کدوم جهنم دره ای رفته بودی؟! (سوال مامان عصبانی اما واقعا این جهنم دره کجاست؟)

تا حالا شنیدید که کسی بگه نمی دونم فلانی کدوم جهنم دره ای رفته که جواب تلفن نمی ده؟ یا مثلا دیر اومده باشید و پدر و مادرتون از شما پرسیده باشن که هیچ معلوم هست کدوم جهنم دره ای بودی؟ اگر اینو شنیده اید، باید بگوییم این تنها یک اصطلاح نیست که همین طوری

کد خبر : 494852
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۹:۳۱
کدوم جهنم دره ای رفته بودی؟! (سوال مامان عصبانی اما واقعا این جهنم دره کجاست؟)


تا حالا شنیدید که کسی بگه نمی دونم فلانی کدوم جهنم دره ای رفته که جواب تلفن نمی ده؟ یا مثلا دیر اومده باشید و پدر و مادرتون از شما پرسیده باشن که هیچ معلوم هست کدوم جهنم دره ای بودی؟ اگر اینو شنیده اید، باید بگوییم این تنها یک اصطلاح نیست که همین طوری روی زبانشان جاری میشه، بلکه واقعا جهنم دره وجود داره و شاید شما تا به حال از آن بی خبر بوده اید! می دانم که از خود می پرسید واقعا ایران جهنم دره داره؟؟؟ پس این جهنم دره کجاست؟ امروز در این مقاله می خواهیم به شما در مورد جهنم دره ایران صحبت کنیم.

جهنم دره کجاست؟

جهنم دره کجاست؟

ابتدا بیایید در مورد یک موضوع جالب دیگر صحبت کنیم. اول می خواهم در مورد این حرف بزنم که شما می توانید تعریف جهنم دره را در لغتنامه دهخدا پیدا کنید. در این لغتنامه جهنم دره این طور تعریف شده است: “در تداول عامه، هنگامی که ندانند کسی به کجا رفته و از رفتن او یا نبودن او خشمگین باشند می‌گویند: نمی‌دانم کدام جهنم دره‌ای رفته است.” همانطور که در جمله آخر خواندید، وقتی مخاطب خشم کسی قرار بگیرید، می گویند کدام جهنم دره ای رفته است؟!! شاید فرد عصبانی نداند که واقعا در ایران دو جهنم دره وجود دارد، پس اگر می خواهید خشم او را کم کنید یا کمی فضا را از جدیت آن خارج کنید، اسم جهنم دره سی مشگین شهر در روستای موئیل یا اسم جهنم دره در روستای قریس استان آذربایجان غربی را بگویید. مطمئنا آن ها را شگفت زده خواهید کرد. تازه اطلاعات جدیدی نیز در اخیتار آن ها قرار خواهید داد.

خوب حالا می خواهیم بگوییم “جهنم دره کجاست؟”

خوب حالا می خواهیم بگوییم "جهنم دره کجاست؟"خوب حالا می خواهیم بگوییم "جهنم دره کجاست؟"

جهنم دره معروف، در 20 کیلومتری جنوب شگین شهر واقع شده که عمق دره آن خیلی زیاد بوده و اطراف آن را صخره های سنگی احاطه کرده است. رودخانه خیاوچایی نیز از میان این دره عبور می کند. این زیبایی شگفت انگیز رودخانه و سرسبزی اطراف آن در تضاد با تصویر خشن صخره هاست، از این رو مردم محلی این دره نام آن را جهنم دره یا شیطان دره گذاشته اند. آب این رودخانه در تابستان سرد و خنک است که می توانید تعطیلات خوبی را در آب و هوای مطلوب آن سپری کنید.

