واکسن به زودی وارد می‌شود/ شاید هفته‌های آینده مرگ و میر افزایش یابد

[ad_1] الهه صالحی: به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۷۹ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. با احتساب آمار امروز تعداد مجموع مبتلایان و جانباختگان

کد خبر : 15931
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
واکسن به زودی وارد می‌شود/ شاید هفته‌های آینده مرگ و میر افزایش یابد

[ad_1]

الهه صالحی: به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۷۹ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

با احتساب آمار امروز تعداد مجموع مبتلایان و جانباختگان به ترتیب به یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۸۶ نفر و  ۵۸ هزار و ۱۸۹ نفر رسید.

لاری گفت:  بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند؛ شهرستان های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

به زودی واکسن به کشور وارد می‌شود

سعید نمکی، وزیر بهداشت امروز با اشاره به اینکه از شرکت‌هایی به دلیل نیاز بازار داخل، واکسن وارد می‌کنیم. همچنین از اسپوتنیک روسیه نیز قرار بود وارد کنیم و خیلی‌ها صحبت‌هایی کردند، گفت: واکسن اسپوتنیک روسیه در کشورهای برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آرژانتین، ونزوئلا، مالزی، بولیوی، صربستان، مجارستان، روسیه و بلاروس هم مصرف می‌شود و هم ثبت شده است. واکسن شرکت سینوفارم چین نیز در چین، امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، پرو، اندونزی و بسیاری از کشورها ثبت و مصرف شده است. واکسن دو شرکت هندی نیز در جاهای مختلف دنیا ثبت شده است.

نمکی بیان کرد: امیدواریم در بهمن ماه با پیگیری‌های رییس جمهوری و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه برای حمل و نقل واکسن‌ها، هرچه سریع‌تر این واکسن‌ها را وارد کشور کرده و تزریق را به گروه‌های آسیب پذیر با رعایت اولویت‌ها آغاز کنیم.

از طرف دیگر شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در این باره گفت: واکسن روسی که مورد نظر است یکی از منابع مطمئن و معتبری است که می تواند در پیشگیری و قطع انتقال بیماری کووید-۱۹ موثر باشد که به تعداد زیاد وارد می کنیم. در عین حال واقعا برآوردمان این است که نیازمان را از طریق تولید داخلی واکسن تامین کنیم.

او افزود:  البته تنها روی واکسن روسی حساب نکردیم، بلکه  سبدی از واکسن‌های مختلف را در نظر داریم. یک قسمت از واکسن‌های هندی، چینی و نهایتا کوبا که در کوبا چیزی بین انتقال دانش فنی، تولید و بخشی هم احیانا واردات خواهد بود. این‌ها منابع معتبر و مطمئنی هستند که به کشورهای مختلف عرضه شده است.

در روزی که گذشت ستاد مبارزه با قاچاق کالا در نامه ای به وزیر بهداشت نسبت به استفاده از سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت اقلام سلامت‌محور (تیتک) برای نظارت هوشمند و توزیع سیستمی واکسن کرونا تاکید کرد.

در  بخش‌هایی از این نامه آمده است: با توجه به نبود زیرساخت‌های سامانه‌ای برای ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت واکسن در معاونت بهداشت، احتمال بروز تخلفات و مفاسد گسترده نظیر خروج واکسن از زنجیره توزیع و قاچاق معکوس به کشورهای همسایه، ورود اقلام تقلبی به زنجیره توزیع به نام واکسن، شکل‌گیری بازار سیاه، دریافت چندباره واکسن توسط افراد فاقد شرایط و … وجود دارد.

در همین رابطه استفاده از ظرفیت سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت کالاهای سلامت‌محور (تیتک) در سازمان غذا و دارو، با هدف رصد توزیع و عرضه واکسن (بر اساس واحد فراورده) در طول زنجیره تامین و جلوگیری از ورود واکسن‌های تقلبی به زنجیره (اعم از واکسن‌های وارداتی و تولید داخل) با توجه به لزوم تزریق چندمرحله‌ای واکسن کرونا به افراد برای ایجاد اثربخشی، ضروری است افراد واجد شرایط، در هر مرحله نوع یکسانی از واکسن کرونا را دریافت نمایند و این موضوع ضرورت رصد سیستمی توزیع واکسن و واکسیناسیون را دوچندان می‌کند. از سوی دیگر در صورت ایجاد عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون نیز بایستی افراد و واکسن‌های استعمال‌شده قابل ردیابی و رهگیری الکترونیک باشند.

سفرهای بین شهری دوباره محدود شد؟

حدود دو هفته است که متخصصان و مسئولین از شکننده بودن وضعیت فعلی می‌گویند و هشدار می‌دهند در صورت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، در اواخر زمستان موج چهارم کرونا گریبان مردم را خواهد گرفت. در روزی که گذشت سعید نمکی، وزیر بهداشت در این باره گفت: گرچه در شرایط بسیار سختی قرار داریم، اما باز هم در قالب طرح شهید سلیمانی با همه همراهان در حال پیشرفت هستیم. خوشبختانه توانستیم بیماری را در کشور مهار و کنترل کنیم. آنچه باعث نگرانی است این است که با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم پایبندی به موازین و مقررات فاصله گذاری، خیز ملایمی در بیماران سرپایی در برخی استان‌ها مشاهده می ‌شود.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی که از تهران دریافت می‌کنم، آغاز خیز ملایم در بیماران سرپایی و بعد از آن در افراد مبتلای نیازمند بستری خواهد بود و خدای نکرده در هفته‌های آینده ممکن است افزایش مرگ و میر را داشته باشیم. خواهش من این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراموش نشود.

وزیر بهداشت افزود: نقشه آتشین روزهای قبل، امروز به نقشه بسیار امیدوارکننده‌تر تبدیل شده است. امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این اضطراب از جامعه درمانی کشور کمتر شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر از میزان قابل قبولی است که انتظار داریم.

در همین باره محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: اگر وضعیت شهر یا استانی از نظر شیوع ویروس کرونا وخیم‌تر و بدتر شود مسلما محدودیت‌های تردد نیز بیشتر خواهد شد و بنابراین مردم نباید با عادی انگاری سبب شکسته شدن پروتکل‌ها شوند.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال این وجود دارد که دوباره محدودیت‌های کرونایی در حوزه تردد و سفرهای جاده‌ای بیشتر شود؟، ادامه داد: مسلما این مسائل و بیشتر یا کمتر شدن محدودیت‌ها بستگی به وضعیت هر منطقه و شهرستانی از نظر شیوع ویروس کرونا دارد و به عنوان مثال اگر در شهری وضعیت کرونا از آبی به زرد، نارنجی یا قرمز تغییر کند، محدودیت‌های آن وضعیت برای شهر مورد نظر لازم الاجراست و اگر برعکس این اتفاق بیافتد محدودیت ها کمتر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم جدیدی نخواهد گرفت و ضوابط و پروتکل های بهداشتی مصوب شده، بر جای خود باقی است و بسته به وضعیت هر منطقه از کشور تعیین کننده خواهد بود.

۲۳۵۲۳۲

[ad_2]

لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.