نگاهی به تریلر گودزیلا علیه کونگ

قرار دادن قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌ها در فیلم‌های سینمایی رو به روی هم مساله جدیدی نیست و قدمت این نوع کراس اوورهای سینمایی به سالها پیش برمی‌گردد. فیلمسازان دو شخصیت مطرح را رو به روی هم قرار می‌دهند و با یک تیر دو نشان می‌زنند و هر دو قشر هواداران را با یک حرکت، جمع می‌کنند.

کد خبر : 12408
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
نگاهی به تریلر گودزیلا علیه کونگ


قرار دادن قهرمان‌ها و ضدقهرمان‌ها در فیلم‌های سینمایی رو به روی هم مساله جدیدی نیست و قدمت این نوع کراس اوورهای سینمایی به سالها پیش برمی‌گردد. فیلمسازان دو شخصیت مطرح را رو به روی هم قرار می‌دهند و با یک تیر دو نشان می‌زنند و هر دو قشر هواداران را با یک حرکت، جمع می‌کنند. گودزیلا علیه کونگ تازه‌ترین این حربه‌های هالیوود است و انصافا یکی از هیجان‌انگیز‌ترین آنها به نظر می‌رسد.

تاریخچه نبرد حماسی

با اینکه کینگ کونگ و گودزیلا در سال ۱۹۶۳ یکبار به مصاف یکدیگر رفته‌اند اما آن فیلم برای دوران اولیه فیلم‌های گودزیلا به حساب می‌آمد. در واقع سازندگان گودزیلا در سومین تجربه خود تصمیم گرفتند کینگ کونگ را روبروی گودزیلا قرار دهند و گیشه را بترکانند. آنها در کار خود موفق بودند و توانستند در آن سالها دو هیولا را به جان همدیگر بیندازند و برند گودزیلا را ادامه دهند.

سالهای سال بود که از کینگ کونگ خبری نبود ولی این شخصیت با رو در رو قرار گرفتن در برابر گودزیلا هم نتوانست آنچنان موفق ظاهر شود. اساسا باید اعتراف کرد هیچ‌گاه کینگ کونگ موفقیت و محبوبیت گودزیلا را در سراسر جهان پیدا نکرد و سومدیریت‌های بسیاری باعث عدم محبوبیت این گوریل غول پیکر شد. البته این حرف بدان معنا نیست که کینگ کونگ نتوانست در دنیا اسم در کند بلکه تاکید دوباره‌ای است بر اینکه فرنچایز گودزیلا همواره تداوم داشته وساخت فیلم‌های کینگ کونگ در طول سالها، دائما قطعی و وصلی داشته است؛ یکی از اصلی‌ترین مشکلات نیز نبود شخصیت منفی در برابر کونگ بوده و برعکس گودزیلا که با ویترینی از دشمنان روبروست، کینگ کونگ معمولا دشمن خاصی نداشته و نهایتا با انسان‌ها درگیر شده است. این اشتباه در فیلم ۲۰۰۵ پیتر جکسون تا حدی جبران شد.

با اوج گیری مارول و ساخت یونیورس‌های سینمایی موفق آمیز، فکر ساخت جهان‌های سینمایی به دیگر استودیوها نیز تزریق شد و هر کس به نوبه‌ای سعی کرد که یک یونیورس سینمایی بسازد. یونیورسال به سراغ دنیای تاریک و پر از دراکولا و فرانکنشتاین و مومیایی خود رفت و پارامونت با ترنسفورمرهای خود این کار را ادامه داد. از آنسو برادران وارنر در وادی‌های مختلفی تلاش کرده تا یک جهان سینمایی بسازد، از جهان سینمایی انیمیشنی و لایواکشن DC‌ گرفته تا دنیای لگو و کانجورینگ و همین «دنیای هیولاها». برادران وارنر در هیچ یک از دنیاهای سینمایی که ساخته نتوانسته به پای دیزنی و جنگ ستارگان و مارولش برسد اما می‌توان ادعا کرد در هیچ یک هم رسما «شکست» نخورده است.

فیلم بتمن علیه سوپرمن شاید از نظر بسیاری از منتقدین فیلم ضعیفی به شمار بیاید اما باید این را بدانیم که چندین نسل از هواداران، سالیان سال برای رویارویی شدن این دو ابرقهرمان صبر کرده بودند. انتظاری که برای حضور این دو رو به روی هم نهایتا به سرانجام آمده بود و طلسم ساخت فیلم بتمن علیه سوپرمن شکسته شده بود. همین موارد باعث شد که بتمن علیه سوپرمن علی رغم تمام ایراداتی که بدان گرفته می‌شود، رنگ آمیزی کامل یک رویای دیرینه محو چندین نسل از هواداران باشد و با استقبال آنها روبرو شود.

