واکنش لاوروف به تغییرات دولتی در اوکراین

به گزارش هوشمند نیوز به نقل از ایسنا در روزهای گذشته موجی از تغییرات گسترده‌ در میان مقام‌های دولت اوکراین صورت گرفت که باعث شد بسیاری از وزرا و معاونان نخست‌وزیر خارج شده و پست‌های خود را تغییر دهند. شاخص‌ترین این تغییرات استعفای «دیمیترو کولبا»، وزیر خارجه سابق و جانشین شدن «آندری سیبیها» به توصیه

کد خبر : 492485
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۶:۳۳
واکنش لاوروف به تغییرات دولتی در اوکراین



به گزارش هوشمند نیوز به نقل از ایسنا در روزهای گذشته موجی از تغییرات گسترده‌ در میان مقام‌های دولت اوکراین صورت گرفت که باعث شد بسیاری از وزرا و معاونان نخست‌وزیر خارج شده و پست‌های خود را تغییر دهند. شاخص‌ترین این تغییرات استعفای «دیمیترو کولبا»، وزیر خارجه سابق و جانشین شدن «آندری سیبیها» به توصیه زلنسکی به عنوان وزیر امور خارجه جدید بود.

بی‌اهمیت بودن تغییرات اخیر در اوکراین

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تاکید کرد تغییرات اخیر در میان مقام‌های اوکراین چندان از نظر او اهمیتی ندارند و او انتظار چندانی از کابینه جدید کی‌یف ندارد.

لاوروف در مصاحبه با شبکه «آر.بی.سی» اظهار کرد:‌ «امکان چندانی وجود ندارد که بخواهیم انتظاراتی از تحولات اخیر در میان رهبران اوکراین داشته باشیم. فقط دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نبود که استعفا کرد. هفت یا هشت نفر دیگر از جمله معاونان نخست وزیر و سران چند نهاد دیگر استعفا کردند. یک مناقشه در داخل ورخوونا رادا (پارلمان اوکراین)‌ بالا گرفته و من علاقه چندانی به این موضوع ندارم.»

لاوروف در ادامه این مصاحبه تاکید کرد «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین همچنان حاضر به انجام مذاکرات صادقانه نیست.

وزیر امور خارجه روسیه بیان داشت: «من خیلی علاقمند به این اتفاقات نیستم. زلنسکی حاضر به داشتن مذاکرات صادقانه نیست. غرب به او اجازه نخواهد داد چنین مذاکراتی را انجام دهد.»

چین روسیه را تحت فشار قرار نداده است

لاوروف در ادامه این مصاحبه عنوان کرد چین به دنبال این نیست که بر روسیه به منظور صلح به هر نحو با اوکراین اعمال زور و فشار کند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه چین قطعا وابستگی خود به نظام‌های مالی غربی را کاهش خواهد داد، گفت: «آنها این فرآیند را به آهستگی و تدریج انجام می‌دهند. این شیوه و ذهنیت آنها است. آنها به دنبال هیچ گونه اقدامات ناگهانی نیستند. ما در حال بحث بر سر این مساله با همکاران چینی هستیم. آنها یک نظام بانکی دارند که از توسعه‌یافتگی خوبی برخوردار بوده و ارتباط عمیقی با بازارهای مالی جهانی دارد.

لاوروف به این پرسش که آیا چین در تلاش برای مجبور کردن روسیه به برقراری صلح با اوکراین است پاسخ منفی داده و گفت: «مطلقا اینطور نیست. این حرف کسانی است که می‌خواهند روسیه با اولتیماتوم به اصطلاح فرمول صلح زلنسکی موافقت کند. چنین چیزی جدی نیست.»

اصول مذاکرات استانبول همچنان معتبرند

لاوروف همچنین بیان کرد، روسیه آماده بازگشت به اصول مذاکرات استانبول بر سر حل‌وفصل جنگ اوکراین اما در ضمن در نظر گرفتن واقعیت‌های جدید است.

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد مذاکرات صلح قبلی اوکراین و روسیه در سال ۲۰۲۲ که در طی آن چند دور نشست بین هیات‌های طرفین در بلاروس و نهایتا در استانبول برگزار شد منجر به توافقاتی بر سر اصولی که اوکراینی‌ها مطرح ساختند، شد.

او گفت: «این اصول امروز هنوز هم معتبر هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بارها گفته اگر اوکراینی‌ها خواستار مذاکرات هستند دست کم اول زلنسکی حکمی که در ممنوع ساختن چنین مذاکراتی را صادر کرد لغو کند.»

به گفته لاوروف اصول توافق شده در استانبول تضمین کردند اوکراین به ائتلاف ناتو ملحق نشود، وضعیت عدم تعهد خود را حفظ کند و تضمین‌هایی امنیتی برای اوکراین در نظر گرفته شود.

وی افزود: «چنین اصولی همچنان به قوت خود باقی هستند. دست کم ما برای بازگشت به آنها آمادگی داریم اما طبیعتا باید واقعیت‌های جدید در نظر گرفته شوند.»

بریکس عضویت اعضای ناتو در آن را منع نکرده است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به چشم‌انداز نزدیک شدن ترکیه به عنوان یک عضو ائتلاف ناتو و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا به عضویت در سازمان «بریکس» تصریح کرد، این سازمان اقتصادی قانونی در ممنوع ساختن عضویت اعضای دیگر سازمان‌ها در آن ندارد.

پیشتر «یوری اوشاکوف» دستیار رئیس‌جمهور روسیه گفت ترکیه رسما برای پیوستن به بریکس درخواست داده است و تأیید کرد که کشورهای عضو این گروه این پیشنهاد را بررسی خواهند کرد.

به گفته اوشاکوف، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هم دعوت کرملین برای شرکت در اجلاس سران بریکس در شهر «کازان» روسیه را که قرار است ۲۲ تا ۲۴ اکتبر برگزار شود، پذیرفته است. روسیه در حال حاضر ریاست این سازمان را بر عهده دارد.

لاوروف در مصاحبه خود که در حاشیه اجلاس «مجمع اقتصاد شرق» در شهر ولادیوستوک انجام داد، گفت: «ترکیه تقریبا ۷۰ سال است که عضو ناتو بوده و کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا نیز شده است اما بریکس قانونی ندارد که روابط اعضای برخی سازمان‌ها با این بلوک را ممنوع سازد.»

سازمان بریکس هم اکنون متشکل از برزیل،‌ روسیه، هند، چین،‌ آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی است.

311311



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.