چطور زمان‌های سخت و خسته‌کننده را سریع‌تر بگذرانیم؟ + ۱۴ پیشنهاد جذاب و کاربردی

وقتی خوش می‌گذرد، اصلاً متوجه گذر زمان نمی‌شویم. اما در لحظات عادی‌تر یا خسته‌کننده، مانند درس‌خواندن و کار کردن، گویی زمان کش می‌آید. چطور می‌توان این روزهای کشدار و کسل‌کننده را سریع‌تر گذراند؟ در این مطلب از «چطور» قصد داریم نکات و شیوه‌هایی برای سرعت‌بخشیدن به گذر روزها و لحظات خسته‌کننده معرفی کنیم. یک نگاه

کد خبر : 507156
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۰۸
چطور زمان‌های سخت و خسته‌کننده را سریع‌تر بگذرانیم؟ + ۱۴ پیشنهاد جذاب و کاربردی


وقتی خوش می‌گذرد، اصلاً متوجه گذر زمان نمی‌شویم. اما در لحظات عادی‌تر یا خسته‌کننده، مانند درس‌خواندن و کار کردن، گویی زمان کش می‌آید. چطور می‌توان این روزهای کشدار و کسل‌کننده را سریع‌تر گذراند؟ در این مطلب از «چطور» قصد داریم نکات و شیوه‌هایی برای سرعت‌بخشیدن به گذر روزها و لحظات خسته‌کننده معرفی کنیم.

یک نگاه کوتاه:

بهترین راه‌ها برای گذراندن سریع‌تر زمان عبارتند از:

  • به ساعت دیواری یا ساعت مچی خود زل نزنید.
  • برنامه‌های خود را به بخش‌ها و قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • وظایف سخت و خطیر را به مراحل کوچک‌تر تبدیل کنید.
  • موسیقی آرامش‌بخش پخش کنید یا تلویزیون روشن کنید.
  • یک سرگرمی جدید یا کاری را شروع کنید که از انجام آن لذت می‌برید.
  • سعی کنید تمرکز خود را حفظ کنید و فقط روی یک چیز متمرکز شوید.
  • افکار و مشاهدات خود را یادداشت کنید.

لحظات خسته‌کننده زیادی در زندگی آدمی وجود دارد. از انجام کارهای روتین و وظایف شغلی و تحصیلی گرفته تا دوران نقاهت پس از بیماری، انتظار کشیدن یا رفتن به یک میهمانی کسل‌کننده. حتی ممکن است پرواز شما به تأخیر بیفتد و در این زمان، بسیار کلافه شوید و ندانید چطور این ساعت‌های کسل‌کننده را بگذرانید. در این مطلب از «چطور» قصد داریم روش‌های موثر به شما معرفی کنیم که کمک می‌کنند تا زمان‌های کسل‌کننده و کشدار زندگی، سریع‌تر سپری شوند.

۱. برنامه کارهای روزانه خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

برنامه‌ریزی برای انجام‌دادن کارهای روزانه کمک می‌کند تا زمان سریع‌تر بگذرد. برای شروع، ابتدا بررسی کنید که معمولاً در طول روز، چه کارهایی انجام می‌دهید. سپس، هر کار یا وظیفه بزرگ را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و آن را بخش به بخش انجام دهید. این نوع برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کنید و کمتر به این بیندیشید که این کار خسته‌کننده چه موقع تمام می‌شود. سرکار می‌روید؟ می‌توانید این‌طور برنامه‌ریزی کنید:

  • ساعت ۹ تا ۹:۳۰ به ایمیل‌ها پاسخ دهید.
  • ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح روی یک پروژه کار کنید
  • ساعت ۱۱ تا ۱۲ در جلسه شرکت کنید.
  • ۱۲ تا ۱ ظهر استراحت کنید و ناهار بخورید.
  • از ساعت ۱ تا ۲ روی پروژه کار کنید.
  • کمی استراحت کنید.
  • تا ساعت ۴ یا ۵ که پایان ساعت کاری است، کارهای آن روز را تمام کنید.

۲. به ساعت زل نزنید!

