چطور انتقاد پذیر باشیم؟ + ۶ نکته برای پذیرش انتقاد
تمام ما در طول زندگی خودمان انتقادهایی را شنیدهایم که همیشه هم سازنده به نظر نمیرسند. با اینکه شنیدن برخی از انتقادها برایمان ناخوشایند است، اما ما نمیتوانیم آنها را کنترل کنیم. در این شرایط باید بر واکنش خودمان و اطلاعاتی که باید دریافت کنیم، تسلط داشته باشیم. انتقاد، به هر شکلی که باشد فرصتی

تمام ما در طول زندگی خودمان انتقادهایی را شنیدهایم که همیشه هم سازنده به نظر نمیرسند. با اینکه شنیدن برخی از انتقادها برایمان ناخوشایند است، اما ما نمیتوانیم آنها را کنترل کنیم. در این شرایط باید بر واکنش خودمان و اطلاعاتی که باید دریافت کنیم، تسلط داشته باشیم. انتقاد، به هر شکلی که باشد فرصتی را برای ما فراهم میکند تا در مورد اقدامات گذشته خود فکر کرده، نتایج را ارزیابی کنیم و رویکرد آینده خود را بهبود بخشیم.
در این مقاله، توضیح دادهایم که چرا پذیرش انتقاد میتواند به شما در دستیابی به موفقیت حرفهای کمک کند و مراحلی را که میتوانید برای پذیرش انتقاد به شکل بهتر بردارید، گفته شده است.
پذیرش انتقاد چطور میتواند منجر به موفقیت شود؟
حتی زمانی که انتقاد سازنده باشد، هم شنیدن آن میتواند دشوار باشد. با این حال، پذیرش انتقاد، مزایای زیر را به همراه خواهد داشت:
- به شما نشان میدهد که مدیران و همکاران به کیفیت کار شما اهمیت میدهند.
- به شما کمک میکند روابط حرفهای خود را حفظ و یا تقویت کنید.
- احتمال خطا را کاهش میدهد و کارایی شما را افزایش میدهد.
- شما را قادر میسازد تا به سرعت و بهطور مؤثر مهارتهای جدید را بهبود بخشید یا بیاموزید.
باید بگوییم انتقاد نوعی بازخورد است و فضایی را برای ارزیابی عملکرد گذشته، برجسته کردن زمینههای بهبود و شناسایی راهحلهای احتمالی فراهم میکند. همگی این موارد گامهای حیاتی در مسیر موفقیت هستند.
چطور انتقاد را بپذیریم؟
با اینکه شنیدن انتقاد و بازخورد از دیگران میتواند سخت باشد، اما راههایی وجود دارد که به شما در پذیرش انتقاد کمک میکند. مراحل زیر به شما کمک میکنند تا زمانی که از مدیران، مربیان و همکاران خود بازخوردی دریافت کردید، واکنش بهتری برای پذیرش آن خواهید داشت.
۱. قبل از هر واکنشی کمی مکث کنید
هنگامی که به شما انتقاد میشود، اولین کاری که باید انجام دهید این است که کمی مکث کنید. مکث برای لحظهای کوتاه میتواند به شما کمک کند تا آنچه را که به شما گفته شده پردازش کنید و جلوی هرگونه واکنش ناگهانی یا حالت تدافعی را بگیرید. این کار همچنین به شما فرصتی میدهد تا آرام بمانید و از حالات خود آگاه شوید.
۲. ذهن باز داشته باشید
به یاد داشته باشید شخصی که انتقاد میکند، میخواهد به شما کمک کند تا خود را ارتقا دهید. بهتر است سعی کنید در حالی که آنها صحبت میکنند، ذهن بازی داشته باشید تا پیام واقعی آنها را بشنوید و تمام تلاش خود را بکنید تا وضعیت را از دیدگاه شخص دیگر ببینید. این موضوع میتواند به شما کمک کند تا میزان نگرانیهای آنها را تشخیص دهید.
همچنین باید سعی کنید به خاطر داشته باشید که بازخورد سازنده و دقیق میتواند از هر کسی در هر سطحی باشد. این نکته مهمی است که باید هنگام دریافت انتقاد سازنده از همکار یا حتی کسی که زیر نظر شما کار میکنند یا افراد دیگر به یاد داشته باشید.
۳. برای فهمیدن گوش کنید
به انتقاد از نزدیک گوش دهید بدون اینکه صحبت آنها را قطع کنید و وقتی صحبتش تمام شد، آنچه را که گفتههایشان برداشت کردهاید را تکرار کنید. این کار به آنها اطمینان میدهد که شما منظورشان را فهمیدهاید یا به آنها فرصتی میدهد تا به هرگونه سوءتفاهم رسیدگی کنند. گاهی اوقات وقتی افراد انتقاد میکنند، عصبی هستند و ممکن است منظور خود را کامل نرسانند و مختصر بگویند.
۴. ابراز قدردانی کنید
پس از تأیید اینکه بازخوردی که به شما داده میشود را کاملاً درک کردهاید، گام بعدی که باید بردارید این است که با گفتن “متشکرم” قدردانی خود را ابراز کنید. هدف شما در اینجا این است که تلاش فرد دیگر برای ارزیابی عملکرد شما، شناسایی راهحلها و به اشتراک گذاشتن افکارش را تصدیق کنید. گفتن اینکه سپاسگزار هستید لزوماً به این معنا نیست که باید با ارزیابی موافق باشید.