اتفاقی که در حال حاضر برای گودزیلا علیه کونگ هم رخ داده دقیقا حول محور همین موضوع است. همانطور که گفته شد، آخرین باری که این دو هیولای عظیم الجثه رو در روی هم قرار گرفتند به بیش از ۵۷ سال پیش برمی‌گردد. هوداران بی‌صبرانه منتظر هستند که این انتظار بیش از نیم قرنی! جامه عمل بپوشد و دو هیولای دوست داشتنی به نبرد با یکدیگر بپردازند.

گودزیلا تاکنون بارها و بارها تغییریافته و حتی خاستگاه و نحوه پیدایش او در داستان‌ها دچار تحولات شگرف شده است. داستانی که هالیوود یک بار برای این هیولای دوست داشتنی شرقی روایت کرد (در سال ۱۹۹۹) به مذاق هیچکس ننشست و گودزیلای آمریکایی! خیلی زود فراموش شد. اما فرصت دوباره‌ای به درخشش این هیولا در سال ۲۰۱۴ داده شد که این بار تیم سازنده توانست موفق آمیز ظاهر شود. گودزیلا پس از طی کردن یک دوگانه به ایستگاه سوم رسیده و در این ایستگاه قرار است با کونگ ملاقات جانانه‌ای داشته باشد.

گودزیلای آهنین

تریلر فیلم کونگ علیه گودزیلا چند روز پیش منتشر شد و توانسته یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین تریلرهای سینمایی سال ۲۰۲۱ تا به امروز باشد. در واقع بیراه نیست اگر بگوییم که سال ۲۰۲۱ با این تریلر سینمایی نویدبخش سالی بترکان! از منظر سینمایی داشت. در تریلر ۲ دقیقه و چند ثانیه‌ای که از این فیلم پخش شد، ما به نبرد کونگ و گودزیلا رسیدیم، اما آیا موردی بوده که شاید از دید ما پنهان بوده باشد؟ تئوری‌ها و نظریات مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها به طور مختصر و مفید اشاره می‌کنیم.

بسیاری از اهل فن و دوستداران گودزیلا و کینگ کونگ بر این باور هستند که قرار نیست تا انتهای فیلم شاهد نبرد و جنگ تن به تن این دو هیولا باشیم. آنها در وهله اول از حضور دیگر هیولاها در کنار این نبرد مطمئن هستند و در ثانی معقتدند که مانند بسیاری از فیلم‌ها نظیر بتمن علیه سوپرمن، نهایتا یک دشمن مشترک پدیدار می‌شود که گودزیلا و کونگ برای نابودی آن با یکدیگر همکاری می‌کنند.

از آنجایی که محبوبیت گودزیلا و کونگ در بین هواردانشان بسیار بالاست، احتمال بالا کاملا منطقی به نظر می‌رسد. در واقع بعید است استودیو این ریسک را به جان بخرد و یکی از شخصیت‌ها را به کشتن و یا لااقل شکست خوردن برساند و نیمی از تماشاگران فیلم را شکنجه روحی کند! از آنسو تریلر عرضه شده یکی از نکات منفی که از دیدگاه هواداران داشته در این بوده که کاراکتر «گودزیلا» در آن کاملا منفی نشان داده شده و به نظر می‌رسد که با یک هیولای بدجنس روبرو هستیم، در حالی که در دو فیلم پیشین ریبوت گودزیلا (نسخه‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸) گودزیلا در کنار بشریت قرار داشته و یک قاتل نبوده است.

این مساله فرضیات جدیدی را راه انداخته مبنی بر اینکه گودزیلایی که در تریلرها می‌بینیم، در واقع گودزیلای اصلی نیست و ما در تمام مدت تریلر (یا لااقل بخشی از آن) شاهد «مکاگودزیلا) یا همان «گودزیلای آهنین» هستیم. این فرضیه در دو بخش تریلر تا حدی تایید می‌شود، یکی چند ثانیه ابتدایی که مردم در حال فرار هستند و در پشت صحنه چیزی شبیه به گودزیلا اما با جسمی متفاوت در حال حرکت است و دیگری در یکی از صحنه‌های میانی تریلر که در پشت یکی از شخصیت‌ها، تصویری نصف و نیمه از گودزیلای آهنی که در حال شارژ شدن است وجود دارد.

