چطور بعد از چهل‌سالگی با همسرم رابطه عاطفی بهتری داشته باشم؟ + ۶۵ پیشنهاد کاربردی

شاید خیلی از ما فکر کنیم بعد از ۴۰ سالگی یک رابطه عاطفی به طور کامل شکل گرفته و امکان ندارد بهتر شود. اما اقداماتی ساده و کاربردی نه تنها می‌تواند ازدواج شما را به مسیر درست برگرداند، بلکه می‌تواند باعث بهتر شدن آن شود. باید کنید که روابط عالی یک‌شبه به وجود نمی‌آیند. بلکه

کد خبر : 512782
تاریخ انتشار : جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۰
چطور بعد از چهل‌سالگی با همسرم رابطه عاطفی بهتری داشته باشم؟ + ۶۵ پیشنهاد کاربردی


شاید خیلی از ما فکر کنیم بعد از ۴۰ سالگی یک رابطه عاطفی به طور کامل شکل گرفته و امکان ندارد بهتر شود. اما اقداماتی ساده و کاربردی نه تنها می‌تواند ازدواج شما را به مسیر درست برگرداند، بلکه می‌تواند باعث بهتر شدن آن شود.

باید کنید که روابط عالی یک‌شبه به وجود نمی‌آیند. بلکه سال‌ها تمرین و اشتباهات بی‌شمار نیاز است تا ازدواج بی‌عیب‌ونقص مدنظر شما شکل بگیرید. نکته جالب توجه این است که هر چه بیشتر از عمر رابطه عاطفی شما بگذرد شما مسائل بیشتری را درباره همسر خود بدیهی فرض می‌کنید، در حالی که به نظر این‌طور نیست.

نگران نباشید این بار در چطور ما راه‌های ساده و کاربردی برای تبدیل شدن به همسری بهتر حتی بعد از ۴۰ سالگی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این ۶۵ نکته گاه بدیهی به نظر می‌رسند، اما به سادگی فراموش می‌شوند.

۱. نترسید و آسیب‌پذیرتر باشید

مهم نیست چقدر با هم بوده‌اید، ابراز بی‌پرده آسیب‌پذیری در مقابل همسرتان به‌ندرت راحت یا آسان است. با این حال، انجام این کار بخشی اساسی یک رابطه سالم است.

بابیتا اسپینلی با اشاره به این مسئله می‌گوید: حفظ ارتباطات سالم به معنای آسیب‌پذیر، صداقت و درک کردن شریک زندگی‌تان است. پر کردن هر فاصله‌ای که به دلیل شکاف‌های ارتباطی ایجاد شده است، شما را به همسر بهتری تبدیل می‌کند.

۲. هر روز با همسرتان در تماس باشید

اگر شما و همسرتان برنامه‌های شلوغی دارید یا زیاد سفر می‌کنید، ممکن است به راحتی ساعت‌ها، شاید حتی روزها با هم تماس نگیرید. با این حال، اگر می‌خواهید رابطه‌تان را بعد از ۴۰ سالگی بهتر کنید. مهم است که تماس‌های منظم را در برنامه‌تان قرار دهید.

جسیکا مارچنا، مشاور حرفه‌ای، می‌گوید: همه سرشان شلوغ است، اما یک پیام یا تماس سریع با همسرتان زمان زیادی نمی‌خواهد. او می‌افزاید: این برای سلامت ازدواج شما مهم است زیرا نشان می‌دهد که شما به او فکر می‌کنید و به ازدواج خود اهمیت می‌دهید.

۳. در یک تخت بخوابید

ممکن است خرناس‌های بی‌وقفه یا پتو کشیدن همسرتان شما را به جای خواب دیگری فرستاده باشد. با این حال، اگر می‌خواهید رابطه‌تان را برای آینده محکم‌تر کنید، ضروری است که به تخت برگردید و روی یک تخت بخوابید.

مارچنا می‌گوید: لطفاً به دکتر مراجعه کنید و راه‌حلی برای این مشکلات پیدا کنید، زیرا خوابیدن در یک تخت برای سلامت ازدواج شما حیاتی است. او همچنین می‌گوید که خوابیدن در یک فضا نه تنها ارتباط فیزیکی زوج را افزایش می‌دهد، بلکه ارتباط عاطفی آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

۴. در یک زمان به رختخواب بروید

اگر شما و همسرتان برنامه‌های خواب متفاوتی دارید این به آن معنا است که شما در حال از دست دادن لحظات مهم تماس و صمیمیت هستید. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ که توسط وارن اوانز در دیلی میل منتشر شد، ۷۵ درصد از زوج‌ها اعتراف می‌کنند که در ساعت‌های متفاوتی به رختخواب می‌روند و این لحظات جذاب را از دست می‌دهند.

۵. آنچه را می‌خواهید مطرح کنید، اما بدانید که همیشه به آن نمی‌رسید

اگر می‌خواهید همسر بهتری باشید، هیچ زمانی مثل حالا ضروری نیست که یاد بگیرید همیشه همه چیز به میل شما پیش نمی‌رود. از بیان نیازهایتان نترسید و وارد گفت‌وگو شوید، اما بدانید که همسرتان نمی‌تواند، و نخواهد توانست، همیشه به نیازهای شما پاسخ مثبت دهد.

استیون ام. سلطانوف، روان‌شناس بالینی، می‌گوید: فقط به این خاطر که شما چیزی می‌خواهید همسرتان مسئول فراهم کردن آن نیست.

