شرکت هایی که از جنگ اوکراین سود می برند رقبای چینی هستند. داده های صنعت روسیه نشان می دهد که غول گوشی های هوشمند شیائومی و خودروساز جیلی از جمله مواردی هستند که در ماه های اخیر شاهد افزایش فروش بوده اند.
طبق تحقیقات جایی که گوشی های آیفون و گلکسیهای سامسونگ زمانی پرفروش بودند، مدلهای شیائومی و ردمی، اکنون در صدر جدول فروش قرار دارند.
تولیدکنندگان چینی پیش از جنگ در روسیه محبوب بودند و تقریباً 40 درصد از بازار گوشی های هوشمند را در دسامبر 2021 به خود اختصاص دادند. طبق داده ها اکنون تقریباً به طور کامل بازار را تصاحب کرده اند و یک سال بعد 95 درصد از بازار را به خود اختصاص داده اند.
در همین حال، سامسونگ و اپل – که معمولاً به ترتیب رتبه های اول و دوم را در اختیار داشتند – در مدت مشابهی که از روسیه خارج شدند، شاهد کاهش سهم بازار ترکیبی خود از 53 درصد به تنها 3 درصد بودند.
داستان مشابهی در جاده های روسیه در حال وقوع است. بر اساس دادهها طی سال گذشته، خودروسازان چینی چری و گریت وال موتور به 10 برند برتر خودروهای سواری رسیدهاند، در حالی که بی ام و و مرسدس آلمان ناپدید شدهاند.
بر اساس دادهها روسها سال گذشته رکورد خرید خودروهای چینی را داشتند. طبق گزارشی که ماه گذشته منتشر شد، فروش خودروهای جدید چینی در این کشور در سال 2022 با 7 درصد افزایش به 121800 دستگاه رسید، حتی با وجود سقوط بازار.
طبق دادههای خودرو لادا، برند داخلی که پیش از جنگ محبوبترین خودروساز روسیه بود، همچنین شاهد رشد سهم بازار خود از حدود 22 درصد به 28 درصد در سال 2022 بود.
این کسب و کارها تقریباً آخرین کسب و کارها هستند.
مانند رنو، خودروسازان جهانی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، از جمله هیوندای و کیا، دیگر بازیگران بزرگ خارجی، از روسیه خارج شدند.
تو لی، بنیانگذار شرکت مشاوره ای سینو اتو اینسایتس در پکن، گفت: «این حفره بزرگی در بازار ایجاد کرد. و چینی ها از پر کردن این سوراخ خوشحال هستند.
فداکاری در خدمت
در پاسخ به خروج شرکتها، روسیه راهحلهایی برای نگهداری برخی کالاها در قفسهها ارائه کرده است.
سال گذشته، دولت به آنچه به عنوان «واردات موازی» گوشیهای هوشمند شناخته میشود، مجوز داد که اجازه میداد کالاها از کشورهای همسایه مانند قزاقستان وارد شوند.
برخی از روسها با اشتیاق به برندهای ممتاز، مرسدس و آئودی را در تعطیلات در قزاقستان یا ازبکستان در صحنههایی که یادآور فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990 است میخرند.
روزهای سخت برای مصرف کنندگان
اگرچه برندهای چینی از مزایای تحریم غرب بهره می برند، اما بازار روسیه با رکود اقتصادی آن در حال کوچک شدن است.
از سوی بسیاری از مصرف کنندگان روس، تصمیم گیری در مورد اقلام بزرگ “احتمالاً در حال حاضر متوقف شده است”، به خصوص که آنها برای موج های بالقوه آینده بسیج نظامی آماده می شوند. به گفته تحلیلگران، سوال بزرگ اکنون این است که آیا بازار برای همیشه تغییر کرده است؟ اگر جنگ در اوکراین پایان یابد، اپل و سامسونگ احتمالاً عملیات خود را در این کشور بازسازی خواهند کرد – و به سرعت فروش گوشی های هوشمند را از سر خواهند گرفت.
حتی پس از با بازگشت برندهای بینالمللی، بازیگران چینی میتوانند جای پای خود را حفظ کنند، بهویژه با توجه به اینکه بازسازی زنجیرههای تامین چقدر طول میکشد.
احتمالاً به این بستگی دارد که جنگ چقدر طول بکشد.
۴۶
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