کشف بقایای ۵۲۰۰ ساله در «تپه بور» جوانرود

ایسنا/کرمانشاه سرپرست گروه باستان شناسی تپه بور جوانرود از کشف بقایا و مواد فرهنگی مربوط به حدود ۵۲۰۰ سال قبل در این محوطه باستانی خبرداد. فرهاد فتاحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه بور جوانرود، اظهار کرد: این محوطه باستانی در سال

کد خبر : 493393
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
کشف بقایای ۵۲۰۰ ساله در «تپه بور» جوانرود


ایسنا/کرمانشاه سرپرست گروه باستان شناسی تپه بور جوانرود از کشف بقایا و مواد فرهنگی مربوط به حدود ۵۲۰۰ سال قبل در این محوطه باستانی خبرداد.

فرهاد فتاحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه بور جوانرود، اظهار کرد: این محوطه باستانی در سال ۱۳۸۴ توسط دکتر یعقوب محمدی‌فر از باستان شناسان برجسته کشورمان مورد شناسایی قرار گرفت و با عنوان تپه پشت آبادی تپه بور ثبت شد. 

وی با بیان اینکه این محوطه باستانی در روستایی به همین نام در حدود پنج کیلومتری شهر جوانرود واقع شده، افزود: باتوجه به قرار داشتن این محوطه تاریخی در داخل بافت روستا و ایجاد ساخت و سازهای مسکونی در حاشیه آن، متاسفانه بخش‌هایی از این تپه تاریخی و محوطه اطراف آن در سالهای گذشته تخریب شده است. 

این باستان شناس اضافه کرد:  از طرفی طی سالهای اخیر، درخواست‌های مکرری از سوی اهالی روستا برای انجام ساخت و سازها در اطراف این محوطه به میراث فرهنگی استان شده بود که در نهایت مسئولین میراث فرهنگی تصمیم گرفتند با انجام گمانه زنی، عرصه و حریم این محوطه باستانی تعیین شود تا علاوه بر اینکه مانع دست درازی های جدید به محوطه باستانی تپه بور شوند، زمینه‌ای فراهم کنند تا اهالی روستا بتوانند ساخت و سازهای خود را طبق ضوابط در پیرامون آن انجام دهند. 

وی خاطرنشان کرد: براین اساس، با تامین اعتبار از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان و صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی، پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه بور جوانرود در تیرماه آغاز و اکنون به پایان رسیده است. 

فتاحی تصریح کرد: در این پروژه جمعاً ۲۳ گمانه در ابعاد ۱.۵*۱.۵ در تپه بور جوانرود ایجاد و مشخص شد عرصه این محوطه حدود ۲.۱۹ متر وسعت دارد، درحالیکه سابقاً حدود پنج هکتار در نظر گرفته شده بود. 

وی در خصوص کشفیاتی که طی این گمانه‌ها در این تپه باستانی نیز داشته عنوان کرد: طبق مواد فرهنگی کشف شده در این محوطه باستانی همچون سفال‌ها، مشخص شد که قدیمی‌ترین شواهد استقرار در این محوطه متعلق به دوره مس و سنگ بوده و به علاوه شواهد استقرار در هزاره دوم قبل از میلاد و دوره اشکانی و ساسانی را نیز دارد. همچنین در پی انجام این پروژه در برخی از گمانه‌ها به بقایایی از معماری هم برخوردیم که کیفیت آنها و اینکه متعلق به چه دوره‌ای هستند مشخص نیست و نیاز به انجام کاوش‌های باستان شناسی بیشتر دارد. 

این باستان شناس یادآورشد: وجود مواد فرهنگی متعلق به حدود ۵۲۰۰ سال قبل در این محوطه باستانی که بر سر کریدور جوانرود – کوزران قرار دارد، حاکی از اهمیت آن در مطالعات باستان شناختی منطقه است. 

وی تاکید کرد: ادامه کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه می‌تواند در گاه‌نگاری شهرستان جوانرود و منطقه اورامانات تاثیرات زیادی داشته باشد. 

تپه بور جوانرود زمستان سال ۱۴۰۲ به ثبت ملی رسید. 

کشف بقایای ۵۲۰۰ ساله در «تپه بور» جوانرود

انتهای پیام 



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.