۶. نبردهای خود را انتخاب کنید و بدانید دوست دارید بر سر چه چیزی بحث کنید

در حالی که ممکن است با عینک‌های رنگی وارد رابطه‌تان شده باشید، پس از مدتی با هم بودن، احتمالاً به کارهای طرف مقابل که شما را عصبی می‌کند پی می‌برید. اگر می‌خواهید رابطه‌تان در مسیر درست باقی بماند، باید با آگاهی تصمیم بگیرید که درباره کدام مسائل بحث کنید. این یعنی چه؟ یعنی باید اولویت‌بندی کنید که کدام مسئله را برای بحث و کدام را برای نادیده گرفتن انتخاب می‌کنید.

سلطانوف می‌گوید: آیا هر مسئله‌ای که هست به اندازه‌ای مهم است که درباره‌اش بحث کنید؟ اگر آن‌قدر مهم نیست، رهایش کنید.

۷. بخشش را تمرین کنید

هیچ‌کس، از جمله همسر شما، کامل نیست. در نتیجه اگر می‌خواهید رابطه‌تان را حفظ کنید، مهم است که گاه‌به‌گاه از کاستی‌های طرف مقابل چشم‌پوشی کنید.

سلطانوف می‌گوید: «بپذیرید که همسرتان با توجه به شرایط بهترین کاری را که می‌تواند انجام می‌دهد.» سلطانوف توصیه می‌کند که شریک زندگی خود را برای اشتباهات صادقانه ببخشید و سعی کنید به جای نشخوار کردن آن اشتباهات، به جلو حرکت کنید و از زندگی لذت ببرید.

۸. همیشه دنبال مصالحه نباشید

در حالی که بسیاری بر این باورند که مصالحه کلید یک رابطه شاد و سالم است، این کار می‌تواند باعث مشکلات جدی شود. مصالحه دائمی و گریز از بحث می‌تواند به این معنا باشد که هیچ یک از دو طرف به آن چه واقعاً می‌خواهند یا حتی نیاز دارند، نمی‌رسند. به جای تلاش مداوم برای مصالحه و کوتاه آمدن دو سویه، بپذیرید که هر اختلافی که دارید، لزوماً به یک راه‌حل کاملاً برابر و پنجاه – پنجاه نخواهد رسید.

سلطانوف می‌گوید: اگر شما در مورد چیزی که می‌خواهید با همسر خود اختلاف‌نظر دارید یک راه حل دارید. ببینید آن مسئله برای شما چقدر و برای همسرتان چقدر مهم است. اگر بر شما کم‌تر مهم است پس به نفع همسر خود کوتاه بیایید.

۹. از سیگنال‌هایی که می‌فرستید آگاه باشید

چلسی هادسون، مشاور حرفه‌ای با تأکید بر اهمیت زبان بدن می‌گوید: حتی زمانی که به وضوح چیزی را به همسرتان می‌گویید، زبان بدن شما ممکن است پیام کاملاً متفاوتی را منتقل کند.

هادسون می‌گوید: در حالی که ممکن است بگویید «من خوبم» یا «متشکرم»، لحن و حالت چهره شما ممکن است نشان دهد که در واقع خوب نیستید یا قدردانی یک اقدام تصنعی و تهاجمی است. برای جلوگیری از این امر، هادسون توصیه می‌کند که سعی کنید صداقت را در صدایتان منعکس کنید. بعد هم در آینه بررسی کنید که حالت چهره‌تان همان چیزی را می‌گوید که کلماتتان بیان می‌کنند؟

۱۰. بخشنده باشید و در مقابلش انتظار چیزی را نداشته باشید

در بسیاری از روابط، رفتارهای روزمره معنای بد و بستان بدهد. من شام پختم، پس تو تمیز کن؛ من بچه‌ها را خواباندم، پس من می‌توانم با دوستانم بیرون بروم. اما یادتان باشد کارهای محبت‌آمیز نباید این‌قدر معامله‌گرانه باشند، به همین دلیل، مهم است که تلاش کنید و دنبال جبران طرف مقابل نباشید.

هادسون می‌گوید: بر روی آنچه می‌توانید برای بهبود رابطه‌تان انجام دهید تمرکز کنید بدون اینکه انتظار داشته باشید همسرتان فوراً با همان سطح تلاش و کیفیت پاسخ دهد.

۱۱. احساسات آن‌ها را به رسمیت بشناسید

با شفاف ساختن اینکه احساسات همسرتان مهم و شایسته توجه است، می‌توانید احساس ارتباط بیشتری در رابطه‌تان ایجاد کنید. برای نشان دادن حمایتتان، نیازی نیست که کاملاً آن احساسات را درک کنید یا حتی با آن‌ها موافق باشید. استفاده از زبان مناسب خود می‌تواند کافی باشد.

برنت سوایتزر، مشاور ازدواج می‌گوید: اگر نمی‌دانید چه بگویید، فقط سعی کنید آنچه را می‌بینید بیان کنید. عباراتی مانند «به نظر می‌رسد روز سختی داشتی» یا «می‌توانم ببینم چقدر از گردش با دوستانت لذت بردی» نقطه خوبی برای شروع است.

۱۲. زمانی که با هم هستید، با تمام ذهن خود حاضر باشید

حضور فیزیکی با همسرتان با حضور عاطفی یکی نیست. برای ساختن و حفظ یک ازدواج موفق، اطمینان حاصل کنید که واقعاً به شریک زندگی‌تان توجه می‌کنید و نه اینکه صرفاً در همان اتاق با او نشسته‌اید.

ماریا سالیوان، کارشناس دوست‌یابی و معاون Dating.com می‌گوید: ذهن‌آگاه بودن با شریک زندگی‌تان به آن‌ها اجازه می‌دهد احساس کنند که در لحظه با آن‌‌ها هستید و ارزش وقت گذراندن با آن‌ها را می‌دانید.

۱۳. وقتی همه چیز خوب نیست، نگویید همه چیز خوب است

یکی از شایع‌ترین منابع تنش در یک ازدواج طولانی این است که بگویید همه چیز خوب است، وقتی واقعاً این‌طور نیست. اگرچه آسان نیست، اما صادق بودن با همسرتان در درازمدت به رابطه شما کمک می‌گوید. سالیوان می‌گوید: صادق بودن درباره احساساتتان تنها راهی است که شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید مشکلات زندگی خود را آرام و منطقی حل کنید.