۵. سؤال بپرسید
گام بعدی این است که برای درک بهتر مسئله و در صورت لزوم، یافتن راهحلهایی برای بهبود نقاط ضعف یا رفع مشکل، پرسشهایی مطرح کنید. بسته به شرایط، میتوانید از همکارتان بخواهید مثالهایی از آنچه مطرح کرده است ارائه دهد، بپرسید که آیا این یک اتفاق موردی بوده یا یک مشکل تکرارشونده، و حتی نظر او را دربارهی راهکارهای احتمالی برای مدیریت بهتر این موقعیت در آینده جویا شوید.
۶. مسئله را خاتمه دهید یا برای پیگیری بعدی برنامهریزی کنید.
پس از یافتن راهحل و مشخص کردن اقداماتی که در آینده متفاوت انجام خواهید داد، میتوانید از فرد مقابل بابت توجه و بازخوردش تشکر کرده و موضوع را به پایان برسانید. اما اگر مسئلهای گستردهتر است یا مدیرتان آن را مطرح کرده، پیشنهاد دهید که یک یا دو هفته بعد دوباره ملاقات کنید تا عملکردتان را ارزیابی و روند پیشرفت را بررسی کنید.
اگر هنوز راهحلی پیدا نکردهاید و برای پردازش انتقادی که مدیرتان ارائه داده به زمان بیشتری نیاز دارید، میتوانید درخواست کنید که در زمانی دیگر برای بحث و پرسشهای بیشتر پیگیری انجام شود. در این صورت، به سادگی به او بگویید که از توجه و نگرانیاش قدردانی میکنید و مایلید کمی زمان بگذارید تا افکارتان را جمعبندی کرده و پاسخی مناسب ارائه دهید. این کار به شما فرصت میدهد تا ذهنتان را آرام کرده و واکنش خود را با دقت بیشتری پردازش کنید.
نکاتی برای پذیرش انتقاد در محیط کاری
در ادامه این قسمت چند پیشنهاد دیگر برای چگونگی پذیرش انتقاد در محیط کاری ارائه کردهایم که به شما کمک میکند چگونه با انتقادها و بازخوردها رفتار کنید:
نحوه تفکر خود را در مورد انتقاد تغییر دهید
بهترین فرصتهای رشد حرفهای اغلب در قالب بازخورد ظاهر میشوند. زمانی که انتقاد را صرفاً بهعنوان راهی برای دریافت بازخورد ببینیم، عبور از واکنشهای احساسی آسانتر شده و میتوانیم آن را فرصتی برای پیشرفت و تکامل حرفهای خود بدانیم.
اجازه ندهید انتقاد جنبهی شخصی پیدا کند
در بیشتر موارد، فردی که نقدی ارائه میدهد قصد حمله به شخصیت شما را ندارد، بلکه صرفاً در مورد یک اقدام یا وظیفهی خاص بازخورد میدهد. اگر انتقاد برایتان نگرانکننده است، زمانی را برای پیگیری آن از طریق ملاقات حضوری، تماس تلفنی یا حتی ایمیل تعیین کنید. در گفتگو مؤدبانه و صریح باشید، بازخورد را فرصتی برای رشد ببینید و با ذهنی باز به آن نگاه کنید.
حقایق را با ادعاها مقایسه کنید
حتی زمانی که نقدی سازنده دریافت میکنید، این بدان معنا نیست که گفتههای طرف مقابل لزوماً دقیق و درست هستند. پس از شنیدن نظرات، زمانی را برای بررسی اطلاعات ارائه شده اختصاص دهید. میتوانید با افرادی که از نزدیک با شما کار میکنند مشورت کنید تا ببینید آیا الگوهای مشترکی وجود دارد که ادعاهای مطرح شده را تأیید یا رد کند. با مقایسهی واقعیتها و اظهارات بیان شده، تحلیلی بیطرفانه و منطقی برای خود داشته باشید.
حواس خود را پرت کنید
گاهی پذیرش انتقاد یا نگاه بیطرفانه به انتقادها و بازخوردها دشوار است، بهویژه زمانی که احساساتتان بر شما غلبه میکنند. اگر چنین اتفاقی افتاد، تصمیم بگیرید که در زمانی دیگر و با ذهنی آرامتر به نقد بازگردید. در این میان، خود را با انجام کاری که دوست دارید و حالتان را بهتر میکند، سرگرم کنید (مثلاً قدم بزنید یا با دوستی که میتواند شما را بخنداند، صحبت کنید).
پذیرش انتقاد راهی برای پیشرفت
انتقاد میتواند سازنده یا مخرب باشد. این موضوع به نگاه شما به بازخورد دیگران وابسته است. اگر بتوانید انتقاد و بازخورد آنها را بدون قضاوت و پیش داوری در کمال آرامش بشنوید و کمی به آنها فکر کنید، میتوانید ایرادات خود را متوجه شوید. این موضوع به شما کمک میکند تا از نظر کاری و رفتاری ارتقا پیدا کرده و موقعیت بهتری را تجربه کنید.
![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | ![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه | ![]() + مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه |
![]() مدیریت حرفه ای کافی شاپ | ![]() حقوقدان خبره | ![]() سرآشپز حرفه ای |
![]() | ![]() آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو | ![]() |
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