پیش فروش لوازم خانگی از سوی یک برند معروف/ سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده کجاست؟

با ممنوعیت واردات لوازم خانگی قرار بود فضا برای توسعه این صنعت فراهم و تولیدکنندگان روند ارتقا کیفیت محصولات را در پیش بگیرند اما متأسفانه پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی کیفیت تولید نه تنها ارتقا نداشته بلکه بعضا افت کرده، خدمات پس از فروش هم ضعیف شده است، علاوه بر این یک واحد تولیدی

کد خبر : 236534
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۶:۲۵
پیش فروش لوازم خانگی از سوی یک برند معروف/ سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده کجاست؟


با ممنوعیت واردات لوازم خانگی قرار بود فضا برای توسعه این صنعت فراهم و تولیدکنندگان روند ارتقا کیفیت محصولات را در پیش بگیرند اما متأسفانه پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی کیفیت تولید نه تنها ارتقا نداشته بلکه بعضا افت کرده، خدمات پس از فروش هم ضعیف شده است، علاوه بر این یک واحد تولیدی که مدعی توانمندی بالایی در تولید است تحویل کالا به مشتری را با تأخیر چند ماهه انجام می دهد که همین امر سردرگمی خریداران را در بازار به وجود آورده است.

این اقدام در حالی در بازار انجام می شود که براساس اعلام سازمان حمایت به هیچ عنوان نمی توانند کالایی که موجود ندارند را پیش فروش کنند.

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این ارتباط می گوید: طبق قانون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هیچ فروشگاه و مغازه‌ای حق ندارد کالایی که در انبارش وجود ندارد را پیش فروش کند و این امر تخلف محسوب می‌شود، اگر فروشگاه یا مغازه‌ای چنین اقدامی را انجام داد، خریدار می‌تواند شکایت کند چرا که کار فروشگاه و مغازه‌دار غیرقانونی است، فروشگاه یا نمایندگی موظف است کالایی که موجود دارد را به مردم عرضه کند.

مشاهدات بازار نشان می دهد فروشگاه یا نمایندگی های یک برند در برابر خواسته مردم برای خرید ساید بای ساید، آنها را ترغیب به خرید نوع دیگر کالاها می‌کنند و می‌گویند ساید با تأخیر تحویل می‌شود و قیمت در زمان تحویل که بعضاً ۹۰ روزه است به روز محاسبه می‌شود. همچنین تأکید می‌شود که اگر قیمت تغییر کند، خریدار باید مابه‌التفاوت قیمت را بپردازد. بدتر آن که این امکان به خریدار داده نمی‌شود که در صورت عدم تمایل بتواند پول خود را پس بگیرد چرا که فروشنده می‌گوید پول به حساب کارخانه واریز شده و امکان برگشت پول نیست.

این گونه اقدامات و فضای انحصاری به وجود آمده در صنعت لوازم خانگی باعث شده تا حقوق مصرف کنندگان تضییع گردد و خبری هم از نظارت یکپارچه بر بازار نیست. قرار بود با ممنوعیت واردات مردم از تولید ایرانی با کیفیت استفاده کنند، نه اینکه تولیدکننده به اجبار مصرف کنندگان را به خرید کالاهای خود وادار کنند که از لحاظ کیفیت و قیمت مورد رضایت مصرف کنندگان نیست.

هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در همین ارتباط می گوید: تحویل کالای مدت دار یک بدعت در بازار لوازم خانگی است که باید با آن برخورد لازم صورت گیرد. این تولیدکننده عضو انجمن ما نیست و باید نسبت به این اقدامات پاسخگو باشد.

وی افزود: نباید با دریافت هزینه کالا آن را چند ماه بعد تحویل مشتری داد آنهم در شرایطی که بازار در رکود بسر می برد و موجودی انبارها هم مناسب است.

بیشتر بخوانید:

۲۲۰ ۴۶



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.