
ادامه فیلم خوب بد جلف ۲: ارتش سری در قالب یک سریال پانزده قسمتی از پلتفرم فیلیمو در حال پخش است و صبح دیروز قسمت نخست آن به دست همه تماشاگران رسید. این سریال دقیقا از چند ثانیه پس از پایان بندی ناقص فیلم دوم آغاز میشود و قرار است سرنوشت پژمان و سام که حالا در دست چچنیهای داغستان اسیر هستند در آن مشخص شود. پیشتر هر دو فیلم خوب بد جلف توانسته بودند در سینماها و در بین عموم تماشاگران به موفقیت دست پیدا کنند اما آیا تغییر مدیوم این فرنچایز از یک اثر سینمایی به سریال روی کیفیت آن هم تاثیر گذاشته است؟ با ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی به قسمت اول خوب بد جلف:رادیو اکتیو داشته باشیم.
ساخت سریال از فیلم سینمایی خوب بد جلف به زمان حاضر برنمیگردد و از همان زمان اکران قسمت نخست قرار بود یک مینی سریال به عنوان دنباله فیلم ساخته شود. اما فروش خوب گیشه باعث شد که تیم سازنده بیخیال ساخت سریال شوند و تصمیم بگیرند تا به جای آنکه خوب بد جلف ۲ را به صورت یک سریال بسازند. حتی با کارگردانانی مانند بهروز افخمی و ابوالحسن داوودی برای ساخت آن مذاکره شده بود و قسمتهایی از فیلمنامه آن نیز نوشته شده بود اما در نهایت ساخت این سریال منتفی شد تا پیمان قاسم خانی مقدمات تولید فیلم سینمایی «خوب بد جلف ۲» را شخصا و با کمک محسن چگینی (تهیه کننده) آغاز کند.

اکران قسمت دوم در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با اقبال مخاطبین روبرو شد و هرچند عمده تماشاگران اعتقاد داشتند که فیلم از قسمت پیشین خود عقب افتاده و به پای آن نمیرسد اما با این حال جنس کمدی نوشته شده توسط پیمان قاسم خانی و زوج بامزه سام درخشانی و پژمان جمشیدی توانسته بود فیلم را از مهلکه نجات دهد و آن را تبدیل به اثری درخور توجه سازد. بازیگران دیگری نظیر حامد کمیلی نیز در نقشهای خودشان به خوبی ظاهر شدند و خوب بد جلف ۲:ارتش سری در این جشنواره توانست با موفقیتی نسبی همراه شود.
اکران فیلم اما با اینکه تنها چند هفته پس از جشنواره فیلم فجر انجام شد، با شیوع ویروس کرونا در کشور همراه شد و تنها چند روز از مدت زمان اکران این فیلم در زمانی بود که سینماها فعالیت داشتند. خوب بد جلف ۲ مانند بسیاری از آثار سینمایی دنیا که در اسفند ماه اکران شدند با سایه کرونا مواجه شد و فیلمی که قرار بود احتمالا گیشه را بترکاند و چند میلیارد (و شاید چند ده میلیارد) تومان فروش کند با شکست بدی مواجه شد. فیلم تا امروز کمی بیشتر از یک و نیم میلیارد تومان فروخته و با وجود اینکه به اکران آنلاین نیز روی آورد اما در هر حال کرونا بدجوری با فیلم تا کرد.

