گالانت می‌رود؛ گدعون ساعر می‌آید؟ / نتانیاهو به‌دنبال سیاستمداران تندرو می‌دود

مهسا مژدهی: از روز دوشنبه زمزمه‌هایی که مدت‌ها بود در مورد تمایل نتانیاهو برای اینکه گدعون ساعر جای گالانت را در وزارت جنگ اسراییل بگیرد، بالا گرفت. البته نتانیاهو و ساعر، فعلا علاقه‌ای برای تائید خبری که رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها از آن حرف می‌زنند، از خود نشان نداده اند. اما کار به آنجا رسید

کد خبر : 497347
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵
گالانت می‌رود؛ گدعون ساعر می‌آید؟ / نتانیاهو به‌دنبال سیاستمداران تندرو می‌دود


مهسا مژدهی: از روز دوشنبه زمزمه‌هایی که مدت‌ها بود در مورد تمایل نتانیاهو برای اینکه گدعون ساعر جای گالانت را در وزارت جنگ اسراییل بگیرد، بالا گرفت. البته نتانیاهو و ساعر، فعلا علاقه‌ای برای تائید خبری که رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها از آن حرف می‌زنند، از خود نشان نداده اند. اما کار به آنجا رسید که تعداد نسبتا چشم‌گیری از اهالی تل‌آویو، یکبار دیگر راهی خیابان‌ها شدند تا به نخست‌وزیر بفهمانند زیر بار جایگزینی گالانت با یکی از تندروترین مقامات رژیم نمی‌روند. خانواده‌های اسرای اسراییلی، از مهم‌ترین مخالفان این تغییر و تحول در کابینه نتانیاهو هستند و معتقدند انتخاب یک چهره بسیار تندرو و جنگ طلب، می‌تواند به معنای شلیک مستقیم به منافع آنها باشد. آنها می‌گویند تعیین ساعر مانند صدور حکم اعدام برای اسرای صهیونیستی است که در غزه باقی مانده‌اند.

ساعر تنها به پیروزی فکر می‌کند

برای گدعون ساعر، جنگ در غزه تا روزی که پیروزی مطلق نصیب اسراییلی‌ها نشود ادامه دارد. این درحالیست که همین‌حالا هم ساکنان سرزمین‌های اشغالی این ایده را به ضرر خود می‌دانند. تنها چند هفته قبل و وقتی شش نفر از اسرای اسراییل در غزه کشته شدند، صدها هزار نفر از اسراییلی‌ها راهی خیابان شدند تا از نتانیاهو بخواهند دست از سر جنگ برداشته، به‌ آتش‌بس تن داده و جان اسرای باقی مانده را نجات دهد. با همه اینها، نتانیاهو تمایل دارد تا با انتخاب فردی که چهره‌ای کاملا جنگ‌طلب داشته و به دنبال گسترش عملیات نظامی در غزه است، هر طور شده از پایان جنگ غزه خودداری کند.

گالانت می‌رود؛ گدعون ساعر می‌آید؟ / نتانیاهو به‌دنبال سیاستمداران تندرو می‌دود

گدعون ساعر در ماه‌های گذشته تاکید داشته که نتانیاهو از یک پیروزی در غزه دور شده است. به نظر می‌رسد که او خواهان حملات بیشتر و گسترده‌تر به فلسطینی‌ها با هدف از بین بردن رهبران حماس و اعضای این گروه است. عمده اعتراض او به کابینه نتانیاهو هم طبق همین خواسته اتفاق می‌افتد. ساعر در تندروی دست نتانیاهو را از پشت بسته است و مدت‌هاست به طور مداوم دولت او را تحت انتقادات شدید قرار می‌دهد.

گدعون ساعر کیست؟ 

ساعر متولد سال ۱۹۶۶ است و حداقل از سال ۲۰۰۹ مناصب مهمی را در دست داشته است. او چهار سال و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر آموزش و پرورش بود. در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ وزیر کشور جعلی اسراییل شد و بعد دوره‌کوتاه به‌عنوان معاون نخست‌وزیر فعالیت کرد. ساعر در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ وزیردادگستری بود و مدتی هم از اعضای کنست از سوی حزب لیکود به شمار می‌رفت.

گدعون ساعر متولد تل‌آویو بوده و پدرش یک یهودی اوکراینی و پزشک اطفال است.ساعر پس از خدمت در ارتش اسرائیل به عنوان افسر اطلاعاتی، در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تل آویو تحصیل کرد و سپس به تحصیل در رشته حقوق در همان موسسه پرداخت. او در گذشته عضو حزب مشهور لیکود، از احزاب راست‌گرای اسراییل است که نتانیاهو سرشناس‌ترین عضو آن محسوب می‌شود.

گدعون ساعر البته بعدها از لیکود جدا شد و حالاکه ریاست حزب راست افراطی «امید جدید» را بر عهده دارد. او در اواخر اسفندماه از ائتلاف «اردوگاه رسمی» به ریاست «بنی گانتس» جدا شد و گفت که باید عضو کابینه جنگ باشد. کابینه جنگ، همان کابینه‌ای است که تصمیمات اصلی در خصوص غزه را اتخاذ می‌کند. تصمیماتی که تا همین امروز هم منجر به فجایع انسانی فراوانی شده است.

گالانت می‌رود؛ گدعون ساعر می‌آید؟ / نتانیاهو به‌دنبال سیاستمداران تندرو می‌دود

ساعر در انتخابات پیشین؛ رقیب نتانیاهو بود. او که در آن زمان به حزب امیدنو که از لیکود هم تندروتر است پیوسته بود، عزم خود را برای زمین زدن نتانیاهو جزم کرد اما موفقیتی به‌دست نیاورد.  در واقع اقدام او برای تشکیل حزب جدید، به همان دلیل رقابت با نتانیاهو بر سر به دست آوردن قدرت مطلق در سرزمین‌های اشغالی رخ داد.

گدعون ساعر به عنوان فردی شناخته میشود که کمترین علاقه‌ای به راه‌حل دو دولتی درباره فلسطین ندارد. این همان نقطه‌ای است که باعث شده غرب این روزها تلاش کند تا نتانیاهو را از حذف گالانت منصرف کند. از طرف دیگر او تمام قد، طرف شهرک‌نشینان اسراییلی است و دفاع از منافع آنها را در راس وظایف خود می‌داند.

حزب لیکود با گالانت زاویه اساسی پیدا کرده است. آنها وزیرجنگ فعلی را متهم به تلاش برای سرنگونی نتانیاهو می‌کنند. خود نخست‌وزیر اسراییل هم از ماه‌ها قبل در تلاش است تا از شر گالانت در وزارت جنگ خلاص شود اما ظاهرا هنوز بهانه کافی را برای چنین اقدامی به دست نیاورده. از سوی دیگر کشورهای غربی که به‌دنبال راهی برای آتش‌بس در غزه هستند، به تل‌آویو برای صرف‌نظر کردن از جایگزینی گالانت با گدعون ساعر فشار وارد می‌کنند. از آنجایی که ساعر علاقه‌ای به تبادل اسرا یا آزاد کردن آنها از خود نشان نمی‌دهد؛ زنگ خطر برای خانواده‌های اسرا و کشورهایی که طرفدار پایان جنگ با غزه در آستانه یک ساله شدن آن هستند، به صدا در آمده است.

۳۱۱۳۱۲
 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.