هر چه بیشتر روی چیزی تمرکز کنید، بیشتر آن را حس می‌کنید. تابه‌حال توجه کرده‌اید که در آخرین لحظات پایان سال که چشم‌تان به شمارش معکوس عقربه‌های ساعت خیره شده است، چقدر ثانیه‌ها طولانی می‌گذرد؟ چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون در این ثانیه‌ها، شما به‌شدت روی شمارش معکوس تمرکز کرده‌اید و هیچ چیز دیگری، تمرکزتان را مشغول نکرده است. دقیقاً به همین علت است که در زندگی روزمره و انجام کارهای تکراری روزانه نیز، به نظر می‌رسد زمان کش می‌آید. پس هر چه کمتر به ساعت نگاه کنید، حس می‌کنید که زمان سریع‌تر می‌گذرد.

ممکن است گاهی، توجه ‌نکردن به ساعت سخت باشد. برای مثال، وقتی به سرکار می‌روید و با رایانه کار می‌کنید. چون ساعت همیشه در گوشه سمت راست صفحه قرار دارد و طبیعی است که چشم‌تان به آن بخورد. اگر به بررسی مداوم ساعت وسواس پیدا کرده‌اید، می‌توانید آن ناحیه از صفحه نمایشگر را با یک چسب کاغذی بپوشانید. هنگام کار با رایانه، می‌توانید زمانی را به تهیه فهرست چیزهای مورد علاقه‌تان بگذرانید تا کمتر حواس‌تان به ساعت پرت شود. برای مثال، فهرست ۱۰ غذا، بازی، ویدئو گیم یا سریال مورد علاقه‌تان را تهیه کنید. با تمرکز روی موضوعی متفاوت، احتمالاً ساعت را کمتر چک خواهید کرد.

۳. پروژه‌های معمولی را در چند مرحله انجام دهید

به سرانجام‌ رساندن پروژه‌های کاری بزرگ و مهم، تمام‌نشدنی به نظر می‌رسد. تغییر رویکرد در انجام این وظایف، نگاهتان به آن‌ها را تغییر می‌دهد. با تقسیم وظایف به کارهای کوچک‌تر و قابل انجام، بیشتر حس بهره‌وری می‌کنید. همچنین، زمان در مقایسه با قبل، سریع‌تر می‌گذرد.

اگر قصد دارید سرکار کنفرانس برگزار کنید، احتمالاً باید دو ساعت زمان برای برنامه‌ریزی آن، یک ساعت برای خلاصه‌نویسی مطالب، یک ساعت برای ساخت پاورپوینت و یک ساعت برای تمرین ارائه خود زمان اختصاص دهید. دانشجو هم هستید؟ اگر می‌خواهید یک مقاله درسی آماده کنید، می‌توانید یک هفته زمان برای تحقیق، دو هفته زمان برای نوشتن و یک هفته برای اصلاح و بازبینی آن اختصاص دهید.

۴. هنگام کار، ‌‌موسیقی بی‌کلام پخش کنید

پخش موسیقی هنگام کار، حس بهره‌وری بیشتری به آدم می‌دهد. همین احساس کمک می‌کند تا زمان به نظرتان سریع‌تر بگذرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کار کردن همراه با پخش موسیقی کمک می‌کند تا وظایف خشک و تکراری، کمتر خسته‌کننده و ناخوشایند به نظر برسند. برای حداکثر بهره‌وری، آهنگ‌های بی‌کلام را انتخاب کنید.

شاید بپرسید چرا؟ چون گوش‌دادن به موسیقی باکلام می‌تواند حواس شما را پرت کند. چطور به این موسیقی‌ها دسترسی داشته باشید؟ در یوتیوب یا پلتفرم‌های آنلاین موزیک به‌دنبال موسیقی‌های کلاسیک بگردید که مناسب پخش در زمان کار کردن، مطالعه یا تمرکز روی هر چیز دیگری باشند. موسیقی متن فیلم‌ها و بازی‌های ویدئویی نیز گزینه‌های مناسب دیگری هستند که می‌توانید در زمان کار و تمرکز به آن‌ها گوش دهید.

