پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی داشته است؟

صنعت کشتیرانی یکی دیگر از صنایع مهم است که تحت‌تاثیر شیوع جهانی کووید ۱۹ سرمایه‌های بسیاری را از دست داد.  شیوع جهانی کرونا تقریبا روی هر چیزی که فکرش را بکنید اثر گذاشته است. از صنایعی همچون فیلم‌سازی، موسقی، ویدیوگیم، تلویزیون و… گرفته تا مواردی مثل تحصیل و گردشگری و حمل‌ونقل، همگی زیر سایه شیوع

کد خبر : 23859
تاریخ انتشار : شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی داشته است؟


صنعت کشتیرانی یکی دیگر از صنایع مهم است که تحت‌تاثیر شیوع جهانی کووید ۱۹ سرمایه‌های بسیاری را از دست داد. 

شیوع جهانی کرونا تقریبا روی هر چیزی که فکرش را بکنید اثر گذاشته است. از صنایعی همچون فیلم‌سازی، موسقی، ویدیوگیم، تلویزیون و… گرفته تا مواردی مثل تحصیل و گردشگری و حمل‌ونقل، همگی زیر سایه شیوع جهانی کرونا آسیب دیده‌اند.

صنعت کشتیرانی هم مانند تمامی صنایع، زیر فشار کرونا آسیب‌هایی جدی بر آن وارد شده است. این روزها دیدن بندرگاه‌های مملو از کشتی‌های پهلو گرفته و خاک خورده، دیگر مورد عجیب و خارج از چارچوبی نیست. این ظاهر از بندرگاه‌ها در روزهای ابتدایی شیوع ویرس کرونا، منظره‌هایی عجیب و اضطراب‌آور را پدید آورده‌ بودند. بعدها و با شیوع جهانی کووید ۱۹، صاحبان صنعت کشتیرانی به این ظاهر عادت کردند و آن شمایل ترسناک که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا لرزه بر اندام صنعت‌گران صنعت کشتی انداخته بود، در واقع نشانه‌ها و مقدمه‌چینی‌های اتفاقی بودند که امروز از آن با نام «دنیاگیری کووید ۱۹» یاد می‌شود.

چه کشتیرانی صنعتی و چه کشتیرانی مسافرتی، همه تحت‌تاثیر دنیاگیری کرونا آسیب‌هایی جدی را متحمل شده‌اند. روزانه ده‌ها، صدها و هزاران مسافر کشتی‌های مسافرتی در سراسر جهان باید در انتظار وصول کشتی مد نظر خود و سفر با آن، ساعت‌ها و روزها را یکی پس از دیگری بگذرانند. اجرا شدن سیاست‌های مربوط به بسته شدن مرزها و لغو سفر نیز بر دردسرهای صنعت کشتیرانی اضافه کرد؛ شاید برایتان جالب باشد بدانید که پس از بسته شدن مرزها و ممنوعیت ورود کشتی‌های مسافری یا باری، مسافران و خدمه این کشتی‌ها در زمان روبه‌رو شدن با مرزهای بسته‌ کشورها،‌ مجبور بودند تا مدت‌ها در کشتی‌های خود بمانند بلکه راهی برای درست شدن شرایط پیدا کنند.

همان طور که احتمالا در جریان هستید، ویروس کرونا اولین اپیدمی به‌خصوص نیست که صنایع مختلف دنیا را به میدان مبارزه کشانده است. پیش از کرونا، ویروس‌هایی مثل سارس (SARS)، مرس (MERS) و نوروویروس، همگی از جمله بیماری‌های مهم و بزرگی بودند که ضمن تهدید سلامت اجتماعی، صنایع بسیار برجسته و اساسی دنیا را تحت‌تاثیر قراردادند؛ اما هیچ‌یک از بیماری‌های نام‌برده نتوانستند در حدواندازه‌های کووید ۱۹، مشکل‌ساز شوند. کووید ۱۹ که نه‌تنها در مقیاس سلامت اجتماعی بحران‌آفرین شد، بلکه تمامی صنایع عظیم دنیا را هم با خطرهایی بی‌نهایت جدی روبه‌رو کرده است. صنعت کشتیرانی که تا سال ۲۰۱۸ میلادی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش داشت نیز یکی از همین صنایع است.

عکس مسافران حین سوار شدن بر کشتی برای سفر

رعایت شدن فاصله‌گذاری اجتماعی در کشتی‌ها، برگ برنده صنعت کشتیرانی در حمل‌ونقل مسافران است

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰، بندر آلانیا در نزدیکی شهر ازمیر ترکیه با جای دادن به پنج کشتی از کار افتاده، تمام فضای آزاد خود را به این کشتی‌های بلااستفاده اختصاص داد. کشتی‌هایی که از آمریکا، بریتانیا و ایتالیا آمده بودند و سه کشتی دیگر هم قرار بود به آن‌ها اضافه شود. در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰، شرکت کشتیرانی کارنیوال (Carnival) در یک گزارش اعلام کرد که خروج ۱۳ ناو از ناوگان کشتی‌های خود را برنامه‌ریزی کرده است. با وجود اینکه صنعت بزرگ کشتیرانی توسط سه کمپانی مهم و برجسته هدایت می‌شود، مجموعا حدود ۵۰ شرکت بزرگ کشتیرانی وجود دارند که این صنعت را به حرکت درمی‌آورند. این روزها، تمامی این کمپانی‌ها، از آن سه کمپانی بزرگ گرفته تا باقی شرکت‌های موجود در صنعت مورد بحث، همگی درگیر بحران کرونا هستند و متضرر شده‌اند.

صنعت کشتیرانی در سالیان اخیر به یکی از منابع درآمد بسیار مهم برای اکثر کشورها تبدیل شده است. به‌خصوص برای کشورهای کوچک و جزیره‌های خودمختار. این سرزمین‌ها با مواردی مثل رستوران‌ها، مکان‌های دیدنی تاریخی، صنعت گردشگری و صنعت کشتیرانی، قسمت مهمی از درآمد و بودجه خود را به‌دست می‌آورند. با شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن بدنه‌های صنعت کشتیرانی، خودبه‌خود اقتصاد سرزمین‌های مختلف از کشورهای بزرگ گرفته تا کشورهایی کوچک که کشتیرانی یک تکیه‌گاه مهم برای اقتصادشان بود، همگی از شرایط حاکم شده زیر سایه شیوع کووید ۱۹، آسیب دیدند.

تصویری از یک کشتی درحال انتقال بار و مسافر

با تمامی این وجود،‌ کشتی‌های مسافرتی به‌دلیل داشتن فضای بسیار وسیع و قابلیت واقعا بالا در اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، به‌امن‌ترین راه ممکن برای سفر تبدیل شده‌اند. آیا این موضوع می‌تواند آسیب‌های وارده به صنعت کشتیرانی را اصلاح بکند؟ تبدیل شدن کشتی‌ها به‌امن‌ترین روش برای مسافرت کردن، می‌تواند بخش مهمی از سرمایه‌های ازدست‌رفته‌ صنعت کشتیرانی را بازگرداند. باید صبر کنیم و ببینیم که تا چه حد این فرضیه به واقعیت نزدیک خواهد شد.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.