با توجه به وضعیت سینماهای کشور و اوضاع نامعلوم ویروس کرونا در اوایل سال ۱۳۹۹، تیم سازنده خوب بد جلف که ضرر مالی هنگفتی در هنگام ساخت قسمت دوم دیده بودند تصمیم گرفتند تا ایده چند سال پیش خود را اجرایی کنند و به آن جامه عمل بپوشانند. در واقع به نظر نمیرسد که از ابتدای امر قرار بود که ساخت قسمت سوم به صورت سریال در بیاید و موقعیتی که ایجاد شد این تصمیم را قوت بخشید و به آن رنگ واقعیت داد. در هر حال ادامه خوب بد جلف حالا به صورت یک سریال درآمده که برخلاف آثار سینمایی، کارگردانی آن را تهیه کننده دو قسمت پیشین یعنی محسن چگینی بر عهده دارد که با ژانر طنز و کمدی غریبه نیست و در آثار اینچنینی زیادی (مانند پاورچین و سریال پژمان و…) نقش تهیهکنندگی را ایفا کرده است. او برای اولین بار است که روی صندلی کارگردان پروژهای به این بزرگی مینشیند و تجربه چندانی در زمینه کارگردانی ندارد، هرچند به صورت آکادمیک این هنر را فرا آموخته است.
چگینی روی صندلی کارگردان نشسته و پیمان قاسم خانی به عنوان سرپرست فیلمنامهنویسان در فیلم حضور دارد و در کنار او دیگر اعضای این گروه یعنی مهراب قاسم خانی و امیرمهدی ژوله حضور دارند. تیم همیشگی طنزنویسی که جنس کمدی را خوب میشناسند و خودشان هم خودشان را دست میاندازند. در واقع آنها بدون هیچ ابایی از اینکه مردم روی این فیلمها برچسب سخیف میزنند به کار خود ادامه میدهند و تا جایی که میتوانند این مواضع منتقدین را به سخره میکشند. حتی در همین قسمت چهل و پنج دقیقهای هم به همین کار مبادرت میورزند تا ثابت کنند کاری به منتقدین ندارند و آثارشان را برای دل مردم و هواداران مینویسند.
قسمت اول خوب بد جلف:رادیواکتیو با یک یادآوری طولانی از فیلم سینمایی دوم آغاز میشود که واقعا یک خلاصه درست و حسابی نیست و بیش از حد طولانی است. پس از تحمل کردن این خلاصه بیخود و بیجهت تکراری، ماجراجویی جدید پژمان و سام آغاز میشود.

همانطور که در مقدمه مطلب اشاره شد، وقایع خوب بد جلف:رادیواکتیو دقیقا پس از پایان ناقص قسمت دوم آغاز میشود. پایانی که اصلا درخور یک فیلم سینمایی نبود و بسیار عجولانه نوشته شده بود. یکی از بزرگترین نقاط ضعف فیلم دوم حول محور همین پایان بود و حالا به نظر میرسد که سازندگان قصد دارند با ساخت این سریال، این نقطه ضعف خود را جبران کنند. آنطور که گفته شده بخش اعظمی از سریال در قطار میگذرد (نمیدانم چقدر این شایعات صحت دارند) و اگر اینطور باشد احتمالا در تمام ۱۵ قسمتی که قرار است از سریال عرضه بشود، سر و کله زدن زوج کمدین فیلم با گروه تروریستی چچنی در قطار را خواهیم دید. هرچند باید یادمان باشد که گروه فیلمبرداری تا مدتها در قشم مشغول به کار بودند و احتمالا لوکیشن قطار تنها لوکیشن یک سریال پانزده قسمتی نخواهد بود.


گروه تروریستی چچنی فیلم در این قسمت دو عضو مهم خود را معرفی میکند که خوشبختانه هر دو کاراکتر بامزه از آب در آمدهاند. رهبر این گروه که در قسمت قبلی در قالب یک آبدارچی حاضر شده بود و به همه (حتی به تماشاگران) رو دست زده بود و یکی از نوچههای روانیاش که فقط قصد کشتن پژمان را دارد. شکیب شجره که در نقش رهبر این گروه فرو رفته همانند نقش آفرینی کاراکتر داوود در سریال هیولا، هنرنمایی درخشانی از خود نشان میدهد و میتواند به تیپ سازی کمیک این شخصیت کمک شایانی کند.