۱۴. از بحث‌ها اجتناب نکنید

بحث‌ها در یک رابطه همیشه خوشایند نیستند، اما بخشی از یک ازدواج سالم هستند. در سال ۲۰۰۸، پس از تحلیل بیش از ۲۰۰ ازدواج در طول ۲۰ سال، محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که زوج‌هایی که به طور کلی از رویارویی یا اختلافات اجتناب می‌کنند، تمایل به زندگی کم‌تری نسبت به کسانی دارند که از تنش دوری نمی‌کنند. گروه دوم به مرور یاد می‌گیرند که چگونه بالغانه بحث کنند؛ بنابراین، اگر از دست همسرتان بابت چیزی ناراحت هستید، بهترین کار این است که همه چیز را صادقانه با او مطرح کنید.

۱۵. معاشقه را فراموش نکنید

اگر مدت زیادی با همسرتان بوده‌اید، ممکن است گاهی خود را در حالتی بیابید که بیشتر شبیه دو دوست رفتار می‌کنید تا شریک زندگی رمانتیک. اگر می‌خواهید ازدواجتان را بسیار هیجان‌انگیزتر کنید، سعی کنید با همسرتان مانند روزهای اول معاشقه کنید.

سالیوان می‌گوید: هیجان زوج‌ها گاهی پس از مرحله ماه‌عسل خاموش می‌شود. او اضافه می‌کند: مهم است که به یافتن راه‌های سرگرم‌کننده و عجیب برای زنده نگه داشتن آن شور اولیه اولویت بدهید تا یک ازدواج موفق داشته باشید. سعی کنید محبت بیشتری نشان دهید، به شریک زندگی‌تان بگویید چقدر خوب به نظر می‌رسد، یا با یک حرکت رمانتیک او را غافلگیر کنید.

۱۶. از همسرتان تعریف کنید

یک دلبری زبانی کوچک می‌تواند اثری عمیق داشته باشد، به ویژه وقتی که به ازدواج مربوط می‌شود، سالیوان می‌گوید. وقتی اولین بار شروع به قرار گذاشتن و دیدن همسرتان کردید، احتمالاً بسیار از او تعریف کردید. مهم است که به همسر خود یادآوری کنید که چه احساسی دارید، حتی اگر تکراری به نظر برسد. سکوت کنید شریک زندگی شما حس نادیده گرفته شدن می‌کند.

۱۷. به همسرتان بدون دلیل هدیه بدهید

حتی اگر بودجه‌تان کم است، دادن هدیه‌های کوچک بی‌دلیل به همسرتان را ادامه دهید. کارشناسان وبلاگ رابطه Eternity Rose می‌گویند: با غافلگیر کردن شریک زندگی‌تان با پیام‌ها و هدیه‌های بی‌دلیل رابطه را زنده نگه دارید. اگر آهنگی می‌شنوید و شما را به یاد همسرتان می‌اندازد، به او بگویید. حتی می‌توانید آخر هفته زود بیدار شوید و صبحانه را به رختخوابش ببرید. همین کافی است که او حس قدردانی کند.

۱۸. به جوک‌هایشان بخندید

لازم نیست مثل فیلم‌های قدیمی به حرف همسر خود بخندید و بی‌دلیل به او بگویید بامزه. اما وقتی همسرتان چیزی واقعاً خنده‌دار می‌گوید، بخندید و یادتان باشد که همین خنده بی‌اندازه در اعتمادبه‌نفس او مؤثر است.

۱۹. ماجراجویی را از یاد نبرید

اوایل رابطه‌تان، شما و همسرتان هر هفته به یک رستوران جدید می‌رفتید، هر سال مقصد جدیدی را امتحان می‌کردید و به طور کلی چیزهای تازه و هیجان‌انگیز امتحان می‌کردید. با این حال، آن انگیزه‌ها برای کاوش می‌توانند با گذر زمان کم‌رنگ شوند. برای بازگرداندن آن حس ماجراجویی، سعی کنید کمی خودانگیختگی را به برنامه روزمره خود تزریق کنید.

سالیوان می‌گوید: رابطه‌تان تکراری و خسته‌کننده خواهد شد اگر برای امتحان چیزهای جدید تلاش نکنید. پس تلاش کنید چیزهای جدیدی را کشف کنید.

۲۰. هنگام صحبت با همسرتان روی او تمرکز کنید، نه کارهای دیگر

در حالی که وسوسه‌انگیز است که دو کار را هم‌زمان انجام دهید تا بتوانید یک مورد دیگر را از لیست کارهایتان خط بزنید، اما همیشه منجر به ارتباط مؤثر نمی‌شود.

سالیوان می‌گوید: وقتی همسرتان سعی می‌کند هر چیزی را با شما در میان بگذارد، مطمئن شوید که چند کار دیگر را انجام نمی‌دهید. نگاه کردن به تلفن یا انجام لباس‌شویی می‌تواند به همسرتان این پیام را بدهد که واقعاً به آنچه می‌خواهد بگوید اهمیت نمی‌دهید.

۲۱. صادق باشید، حتی وقتی صداقت سخت است

اگر بالای ۴۰ سال دارید، مدتی از زمانی که والدینتان به شما اهمیت راست‌گویی را یاد دادند می‌گذرد، اما حرف‌های آن‌ها همچنان مهم است. صداقت را از یاد نبرید.