۵. تمرکز خود را حفظ کنید و سرگرم فکر و خیال نشوید

زمان برای یک ذهن مغشوش و حواس‌پرت، بسیار آهسته می‌گذرد. با چند نفس عمیق، تمرکز خود را بازیابید. پیاده‌روی در فضای باز هم راه مناسب دیگری برای تنظیم مجدد مغز است تا بتوانید عمیقاً روی وظایف و کارتان متمرکز شوید. روش‌های عالی دیگر برای متمرکز شدن عبارتند از: تمرینات ذهن‌آگاهی، تغذیه سالم و ورزش منظم.

۶. چند روتین‌ روزانه انجام دهید

هرچه تعداد دفعات انجام یک کار افزایش یابد، زمان انجام آن کار نیز به نظر سریع‌تر می‌گذرد. وقتی بچه بودید، احتمالاً حس می‌کردید بین سالگردهای تولدتان، به اندازه ۱۰ سال فاصله است. اما هر چه سن بالاتر می‌رود، فاصله بین تولدتان دیگر اینقدر طولانی به نظر نمی‌رسد. همین اصل را در زندگی روزمره به کار بگیرید. یعنی چه؟

هر چه یک کار را بیشتر انجام دهید و در برنامه روزانه خود بگنجانید، آن کار سریع‌تر می‌گذرد و خیلی کمتر از قبل، از انجام آن کسل می‌شوید. برای مثال، اگر ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر کار می‌کنید، می‌توانید ساعت را ۷:۳۰ دقیقه صبح تنظیم کنید، ساعت ۸ صبحانه بخورید، ساعت ۹ به سرکار بروید و ساعت ۱ را به ناهار خوردن اختصاص دهید.

اگر دانش‌آموز هستید، می‌توانید ساعت را یک ساعت قبل از حرکت به‌سمت مدرسه تنظیم کنید، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه را به مطالعه پیش از شروع کلاس اختصاص دهید و هر روز طی یک ساعت مشخص ناهار بخورید.

۷. لحظاتی را طی روز، به تفریح و سرگرمی اختصاص دهید

وقتی دارید از انجام کاری لذت می برید، زمان سریع‌تر می‌گذرد. نیاز نیست که حین کار یا مطالعه، یک ساعت کامل با گوشی تلفن همراه خود مشغول شوید. یک وقفه کوتاه برای سرگرمی و خوشگذرانی در میانه کارهای روزانه‌تان نیز کمک می‌کند تا زمان را کمتر احساس کنید و در عین حال بتوانید زمان‌تان را کنترل کنید. در این زمان کوتاه می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید، مانند:

  • بازی‌کردن با گوشی تلفن همراه
  • قدم زدن در هوای تازه
  • فرستادن پیام برای دوست‌تان
  • تماشای یک ویدئوی کوتاه خنده‌دار

۸. با دوستان‌ صمیمی‌تان وقت بگذرانید

استرس و بی‌حوصلگی می‌توانند کاری کنند که زمان بسیار آهسته‌تر بگذرد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که استرسی و بی‌مشغله هستند، حس می‌کنند روزهای‌شان بسیار طولانی‌تر می‌گذرد. اما افرادی که به‌طور مرتب، با دوستان و عزیزان‌شان وقت می‌گذرانند، استرس کمتری احساس می‌کنند و پربازده‌تر هستند. پس دفعه بعدی که حوصله‌تان سر رفت، با یک دوست تماس بگیرید و زمانی را برای دیدن او اختصاص دهید. در کنار او متوجه می‌شوید که زمان بسیار سریع‌تر می‌گذرد.

۹. بازی فکری انجام دهید

بازی‌ کردن راه فوق‌العاده‌ای برای وقت‌گذرانی سریع است، حتی اگر به‌تنهایی بازی کنید. بازی‌های فکری به‌طرز شگفت‌انگیزی گذر زمان را آسان‌تر می‌کنند. چرا؟ چون آدم به‌راحتی غرق حل‌کردن جدول یا فکر به جواب چیستان‌ می‌شود. در ادامه، چند بازی فکری تک‌نفره به شما معرفی می‌کنیم که کمک می‌کنند تا زمان درونی‌تان سریع‌تر بگذرد:

  • سه خلال دندان را طوری کنار هم قرار دهید که طرح عدد ۹ را تشکیل دهند.
  • با تغییر حروف یک کلمه‌ چهار حرفی، کلمه‌ای جدید بسازید. شما اجازه دارید که تنها یک حرف را در ترتیب کلمه تغییر دهید.