تمامی کاراکترهای قسمت پیشین در فیلم حضور دارند و طبعا به خاطر مهاجرت ریحانه پارسا از ایران، جای او بازیگر دیگری نقش «آنا» را ایفا میکند که این قرعه به آناهیتا درگاهی افتاده است. هرچند باید گفت درگاهی لااقل در قسمت اول نتوانسته خودش را درست نشان دهد و باید دید که آیا آینده سریال میگذارد که او بیشتر دیده شود یا خیر. اساسا اینطور که به نظر میرسد ما دو لوکیشن اصلی را در این سریال خواهیم دید که یک قسمت تروریستها و زوج کمدین اسیرشده در گروی آنها هستند و در آنسو تیم فیلمسازی آمریکایی که قرار است کیک زرد را از چنگال این تروریستها بیرون بکشند. سام و پژمان نیز که مانند همیشه صرفا نخود این آش هستند و کسی دلش برای آنها نمیسوزد و آنها باید خودشان با حماقت بی حد و حصرشان فکری به حال نجات خود کنند.
مانند اکثر آثار این گروه طنزنویسی (قاسمخانیها به علاوه امیرمهدی ژوله)، دیالوگها برخی به شدت تکراری هستند و برخی نیز دیالوگهای طلایی بامزهای از آب درآمدهاند. در واقع دقیقا همانند نام فیلم، ما با سکانسهایی خوب،بد و جلف روبرو هستیم که یک تیم بازیگری قدرتمند در آنها حضور دارند و به واسطه آنها، سکانسهای بد هم قابل تحمل میشوند. برگ برنده این فیلم همین بازیگران و شیمی خوب بین سام درخشانی و پژمان جمشیدی است که اگر با آن انس گرفته باشید، همچنان از آن لذت خواهید برد.

اینکه فیلم به مثابه تبدیل به یک سریال شدن از منظر فنی افت کرده باشد، موضوع خطرناکی بود که پیش از قسمت اول واهمه آن وجود داشت و به نظر میرسد دغدغه بجایی هم بود. نه فیلمبرداری و نه تدوین کار در حد آثار سینمایی نیستند و بودجه کمتر اختصاص یافته به این سریال هم کاملا مشهود است. اما در هر حال باید اعتراف کرد که فاز سریالسازی در ایران تازه به سمت سریالهای پرخرج و پرستاره رفته و برای قدمهای اول، عناوینی چون خوب بد جلف ۳ قابل قبول هستند.
خوب بد جلف:رادیواکتیو قرار است پانزده قسمت باشد و این تعداد قسمت برای یک مینی سریال خطرناک است و بوی طمع در آن حس میشود. با توجه به وقایع قسمت اول، باید گفت که به نظر نمیرسد کشش داستانی تا پانزده قسمت چهل و پنج تا پنجاه دقیقهای وجود داشته باشد و در این صورت ممکن است با کشدار شدن بیجهت داستان روبرو شویم. هرچند هنوز برای این قضاوتها بسیار زود است اما شاید اختصاص یافتن تعداد قسمتهای کمتر یا لااقل مدت زمان کمتر برای این مینی سریال، میتوانست برای آن مثمر ثمر واقع شود.

فکر میکنم این اولین بار در ایران باشد که یک سه گانه سینمایی به صورت سریال تمام میشود. در واقع هرچه فکر کردم در موارد جهانی هم چنین موردی را ندیدم که ادامه مستقیم داستان یک فیلم سینمایی در قالب یک سریال پخش شود؛ شاید مواردی مانند سریال ترمیناتور و یا جیمی نوترون و روبوکاپ و.. وجود داشته که ادامهای بر یک فرنچایز سینمایی موفق بودهاند اما تا جایی که به یاد دارم، هیچ یک مستقیما ادامه داستان یک اثر اکران شده در سینما نیستند. خوب بد جلف:رادیواکتیو پا به میدان خطرناکی گذاشته و با تغییر مدیوم خود از سریال به سینما، روی لبه تیغی حرکت میکند که باید دید میتواند در آن مانند سینما دوام بیاورد یا خیر.
بیشتر بخوانید:
نقد فیلم خوب بد جلف ۲ – یک پایان پوچ بهتر از یک پوچی بیپایانه
چرا سینمای کمدی ایرانی در اکران آنلاین هم همچنان پیشتاز است؟


https://vgto.ir/8cp




آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA









ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