سالیوان می‌گوید: این مسئله است بدیهی به نظر برسد، اما وقتی همسرتان مچ شما را وقت دروغگویی بگیرید، چه بزرگ چه کوچک، اعتماد از بین می‌رود. او اضافه می‌کند: مطمئن شوید که به هر قیمتی صادق هستید. دروغ‌هایی که روی هم انباشته می‌شوند منجر به بی‌اعتمادی، خشم و گاهی خیانت می‌شوند.

۲۲. از همسرتان به عنوان درمانگر شخصی استفاده نکنید

آوریل ماسینی، کارشناس روابط عاطفی، می‌گوید: به اشتراک گذاشتن مسائل و صداقت مهم است، اما عصبی و نیازمند بودن جذاب نیست. اشتباه نکنید! باز و صادق بودن با احساساتتان مساوی با به اشتراک گذاشتن هر احساس اضطراب زودگذری با همسرتان نیست.

اگر احساساتتان به این میزان از اشتراک‌گذاری نیاز دارد، ممکن است زمان آن باشد که به مراجعه به یک روان‌شناس فکر کنید. ماسینی می‌گوید: هر چه احساساتتان پیچیده‌تر باشد، مهم‌تر است که کسی را پیدا کنید که صلاحیت پردازش مؤثر آن‌ها و کمک به شما را داشته باشد.

۲۳. به وعده‌هایتان عمل کنید

ممکن است به نظر مهم نرسد، اما هر خلف وعده‌ای مهم است. مهم نیست چقدر کوچک یا به ظاهر بی‌اهمیت، هر بدقولی اثری باقی می‌گذارد. ماسینی می‌گوید: اگر از وعده‌هایتان تخطی کنید، کلامتان بی‌معنی می‌شود و در رابطه مشکل اعتماد خواهید داشت. اگر وعده‌ای می‌دهید، حتی اگر وعده کوچک است به آن عمل کنید. اگر قول دادید در راه خرید کنید، حتماً این کار را انجام دهید.

۲۴. هرگز گفتن دوستت دارم را فراموش نکنید

به همسرتان بگویید که دوستش دارید. نه تنها در خلوت، بلکه در جمع به او ابراز علاقه کنید. طرف‌دار ابراز محبت عمومی نیستید؟ خب، ما درباره چند بوسه پر آب‌وتاب در حضور دیگران صحبت نمی‌کنیم. سه کلمه کوچک بگویید: دوستت دارم عزیزم!

ماسینی می‌گوید: تأیید احساساتتان و دادن پیام‌های کوچک عمومی راهی عالی است برای اینکه به همسرتان بگویید حضور او برای شما همیشه خاص است.

۲۵. همسر شما گاهی به تنهایی نیاز دارد

همه ما، از جمله شریک زندگی‌ شما، هر از گاهی به زمانی برای خودمان نیاز داریم؛ بنابراین مهم است که همسر شما در داشتن چنین زمانی راحت باشد. گاهی خودتان به او بگویید که می‌تواند تنها باشد و نیاز نیست همیشه به هم بچسبید.

ماسینی می‌گوید: در هفته‌های پیش رو زمان شخصی را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید نیازهای همسرتان برآورده می‌شود. او اضافه می‌کند: تشخیص دهید، احترام بگذارید و این زمان را پیشنهاد دهید.

۲۶. به علاقه همسرتان علاقه نشان دهید

ماسینی می‌گوید: اگر به اندازه کافی متعهد هستید تا با کسی ازدواج کنید، وقت بگذارید تا درباره آنچه مورد علاقه او است چیزهایی یاد بگیرید. اگر او عاشق گلف است، یک دور با او بازی کنید. اگر به تئاتر علاقه دارد، برای دیدن یک تئاتر بلیت بگیرید. لازم نیست به اندازه مشتاق یک مسئله خاص باشید، اما حداقل به علایق همسرتان احترام بگذارید و در بخشی از علایق او شریک شوید.

۲۷. با هم ورزش کنید

ماسینی می‌گوید: وقتی به عنوان یک زوج ورزش می‌کنید، نه تنها سرگرم می‌شوید و با هم وقت می‌گذرانید، بلکه با هم سلامتی‌تان را بیمه می‌کنید. ورزش کردن با یک همراه، حتی از طریق کلاس‌های مجازی، می‌تواند شما را ترغیب کند که بیشتر تلاش کنید.

۲۸. ازدواجتان را با ازدواج دیگران مقایسه نکنید

شاید به ازدواج به ظاهر بی‌نقص دیگران حسادت کنید، اما باید بدانید که مقایسه آن با رابطه‌تان تنها تأثیر منفی خواهد داشت. دیوید اسل، مشاور و مربی زندگی می‌گوید: جلوی مقایسه خانواده و رابطه‌تان با دیگران را بگیرید. تصور نکنید که دیگران همه چیز را بهتر از شما بلد هستند.

۲۹. با زوج‌های دیگر قرار دو نفره بگذارید

تا زمانی که مقایسه نمی‌کنید، وقت گذراندن با زوج‌های دیگر می‌تواند شما را شادتر کند. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ که در مجله روابط شخصی منتشر شد، ایجاد دوستی بین زوج‌ها ممکن است راه دیگری برای شعله‌ور کردن عشق پرشور در روابط رمانتیک باشد. حتی اگر اکنون نمی‌توانید حضوری با هم ملاقات کنید، همچنان ارزش دارد که دورهمی مجازی ترتیب دهید و کمی گپ بزنید.

۳۰. از همسرتان حمایت کنید، حتی وقتی با او مخالفید

ماسینی می‌گوید: یکی از جذاب‌ترین و رمانتیک‌ترین حرکات این است که در مقابل دیگران از همسرتان حمایت کنید. او اضافه می‌کند: این نشانه واقعی تعهد و وفاداری است. حتی وقتی که لزوماً با همسرتان موافق نیستید از او حمایت کنید.

