چطور همه چیز را شخصی برداشت نکنیم؟
حتماً شما هم در اطرافتان، با آدمهایی روبرو شدهاید که سریع، همهچیز را به خودشان میگیرند و از شما دلخور میشوند. دلیل این میزان حساسیت چیست؟ چه راههایی برای کاهش حساسیت به گفتههای اطرافیان وجود دارد؟ طبیعی است که هر کسی بخواهد مورد احترام واقع شود. آدمها، موجوداتی اجتماعی هستند و دوست دارند از سوی

حتماً شما هم در اطرافتان، با آدمهایی روبرو شدهاید که سریع، همهچیز را به خودشان میگیرند و از شما دلخور میشوند. دلیل این میزان حساسیت چیست؟ چه راههایی برای کاهش حساسیت به گفتههای اطرافیان وجود دارد؟
طبیعی است که هر کسی بخواهد مورد احترام واقع شود. آدمها، موجوداتی اجتماعی هستند و دوست دارند از سوی اعضای قبیلهشان، ارزشمند تلقی شوند. بنابراین کاملاً طبیعی است که انتقاد، ما را آزرده و احساساتمان را جریحهدار کند.
دانشمندان در یک مطالعه جدید، واکنشها نسبت به ویدیوهایی با محتوای تأییدکننده و انتقادی را بررسی کردند که شامل ارزیابیهای اجتماعی بودند. در این تحقیق، ۳۷ شرکتکننده در حالی که ویدیوهایی شامل اظهارنظرهای مثبت، منفی و خنثی را تماشا میکردند، مورد بررسی قرار گرفتند. این اظهارنظرها، احساسات پایهای انسان را هدف قرار داده بودند. نتایج نشان داد که انتقاد، همه را آزردهخاطر میکند. البته میتوان آموخت که چطور انتقادپذیر بود.
برخی نظرات یا رفتارها، واقعاً توهینآمیز هستند، اما اگر متوجه شدید که معمولاً خیلی زود دلخور میشوید یا همیشه تصور میکنید که دیگران قصد جریحهدار کردن احساسات شما را دارند، ممکن است گرایش زیادی به شخصی کردن مسائل داشته باشید.
در ادامه این مقاله از «چطور»، با دلایل شخصی گرفتن مسائل، روشهای مقابله با این احساس و موقعیتهایی که این واکنش میتواند به نفع شما تمام شود، آشنا خواهید شد.
چه عواملی باعث میشوند مسائل را شخصی کنیم؟
طبیعی است که برایمان مهم باشد دیگران درباره ما چه فکری میکنند، اما نه تا حدی که باعث اختلال در زندگیمان شود. دلایل گرایش به شخصیسازی مسائل میتوانند متنوع باشند:
- گفتوگوهای منفی با خود: ممکن است دائماً به خود بگوییم که به اندازه کافی خوب نیستیم یا همیشه تقصیر ماست. در نتیجه، وقتی کسی حرف بدی بزند، راحتتر باور میکنیم که حق با اوست.
- آسیبهای دوران کودکی: نداشتن حمایت عاطفی یا سرزنش مکرر از سوی والدین در کودکی، میتواند این احساس را در ما ایجاد کند که مستحق تمسخر یا تحقیر هستیم.
- عزتنفس پایین: افرادی که عزتنفس کمی دارند، معمولاً بیش از حد نگران نظر دیگران هستند و بیشتر مسائل را شخصی برداشت میکنند.
- اختلالات اضطرابی: افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند، ترس شدیدی از قضاوت یا خجالت کشیدن دارند.
- کمالگرایی: کمالگراها سخت میپذیرند که کسی درباره ضعفهایشان حرف بزند، چون استانداردهای غیرواقعی درباره خودشان دارند.
- استرس یا خستگی: زمانی که حال روحی خوبی نداریم، بیشتر احتمال دارد حرف کسی را اشتباه تفسیر کنیم.
- حساسیت عاطفی: اگر فردی بسیار حساس باشید، احتمال بیشتری دارد که مسائل را شخصی تلقی کنید.
چطور بفهمیم که مسائل را بیش از حد شخصی برداشت میکنیم؟
ما اغلب، از تعریفهایی مثل «امروز چقدر خوب به نظر میرسی» بهراحتی عبور میکنیم، اما بیش از حد روی کمبودهایی که دیگران به آنها اشاره میکنند تمرکز میکنیم.
برای مثال، ممکن است از اینکه رئیستان گفته هنوز آمادگی پروژههای بزرگتر را ندارید، ناراحت شده باشید. در حالی که میتوانستید از زاویهای دیگر به این مسئله نگاه کنید و حرف مدیرتان را نقدی سازنده ببینید.
چند عامل میتوانند نشان دهند که احتمالاً شما همه چیز را برای خودتان، بیش از حد شخصی میکنید.
علائمی که نشان میدهند مسائل را بیش از حد شخصی برداشت میکنید
- برای خوشحال شدن، به تأیید دیگران وابستهاید.
- بیدلیل عذرخواهی میکنید و سعی میکنید همه را راضی نگه دارید.
- هیچ مرزی در روابطتان تعیین نمیکنید یا رعایت نمیکنید.
- از «نه» گفتن میترسید.
- همه حرفهای تند درباره خود را باور میکنید و به دل میگیرید.
- اشتباه در رفتار را نشانهای از نقص شخصیت خود میدانید.
- بهراحتی تدافعی یا عصبانی میشوید.
- آنقدر درباره گفتوگوهای اخیر و روزانه فکر میکنید که در کارهای روزمرهتان، اختلال ایجاد میشود.
وقتی زیاد فکر میکنید، دارید مکالمه انتقادی را خیلی بیشتر از حد لازم نگه میدارید. بعضیها با مرور مجدد آنچه گذشته، سعی میکنند پاسخ متفاوتی تصور کنند. برخی دیگر، این مرور ذهنی را نشانهای از ضعف خود میدانند. این نوع فکر کردن بیش از حد، فلجکننده است. نشخوار ذهنی ممکن است در اختلالاتی مثل وسواس فکری – عملی هم دیده شود.
یک پژوهش نشان داده که نشخوار ذهنی میتواند خلق منفی را تشدید و طولانی کند، در حل مسئله اختلال ایجاد کند، سطح اضطراب و افسردگی را بالا ببرد و حتی تأثیر مداخلات روانشناختی را کاهش دهد. فکر بیش از حد، سطح استرس افراد را هم افزایش میدهد.
آیا شخصی کردن مسائل، فایدهای هم دارد؟
شاید عجیب به نظر برسد، اما شخصی برداشت کردن مسائل، همیشه هم بد نیست! وقتی چیزی را به دل میگیریم، دوستان و اعضای خانواده یا کسانی که با ما رابطه نزدیکی دارند، متوجه میشوند که دقیقاً چه چیزهایی ما را آزار میدهند. وقتی آنها این موضوع را بدانند، ممکن است رفتارشان را تغییر دهند تا کمتر باعث رنجش ما شوند.
اینکه گاهی احساساتمان جریحهدار شود، ما را انسانتر و فروتنتر میکند. همچنین میتوانیم یاد بگیریم که چطور از ناراحتی خود عبور کنیم. این مهارتی است که ما را در آینده، مقاومتر میکند.
چطور دست از شخصی کردن مسائل برداریم؟
بعد از اینکه کسی حرفی زد که شما را ناراحت کرد، چند راه وجود دارد که بتوانید بدون ناراحتی زیاد از آن عبور کنید:
- مهارت تابآوری احساسی را تمرین کنید.
- به دیگران حسنظن داشته باشید. چون ممکن است حرفشان را اشتباه برداشت کرده باشید.
- از طرف مقابل بخواهید منظورش را واضحتر بگوید.
- از نگرانی درباره اینکه دیگران دربارهتان چه فکر میکنند، دست بردارید.
- بابت نقاط قوتتان، به خودتان اعتبار بدهید.
- با تمرین ذهنآگاهی، در لحظه بمانید و استرس را کاهش دهید.
- افکارتان را یادداشت کنید.
- جملات تأییدی مثبت را برای خود تکرار کنید.
- از یک درمانگر حرفهای کمک بگیرید.
آیا شخصی کردن مسائل بد است؟

