واردات آیفون بعد از ممنوعیت کم نشده است/ افزایش هزینه‌ مبارزه با قاچاق، تنها دستاورد ممنوعیت

هوشمند نیوز- نیلوفر عباس زاده؛ در اجرای طرح منع واردات ایفون، هدف سیاست‌گذار این بود که استفاده از گوشی‌های آیفون به حداقل برسد. اما در کل می‌توان گفت این قانون، باعث عدم استفاده از گوشی آیفون و جلوگیری از واردات آن نشده است. در همین خصوص جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس، به خبرنگار هوشمند

کد خبر : 502642
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
واردات آیفون بعد از ممنوعیت کم نشده است/ افزایش هزینه‌ مبارزه با قاچاق، تنها دستاورد ممنوعیت



هوشمند نیوز- نیلوفر عباس زاده؛ در اجرای طرح منع واردات ایفون، هدف سیاست‌گذار این بود که استفاده از گوشی‌های آیفون به حداقل برسد. اما در کل می‌توان گفت این قانون، باعث عدم استفاده از گوشی آیفون و جلوگیری از واردات آن نشده است. در همین خصوص جلال رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس، به خبرنگار هوشمند نیوز گفت: در پشت هر تصمیمی، اهدافی وجود دارد. در موضوع ممنوعیت واردات آیفون، این اهداف محقق نشد و اصرار بر ادامه این مسیر اشتباه است. در آن زمان مباحثی مطرح می‌شد که منجر به ممنوعیت واردات آیفون شد. ارزبری و خروج ارز از کشور برای کالای آمریکایی، لوکس بودن و لاکچری بودن آن و بحث‌های مربوط به حوزه امنیت و اینترنت ماهواره‌ای از جمله این مباحث بود.

بررسی دلایل ممنوعیت واردات آیفون

وی دلایل اجرای این قانون را شرح داد و گفت: در حال حاضر طبق اعلام رسمی مراکز مرتبط با حوزه واردات گوشی موبایل و صنف موبایل فروشان، با وجود ممنوعیت واردات، بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج و صرف واردات گوشی آیفون شده است. این عدد با آمار به دست آمده قبل از ممنوعیت که حدود ۹۰۰ میلیون دلار، بود تفاوتی ندارد. علاوه بر این قبلا ارز به صورت قانونی از کشور خارج و گوشی هم قانونی وارد می‌شد ولی الان همان واردات در قالب قاچاق و به صورت غیرقانونی انجام می‌شود. نکته بعدی این است که بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون گوشی آیفون، در داخل کشور استفاده می‌شوند. این موضوع باعث شد به طرح رجیستری که قابل قبول و مناسب بود، آسیب وارد شود. بحث لوکس بودن و لاکچری بودن این کالا، بی معنی است. زیرا گوشی‌های سامسونگ و شیائومی علی‌رغم داشتن قیمت‌های ۱۵۰۰، ۲۰۰۰ و حتی ۲۵۰۰ دلار با ارز‌های، دولتی و ترجیحی و با تعرفه‌های بسیار کم وارد و استفاده می‌شوند. موضوع قابل توجه و یکی از دلایل ممنوع شدن واردات آیفون، وصل شدن گوشی‌های آیفون به اینترنت ماهواره‌ای است. اما این در صورتی است که گوشی‌های اندروید نیز دارای سیستم آمریکایی و قادر به وصل شدن به اینترنت ماهواره‌ای هستند.

مشکلات اجرای این قانون

رشیدی کوچی ادامه داد: با همین تصمیمات گرفته شده، برای مردم نارضایتی ایجاد کرده‌ایم. اما آیا ممنوعیت آیفون ارزش این همه نارضایتی، ناامیدی و خشم مردم را دارد؟ در موضوع ممنوعیت، نارضایتی مردم مهم‌ترین نگرانی است. اما علاوه بر این، بحث انحصار هم به میان می‌آید. ترس ما از این است، همانطور که بلای انحصار با بحث‌هایی مثل کمبود ارز و اولویت تخصیص ارز به دارو بر سر صنعت خودرو و لوازم خانگی آمد، بر سر صنعت موبایل و گوشی هم آوار شود.  

هزینه، دستاورد طرح ممنوعیت واردات آیفون

او اضافه کرد: دولت قطعا اگر به جای ممنوعیت، تعرفه‌های واردات را افزایش دهد به درآمد خواهد رسید. دولت نه تنها از ممنوعیت واردات سودی نبرده است بلکه هزینه‌های مبارزه با کالای قاچاق هم به آن اضافه شده است.

وی همچنین گفت: با منع واردات آیفون، دارندگان این گوشی به سمت خرید گوشی های اندروید همسطح یا گوشی آیفون می‌روند و همین اتفاق باعث خروج ارز از کشور می‌شود. اگر واردات این نوع گوشی ممنوع است، وارد کردن بقیه انواع گوشی هم باید ممنوع شود.

بازگشت به وضعیت قبلی، راه چاره

رشیدی کوچی در اخر گفت: راه چاره برای این وضعیت، بازگشت به وضعیت قبلی واردات است. دولت باید واردات آیفون را آزاد کند. اینگونه هم دولت و هم مردم، نفع می‌برند.



لینک منبع : هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.