برای همه ما اتفاق افتاده است: شما با دیگران هستید و همسرتان چیزی می‌گوید که به وضوح اشتباه است و شما می‌دانید. نیازی نیست خطای او را تصحیح کنید. نه شما و نه همسرتان نباید همیشه حرف درست بزنید. گاهی حمایت از حرف درست زدن ارزش بیشتری دارد.

۳۱. هر هفته یک کار مشترک انجام دهید

متعهد شوید که هر هفته با همسرتان کاری را به صورت روتین انجام دهید. دیوید اسل می‌گوید: ممکن است رفتن به یکی از آن دوره‌های نقاشی یا ورزش هفتگی مفید باشد. می‌تواند بولینگ بازی کنید یا هر نوع مشارکت دو نفره دیگر را امتحان کنید. اگرچه گزینه‌ها گاهی محدود می‌شود، اما کلاس‌های مجازی، تورها، تمرینات و فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید. اگر به هوای تازه نیاز دارید، یک پیک‌نیک در پارک یا دوچرخه‌سواری در اطراف محله‌تان را در نظر بگیرید.

۳۲. کینه به دل نگیرد

همه اشتباه می‌کنند و ازدواج پر از چالش است. مهم این است که چگونه با پیامدهای اشتباهات و احساسات خشم و کینه‌ای که ایجاد شده، برخورد می‌کنید. آیا آن را پشت سر می‌گذارید یا می‌گذارید به آرامی درونتان ریشه کنند؟

اسل می‌گوید: باید از کینه‌ای که نسبت به شریک زندگی‌تان دارید، رها شوید. او اضافه می‌کند: ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد تا این کینه‌ها را رها کنید، اما این تنها راهی است که ازدواج شما شانس تبدیل شدن به رابطه‌ای سالم و رضایت‌بخش را دارد.

۳۳. چیزهای شگفت‌انگیز درباره همسرتان را یادداشت کنید

توجه به آنچه در همسرتان دوست دارید، می‌تواند به شما کمک کند شریک زندگی بهتری باشید. اسل می‌گوید: وقتی فقط پنج دقیقه در روز وقت می‌گذارید تا یک یا دو یا پنج ویژگی مثبت درباره شریک زندگی‌تان بنویسید، تغییری در رابطه آغاز می‌شود.

۳۴. هرگز ویژگی‌های همسرتان را بدیهی فرض نکنید

پس از سال‌ها ازدواج، شاید حضور همسرتان بدیهی به نظر برسد، اما اجازه ندهید چنین چیزی رخ بدهد چون رابطه مسموم می‌شود. ضروری است که به همسر خود بگویید چقدر قدردان هستید و دوستشان دارید. هیچ ویژگی مثبت او را بدیهی فرض نکنید و از فرصت مناسب برای قدردانی بهره ببرید.

۳۵. برای یکدیگر یادداشت‌های عاشقانه بنویسید

هنگامی که برخی از ویژگی‌های شریک زندگی‌تان که بابت آن‌ها سپاسگزارید را تشخیص این نکات را برای او بنویسید. کارلا ماری منلی، روان‌شناس بالینی، می‌گوید: ما اغلب این رفتارهای خوشایند کوچک و تأییدکننده را با افزایش عمر رابطه فراموش می‌کنیم. او اضافه می‌کند: مهم نیست که ازدواج چقدر طولانی باشد، ضروری است که هر دو طرف احساس کنند که دوست داشته می‌شوند، دیده می‌شوند و مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

۳۶. نسبت به همسرتان رفتار محبت‌آمیز داشته باشید

حتی اگر بخش فیزیکی رابطه‌تان با افزایش سن تغییر کند، دلیلی ندارد که نتوانید همسرتان را به روش‌های دیگر مورد محبت قرار دهید. منلی می‌گوید: احتمالاً شما و همسرتان وقتی قرار می‌گذاشتید، عاشق لمس کردن و گرفتن دست هم بودید. او می‌افزاید: اگر عادت‌های لمسی‌تان را کنار گذاشته‌اید، ارتباطتان را با لمس مکرر و محبت‌آمیز دوباره شعله‌ور کنید.

۳۷. با هم بازی کنید

بازی با همسرتان می‌تواند رابطه‌تان را بسیار سرگرم‌کننده‌تر و رمانتیک‌تر کند. منلی می‌گوید: با شرکت در بازی‌های مختلف، مغز و ازدواجتان را سالم‌تر نگه خواهید داشت. او اضافه می‌کند: تحقیقات ثابت می‌کند که بازی و فعالیت‌های جدید بدن و ذهن را جوان‌تر نگه می‌دارد.

۳۸. ظاهر خود را فراموش نکنید

لازم نیست یک تغییر ظاهر کامل بدهید تا همسرتان را شگفت‌زده کنید، اما تنوع بخشیدن با یک نکته تازه می‌تواند تأثیر مثبت بزرگی در رابطه‌تان داشته باشد.

میرو گودلسکی، درمانگر جنسی و مشاور روابط، می‌گوید: اگر درباره ظاهر خودتان احساس خوبی ندارید، بر همه جنبه‌های زندگی‌تان تأثیر خواهد گذاشت، از جمله رابطه‌تان. او اضافه می‌کند: ممکن است تکراری به نظر برسد، اما اعتمادبه‌نفس شما یک مؤلفه بزرگ در یک ازدواج است.

۳۹. به قرارهای با یکدیگر ادامه دهید

قرارهای عاشقانه را زنده نگه دارید تا در چند سال آینده رابطه‌تان به مشکل نخورد. گودلسکی می‌گوید: فقط به این دلیل که چند دهه است ازدواج کرده‌اید نباید بی‌خیال روابط رمانتیک شوید. یک شام خانگی خوب یا پیک‌نیک یا رستوران می‌تواند قرار عاشقانه جذابی باشد.