۱۰. یک کتاب جذاب و میخکوب‌کننده بخوانید

پیدا کردن یک کتاب خواندنی طولانی، زمان را در خود حل می‌کند! ابتدا باید بفهمید که چه سبک کتاب‌هایی برای‌تان جذاب‌تر هستند. آیا به رمان‌های عاشقانه و تاریخی علاقه دارید یا داستان‌های هیجانی و جنایی بیشتر توجه‌تان را جلب می‌کنند؟ در ادامه،‌ چند کتاب در سبک‌های موضوعی مختلف به شما معرفی می‌کنیم که باعث می‌شوند زمان برای‌تان سریع‌تر بگذرد:

  • داستانی: «لطفاً ما را ببینید» اثر کیتلین مولن؛ «سفر فراعنه» اثر کلیو کاسلر و گراهام براون؛ «داستان عشق میسی کارمایکل» اثر بث موری؛ «زنان غربی» اثر ساندرا دالاس.
  • غیر داستانی: «داستان بیتلز از الف تا ی» اثر پیتر آشر، «She Can Really Lay It Down» اثر ریچارد فرانکل؛ «باشگاه قلب باز» اثر گابریل برنستین؛ «سیگار و سیاست» اثر سارا میلاو.
  • جنایت واقعی: «بزرگراه اشک‌ها» اثر جسیکا مک-دیارمید؛ «برادران گمشده» اثر جک ال‌های؛ «سومین دختر رنگین‌کمان: زندگی طولانی قتل دو نفره در اپالاشیا» اثر اما کوپلی آیزنبرگ؛ «شرلوک آمریکایی: قتل، پزشکی قانونی و تولد CSI آمریکایی» اثر کیت وینکلر داوسن.
  • بیوگرافی: «کمتر کسی درباره ما می‌داند» اثر اکستون بتز-همیلتون؛ «الویس در گذر زمان» اثر بوز هادلی؛ «شاه چارلز: مرد، پادشاه و آینده بریتانیا» اثر رابرت جابسن.
  • کتاب‌ صوتی: اگر دوست ندارید به‌مدت طولانی در یک حالت ساکن بمانید، کتاب‌های صوتی هم گزینه‌های مناسبی برای گذر سریع‌تر زمان هستند.

۱۱. یک مهارت تفریحی پیدا کنید

مهارت و مشغولیت‌های تفریحی چند مزیت دارند. از جمله اینکه سرگرم‌کننده هستند و ذهن را به‌خوبی درگیر می‌کنند. با انجام چنین کارهایی، حس می‌کنیم زمان سریع‌تر می‌گذرد. یک فهرست از فعالیت‌های دلخواه خود درست کنید. کارهایی مانند یادگیری نواختن گیتار یا یاد گرفتن زبان جدید. پس از نوشتن فهرست، بررسی کنید که انجام کدام‌یک از این فعالیت‌ها، با توجه به برنامه روزانه و سبک زندگی‌تان، واقعاً شدنی و قابل‌دسترس است. برای مثال، می‌توانید یکی از فعالیت‌های زیر را امتحان کنید:

  • آموختن یک زبان جدید
  • خودآموزی برنامه‌نویسی
  • آموختن نواختن یک ساز موسیقی
  • ساختن اوریگامی
  • یادگیری آشپزی

۱۲. افکارتان را بنویسید

نوشتن افکار کمک می‌کند تا زمان سریع‌تر بگذرد! می‌پرسید چطور؟ یادداشت ‌کردن، وقت‌گذرانی بسیار فوق‌العاده‌ای است. تنها چیزی که برای آن نیاز دارید، یک دفتر یا کاغذ سفید و یک مداد یا خودکار است. سپس می‌توانید از هر چیزی که در ذهنتان است، بنویسید. پیاده‌ کردن اهداف، عوامل استرس‌زا و هر چیز دیگری روی کاغذ، روشی سالم و سازنده در مواجهه با احساسات و تجربیات است که به گذر سریع‌تر زمان هم کمک می‌کند. در ادامه، چند ایده و موضوع برای شروع نوشتن پیشنهاد می‌کنیم:

