گسترش نفوذ نهادهای حاکمیتی در سینما طی پنج سال اخیر

مهسا بهادری: برخی از منتقدان از وضع موجود و همچنین نقش برخی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در حمایت و تولید بخش زیادی از آثار از حاشیه‌های اولیه این دوره از جشنواره است، در جدول‌های زیر به سهم هر سازمان برای حمایت از آثار اشاره کردیم که در ادامه می‌بینید. فیلم‌های ساخته شده توسط بنیاد سینمایی

کد خبر : 466962
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
گسترش نفوذ نهادهای حاکمیتی در سینما طی پنج سال اخیر



مهسا بهادری: برخی از منتقدان از وضع موجود و همچنین نقش برخی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در حمایت و تولید بخش زیادی از آثار از حاشیه‌های اولیه این دوره از جشنواره است، در جدول‌های زیر به سهم هر سازمان برای حمایت از آثار اشاره کردیم که در ادامه می‌بینید.

فیلم‌های ساخته شده توسط بنیاد سینمایی فارابی
ردیفنام فیلمنام تهیه‌کنندهنام کارگردانمحصول مشترک فارابی با
۱«آبی روشن»بابک خواجه پاشابابک خواجه پاشاسازمان اوج
۲«آپاراتچی»سید محمدحسین میریقربانعلی طاهری فرسازمان سینمایی سوره و مدرسه سینمایی اندیشه و هنر
۳«آسمان غرب»حبیب والی نژادمحمد عسگریسازمان سینمایی سوره
۴«بهشت تبهکاران»فتح‌اله جعفری جوزانی و علی قائم مقامیمسعود جعفری جوزانیبخش خصوصی
۵«دست ناپیدا»سید سعید سیدزادهانسیه شاه حسینیبنیاد شهید و بخش خصوصی
۶«دو روز دیرتر»محسن شیرازیاصغر نعیمیبنیاد روایت فتح و موسسه بهمن سبز
۷«شور عاشقی»داریوش یاریداریوش یاریبنیاد شهید و بخش خصوصی
۸«شه سوار»حسین نمازیحسین نمازیبخش خصوصی
۹«صبح اعدام»علیرضا شیرمحمدیبهروز افخمیسازمان سوره و بخش خصوصی
۱۰«قلب رقه»سعید پروینیخیراله تقیانی پوربنیاد رسانه‌ای بیان
۱۱«معجزه پروین»محمدرضا شریفی نیامحمدرضا ورزیمیراث فرهنگی
۱۲«میرو»سعید الهیحسین ریگیبنیاد شهید و بخش خصوصی

این گزارش حاکیست از میان این ۱۲ اثر، در ۶ فیلم تهیه کنندگان و بخش خصوصی نیز بخشی از سهامداران و شرکای فارابی و نهادهای فیلمسازی هستند. از میان ۱۷ فیلم ثبت نامی فارابی چند فیلم دیگر نیز به بخش نهایی راه نیافت و یا نسخه نهایی آن به جشنواره نرسید. توجه به الگوی قهرمان در دفاع مقدس، موضوع تاریخ اسلام، فیلم اجتماعی و طنز خانوادگی، موضوعات انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی، توجه به سینمای نوجوان، تولید در حوزه تاریخ معاصر از موضوعات سبد تولیدات امسال بنیاد فارابی است که با نظر هیأت انتخاب، مجوز حضور در دو بخش رقابتی «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» جشنواره را به دست آوردند.

بنیاد سینمایی فارابی امسال ۱۲ فیلم سینمایی را در بخش های مختلف جشنواره تولید کرده بود. این فیلم ها با ۴۷ نامزدی در ۱۹ بخش مختلف، همچنین کسب ۱۱ سیمرغ رکورد دار بیشترین نامزدی و دریافت جایزه در جشنواره فیلم فجر شدند.