۴۰. به دنبال علایق خودتان باشید

در حالی که داشتن علایق مشترک می‌تواند به تسهیل پیوند زناشویی کمک کند، داشتن برخی فعالیت‌هایی که شریک زندگی‌تان در آن‌ها شرکت نمی‌کند، در واقع می‌تواند رضایت شما از رابطه‌تان را افزایش دهد.

گودلسکی می‌گوید: مطمئن شوید که کارهایی را به تنهایی انجام می‌دهید که روح شما را تازه می‌کند. او اضافه می‌کند: اگر احساس خوشحالی و رضایت شخصی نکنید، این حس به ازدواجتان سرایت خواهد کرد. داشتن چند فعالیت که به تنهایی یا با دوستان دیگر انجام می‌دهید و درباره آن‌ها با همسرتان صحبت کنید، می‌تواند لایه دیگری از پیوند را به رابطه‌تان اضافه کند.

۴۱. امیال خود را در اتاق خواب به همسرتان بگویید

حتی اگر دهه‌ها با همسرتان بوده‌اید، امیال و انتخاب‌های شما در اتاق خواب ممکن است تغییر کند. در نتیجه مهم است که وقتی این نیازهای جدید پدیدار می‌شوند، آن‌ها را بیان کنید. گودلسکی می‌گوید: درخواست کنید که نیازها و خواسته‌های جنسی‌تان برآورده شود. اگر می‌خواهید ازدواجتان را پس از ۴۰ سالگی تازه نگه دارید، این خواسته‌های در حال تحول را پنهان نکنید و با همسر خود حرف بزنید.

۴۲. به پرسیدن سوال ادامه دهید

نگذارید کنجکاوی شما درباره شریک زندگی‌تان فقط به این دلیل که سال‌ها یا حتی دهه‌ها با هم بوده‌اید، کم‌رنگ شود. لورن کانسول، درمانگر ازدواج و خانواده می‌گوید: وقتی اولین بار با کسی قرار می‌گذاریم، سؤالات زیادی می‌پرسیم تا او را بشناسیم، اما هر چه بیشتر با هم باشیم، سؤالات کمتری می‌پرسیم.

او می‌گوید: آدم‌ها پویا هستند و تکامل می‌یابند. تصور اینکه پاسخ هر سوالی درباره شریک زندگی‌تان را می‌دانید، به آن‌ها و رابطه‌تان ضرر می‌زند. شما همیشه می‌توانید چیز جدیدی درباره شریک زندگی‌تان یاد بگیرید، حتی اگر صرفاً تغییری ساده در دیدگاه او باشد.

۴۳. خاطرات خوب رابطه‌تان را به یاد بیاورید

اگر ازدواجتان به یک دوره سخت برخورد کرده است، سعی کنید درباره اوقات خوب صحبت کنید تا به بازگرداندن اوضاع به مسیر درست کمک کنید. کانسول می‌گوید: صحبت درباره خاطرات خوب در رابطه‌تان احساسات مثبتی را که در آن تجربیات داشتید، دوباره زنده می‌کند و به شما و شریک زندگی‌تان اجازه می‌دهد که بر سر یک تجربه مشترک حرف بزنید.

۴۴. داستان آشنایی‌تان را دوباره تعریف کنید

آیا تا به حال شنیده‌اید که وقتی یک زوج داستان آشنایی‌شان را تعریف می‌کنند، انگار بخشی از یک اسطوره شخصی را روایت می‌کنند؟ جزئیات ممکن است کمی اغراق‌آمیز باشد و پایان آن شبیه یک فیلم کمدی رمانتیک باشد. اما نوستالژی مشترک آن‌ها برای اینکه چگونه بالاخره یکدیگر را پیدا کردند، فقط برای تحت تأثیر قرار دادن دوستان و خانواده نیست. این قصه یادآوری است از آنچه عشق آن‌ها را منحصر به فرد و خاص می‌کند. اگر شما و شریک زندگی‌تان سال‌هاست داستان عشقتان را تعریف نکرده‌اید، وقت آن است که گردوغبار را کنار بزنید.

۴۵. قدردانی خود از همسرتان را نشان دهید

وقتی سال‌ها با هم بوده‌اید، آسان است که شروع به بدیهی فرض کردن شریک زندگی‌تان کنید، اما برای ازدواجتان مفید خواهد بود که قدردانی‌ای که نسبت به او احساس می‌کنید را ابراز کنید. کانسول می‌گوید: حتی اگر همسرتان هر شب زباله را بیرون می‌برد، مطمئن شوید که هر از گاهی می‌گویید که چقدر ممنون هستید. او اضافه می‌کند: احساس خوبی دارد که بدانید شریک زندگی‌تان هنوز چیزهای کوچکی را که برای او انجام می‌دهید، می‌بیند.

۴۶. سعی نکنید برنده هر بحثی باشید

وقتی صحبت از حفظ سلامت رابطه‌تان می‌شود، اولویت دادن به مهربانی بر درست بودن می‌تواند تفاوت را ایجاد کند. کریس پلینز، کارشناس دوست‌یابی و بنیان‌گذار Datingscout.com می‌گوید: کلید هر بحثی بردن آن و تحمیل پیروزی‌تان بر شریک زندگی‌تان نیست.

او می‌گوید: بحث‌ها می‌توانند راهی برای شناخت بیشتر شریک زندگی‌تان و نزدیک‌تر شدن باشند. بگذارید آن‌ها برنده شوند. شما نمی‌دانید، اما ممکن است آن‌ها هم همین لطف را به شما بکنند.

۴۷. اهل شنیدن باشید

در حالی که ممکن است خود را در حال نادیده گرفتن برخی از مکالماتی که با همسرتان دارید، بیابید، تلاش برای واقعاً گوش دادن به او می‌تواند به تقویت پیوند دوستی که رابطه‌تان را قوی نگه می‌دارد، کمک کند. پلینز می‌گوید: هنر گوش دادن را تمرین کنید و از تفاوتی که این عمل ساده می‌تواند در ازدواجتان ایجاد کند، شگفت‌زده شوید.

