چطور در محل کار برچسب «کمکاری» نخوریم؟ + ۱۶ توصیه کاربردی
این روزها شرکتهای بزرگی مثل مایکروسافت، آمازون و متا کارکنان خود را اخراج به سادگی و با برچسب کمکاری و «عملکرد ضعیف» اخراج میکنند. اما واقعاً عملکرد ضعیف یعنی چه و چطور میتوان از این برچسب خطرناک دوری کرد؟ کریس ویلیامز، معاون سابق منابع انسانی مایکروسافت با بیش از ۴۰ سال تجربه نظر جالبی دارد.
![چطور در محل کار برچسب «کمکاری» نخوریم؟ + ۱۶ توصیه کاربردی چطور در محل کار برچسب «کمکاری» نخوریم؟ + ۱۶ توصیه کاربردی](https://shmi.ir/wp-content/uploads/2025/02/چطور-در-محل-کار-برچسب-کمکاری-نخوریم؟-۱۶-توصیه-300x190.jpeg)
این روزها شرکتهای بزرگی مثل مایکروسافت، آمازون و متا کارکنان خود را اخراج به سادگی و با برچسب کمکاری و «عملکرد ضعیف» اخراج میکنند. اما واقعاً عملکرد ضعیف یعنی چه و چطور میتوان از این برچسب خطرناک دوری کرد؟
کریس ویلیامز، معاون سابق منابع انسانی مایکروسافت با بیش از ۴۰ سال تجربه نظر جالبی دارد. او میگوید این که فقط وظیفه خود را درست انجام دهید کافی نیست. او توصیه میکند که کارمندان فعالانه تلاش کنند تا در سازمان دیده شوند و ارزششان مشخص باشد.
کمکاری یا عملکرد ضعیف واقعاً یعنی چه؟
در نگاه اول، به نظر میرسد که شرکتها برای کاهش هزینهها، افرادی را اخراج میکنند که عملکرد خوبی ندارند. اما در عمل، این ارزیابیها اغلب تصادفی و غیرمنصفانه انجام میشود.
بسیاری از کارمندان باسابقه، حتی کسانی که دههها بازخوردهای مثبت داشتند،ناگهان با یک ارزیابی منفی غیرمنتظره مواجه شدهاند که به اخراجشان منجر شده است.
درست است که کارمندان واقعاً ضعیف (کسانی که مدام از معیارهای عملکردی سازمان پایینتر هستند) باید از سازمان جدا شوند، اما واقعیت این است که شرکتها گاهی از این برچسب بهعنوان بهانهای برای تعدیل نیرو استفاده میکنند.
این روش به شرکتها کمک میکند که:
- بهجای اینکه اخبار تعدیل نیرو به برندشان آسیب بزند، اخراجها را بخشی از روند «افزایش کیفیت نیروی کار» اعلام میکنند.
- استانداردهای خود را بالا نشان دهند و خود را شرکتی سختگیر و باکیفیت معرفی کنند.
- از پرداخت مزایای پایان کار و تعهدات قانونی در برخی موارد فرار کنند.
- و حتی از اتهاماتی مثل تبعیض سنی یا تبعیض شغلی جلوگیری کنند، چون همیشه میتوانند بگویند: «مشکل عملکرد کارمندها بوده است!»
چرا خوب بودن کافی نیست؟
شرکتها معمولاً سیستمهایی دارند که عملکرد ضعیف کارکنان را به مرور زمان بررسی و اصلاح کنند. اما در زمان تعدیل نیرو، مدیران برای پیدا کردن نفرات بیشتر تحت فشار قرار میگیرند و گاهی افراد را بدون دلیل منطقی انتخاب میکنند.
معیارهای نامشخص و سلیقهای باعث میشود حتی کارمندان توانمند هم قربانی شوند. مثلاً:
- عدم دیده شدن: اگر کسی خارج از تیم شما از کارتان خبر نداشته باشد، ممکن است خیلی راحت کنار گذاشته شوید.
