پنتاگون می گوید بالون جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده پرواز می کند

مقامات آمریکایی گفتند که جت‌های جنگنده بسیج شدند، اما رهبران نظامی به جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن توصیه کردند از ترس اینکه زباله‌ها تهدیدی برای ایمنی باشند، توصیه‌هایی را که بایدن پذیرفت، پرتاب نکند. یکی از این مقامات که نخواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که ایالات متحده هنگام ورود بالون به حریم هوایی

کد خبر : 315064
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۷:۲۸
پنتاگون می گوید بالون جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده پرواز می کند


مقامات آمریکایی گفتند که جت‌های جنگنده بسیج شدند، اما رهبران نظامی به جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن توصیه کردند از ترس اینکه زباله‌ها تهدیدی برای ایمنی باشند، توصیه‌هایی را که بایدن پذیرفت، پرتاب نکند.

یکی از این مقامات که نخواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت که ایالات متحده هنگام ورود بالون به حریم هوایی ایالات متحده، آن را با هواپیمای نظامی خلبان آمریکایی مشاهده کرده بود.

این حادثه به یاد می آورد که پکن و واشنگتن در بحبوحه تنش های فزاینده بین ابرقدرت ها، مایل به جاسوسی از یکدیگر بوده اند.

سرتیپ پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «دولت ایالات متحده یک بالون نظارتی در ارتفاع بالا را که در حال حاضر بر فراز قاره ایالات متحده است، شناسایی کرده و در حال ردیابی است.

بالون در حال حاضر در ارتفاعی بسیار بالاتر از ترافیک هوایی تجاری در حال حرکت است و تهدیدی نظامی یا فیزیکی برای افراد روی زمین ایجاد نمی کند.

انتظار می رود بلینکن هفته آینده برای دیدار با بایدن و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در ماه نوامبر به چین سفر کند. مشخص نبود که کشف بالون جاسوسی چگونه ممکن است بر این برنامه ها تأثیر بگذارد.

وزارت خارجه چین بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

مقامات آمریکایی این موضوع را از طریق کانال های دیپلماتیک در پکن و واشنگتن با همتایان چینی خود در میان گذاشتند. یک مقام آمریکایی گفت: «ما جدیت این موضوع را با آنها در میان گذاشته ایم.

سناتور آمریکایی مارکو روبیو، جمهوری خواه ارشد کمیته اطلاعاتی سنا، گفت که بالون جاسوسی هشدار دهنده بود اما تعجب آور نیست.

روبیو در توییتر خود نوشت: «سطح جاسوسی که پکن علیه کشور ما هدف گرفته است، طی 5 سال گذشته به طرز چشمگیری شدیدتر و گستاخانه‌تر شده است».

سناتور تام کاتن، همکار جمهوری خواه او، از بلینکن خواست تا سفر خود را لغو کند.

کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان جمهوریخواه، با اشاره به یک جلسه توجیهی طبقه بندی شده امنیت ملی برای رهبران کنگره و رهبران جمهوری خواه و دموکرات کمیته های اطلاعاتی، گفت که درخواست جلسه توجیهی “باند هشت” خواهد کرد. یک مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن اوایل روز پنجشنبه به کارکنان گروه هشت اطالع داد و جلسات توجیهی بیشتری را ارائه کرد.

این خبر در حالی منتشر شد که ویلیام برنز، رئیس سیا در حال سخنرانی در یک رویداد در دانشگاه جورج تاون واشنگتن بود که در آن چین را “بزرگترین چالش ژئوپلیتیکی” پیش روی ایالات متحده خواند.

روابط بین چین و ایالات متحده در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت، تیره شده است، که باعث مانورهای نظامی چشمگیر چین در نزدیکی این جزیره خودگردان شد.

از آن زمان، واشنگتن و پکن به دنبال برقراری ارتباط بیشتر و جلوگیری از بدتر شدن روابط هستند.

خطر بالقوه ایمنی

این مقام به خبرنگاران گفت که رهبران نظامی ایالات متحده در نظر داشتند روز چهارشنبه بالون را بر فراز مونتانا ساقط کنند، اما در نهایت به بایدن توصیه کردند به دلیل خطر ایمنی ناشی از آوار، از آن اجتناب کند.

فرودگاه بیلینگز، مونتانا، زمانی که ارتش دارایی‌های خود از جمله جت‌های جنگنده F-22 را بسیج کرد تا در صورتی که بایدن دستور سرنگونی بالون را بدهد، توقف زمینی را صادر کرد.

این مقام گفت: «ما می‌خواستیم مطمئن شویم که با مقامات غیرنظامی هماهنگ می‌کنیم تا حریم هوایی اطراف آن منطقه بالقوه را تخلیه کنیم.

«اما حتی با آن اقدامات حفاظتی انجام شده، قضاوت فرماندهان نظامی ما این بود که ما خطر را به اندازه کافی پایین نیاوردیم. بنابراین ما شلیک نکردیم.»

این مقام گفت که مسیر فعلی پرواز بالون را بر روی تعدادی از مکان های حساس حمل می کند، اما جزئیاتی ارائه نکرد. پایگاه نیروی هوایی مالمستروم در مونتانا دارای 150 سیلو موشک بالستیک قاره پیما است.

یک مقام جداگانه آمریکایی گفت که بالون جاسوسی قبل از ورود به ایالات متحده در نزدیکی جزایر آلوتین و کانادا ردیابی شده بود.

مقامات از بیان این که بالون در چه ارتفاعی در حال پرواز است خودداری کردند، اما اذعان کردند که در بالای ترافیک هوایی غیرنظامی و زیر “فضای بیرونی” عمل می کند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.