۴۸. با همسرتان سخاوتمندانه برخورد کنید

نیازی نیست که مقدار زیادی درآمد قابل خرج کردن داشته باشید یا با حرکات تجملاتی همسرتان را با چیزی خاص غافلگیر کنید. پلینز می‌گوید: سخاوت می‌تواند در چیزهای کوچک مانند پرسیدن آنچه می‌خواهند خودنمایی کند. البته سخاوتمند بودن با لوس کردن آن‌ها متفاوت است.

در عوض، می‌توانید ظرف‌های صبحانه همسرتان را بدون اینکه بزرگش کنید، بشورید. وقتی می‌بینید ماشینش بنزین ندارد، آن را پر کنید، یا کیف کارش را کنار در بگذارید تا آن را فراموش نکند.

۴۹. حضوری عذرخواهی کنید

اگر فکر می‌کنید عذرخواهی‌های پیامکی‌تان کافی است، دوباره فکر کنید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ که در مجله درمان زوج و رابطه منتشر شد، نشان می‌دهد که دعوا و آشتی از طریق پیامک با کاهش رضایت رابطه مرتبط هستند؛ بنابراین هر زمان ممکن است، سعی کنید بحث‌های بزرگ رابطه‌تان و عذرخواهی‌های بعدی را حضوری انجام دهید.

۵۰. زبان عشق همسرتان را بیاموزید

همه در رابطه عاطفی به یک شکل ارتباط برقرار نمی‌کنند و زبان‌های عشق مردم می‌توانند با گذر زمان تکامل یابند. حتی اگر سال‌ها با شریک زندگی‌تان بوده‌اید، تصمیم بگیرید که بررسی کنید و ببینید آیا زبان عشق او همان زبان سال‌های اول رابطه است یا چیزی تغییر کرده است؟

پلینز می‌گوید: آدم‌ها زبان‌های عشق متفاوتی دارند و دانستن اینکه زبان عشق شریک زندگی‌تان چیست می‌تواند به شما برای بهبود اوضاع بد، کمک کند. او اضافه می‌کند: وقتی همسر خود را بشناسید، حل مشکلات و گذر از دوران سخت آسان‌تر است.

۵۱. بیش از حد برنامه‌های تلویزیونی درباره روابط تماشا نکنید

یک فیلم خوب از نتفلیکس راهی سرگرم‌کننده برای گذراندن یک شب با همسرتان است، اما سعی کنید زیاده‌روی نکنید. چرا؟ چون که میزان تلویزیونی که تماشا می‌کنید و نوع برنامه‌هایی که می‌بینید می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر رابطه‌تان دارد. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله Mass Communication and Society منتشر شد، تماشای زیاد برنامه‌های رمانتیک با تعهد زناشویی کمتر، انتظارت بیشتر و ادراکات مطلوب‌تر از رابطه فعلی فرد مرتبط بود.

۵۲. بر نقاط قوت رابطه خود تمرکز کنید

آسان است که در تمام مسائل رابطه خود غرق شوید اما اگر می‌خواهید شریک بهتری باشید، سعی کنید به جای آن بر آنچه بین شما و همسرتان درست پیش می‌رود تمرکز کنید.

سوزی پیلجی پاولسکی و جیمز او. پاولسکی، زن و شوهر نویسندگان کتاب خوشبخت با هم: استفاده از علم روان‌شناسی مثبت برای ساختن عشقی که ماندگار است، خاطرنشان می‌کنند که تمرکز بر نقاط مثبت با بهزیستی شخصی بیشتر، و همچنین رضایت بیشتر از رابطه مرتبط است.

۵۳. وقتی اوضاع برای همسرتان خوب پیش می‌رود، از او حمایت کنید

همه ما اهمیت حمایت از یک شریک را وقتی اوضاع خراب می‌شود، می‌دانیم، اما درباره وقتی که همه چیز خوب پیش می‌رود چه؟ تحقیقات منتشر شده در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی در سال ۲۰۰۶ نشان داد که بزرگ‌ترین تشویق‌کننده همسرتان بودن وقتی اوضاع خوب پیش می‌رود، در واقع می‌تواند برای یک رابطه مهم‌تر از حمایت منحصر به زمان‌ها بد باشد. این نشان می‌دهد که رابطه‌تان واقعاً همه برای یکی و یکی برای همه است و شما تحت تأثیر حسادت کوچک یا رقابت نیستید.

۵۴. سعی نکنید همیشه راه حل ارائه کنید

برخی از ما به طور ذاتی مشکل‌گشا هستیم، اما این اغلب می‌تواند منجر به سوءتفاهم درباره آنچه واقعاً شریک زندگی‌تان نیاز دارد، شود. ماسینی می‌گوید: بیشتر اوقات همسرتان فقط می‌خواهد خالی کند و می‌خواهد شما گوش دهید. او اضافه می‌کند: وقتی وارد حالت حل مشکل می‌شوید، نیازهای آن‌ها برآورده نمی‌شود. آن‌ها احساس ناامیدی، خشم و سوءتفاهم می‌کنند. گاهی اوقات بهترین حمایتی که می‌توانید انجام دهید گوش کردن همدلانه است.

۵۵. رازها را با یکدیگر به اشتراک بگذارید

فکر می‌کنید رازها پس از گذراندن دهه‌ها با همسرتان از بین رفته است؟ دوباره فکر کنید. به اشتراک گذاشتن برخی رازها با شریک زندگی‌تان می‌تواند اثر جدی و عمیقی تازه کردن رابطه‌تان داشته باشد. پاولسکی‌ها می‌گویند: ممکن است یک خاطره دوران کودکی، یک تجربه تغییردهنده زندگی، یا یک رؤیا واقعی باشد. مهم این است که زوج‌ها به طور اصیل چیزی معنادار را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. ضروری است که زوج‌ها کنجکاو، باز و بدون قضاوت پذیرای رازهای هم باشند.