  • معتمدترین دوست شما کیست و چرا؟
  • پنج ویژگی شریک عاطفی دلخواه شما چیست؟
  • چه چیزی را در خود بیشتر دوست دارید؟

راه‌اندازی یک وبلاگ یا نوشتن خلاقانه هم روش‌های مناسب دیگری برای گذر زمان به‌شکلی سرگرم‌کننده و سازنده هستند.

۱۳. یک کار هنری انجام دهید

زمانی که مشغولی کاری خلاقانه هستید، زمان بسیار سریع می‌گذرد. راه‌های خلاقانه بسیاری برای بروز مهارت‌های هنری وجود دارد؛ از رنگ و پاستل گرفته، تا سفالگری و عکاسی. پس یک فعالیت هنری پیدا کنید که هم‌راستا با علایق و احساسات شما باشد. برای مثال:

  • عکس هنری بگیرید.
  • کلاژ درست کنید و قطعات کاغذی مختلف را به هم بچسبانید.
  • یک پرتره نقاشی کنید.
  • مجسمه سفالی بسازید.

اگر با دنیای هنر هیچ آشنایی ندارید، در کلاس‌های آنلاین یا دوره‌های ویدئویی شرکت کنید. راه‌های عالی و متنوعی برای شروع یادگیری هنر، با سرعت درونی هر شخص وجود دارد.

۱۴. مدیتیشن انجام دهید

تمرینات خودآگاهی و مدیتیشن منظم، زمان را برای آدم محو می‌کنند. زمانی که مدیتیشن می‌کنید، ذهنتان دیگر درگیر زمان نیست، چون باید تمام افکار خود را کنار بگذارید. پس اگر به‌طور منظم مدیتیشن انجام دهید، حس می‌کنید که زمان سریع‌تر می‌گذرد.

اگر تا به‌ حال مدیتیشن انجام نداده‌اید، می‌توانید به‌راحتی در اینترنت، ویدئوهای آنلاین آموزش مدیتیشن را پیدا کنید. حتی در زمان انجام کارهای مختلف نیز می‌توان مدیتیشن کرد. یک عبارت تأکیدی یا مانترا برای خود پیدا کنید که آن را در طول روز با خود تکرار کنید و با یادآوری آن، متمرکز شوید. برای مثال «من مسیر خودم را دارم»، «من تنها متعهد به خودم و نیازهای خودم هستم»، «افکار مثبت می‌توانند مرا از هر چالشی گذر دهند» یا «من تصمیم می‌گیرم که روزم خوب یا بد بگذرد».

شما برای گذران سریع‌تر لحظات و روزهای خسته‌کننده چه می‌کنید؟

لحظات خسته‌کننده در زندگی همه آدم‌ها وجود دارد. در این زمان‌ها به خود سخت نگیرید و سعی کنید با راهکارهای مختلفی که در این مطلب به شما معرفی کردیم، خود را سرگرم کنید و این لحظات را پشت‌سر بگذارید. برای مثال، خود را به یک چالش دعوت کنید، چت‌های گروهی با دوستان ترتیب دهید، از زمان استفاده سودمند کنید و به کارهای مانده برسید.

شما در لحظات خسته‌کننده و کشدار چه می‌کنید؟ به نظر شما، آیا باید این لحظات را صرفاً تحمل کرد تا بگذرند یا بهتر است به سرگرمی و تفریح و حتی فعالیت‌های سازنده مشغول شد؟ لطفاً نظرات و تجربه‌های خود را با ما و دیگر خوانندگان «چطور» در میان بگذارید.

منبع: wikihow

 

 


فروشگاه چطور - مجموعه صوتی غلبه بر خجالت و کمرویی


راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛


تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.






لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.