- نداشتن ارتباطات قوی: روابط کاری و سیاستهای درون سازمانی نقش مهمی در تصمیمات اخراج دارند.
- اثر آخرین عملکرد: اگر مدت زیادی است که کار چشمگیری نکردهاید، ممکن است شما را نادیده بگیرند.
پس برای اینکه برچسب «عملکرد ضعیف» نخورید، باید هم در کارتان خوب باشید و هم دیده شوید.
چطور برچسب کمکار و ضعف عملکرد نخوریم؟
کریس ویلیامز چهار راهکار کلیدی ارائه میدهد:
۱. کاری کنید که فراتر از متوسط تیم خود دیده شوید
نباید فقط مدیر مستقیمتان از شما شناخت داشته باشد؛ بلکه باید افراد بیشتری در سازمان باید از تأثیر شما آگاه باشند. چطور؟
- روی پروژههای مهم و دیدهشده داوطلب شوید.
- در جلسات، گزارشهای کاری خود را به مدیران ارشد ارائه دهید.
- مسئولیت بخشهایی از کار را بر عهده بگیرید که به تیمهای دیگر مرتبط است.
۲. با تیمهای دیگر همکاری کنید
هرچه افراد بیشتری شما را بشناسند، کمتر احتمال دارد که برچسب « کمکاری» بخورید.
- رابط بین تیم خود و سایر تیمهای سازمان، باشید.
- در پروژههای مشترک با سایر بخشها مشارکت کنید.
- در برنامههای که افراد مختلف در آن حضور دارند، نقش داشته باشید.
۳. جابهجایی بین تیمها را تجربه کنید
تجربه کار در بخشهای مختلف سازمان نهتنها به رشد حرفهای شما کمک میکند، بلکه باعث میشود که در موقعیتهای مختلف ارزشمند باشید. حتی اگر جابهجایی شما ظاهراً با مسیر شغلیتان هماهنگ نباشد، بهطور غیرمستقیم امنیت شغلی شما را افزایش میدهد.
۴. شبکهسازی فراتر از تیم خود را جدی بگیرید
اگر نمیتوانید در تیمهای دیگر کار کنید، حداقل ارتباطاتی با آنها ایجاد کنید.
- با همکاران بخشهای دیگر ارتباط بگیرید.
- با مدیران همسطح رئیس خود آشنا شوید و تعامل داشته باشید.
- با افراد خارج از حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید، حتی اگر فقط در یک گپ کوتاه باشد.
بهترین دفاع، حمله است!
اگر مدیران شرکت بخواهند درباره تعدیل نیرو تصمیم بگیرند، بدترین اتفاق این است که همه سریع با اخراج شما موافقت کنند.
اگر قبلاً اشتباهات بزرگی کرده باشید، احتمالاً دیر شده و دفاع از شما سخت خواهد بود. اما اگر هیچکس شما را نشناسد، به همان اندازه خطرناک است!
نباید کسی در جلسه بپرسد: “این کیه؟”
حتی اگر همیشه عملکرد خوبی داشتهاید، اگر کسی درباره شما چیزی نداند، در معرض خطر خواهید بود.
راهحل؟
فعالانه دیده شوید، شبکهسازی کنید و مطمئن شوید که افراد مهم سازمان ارزش کار شما را میدانند.
در دنیای امروز، تنها خوب بودن کافی نیست. باید کاری کنید که همه بدانند که خوب هستید!
کریس ویلیامز، معاون سابق منابع انسانی مایکروسافت است و بیش از ۴۰ سال تجربه در حوزه مدیریت تیمها و مشاوره مدیران ارشد دارد.
![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | ![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | ![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
![]() مدیریت حرفه ای کافی شاپ | ![]() حقوقدان خبره | ![]() سرآشپز حرفه ای |
![]() | ![]() آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | ![]() |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