چگونه مهارتهای نرم را بسنجیم؟
همه میدانیم که برای انجام وظایف شغلی دانش و مهارتهای تخصصی آن شغل لازماند، اما اینها برای عملکرد عالی کافی نیستند. آنچه کارمندان را خاص میکند، مهارتهای نرم است. میدانید چطور باید این مهارتها را شناسایی کنید و بسنجید؟ در ادامه، این مسائل را توضیح دادهایم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد. مهارت
همه میدانیم که برای انجام وظایف شغلی دانش و مهارتهای تخصصی آن شغل لازماند، اما اینها برای عملکرد عالی کافی نیستند. آنچه کارمندان را خاص میکند، مهارتهای نرم است. میدانید چطور باید این مهارتها را شناسایی کنید و بسنجید؟ در ادامه، این مسائل را توضیح دادهایم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشد.
مهارت نرم چیست؟
همه کارمندان برای انجام وظایفشان باید به دانش و مهارتهای خاص شغل خود مسلط باشند، اما برای آنکه توانمندیشان را به دیگران نشان بدهند به ویژگیهایی دیگر هم نیاز دارند از جمله:
ویژگیهایی که نام بردیم چند نمونه از مهارتهای نرم هستند. این مهارتها منحصر به شغلی خاص نیستند و به همه کارمندان کمک میکنند موفقتر باشند و رشد کنند.
ارزیابی مهارتهای نرم چه فوایدی برای کارفرما دارد؟
- شناسایی کارمندانی که عملکردی فراتر از عملکرد معمول دارند: مثلا کارمندی که بهخوبی زمان را مدیریت میکند و میداند چطور کارها را اولویتبندی کند که بهموقع و قبل از پایان مهلت مقرر انجام شوند.
- انتخاب راحتتر از بین داوطلبانی که دانش و مهارت تخصصی یکسانی دارند: مثلا وقتی ۲ داوطلب سوابق و تخصصهای یکسانی دارند، کارفرما ترجیح میدهد شخصی را استخدام کند که سازگارتر است.
- انتخاب داوطلبی که پتانسیل پیشرفت دارد نه فقط دانش: منطقی است که کارفرما ترجیح بدهد برای جایگاههای شغلی ساده بهجای استخدام فردی حرفهای، دنبال داوطلبی باشد که «تمایل به یادگیری» و «شخصیت سازگار» داشته باشد.
- فرصت انتخابی همهجانبه: مثلا کارفرما برای استخدام فروشنده میخواهد فردی را پیدا کند که نهتنها تجربه فروش داشته باشد، بلکه بداند چطور مذاکره کند و به مهارتهای ارتباط کلامی کاملا مسلط باشد.
- درنظرگرفتن فرهنگ سازمانی: اگر مسئولیتپذیری جزو ارزشهای سازمانی باشد و کارفرما کارمندانی بخواهد که سریع مسئولیتها را بر عهده بگیرند و به پیشرفت سازمان کمک کنند، باید دنبال داوطلبانی باشد که حاضرند برای پیشرفت سازمان پا را از مسئولیتهای خود فراتر بگذارند و به مهارت حل مسئله مسلط باشند.
چگونه مهارتهای نرم را ارزیابی کنیم؟
شناسایی و ارزیابی مهارتهای نرمِ داوطلبان کار آسانی نیست و نمیتوانیم فقط با نگاهکردن به رزومه داوطلب تشخیصشان بدهیم. علاوه بر این، داوطلبان سعی میکنند در مصاحبه تا حد امکان خود را خوب نشان بدهند. بنابراین باید دقیقتر بررسیشان کنید و تشخیص دهید واقعا مهارتهای نرم لازم را دارند یا نه. در ادامه، ۴ نکته را نوشتهایم که کمکتان میکنند این مهارتها را بهتر ارزیابی کنید.