آثار تولیدی از سوی سوره
ردیفنام اثرتهیه‌کنندهکارگردان
۱«آسمان غرب»حبیب اله والی نژادمحمد عسگری
۲«احمد»حبیب اله والی نژادامیر عباس ربیعی
۳«صبح اعدام»علی شیر محمدیبهروز افخمی
۴«باغ کیانوش»محمد جواد موحدرضا کشاورز
۵«آپاراتچی»سجاد نصراللهی نسبقربانعلی طاهرفر
۶پویانمایی «رویاشهر»مصطفی حسن آبادیمحسن عنایتی
۷پویانمایی«ساعت جادویی»محمد بصیری نیکمحمد بصیری نیک

امسال و در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۱۲ جایزه، سهم سازمان سینمایی سوره حوزه هنری بود که با اعلام برگزیدگان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، آثار تولیدی سازمان سینمایی سوره با کسب ١٠ سیمرغ بلورین و ٢ دیپلم افتخار افتخار دیگری را به کارنامه پربار سوره افزودند.

آثار تولیدی سازمان سینمایی اوج
ردیفنام اثرتهیه کنندهکارگردان
۱«مجنون»عباس نادرانمهدی شاه محمدی
۲«پرویز خان»سازمان اوجعلی ثقفی
۳«آبی روشن»سید محمدحسین میریقاسم لطفی خواجه پاشا
۴پویانمایی «ببعی قهرمان»محمدمهدی مشکوریحسین صفارزادگان ، میثم حسینی

همچنین با اعلام جوایز جشنواره فیلم فجر فیلم های سینمایی «مجنون» با ۴ سیمرغ و «پرویزخان» با ۲ سیمرغ و یک دیپلم افتخار و انیمیشن «ببعی قهرمان» با یک دیپلم افتخار محصولات سازمان اوج بودند.

این در شرایطی است که اگر به پنج سال گذشته بازگردیم، یعنی زمانی که نه مانند ۱۴۰۱ وضعیت کشور ناآرام بود و نه مانند ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کرونا گریبان‌گیر همگان شده بود.

«روز صفر» وزارت اطلاعات ایران سرمایه‌گذار فیلم روز صفر بوده‌ روز صفر با ۵ سیمرغ بلورین بیش‌ترین جوایز این دوره از جشنواره را کسب کردند

از بین ۲۹ فیلمی که در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر حاضر بود، ۶ فیلم (مردن در آب مطهر، پدران، ابر بارانش گرفته، مغز استخوان، سینما شهر قصه و من می‌ترسم) با حمایت بنیاد فارابی ساخته شده‌اند و چهار فیلم (آبادان یازده ۶۰، روز بلوا، خروج و لباس شخصی) محصول سازمان اوج هستند.

ده فیلم با حمایت نهادهای حاکمیتی ساخته شدند و البته بخشی از فیلم‌ها هم جایزه نگرفتند و ۱۹ فیلم در همکاری با بخش خصوصی اکران شدند.

«لباس شخصی» با حمایت اوج در بخش سودای سیمرغ حضور نداشت. «خروج» ابراهیم حاتمی کیا اوج نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد، نامزد بهترین صدابرداری و صداگذاری، نامزد بهترین طراحی لباس، برنده بهترین چهره‌پردازی، برنده بهترین جلوه‌های ویژه بصری، «روز بلوا» سازمان اوج هیچ جایزی را به خود اختصاص نداد.

حالا همین مقیاس را وارد فضای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر کنیم نه تنها بخش عظیمی از این آثار به ارگان‌ها و نهادها اختصاص دارد، بلکه حجم زیادی از جوایز هم به این آثار تعلق دارد، این بررسی‌ها در گذر زمان پنج ساله نشان می‌دهد که با افزایش حمایت نهادها و سازمان‌های دولتی، نقش تهیه‌کنندگان بخش خصوصی بسیار کمرنگ‌تر از قبل شده و در عین حال نقش ارگان‌ها و رویکردهای خاصی که در جشنواره داشتند، ظهور بروز پر رنگ‌تری داشته است.

۲۴۵۲۴۵



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.