اگر یادتان باشد در قسمت اول یک سری استخوان از گودزیلایی وجود داشت که معلوم نبود چطور پدیدار شده‌اند و اصلا دقیقا استخوان‌های کدام گودزیلا هستند. در پایان قسمت دوم گودزیلا نیز، شخصیت منفی ماجرا و تیمش به یکی از سرهای گیدورا دست پیدا کردند. فکر اینکه ما شاهد یک گیدورای دیگر (و یا گیدورا آهنی!) باشیم قشنگ است اما بعید است که این اتفاق رخ بدهد و احتمال ساخته شدن یک مکاگودزیلا از استخوان‌های قسمت یک و مغز کله گیدورا در قسمت دوم، محتمل‌تر است!

نکته اول اینکه یک عده می‌گویند مکاگودزیلا باید پوستی فلزی داشته باشد که این نظر اشتباه است چرا که در فیلم‌های اولیه و کلاسیک گودزیلا ژاپنی، مکاگودزیلا پوستی از جنس گودزیلا داشته که پس از آتش سوزی به ماهیت آهنین خود برسد و بعید نیست که دراینجا نیز چنین اتفاقی بیفتد

در واقع این تئوری وجود دارد که در نیمه فیلم، کونگ متوجه می‌شود که با مکاگودزیلا مبارزه می‌کند و در این لحظه گودزیلای واقعی که در جزیره و پیش خادمین خودش (دیگر هیولاها) است پیدا شده و به کمک او می‌آید.

هرچند فرضیه فوق ایراداتی هم دارد، یکی آنکه در برخی سکانس‌های تریلر، ما نبرد بین کونگ و دیگر هیولاها نظیر رودان (که حالا خدمتگذار پادشاه هیولاها یعنی گودزیلا است) را می‌بینیم. گودزیلای آهنی نمی‌تواند به رودان دستور بدهد که به کونگ حمله کند و این دستور باید از جانب گودزیلا باشد. در ثانی با توجه به فرضیه‌ای که خود تریلر آن را تعریف می‌کند و آن هم چیزی نیست جز نبرد چند هزار ساله نژاد کونگ و گودزیلا، قاعدتا این نبرد باید در بین بازماندگان این دو نسل ادامه داشته باشد. در آخر نیز باید گفت که گودزیلا آهنین برای فیلمی در سال ۲۰۲۱ کمی موضوع پیش پا افتاده و قدیمی به نظر می‌رسد و دیگر وجود یک هیولای آهنین آن جذابیتی که باید داشته باشد را برای مخاطب امروزی ندارد،‌ هرچند هواداران اصیل و قدیمی قطعا از دیدنش به ذوق خواهند آمد.

چکش کونگ

جدا از این مساله دشمن مشترک و وجود گودزیلای آهنین یا گیدورای آهنین یا هر چیز آهنین دیگری! باید به چکشی که در دستان کونگ وجود دارد اشاره کرد که به نظر می‌رسد اسلحه اصلی او در برابر گودزیلا است و می‌تواند با آن اشعه اتمی این هیولای گنده را نیز دفع کند (بر اساس ثانیه‌های اخر تریلر).

به نظر می‌رسد که کونگ در بخشی از فیلم با بازگشت به جزیره اسکلت، به دنیای زیرزمینی دست پیدا کند که در قسمت اول تئوری آن مطرح شد؛ دنیایی زیرین و پر از هیولا که رنگ زمین انسان‌ها را ندیدند و در همان اعماق زمین زندگی می‌کنند. کونگ با ورود به این بخش از جزیره به راز نبرد نیاکانش و گودزیلا پی می‌برد و احتمالا برای آنکه به اسلحه ساخته شده توسط نیاکان خود دست پیدا کند، با هیولاهای مختلفی مبارزه می‌کند.

چکشی که کونگ در طول تریلر فیلم در دستان خود دارد به نظر یک چکش بسیار قدرتمند است و صدالبته که به چکش ثور نمی‌رسد! اما سلاح اصلی او در برابر گودزیلای یا هر کوفت دیگری که در برابرش قد علم کرده، به حساب می‌آید. کونگ با این اسلحه به روح اجداد خود متصل شده و می‌تواند با آن در مقابل دشمن دیرینه خود ایستادگی کند.

