وزارت راه و شهرسازی تفکیک می‌شود؟

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از فارس، نجفی در این باره گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار مجلس بود، ولی تقارن پیدا کرد با انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رییس جمهور و ایشان پیغام داد که بعد از مراسم تنفیذ و تشکیل کابینه ما تصمیم گیری کنیم. وی افزود: وقتی

کد خبر : 490964
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
وزارت راه و شهرسازی تفکیک می‌شود؟



به گزارش هوشمند نیوز به نقل از فارس، نجفی در این باره گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار مجلس بود، ولی تقارن پیدا کرد با انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رییس جمهور و ایشان پیغام داد که بعد از مراسم تنفیذ و تشکیل کابینه ما تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: وقتی خانم مالواجرد برای ارائه برنامه‌های خود به کمیسیون عمران مجلس آمدند یکی از قول‌هایی که اعضای کمیسیون عمران از ایشان گرفتند بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی بود و خانم مالواجرد در این زمینه قول داد و گفتند که من موافق این کار هستم.
تبلیغ
هم هتل قسطیه، هم پرواز – سفرت رو عقب ننداز!
رزرو قسطی
yn-ad

این نماینده مجلس اظهار داشت: طرح الان در دستور کار مجلس است و وقتی بارگذاری شد دولت باید در صحن مجلس نظر خودش را اعلام کند و، چون ما از قبل رضایت وزیر راه را گرفتیم به نظر نمی‌رسد مشکلی باشد.

وی افزود: وزارتخانه راه و شهرسازی بالای ۱۷ تا ۱۸ تا معاونت و سازمان دارد از فرودگاه گرفته تا راهداری و بنادر و راه آهن و… این یعنی عملاً امکان مدیریت این مجموعه با هم وجود ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: این وزارتخانه‌ها قبلا هم تفکیک بودند و بعد ادغام شدند، یعنی تمام نیرو‌ها همان نیرو‌ها هستند و زیرساخت‌ها همان است فقط قرار است مدیریت اتفاق بیفتد.
ادغام وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۰

نمایندگان مجلس امروز در حالی به دنبال تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی هستند که این وزارتخانه در گذشته به صورت دو وزارتخانه «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» و به صورت جدا از هم فعالیت می‌کردند و در سال ۱۳۹۰ با رای مجلس شورای اسلامی و سپس تایید شورای نگهبان ادغام شدند.

در آن زمان مقرر شد تا همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیرمنقول دو وزارتخانه یادشده به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

این ادغام با هدف مدیریت یکپارچه و ایجاد انسجام در تصمیم­گیری­ها صورت گرفته است؛ اما پس از گذشت سال‌ها از این ادغام مشاهده می­شود که این اهداف تحقق پیدا نکرده است. همین امر سبب شده تا امروز این مسئله مطرح شود که در جهت تمرکز بهتر بر هر حوزه و اجتناب از مغفول ماندن یکی به نفع دیگری، این دو وزارتخانه بار دیگر از یکدیگر تفکیک شوند.
پیگری تفکیک وزارتخانه در مجلس

حدود یک دهه از ادغام وزارتخانه‌های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی»، گذشته و برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که در این مدت آنچنان که باید به بحث مسکن پرداخته نشده است، از سویی بسیاری از نمایندگان نیز می‌گویند گستردگی فعالیت در وزارت راه و شهرسازی و تعداد زیاد سازمان‌هایی که زیر مجموعه این وزارتخانه هستند موجب شده تا هم بحث راه و هم مسکن و شهرسازی در وزارتخانه به درستی پیگیری نشود.

بر همین اساس بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی از اواخر مجلس یازدهم آغاز شد و با شروع کار مجلس دوازدهم در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت.
وعده وزیر برای تفکیک

حمیدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده که «وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه بسیار وسیع بوده و گستردگی حوزه‌های آن موجب شده یک وزیر به تنهایی تمرکز کافی برای رسیدگی به موضوعات حوزه‌های راه و مسکن را نداشته باشد؛ لذا امیدواریم با توجه به رأی اعتمادی که نمایندگان مجلس به صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی دارند، وی مطابق با قولی که در کمیسیون دادند پای تفکیک این وزارتخانه ایستاده و آن را عملیاتی کند.»

وی ادامه می‌دهد: در زمان بررسی صلاحیت وزیر راه و شهرسازی صحبت‌هایی در کمیسیون عمران و مجلس برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی رخ داد که امیدواریم هر چه سریع‌تر این اتفاق رخ دهد و وزیر این مسیر را طی کند چراکه در رفع مشکل مسکن و حمل‌ونقل نقش دارد.

نماینده مردم خفر و جهرم در مجلس خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌ها، اعضای کمیسیون عمران، رئیس مجلس، نیکزاد که از تجربه وزارت برخوردار است و همه معاونان و مدیران کل وزارت راه در تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی نظر مثبت دارند که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این کار انجام شود.

رضایی‌کوچی با تاکید مجدد بر اینکه حل مشکل مسکن و حمل‌ونقل به تفکیک وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد، عنوان کرد: ما اهل تعامل با دولت هستیم و بر همدلی تاکید داریم. همانطور که نمایندگان مجلس این موضوع را در رأی خود به وزرا نشان دادند. مجلس به دنبال هم‌افزایی و کمک به دولت است چراکه موفقیت دولت موفقیت نظام و مردم به شمار می‌آید.
تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی یکی از الزامات است

علی اکبر بسطامی نماینده ایلام در مجلس هم می‌گوید تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی یکی از الزاماتی است که باید انجام شود، چرا که از نظر مسئولیتی هم این دو موضوع با یکدیگر هیچ سنخیتی ندارد بنابراین باید تفکیک شوند.

وی در ادامه درباره لزوم تفکیک این وزارتخانه تاکید می‌کند که در حال حاضر در بخش راه در استان‌های محروم هیچ اقدامی نکرده ایم درباره مسکن هم همچنین هیچ اتفاقی رخ نداد و باید این وزارتخانه تفکیک شود.

این نماینده البته تاکید کرده که تفکیک این وزارتخانه نیاز به زمان دارد چرا که هر کاری را باعجله انجام داده ایم ضرر کردیم بنابراین اول باید بررسی‌ها صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود.

اگرچه موضوع تفکیک وزارت راه و شهرسازی در ابتدای راه است و برای اینکه این موضوع به نتیجه برسد نیاز است راه بلندی طی شود، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که نیاز است این مسیر طی شود تا موضوع مسکن و راه بتوانند به صورت مجزا و به درستی پیگیری شوند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.