همانطور که گفتیم “دره جهنم” که به نام “جهنم دره سی” (جهنم درسی) نیز شناخته می شود، برخلاف از نامش که وهم و ترسی به دلمان می اندازد، با آن زیبایی و طبیعت بکرش، مانند بهشت می ماند. جهنم دره در دامنه شمالی کوه استوار سبلان و در شمال غرب ایران واقع شده است. این مکان زیبا در نزدیکی روستای موئیل قرار دارد بنابراین اگر فرصت سفر دارید حتما به این روستا بروید، اگر به روستا رسیدید، برای رفتن به این دره باید قسمتی از راه را با ماشین و مابقی را پای پیاده طی کنید اما خستگی آن پیاده روی به دیدن زیبایی فوق العاده‌اش می ارزد.

اگر می خواهید موقعی که آب و هوا مناسب است به دیدن این دره بروید، پس فصل تابستان را انتخاب کنید اما اگر فرقی نمی کند چه زمانی از سال باشد و سردی را تاب می آورید، پس پاییز و زمستان نیز زمان مناسبی برای سفر و بازدید از این جهنم دره است. زیرا با سرد شدن هوا، قندیل های یخی زیادی دو طرف آبراه تشکیل می شوند که دیدنشان شما را حیرت زده خواهد کرد.

بهترین زمان برای سفر به جهنم دره

جهنم دره سی مشگین شهرجهنم دره سی مشگین شهر

همانطور که اشاره کردیم، همه نمی توانند در سرمای زمستان در جهنم دره تاب بیاورند اما اگر در فصل تابستان به این مکان بروید، زیبایی فوق العاده اش را خواهید دید. همچنین باید بگوییم که تا قبل از ماه اردیبهشت این دره مه آلود است و نمی توانید هیچ چیزی را ببینید. همچنین احتمال این که پایتان روی چمن های یخ زده بلغزد نیز وجود دارد. پس حتما در فصل تابستان به بازدید این مکان شگفت انگیز بروید. با این حال اگر همچنان مشتاق دیدن جهنم دره در فصل پاییز و زمستان یا اوایل بهار هستید، حتما با راهنماهای محلی همراه شوید.

چرا روی این دره اسم جهنم دره سی را گذاشته اند؟

 

به این محل جهنم دره سی می گویند چرا سراشیبی تند و مسیر صعب العبوری دارد که برای رسیده به دره و رودخانه باید از آن ها بگذرید. در واقع 70 درصد این مسیر دارای شیب تند است و خاک سستی دارد که هر لحظه ممکن است زیر پایتان خالی شود. بنابراین بیشتر اوقات این تنها کوهنوردان حرفه ای و طبیعت گردان هستند که به دیدن این دره می روند.

با این حال تنها به دلیل مسیر صعب العبوری که این دره دارد خودتان را از تماشای منظره و طبیعت بکر این روستا، قندیل های یخ و حتی چشمه های آب گرم دره که از میان صخره های کوه سبلان جاری هستند، محروم نکنید.

چشم های آبگرم جهنم دره

چشمه های آب گرم جهنم درهچشمه های آب گرم جهنم دره

جهنم دره در کنار یک آتشفشان نیمه فعال سبلان که به عنوان سویمن قله بلند ایران به حساب می‌آید، واقع شده است. به همین دلیل چشمه های آب گرم زیادی دارد که خیلی ها برای درمان بیماری هایشان به دیدن این چشمه ها می روند و درون آب شنا می کنند تا بیماری شان درمان شود.

آب و هوای جهنم دره

همانطور که تا کنون فهمیده اید، نام جهنم دره به دلیل خشک و سوزان بودن آب و هوایش انتخاب نشده است. بلکه بر خلاف کوهستانی بودن این منطقه، به دلیل رود خروشانی که از بین صخره ها جاری است، تابستان این روستا و منطقه نیز سرد و معتدل است. با این حال همانطور که گفتیم، در جهنم دره شما هم می توانید آب سرد و خنک را برای شنا انتخاب کنید و هم می توانید از گرمای چشمه های آب گرم لذت ببرید. یکی از چشمه آب‌گرم چشمه آب گرم ملک سویی است که در نزدیکی این دره واقع شده است.

خوب حالا که در مورد جهنم دره می دانید، حتما به دیدن این شگفتی طبیعت بروید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.