نقش بشریت

نقش بشریت در فیلم‌های هیولایی همواره کم بوده و با اینکه سعی شده این موضوع در دنیای هیولایی براردان وارنر تا حدی جبران شود، اما به نظر می‌رسد که در این قسمت این نقش از همیشه کم‌رنگ‌تر شده باشد. بشریت احتمالا فقط در نقش بازوی کمکی کونگ در برابر گودزیلا قرار دارند مگر آنکه همان فرضیه گودزیلای آهنی که پیش‌تر به ان اشاره شد رنگ واقعیت به خود بگیرد و حضور بشریت در فیلم پررنگ‌تر شود. در واقع می‌توان گفت یکی دیگر از دلایلی که وجود گودزیلای آهنین را تایید یم‌کند، همین مساله است که برادران وارنر تنها با استفاده از این مساله می‌تواند کاری کند تا بازیگران انسانی نیز در این فیلم پر از هیولا نقشی داشته باشند و کمی دیالوگ بگویند!

آینده گودزیلا و کونگ

در اینکه آیا دنیای هویلایی برادران وارنر قصد ادامه‌دار شدن دارد یا نه هنوز هیچ خبری منتشر نشده است. باید اعتراف کرد این دنیای سینمایی با اینکه هواداران بسیار شاخصی دارد اما در گیشه‌ها چندان موفق عمل نکرده و از آنسو سوددهی بسیاری در بخش خانگی و فروش لوازم جانبی برای این استودیو به همراه دارد. همچنین باید گفت گودزیلا در نسخه بازسازی سال ۲۰۱۶ سینمای ژٰاپن نتوانست آنطور که باید احیا شود و اینطور که به نظر می‌رسد استودیو ژاپنی توهو (مالک اصلی گودزیلا) چندان تمایلی به ساختن فیلم مجددی از این مخلوق خود ندارد و همکاری تجاری‌اش با استودیوهای هالیوودی، دردسر کمتر و پول بیشتری به همراه دارد. توهو از آنسو به ساخت انیمه‌های سینمایی و انیمه سریالی گودزیلا روی آورده و یک جهان جدید برای این هویلا آفریده که می‌تواند در کنار فرنچایز سینمایی، موفق ظاهر شود و بودجه کمتری هم برای استودیو می‌تراشد.

دنیای هیولاها پتانسیل‌های بسیاری دارد که برادران وارنر هنوز به سراغ خیلی از آنها نرفته است. این دنیا فقط شامل گودزیلا و گیدورا و ماترا و در نهایت کینگ کونگ نیست و پر از هیولاهای ریز و درشت مانند بیولانته و گیگان و… است که هر یک ابهت خاصی برای خود دارند. با این وجود باید دید وضعیت اکران آنلاین این فیلم آخری در کنار فروش‌های جانبی‌اش، چقدر جیب استودیو را پر می‌کند تا تصمیم بگیرد که پایش را روی پدال گاز همچنان فشار دهد و یا ترمز کند. فعلا تنها موضوعی که تایید شده به نظر می‌رسد ساخت یکانیمه سریالی برا اساس کونگ است که وقایع آن در دنیای هیولاها می‌گذرد و بعید نیست گودزیلا هم چنین راهی را پیش بگیرد چرا که ساخت انیمیشن و انیمه از فیلم‌های پر از هیولا کم هزینه‌تر است.

در هر حال این یک واقعیت است و نباید فراموش تفاوتی که این جهان سینمایی با جهان سینمایی ماند کانجورینگ یا لگو برای برادران وارنر دارد اینست که بودجه‌های عظیمی و هزینه‌بری برای ساخت فیلم‌هایش مصرف می‌شود و این هزینه باید سود سنگینی داشته باشد تا استودیو مایل به نمایش چراغ سبز برای ادامه‌اش باشد.

گودزیلا علیه کونگ می‌تواند یک شروع جدید برای دنیای سینمایی هیولاهای برادران وارنر باشد و یا یک پایان برای ان. اما هر آنچه که باشد، فیلم یک هایپ فوق العاده را برای همگان ایجاد کرده و باید دید که کایجوها در هالیوود (برای آشنایی بیشتر با مقوله کایجو می‌توانید به این لینک مراجعه کنید) چه کار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:



لینک منبع :
هوشمند نیوز

آموزش مجازی مدیریت عالی حرفه ای کسب و کار Post DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت عالی و حرفه ای کسب و کار DBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
آموزش مجازی مدیریت کسب و کار MBA
+ مدرک معتبر قابل ترجمه رسمی با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه
ای کافی شاپ
مدیریت حرفه ای کافی شاپ
خبره
حقوقدان خبره
و حرفه ای
سرآشپز حرفه ای
آموزش مجازی تعمیرات موبایل
آموزش مجازی ICDL مهارت های رایانه کار درجه یک و دو
آموزش مجازی کارشناس معاملات املاک_ مشاور املاک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.