما ارائه میدهید نگاه کنند. چند نمونه از این دلایل عبارتاند از:
- اصالت؛
- حرفهایبودن؛
- قلابکردن کاربران در ابتدای محتوا؛
- گرافیک حرفهای؛
- ایجاد ارزش افزوده برای مخاطب.
جذابیتهای بصری در شبکه های اجتماعی نگاهها را به صورت ناخودآگاه به سمت شما میکشاند.
۸. با مخاطبان ارتباط برقرار کنید
بدون برقراری ارتباط با مخاطبان، تعداد مشتریان شما روزبهروز کمتر میشود. وقتی مردم در شبکههای اجتماعی میبینند که شما انسانی معمولی هستید که کسبوکاری دارید و به مشتریانتان اهمیت میدهید، با شما احساس نزدیکی میکنند. احساس نزدیکی هم بهمعنی اعتمادسازی و خرید از شماست. شبکههای اجتماعی در ارتباطسازی به شما کمک میکنند و با روشهای سادهای چون پاسخدادن به کامنتها میتوانید مشتری جدید به دست آورید.
۹. برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی از ابزار صحیح استفاده کنید
فعالیت در شبکههای اجتماعی با استفاده از ابزار مناسب سادهتر میشود. برخی از این ابزار توسط خود پلتفرمها ایجاد شدهاند، مثلا اینسایت (Insight) ابزاری است که به کمک آن میتوانید رفتار کاربران اینستاگرام را تحلیل کنید. برخی از ابزارها نیز توسط شرکتهای مختلف توسعه داده شدهاند و میتوانید با خرید اشتراک از آنها استفاده کنید.
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی مانند ساختن یک ساختمان است. ابتدا باید پایه را بچینید و سپس با استفاده از ابزار و ایدهها تکمیلش کنید. با استفاده از ابزار میتوانید امور جزئی مربوط به شبکههای اجتماعی را واگذار و خودتان روی فرایندهای کلی تمرکز کنید. مثلا بهجای اینکه هر روز سر یک ساعت مشخص پست بگذارید، این کار را به یک ربات واگذار کنید و خودتان روی تولید محتوای حرفهای متمرکز شوید.
۱۰. تبلیغ کنید
حتی جذابترین محتواها هم اگر دیده نشوند نتیجهای نخواهند داشت. تبلیغات حرفهای و مناسب، بازدید شما را چندین برابر میکند و در نتیجه درآمدتان را افزایش میدهد. تولید محتوای حرفهای و تبلیغات هوشمندانه دو کفه ترازوی موفقیت در شبکههای اجتماعی هستند و باید در تعادل باشند.
موفقیت در بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی تنها با تولید محتوای حرفهای و بدون تبلیغات، شایعه است.
کلام آخر
کار با شبکههای اجتماعی و جلب اعتماد کاربران ساده نیست، اما اهمیت زیادی دارد و نمیتوان آن را نادیده گرفت.برای موفقیت در بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی باید بهروز باشید و از ترندها مطلع شوید. در حال حاضر آمار نشان میدهد محتواهای ویدئویی و استوریهای اینستاگرام بیشترین بازدهی را برای کسبوکارها دارند، اما ممکن است تا چند ماه آینده روال کار تغییر کند.
به مدت محدود
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