چرا رنگ غالب شلوارهای جین آبی است؟

[ad_1] شلوار جین برای بسیاری از نسل‌های امروز یکی از لباس‌های پرمصرف و البته محبوب است. این روزها شلوار جین رنگ‌های زیادی دارد، اما رایج ترین رنگ جین، آبی است. اما چرا؟ چرا رنگ غالب شلوارهای جین آبی است؟؟ شلوار معروف به شلوار جین محصول همکاری مبتکرانه ژاکوب دیویس و لوی اشتراوس بود. یکی از

کد خبر : 388755
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
چرا رنگ غالب شلوارهای جین آبی است؟

[ad_1]

چرا رنگ غالب شلوارهای جین آبی است؟

شلوار جین برای بسیاری از نسل‌های امروز یکی از لباس‌های پرمصرف و البته محبوب است. این روزها شلوار جین رنگ‌های زیادی دارد، اما رایج ترین رنگ جین، آبی است. اما چرا؟ چرا رنگ غالب شلوارهای جین آبی است؟؟

شلوار معروف به شلوار جین محصول همکاری مبتکرانه ژاکوب دیویس و لوی اشتراوس بود.

چرا رنگ غالب شلوارهای جین آبی است؟

یکی از پارچه‌های بسیار رایج که در ساخت شلوار جین استفاده می‌شود، دِنیم است. گفته می‌شود که کلمه جین از زبان فرانسوی آمده است. به طور خاص، شهر نیمز محل تولید پارچه‌های مورد استفاده برای تولید شلوار بود. آن پارچه چنان با شهری که در آن ساخته شده بود پیوند خورد که به آن «از Nîmes» یا به فرانسوی «de Nîmes» می‌گویند. و همانطور که این تئوری می‌گوید، “de Nîmes” با گذشت زمان به “دنیم” کوتاه شد.

این پارچه از Nîmes مشابه پارچه دیگری بود از پنبه، که به شهر جنوا ایتالیا تعلق داشت. ملوانان جنوایی و دیگران شلوارهایی را می‌پوشیدند که از چنین پارچه ای ساخته شده بود، زیرا می‌توانستند آن را خیس یا خشک بپوشند. کلمه جنوا در زبان فرانسوی “Gênes” است. اما به همین دلیل به شلوار جین، جین دنیم می‌گویند.

رنگ آبی از رنگ به کار رفته در ساخت شلوار جین می‌آید و آن رنگ از ایندیگو یا گیاه نیل تهیه می‌شد، گیاهی که رنگ آبی می‌دهد.

در اواخر قرون وسطی و در قرن نوزدهم، با افزایش تولید نساجی در سراسر قاره اروپا و افزایش تجارت بین اروپا و آسیا، یکی از مسیرهای تجاری که برجسته شد حمل و نقل رنگ نیل از هند به اروپا بود.

چرا رنگ غالب شلوارهای جین آبی است؟

Nîmes به عنوان یک مرکز تولید عمده در فرانسه، یکی از مکان‌هایی بود که رنگ‌های نیلی هندی به آن ارسال می‌شد، و تولیدکنندگان شلوار متوجه شدند که رنگ نیلی محکم‌تر با الیاف جین پیوند می‌خورد.

بر خلاف رنگ‌های دیگر که وقتی حرارت داده می‌شوند به الیاف پنبه نفوذ می‌کنند، رنگ به قسمت بیرونی پارچه متصل می‌شود و با هر بار شستشو، رنگ نیلی محکم‌تر به پارچه می‌چسبد، شلوار جین را نرم‌تر می‌کند و ظاهر آبی ملایمی ایجاد می‌کند که اکنون بسیار آشناست.

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، بازرگانان Nîmes بیشتر و بیشتر مواد رنگرزی نیل یا ایندیگو را به ایالات متحده صادر کردند. یکی از افرادی که از آن پارچه برای تولید شلوار در آمریکا الهام گرفت، لوی اشتراوس بود.

او و جیکوب دیویس چیزی را خلق کردند که ما اکنون به عنوان اولین شلوار جین آبی آمریکایی می‌شناسیم و در سال 1873 حق اختراع خود را دریافت کردند. تفاوت اصلی آنها اضافه کردن پرچ‌ها برای محکم تر کردن شلوار نسبت به قبل بود.

چرا رنگ غالب شلوارهای جین آبی است؟

روش‌های تولید البته متفاوت است و همچنین روش تهیه رنگ نیل یا ایندیگو نیز تفاوت دارد. رنگ امروزی مصنوعی است. اما از بسیاری جهات، ظاهر شلوار تغییر نکرده است. چیزی که تغییر کرده این است که تعداد تولیدکنندگان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و تعداد افرادی که شلوار جین می‌پوشند – آبی یا غیر آن” به طور تصاعدی افزایش یافته است!

[ad_2]

لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.