۵۶. هر صبح همسرتان را ببوسید

قبل از اینکه قهوه‌تان را بریزید، نگاهی به اخبار داشته باشید یا لباس روزتان را انتخاب کنید، همسرتان را ببوسید. این بوسه می‌گوید: من از تو سپاسگزارم. همه چیز به اولویت دادن به آنچه واقعاً مهم است، برمی‌گردد.

۵۷. یک پرستار بچه استخدام کنید

بچه‌ها یک نعمت هستند، اما تعهد زمانی درگیر در تربیت آن‌ها می‌تواند روی قوی‌ترین ازدواج‌ها هم اثر منفی داشته باشد. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ در مجله شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی، ۹۰ درصد از زوج‌ها احساس می‌کنند که پس از والد شدن، شادی زناشویی کمتری را تجربه می‌کنند.

چگونه این را حل می‌کنید؟ با استخدام یک پرستار بچه، و نه فقط در سالگردها و مناسبت‌های خاص. اگر نمی‌توانید پرستار استخدام کنید از مهد کودک یا خانواده خود کمک بگیرید.

۵۸. قضاوت نکنید

در حالی تفسیر منفی نسبت رفتار همسرتان ساده است سعی کنید قبل از دانستن دقیق مسئله قضاوت خاصی نکنید. جان هارل، روان‌شناس بالینی و نویسنده کتاب «عشق اکنون: باز کردن گره‌های روابط»، می‌گوید: من به دنبال درستی در مردم، رفتار و واکنش‌هایشان هستم، نه نادرستی.

۵۹. بدون اینکه از شما خواسته شود، کمک کنید

در حالی که ممکن است ذهن‌خوان نباشید، اگر می‌خواهید شریک بهتری باشید، باید به طور خودجوش به همسر خود کمک کنید.

کریستین اسکات – هادسون، روان‌درمانگر، می‌گوید: سهم خود از وظایف خانه را نادیده نگیرید. او اضافه می‌کند: غذا سفارش دهید و وقتی که شریک زندگی‌تان روز شلوغی داشت، به خانه بیاورید. زندگی را برای او آسان‌تر کنید.

۶۰. سعی کنید همسرتان را اغوا کنید

کمی اغواگری می‌تواند اثری مهم و شدید در هیجان‌انگیز نگه داشتن ازدواجتان داشته باشد. اسکات هادسون می‌گوید رؤیابافی کنید، خیال‌پردازی کنید و سناریوهایی را تصور کنید که شما را احساس خوبی می‌دهد.

۶۱. رابطه جنسی را در اولویت قرار دهید

اگر حال‌وحوصله دارید، از این موضوع دوری نکنید. حتی اگر شما و همسرتان مدتی است که صمیمی نبوده‌اید، رابطه جنسی ممکن است رابطه‌تان را بهبود بخشد. در واقع، طبق تحقیقات سال ۲۰۱۷ منتشر شده در مجله علوم روان‌شناسی، اثر پس‌تابی رابطه جنسی تا دو روز طول می‌کشد و زوج‌ها را شادتر و راضی‌تر می‌کند.

۶۲. خودانگیخته‌تر باشید

با گذشت زمان کافی، حتی بهترین ازدواج‌ها هم می‌توانند به یک اثر روزمرگی شوند. مسئولیت‌ها و تعهدات مالی وجود دارد و به نظر نمی‌رسد وقتی برای سرگرمی باقی بماند. خب، بگذارید امسال سالی باشد که این معادله تغییر می‌کند. لازم نیست کار دیوانه‌واری مانند ترک شغل خود انجام دهید، کافی است یک روز متفاوت را کنار هم خلق کنید.

۶۳. درباره برنامه‌های بازنشستگی‌تان صحبت کنید

حتی اگر سال‌ها با آن فاصله دارید، هم‌نظر شدن درباره اهداف بازنشستگی‌تان اکنون به نفع رابطه‌تان خواهد بود. طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ از MagnifyMoney، ۲۱ درصد از طلاق‌گرفتگان گفتند که مسائل مالی عاملی در نابودی ازدواجشان بوده است. این بدان معناست که هیچ زمانی مانند حال حاضر نبوده که مطمئن شوید شما و همسرتان درباره آنچه برای سال‌های طلایی‌تان در نظر دارید، توافق دارید.

۶۴. به یاد داشته ما هستید، نه من

همان‌طور که محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ که در مجله روان‌شناسی سالمندی منتشر شد، کشف کردند، زوج‌هایی که به طور مکرر به خودشان به عنوان ما اشاره می‌کنند، در حل اختلافات زناشویی بهتر از آن‌هایی هستند که به شدت مستقل هستند. این بدان معناست که اگر بیشتر از کلمه ما به جای من، من و تو استفاده کنید، احساس نزدیکی و ارتباط بیشتری با همسرتان خواهید داشت.

۶۵. با همسرتان مانند بهترین دوستتان رفتار کنید

اصل مهم در ازدواج این است که همسرتان با همان احترام و مراقبتی که در نزدیک‌ترین دوستی‌هایتان وجود دارد، رفتار کنید. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ که در مجله مطالعات شادی منتشر شد، زوج‌هایی که شریک زندگی‌شان را بهترین دوست خود می‌دانستند، نه تنها در روابطشان شادتر بودند، بلکه به طور کلی از زندگی‌شان رضایت بیشتری داشتند.

منبع: 65 Ways to Be a Better Spouse After 40, According to Experts — Best Life


کتاب الکترونیکی دلبستگی
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.