اینکه گاهی چیزها را به دل بگیریم، طبیعی است. اما اگر متوجه شدهاید که مدام از حرفهای دیگران ناراحت یا دلخور میشوید، این موضوع میتواند روی سلامت روانتان اثر بگذارد. پس مهم است بفهمید که چه زمانی واکنش بیش از حد نشان دادهاید. البته اگر در معرض توهین کلامی هستید یا حس میکنید کسی عمداً قصد آزار دادن شما را دارد، باید رابطهتان را با او دوباره ارزیابی کنید. اگر تردید دارید که آیا یک نظر صرفاً انتقادی بوده یا نوعی سوءاستفاده احساسی، با یک درمانگر مشورت کنید.
آیا شما هم از حرفهای دیگران خیلی زود دلخور میشوید و آنها را به دل میگیرید؟ چه موضوعاتی باعث میشوند که از حرف اطرافیانتان دلخور شوید و احساس کنید به شما بیاحترامی شده است؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود درباره شخصی احساس کردن مسائل، با ما و دیگر خوانندگان «چطور» در میان بگذارید.
منبع: verywellmind

فرمول شادی و مثبتاندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید
آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
![]() مدیریت حرفه ای کافی شاپ | ![]() حقوقدان خبره | ![]() سرآشپز حرفه ای |
آموزش مجازی تعمیرات موبایل | ![]() آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.




آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA









ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