۱. مهارتهای مدنظرتان را مشخص و برای ارزیابی آنها سؤالاتی طراحی کنید
قبل از مصاحبه در نظر بگیرید که چه مهارتهای نرمی برای این موقعیت شغلی مهم هستند و سؤالات خاصی را برای ارزیابی آن مهارتها آماده کنید. مثلا تعامل خوب یکی از مهارتهای لازم برای فروشندگان است. با آمادهکردن سؤالات خاصی که مشخص کنند داوطلبان چطور مهارتهای ارتباطی خود را به کار میگیرند، احتمال پیداکردن کسی که واقعا بتواند با مشتریان ارتباط خوبی برقرار کند بیشتر میشود.
۲. درباره تجربهها بپرسید
رفتارهای گذشته نشان میدهند که داوطلبان در شغل جدید چگونه رفتار میکنند. بنابراین میتوان از آنها برای ارزیابی مهارت نرم استفاده کرد. مثلا میتوانید سؤالاتی هدفمند بپرسید تا متوجه شوید داوطلب در گذشته:
- چگونه مسائل را رفع و رجوع کرده است؛
- چطور کارهای فوری را سروسامان داده است؛
- همکاریاش در پروژههای گروهی چطور بوده است.
۲ نمونه از این سؤالات عبارتاند از:
- وقتی پروژههای متعددی در جریان است، چگونه کارها را اولویتبندی میکنید؟
- زمانی که در خصوص روش انجام پروژه با همکارتان مخالف هستید یا به مشکلی میخورید، چه اتفاقی میافتد؟
۳. از سناریوها فرضی استفاده کنید
شبیهسازی وظایف شغلی برای بررسی چگونگی عملکرد داوطلبان اغلب مفید است. هر شغل، گروه و شرکتی منحصربهفرد است و شما با این شبیهسازی میتوانید داوطلبی را پیدا کنید که مناسب شرایط منحصربهفرد شما باشد. استفاده از سناریوهای فرضی به شما کمک میکند که تشخیص دهید داوطلبان فروشندگی واقعا مهارتهای مذاکرهای مدنظر شما را دارند یا نه. یا مثلا میتوانید تشخیص بدهید داوطلب خلاقیت لازم برای حل مسائل را دارد یا نه.
۲ نمونه از این سناروهای فرضی عبارتاند از:
- اگر سررسید ۲ کار مهم پیش رو باشد، آنها را چگونه اولویتبندی میکنید؟
- اگر یکی از اعضای گروهتان عملکرد ضعیفی داشته باشد، چطور به او بازخورد میدهید؟
۴. هنگام مصاحبه به پاسخها و واکنشهای داوطلبان توجه کنید
شاید داوطلبی ادعا کند که توجهش به جزئیات عالی است، اما چیزی که خواستهاید بنویسد پر از اشتباه تایپی باشد و خلافش را ثابت کند. در مقابل وقتی داوطلب پاسخهای شفاف و ساختاریافته میدهد، نشاندهنده این است که خوب بلد است با دیگران ارتباط برقرار کند.
برای اینکه مطمئن شوید بهترین داوطلبان را انتخاب میکنید، همهچیز را در نظر بگیرید، از نحوه رفتار داوطلبان حین مصاحبه گرفته تا پاسخشان به سؤالات. اینطوری مطمئن خواهید شد که کاردانترین و شایستهترین کارمندان را انتخاب کردهاید، کسانی که برای محیط کار شما ساخته شدهاند.
در آخر
در این مقاله با مهارتهای نرم آشنا شدیم و فهمیدیم برای موفقیت در حوزه شغلی علاوه بر دانش و مهارتهای تخصصی به مهارتهای نرم هم نیازمندیم. سپس از اهمیت این مهارتها برای کارفرمایان گفتیم و ۴ راهکار برای تشخیص و ارزیابیشان ارائه دادیم.
با هم گپ بزنیم
شما کدام یک از مهارتهای نرم را دارید؟ پیش از خواندن این مقاله، برای انتخاب کارمندان خود چقدر به مهارتهای نرم اهمیت میدادید؟ بهنظرتان کدام یک از این مهارتها مهمترند؟
چگونه در مسیر شغلی خود موفق باشیم؟
آموزش مهارتهایی برای موفقیت؛
از اتاق مصاحبه تا اثرگذاری در محیط کار
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
مدیریت حرفه ای کافی شاپ | حقوقدان خبره | سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