رشد قابل توجه قیمت اجاره سبب شده است بسیاری از مستاجران چاره را در تغییر محل اقامت خود ببینند و تلاش کنند با اقامت در خانهای کوچکتر یا محلهای پایینتر ، امکان اداره اقتصادی خود را فراهم کنند. این در حالی است که یک جابهجایی حتی درون محله و در مسافتهای نزدیک ، هزینه چند میلیونی برای مستاجربه همراه دارد .
اولین هزینه ای که افراد مجبور به پرداخت آن میشوند، هزینه بنگاه برای انعقاد قرارداد اجاره است. این در حالی است که تمدید اجاره بها هزینه کمتری را برای مستاجران به همراه خواهد داشت . کمیسیون املاک در این خصوص متفاوت است .
طبق تعرفه جاری، برای محاسبهی این مورد ابتدا باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنید. برای تبدیل میزان رهن به اجاره، هر یک میلیون تومان رهن را معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر بگیرید. برای مثال ۵۰ میلیون تومان رهن، معادلِ ۱.۵ میلیون تومان اجاره است. رقم به دست آمده را با میزان اجاره خانه اصلی جمع کنید. ۲۵ درصد (معادل یک چهارم) رقم نهایی پرداختی در یک ماه، هزینهای است برابر با سهم مستاجر و موجر، به عنوان حق کمیسیون بنگاه. (البته به این مقدار، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه میشود.)
به این ترتیب هزینه بنگاه برای اجاره واحدی سیصد میلیون تومانی بدون اجاره که یک واحد ارزان در شرایط فعلی تلقی میشود برابر است با دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان که این مبلغ باید میان موجر و مستاجر نصف شود .
به این ترتیب هر چه بهای اجاره بالاتر رود ، کمیسیون مشاوران املاک نیز دستخوش افزایش خواهد شد .
طبیعی است که این رقم برای خانه های میلیاردی بسیار بیشتر خواهد بود .
پس از پرداخت این هزینه، نوبت به اسباب کشی می شد .
قیمت کرایه ماشینهای بزرگ اعم از نیسان، کامیون و کامیونت بسیار افزایش داشته است. البته برخی اپلیکیشن های حمل و نقل سرویسهایی در این خصوص در نظر گرفته اند که قیمت بسیار بالایی دارد . به عنوان مثال برای یک مسیر نه چندان طولانی ، اجاره وانت بدون کارگر حدود هشتصد هزار تومان برای شخص متقاضی آب میخورد اما قیمتها در شرکتهای حمل نقل پایینتر از این میزان است .
مسئول یک شرکت باربری در این خصوص گفت: کرایه کامیون و کامیونت از پانصد و پنجاه هزار تومان به ازای سه ساعت شروع میشود و این رقم برای نیسان و وانت سیصد هزار تومان است .
به گفته وی به ازای هر یک ساعت افزایش مدت زمان اسباب کشی رقمی در حدود ۲۷۰ هزار تومان به این فاکتور اضافه می شود .
اگر متوسط زمان اسباب کشی را تنها شش ساعت در نظر بگیریم کرایه ماشین نزدیک به یک میلیون تومان آب می خورد .
البته مسئولان بابریها می گویند متوسط زمان بارگیری و تخلیه غالبا بیش از این میزان طول میکشد .
از سوی دیگر کرایه کارگر باربری نیز در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته و دستمزد کارگر اسبابکشی به ازای سه ساعت اول از ۲۵۰ هزار تومان آغاز میشود و به ازای هر ساعت اضافی حداقل ۱۲۰ هزار تومان باید پرداخت شود.
متوسط هزینه کارگران، در صورت احتساب تنها سه کارگر برای اسباب کشی معمولی چیزی بیش از ششصد هزار تومان است و برای سه کارگر این رقم نزدیک به یک میلیون و هشتصد هزار تومان خواهد بود.
نکته مهم اینجاست که قیمت جابجایی یخچال ساید بای ساید، پیانو، گاو صندوق، بوفه شیشه ای ، آکواریوم و وسایل بزرگی از این دست متفاوت است.
یک فعال حوزه بابری نیز در خصوص نحوه محاسبه گفت: برای وسایل بزرگی از این دست جداگانه مبلغی حدود سیصد تا پانصد هزار تومان دریافت میشود .
وی گفت: طبقات نیز در محاسبه هزینه موثر هستند. از آنجا که غالبا امکان استفاده از آسانسور نیست، طبقه مبدا و مقصد در محاسبه موثرند و به ازای هر طبقه هزینهای نزدیک به صد هزار تومان به دستمزد هر کارگر اضافه میشود.
به این ترتیب یک اسابکشی ساده در منطقه ای نزدیک با کمترین اسباب و البته ارزان ترین قیمت در ترافیک تهران بین هشت تا ۱۰ میلیون تومان آب میخورد که رقمی بسیار بالاست .
باید توجه کرد که متوسط قیمت اجاره در مناطق متوسط شهر تهران با احتساب رهن و اجاره به حدود ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و این افزایش قیمت هزینه اسباب کشی را بسیار بالا میبرد.
۲۲۳۲۲۷
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